Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

Kentta skrev:Men kom ihåg att många väljer Djurgården för att det är Djurgården. Bra organisation, bra publik osv osv. Det kan nog i många fall väga upp mot ryska stålar.
jo, jag hoppas på det! (fast tror nog att 7 av 10 väljer med plånboken)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Kentta skrev:Men kom ihåg att många väljer Djurgården för att det är Djurgården. Bra organisation, bra publik osv osv. Det kan nog i många fall väga upp mot ryska stålar.
Sånt kommer fade:a ut med tiden, fler och fler spelare lämnar ES för pengar i KHL eller NHL. Eller ligor som DEL och NLA som i dagsläget förmodligen gått om ES rejält. Eller i alla fall på god väg. Djurgårdens historia spelar mindre och mindre roll då ES tappar i värde.

Vem som helst som gör en bra säsong kan vara aktuell för KHL, och vilken junis som helst som gör 2-3 mål är aktuell för NHL. Det blir ju inte bättre av att de får dra trots att de har kontrakt heller.
Expert.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

SirDIFalot skrev:
Sånt kommer fade:a ut med tiden, fler och fler spelare lämnar ES för pengar i KHL eller NHL. Eller ligor som DEL och NLA som i dagsläget förmodligen gått om ES rejält. Eller i alla fall på god väg. Djurgårdens historia spelar mindre och mindre roll då ES tappar i värde.

Vem som helst som gör en bra säsong kan vara aktuell för KHL, och vilken junis som helst som gör 2-3 mål är aktuell för NHL. Det blir ju inte bättre av att de får dra trots att de har kontrakt heller.
Jag hatar tanken om en Europaliga, men det känns som om vi ska rädda ishockeyn så är det den enda vägen att gå. Tyvärr.
DIF!
Zioun

Inlägg av Zioun »

Magnutz skrev:
Struten skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2858162.ab

Enligt aftonskiten så skulle bl.a. Mathias Tjärnqvist vara högaktuell för KHL. Nån som har hört nåt mer om det?
Tja, jag har svårt att tro att Tjärna tackar nej till X antal miljoner som skulle trygga hans framtid...

NHL tar våra unga lovande talanger - KHL tar våra 25-35-åringar | Kvar blir det fan inte roligt att vara. Jag tror allvarligt på att ES kommer att bli riktigt skitdålig inom några år. Allt fler spelare kommer att hålla på tills de fyller 40 och då inte för att de är grymmast utan för att lagen inte har något alternativ.

Hur ska lag som knappt får ekonomin att gå ihop kunna matcha bud från andra ligor när dessa börjar dra i spelarna...

Jag hoppas DIF lyckas värva samt lyckas hålla kvar. Om Tjärna, Hannula m fl sticker... äh fan.. jag vill inte ens tänka tanken.

DIF kan erbjuda en spelare ca 300kkr som absolut toppbud. Eventuellt kan det bli högre men då på bekostnad av alla andra värvningar. Vratislav Vodka (KHL-lag som jag hittat på) kan erbjuda 10 spelare löner motsvarande 3 miljoner/år. Spetsvärvningen kan till och med få 8mkr/år... Hur ska ES kunna svara mot detta. Alla svenska Hockeyspelare är inte som jörgen jönsson (rödaste av röda) som väljer Sverige före NHL etc.

Aja, kommer att vara nervös hela sommaren...
Vilket betyder att vi måste börja ta bättre betalt. NHL skall inte kunna plocka vilka spelare de vill utan betala en rimlig summa. Den tiden är förbi. Om de vill ha Zibbe så skall de betala säg 10 - 20 miljoner. Förbundet måste stå upp klubbarna och kräva bättre avtal.
Man lever bara en gång...
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Står nu spelarna upp mot NHL så är det inga talanger som skriver på längre kontrakt eftersom de inte vill att det ska hindra dem för att nå NHL.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Ännu viktigare att då vara ledande i utbildningen samt få in en kultur där talangerna "ger tillbaka" på utvecklingspengarna. Kan vi få fram talanger som lirar 1-3 år i A-laget innan dom drar så säkrar vi dels kvalitet kortsiktigt, dels frigörs mer pengar till spetsspelare och sedan kan man räkna med viss spets när dom "vänder hem".

Då vi utbildar stockholmare så får dom en känsla för klubben och dom flesta vill bo här efter karriären.

Inte så kul att få hem dom när dom varvar ner kanske, men bättre än en legosoldat skulle jag tro.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

android skrev:Ännu viktigare att då vara ledande i utbildningen samt få in en kultur där talangerna "ger tillbaka" på utvecklingspengarna. Kan vi få fram talanger som lirar 1-3 år i A-laget innan dom drar så säkrar vi dels kvalitet kortsiktigt, dels frigörs mer pengar till spetsspelare och sedan kan man räkna med viss spets när dom "vänder hem".

Då vi utbildar stockholmare så får dom en känsla för klubben och dom flesta vill bo här efter karriären.

Inte så kul att få hem dom när dom varvar ner kanske, men bättre än en legosoldat skulle jag tro.
Ett stort problem är spelarnas agenter som gör allt för att få en fin % oavsett vad som är bäst för spelaren
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Vore trevligt om man kunde få nån info om hur det ser ut på målvaktssidan, sticker Owuya? Om han gör det vem är då tilltänkt som ersättare?
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

reservjesus skrev:Vore trevligt om man kunde få nån info om hur det ser ut på målvaktssidan, sticker Owuya? Om han gör det vem är då tilltänkt som ersättare?
Ett tips är ju att läsa några sidor av tråden.
DIF!
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Daniel942 skrev:
reservjesus skrev:Vore trevligt om man kunde få nån info om hur det ser ut på målvaktssidan, sticker Owuya? Om han gör det vem är då tilltänkt som ersättare?
Ett tips är ju att läsa några sidor av tråden.
Nu syftar jag på lite mer konkret info. Har själv kommenterat och sagt min åsikt om vem jag vill se men tänkte mer på lite "skvaller" :D
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det är alldeles uppenbart att svensk hockey måste göra något för att inte förtvina och på sikt tappa intresset totalt hos gemene man. Ett samarbete med KHL tror jag personligen är enda vägen, en europaliga där typ 1/5 av matcherna spelas mot internationellt motstånd tror jag är helrätt. Fanns ju något förslag om det för nåt år sen där det gick ut på att lagen i den här europeiska ligan spelade en del matcher varje säsong mot internationella lag men att man fortfarande hade ett inhemskt slutspel där "SM-vinnarna" går vidare och spelar något slags internationellt slutspel.

Svensk hockey kommer aldrig kunna konkurrera på lika vilkor utan kommer på sikt urlakas helt & hållet när det finns så pass många bättre ekonomiska alternativ för spelarna ute i världen. Man måste bredda vyerna och inte bara slänga ur sig "Vem fan vill se DIF vs Traktor Tjeljabinsk Novosibirisk Namgorod Metalligorsk??!?" för om man inte gör det kommer alternativet vara en extremt B-betonad inhemsk liga som är ungefär lika upphetsande som allsvenskan i fotboll. Allt handlar om pengar och de ansvariga måste hitta en modell relativt snart där det blir mer lönsamt för klubbarna...
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Bombom ryktas vara på g till malmö, enligt http://mrmadhawk.se/ som brukar ha rätt.
kaminor

Inlägg av kaminor »

reservjesus skrev:Bombom ryktas vara på g till malmö, enligt http://mrmadhawk.se/ som brukar ha rätt.
Sagt tidigare i tråden. :wink:
Användarvisningsbild
haak

Inlägg av haak »

kaminor skrev:
reservjesus skrev:Bombom ryktas vara på g till malmö, enligt http://mrmadhawk.se/ som brukar ha rätt.
Sagt tidigare i tråden. :wink:
Dock var detta ett nytt inlägg mer lite mer "kött på bena"!
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Henrik Eriksson verkar inte vara klar för ajk som det har sagts någonting om tidigare. Plocka hem han!

Edit:
Från Flashback (ja kanske inte så trovärdigt men i alla fall)
Eriksson skrev inför säsongen på ett kontrakt på två år med Mora. Dock med en klausul att Djurgården kan ta tillbaka honom efter den här säsongen.
Frågar du mig tror jag inte Djurgården struntar i honom och släpper honom till AIK.
Låst