Har för mig att han bara ville ha ett artistkontrakt förra sommaren. Därmed skulle det ju inte blivit någon försäsong här och så.DIFDIF skrev:Om jag var DIF skulle jag kontaktat Zigomanis. En grym center som gör poäng och är kung på att teka. Gjorde inte särskilt mycket poäng när han var här men han vart ju ändå inkastad i laget mitt under säsongen från ingenstans. Skulle han bara få en försäsong här i sig tror jag att han lätt skulle kunna bli en av elitseriens bästa centrar.
Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Expert.
Det var ju förra sommaren, tror att han trivdes mer än han själv anade plus att han ville få chansen i NHL igen, vilket gick sådär den här säsongen. Då borde man kontakta honom direkt tycker jag, menmen, alla får väll tycka som dom villSirDIFalot skrev:Har för mig att han bara ville ha ett artistkontrakt förra sommaren. Därmed skulle det ju inte blivit någon försäsong här och så.DIFDIF skrev:Om jag var DIF skulle jag kontaktat Zigomanis. En grym center som gör poäng och är kung på att teka. Gjorde inte särskilt mycket poäng när han var här men han vart ju ändå inkastad i laget mitt under säsongen från ingenstans. Skulle han bara få en försäsong här i sig tror jag att han lätt skulle kunna bli en av elitseriens bästa centrar.

Rimligt/Orimligt lag?
Nilson-Ottosson-Tjärnqvist
Kronwall-Tjärnqvist
Zibanejad-Almtorp-Ölvestad
Bartley-Printz
Cehlin-Norman-Brodin
Holmqvist-Claesson
Eriksson-Eklund-Kempe
Sörensen-Mitman
Tellqvist
Sandberg
Tror ärligt talat att vi får säga bajbaj till den där förstacentern, och även till Hannula. Känns som att han kommer dra till KHL och tjäna pengar i ett par år.
Kronwall-Tjärnqvist
Bartley-Printz
Cehlin-Norman-Brodin
Holmqvist-Claesson
Eriksson-Eklund-Kempe
Sörensen-Mitman
Tellqvist
Sandberg
Tror ärligt talat att vi får säga bajbaj till den där förstacentern, och även till Hannula. Känns som att han kommer dra till KHL och tjäna pengar i ett par år.
-
Jo, fast Gunderson är ju rätt skicklig också. Skillnaden är att han väger situationerna bättre. Det är aldrig en nackdel att spela enkelt, skrev jag, men jag har heller inte påstått att det alltid är en fördel. Dessutom tycker jag att RG spelar bättre i defensiven rent generellt, även om han inte har samma offensiva spets. Men som jag har skrivit tidigare är det omöjligt att avgöra vem som kommer att lyckas bäst. Man kan bara spekulera.Shitkicker skrev:Så om vi hårdrar din teori är det såhär: Vill man vara helt bombsäker på att värva en spelare som lyckas riktigt, riktigt väl i ES skall man leta efter en snubbe som aldrig tar några initiativ, lägger sarg ut och icing vid varje givet tillfälle? Det är ett stjärnämne? Visar han några som helst tecken på kreativitet, att vilja starta snabba uppspel och sådant jävla otyg är han att betrakta som en säkerhetsrisk och är genast definitionsmässigt en högst riskabel värvning? Jag utgår nog ifrån att det inte bara blir svårare att vara spelfördelare utan även att hinna/kunna "spela enkelt" när man kliver upp en division och möter bättre, snabbare spelare. Om Gunderson objektivt lyckas bättre än Bartley kommer givetvis an på hur bra han faktiskt är på det han gör, inte på vilken spelstil han har.
Men, vi släpper detta nu hårdrocksbroder, det är fan mer en filosofisk diskussion än något annat. Jag är iaf försiktigt positiv till vår kanadick, tror inte han kommer hålla på och dribbla som siste man, slå indianare i parti och minut o.s.v. Det har han inte gjort i allsvenskan. Lovar att äta upp mina fina DIF-strumpor om jag har fel.
Det känns inte alls som ett orimligt lag, dock tycker jag väl att ser sådär ut och. jag ser att du har fyra nyförvärv i truppen, Daniel Tjärnqvist, Almtorp, Bartley och Tellan (utöver juniorer)Kentta skrev:Rimligt/Orimligt lag?
Kronwall-Tjärnqvist
Bartley-Printz
Cehlin-Norman-Brodin
Holmqvist-Claesson
Eriksson-Eklund-Kempe
Sörensen-Mitman
Tellqvist
Sandberg
Det känns som att det borde finnas lite budget kvar till ytterligare ett nyförvärv om Boumediene, Widing, Ekman, Falk, Owuya, Kruger, Eklund, Riddarn och Hannula lämnar/slutar.
Jag tror kanske inte att vi ser något mer nyförvärv än dem, snarare att Boumedienne blir kvar, dels eftersom det står att han tillhör truppen på DIFs hemsida, sen tror jag vi kan räkna med att en av Hannula och Widing kommer stanna förhoppningsvis Hannula men Widing med sänkt lön känns troligare.
Notera: Det här är bara rena spekulationer och är inte förankrat i någon vetskap om hur Järlan eller spelarna i fråga resonerar.
-
Ser ut som ett ganska rimligt lag. Tror inte att vi får hit både Kronwall och Tjärnqvist dock, tror det blir antingen eller, men i övrigt ser det ut som en sannolik laguppställning. Tycker fortfarande att laget saknar fart (är det verkligen ingen annan som oroar sig över detta?). Låt oss titta på laget - spelare för spelare.Kentta skrev:Rimligt/Orimligt lag?
Kronwall-Tjärnqvist
Bartley-Printz
Cehlin-Norman-Brodin
Holmqvist-Claesson
Eriksson-Eklund-Kempe
Sörensen-Mitman
Tellqvist
Sandberg
Mackan Nilson: Långsam. Skicklig men förjävla långsam. Kan producera.
Ottosson: Långsam. Kan producera en del.
Tjärnqvist: Långsam. Kan producera.
Zibanejad: Helt okej fart, inget speedfenomen? Skicklig och kan förmodligen producera en del redan nästa säsong. Ingen pålitlig poängplockare på seniornivå dock, av förklarliga skäl.
Ölvestad: Samma som föregående när det gäller produktionen. Bra fart.
Almtorp: EP säger "skicklig skridskoåkare", mitt intryck är... långsam... Kan producera en del.
Cehlin: Bra fart men blandar och ger mycket. Samma som Zibbe när det kommer till poängproduktionen.
Brodin: Samma som Cehlin.
Norman: Samma som Cehlin.
Kempe: Samma som Cehlin.
T.Eriksson: Samma som Cehlin.
Fimpen: Inget speedfenomen. Ingen poängplockare.
Slutsats? Våra snabba spelare är rätt uddlösa, resten är långsamma. Sorgligt men sant. Att spela Mackan ihop med Otto och Tjärna är vansinnigt. Funkar väl i ett slutspel när allt är åt h-vete, men annars nej.
Senast redigerad av Metal Machine den 2011-04-10 12:49:33, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2858162.ab
Enligt aftonskiten så skulle bl.a. Mathias Tjärnqvist vara högaktuell för KHL. Nån som har hört nåt mer om det?
Enligt aftonskiten så skulle bl.a. Mathias Tjärnqvist vara högaktuell för KHL. Nån som har hört nåt mer om det?
Zibanejad är riktig snabb. Ölvestad har väl mer än "bra fart"? Tror att han är minst topp-2 i både acceleration och toppfart. Ottosson är inte långsam, visst har han tappat lite fart, men långsam är fel ord för Otto. Dina "Cehlins" håller bra fart i elitserien. Väldigt god till och med.Metal Machine skrev:Ser ut som ett ganska rimligt lag. Tror inte att vi får hit både Kronwall och Tjärnqvist dock, tror det blir antingen eller, men i övrigt ser det ut som en sannolik laguppställning. Tycker fortfarande att laget saknar fart (är det verkligen ingen annan som oroar sig över detta?). Låt oss titta på laget - spelare för spelare.Kentta skrev:Rimligt/Orimligt lag?
Kronwall-Tjärnqvist
Bartley-Printz
Cehlin-Norman-Brodin
Holmqvist-Claesson
Eriksson-Eklund-Kempe
Sörensen-Mitman
Tellqvist
Sandberg
Zibanejad: Helt okej fart, inget speedfenomen? Skicklig och kan förmodligen producera en del redan nästa säsong. Ingen pålitlig poängplockare på seniornivå dock, av förklarliga skäl.
Almtorp: ES säger "skicklig skridskoåkare", mitt intryck är... långsam... Kan producera en del.
Cehlin: Bra fart men blandar och ger mycket. Samma som Zibbe när det kommer till poängproduktionen.
Slutsats? Våra snabba spelare är rätt uddlösa, resten är långsamma. Sorgligt men sant. Att spela Mackan ihop med Otto och Tjärna är vansinnigt. Funkar väl i ett slutspel när allt är åt h-vete, men annars nej.
Sedan skall, som allt annat, detta ställas i paritet med övriga ES-lag. Om vi skulle ställa upp en skala på snabbhet i es-lagen, och DIF skulle ha 8/100 men övriga lag ha <5 så skulle vi ändå se snabba ut.
Sedan är det stor skillnad på fart och fart. En spelare kan se snabb ut för att han är kvick. Kolla på Bremberg, han ser så jävla långsam ut men är en väldigt snabb spelare. Otroligt tryck i benen. Har sett samma mönster i Tjärnqvist i år. Titta på åkdueller, man mot man från ES i år, Tjärna förlorar inte många av dessa. Så att kalla honom lika långsam som Mackan Nilson är fel.
Det jag saknar är passningsskickliga spelare och spelare som kan vinna sargdueller.
Född till sportchef.
- Ja-ke den andre
Hur troligt är det att värva Robert Nilsson? Just nu så spelar han final i Ryssland men det verkar som att han har gått mycket sämre nu på slutet än vad det gjorde i början då han fick lira i första-linan tillsammans med Thoresen. Nu lirar Nilsson i andra eller tredje-linan.
Har dock kontrakt över nästa säsong med, men vi vet alla hur det är med kontrakt i Ryssland. Gjorde 27 poäng på 41 matcher denna säsong.
Har dock kontrakt över nästa säsong med, men vi vet alla hur det är med kontrakt i Ryssland. Gjorde 27 poäng på 41 matcher denna säsong.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Om det skiter sig med Salavat finns det nog 2-3 NHL-klubbar och 2-3 KHL-klubbar som vill ha hans tjänster. Kanske inte är några drömval för honom men tror inte det är något vi kan matcha.Ja-ke den andre skrev:Hur troligt är det att värva Robert Nilsson? Just nu så spelar han final i Ryssland men det verkar som att han har gått mycket sämre nu på slutet än vad det gjorde i början då han fick lira i första-linan tillsammans med Thoresen. Nu lirar Nilsson i andra eller tredje-linan.
Expert.
-
Får lov att korrigera mig lite grann. Det ska stå EP, inte ES, på Almtorp. EP som alltså är en förkortning av Elite Prospects.android skrev:Zibanejad är riktig snabb. Ölvestad har väl mer än "bra fart"? Tror att han är minst topp-2 i både acceleration och toppfart. Ottosson är inte långsam, visst har han tappat lite fart, men långsam är fel ord för Otto. Dina "Cehlins" håller bra fart i elitserien. Väldigt god till och med.Metal Machine skrev:Ser ut som ett ganska rimligt lag. Tror inte att vi får hit både Kronwall och Tjärnqvist dock, tror det blir antingen eller, men i övrigt ser det ut som en sannolik laguppställning. Tycker fortfarande att laget saknar fart (är det verkligen ingen annan som oroar sig över detta?). Låt oss titta på laget - spelare för spelare.Kentta skrev:Rimligt/Orimligt lag?
Kronwall-Tjärnqvist
Bartley-Printz
Cehlin-Norman-Brodin
Holmqvist-Claesson
Eriksson-Eklund-Kempe
Sörensen-Mitman
Tellqvist
Sandberg
Almtorp: ES säger "skicklig skridskoåkare", mitt intryck är... långsam... Kan producera en del.
Sedan skall, som allt annat, detta ställas i paritet med övriga ES-lag. Om vi skulle ställa upp en skala på snabbhet i es-lagen, och DIF skulle ha 8/100 men övriga lag ha <5 så skulle vi ändå se snabba ut.
Sedan är det stor skillnad på fart och fart. En spelare kan se snabb ut för att han är kvick. Kolla på Bremberg, han ser så jävla långsam ut men är en väldigt snabb spelare. Otroligt tryck i benen. Har sett samma mönster i Tjärnqvist i år. Titta på åkdueller, man mot man från ES i år, Tjärna förlorar inte många av dessa. Så att kalla honom lika långsam som Mackan Nilson är fel.
Det jag saknar är passningsskickliga spelare och spelare som kan vinna sargdueller.
Ja, det är klart att Ölvestad har mer än bra fart. Han är en av ligans snabbaste spelare, inget snack. Zibanejads fart har jag inte reflekterat så mycket över, därav mitt frågetecken. Ottosson och Tjärnqvist upplever jag dock som väldigt långsamma, men det kanske beror just som du skriver på att de inte är så kvicka. Hur som helst ser jag hellre att Ölvestad/Ottosson/Nilson eller Ölvestad/Ottosson/Tjärnqvist lirar ihop än att Tjärnqvist/Ottosson/Nilson gör det. Dessutom är det lika vansinnigt att lira Kronwall tillsammans med något annat än en offensivt skicklig back.
Tja, jag har svårt att tro att Tjärna tackar nej till X antal miljoner som skulle trygga hans framtid...Struten skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2858162.ab
NHL tar våra unga lovande talanger - KHL tar våra 25-35-åringar | Kvar blir det fan inte roligt att vara. Jag tror allvarligt på att ES kommer att bli riktigt skitdålig inom några år. Allt fler spelare kommer att hålla på tills de fyller 40 och då inte för att de är grymmast utan för att lagen inte har något alternativ.
Hur ska lag som knappt får ekonomin att gå ihop kunna matcha bud från andra ligor när dessa börjar dra i spelarna...
Jag hoppas DIF lyckas värva samt lyckas hålla kvar. Om Tjärna, Hannula m fl sticker... äh fan.. jag vill inte ens tänka tanken.
DIF kan erbjuda en spelare ca 300kkr som absolut toppbud. Eventuellt kan det bli högre men då på bekostnad av alla andra värvningar. Vratislav Vodka (KHL-lag som jag hittat på) kan erbjuda 10 spelare löner motsvarande 3 miljoner/år. Spetsvärvningen kan till och med få 8mkr/år... Hur ska ES kunna svara mot detta. Alla svenska Hockeyspelare är inte som jörgen jönsson (rödaste av röda) som väljer Sverige före NHL etc.
Aja, kommer att vara nervös hela sommaren...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
-
Tja, SKA erbjöd ju Ilya Kovalchuk ett 10-årskontrakt värt ca 700 miljoner kronor inför den här säsongen. Så nog kan de erbjuda sina spetsspelare mer än 8 miljoner/år alltid...Magnutz skrev:Tja, jag har svårt att tro att Tjärna tackar nej till X antal miljoner som skulle trygga hans framtid...Struten skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2858162.ab
NHL tar våra unga lovande talanger - KHL tar våra 25-35-åringar | Kvar blir det fan inte roligt att vara. Jag tror allvarligt på att ES kommer att bli riktigt skitdålig inom några år. Allt fler spelare kommer att hålla på tills de fyller 40 och då inte för att de är grymmast utan för att lagen inte har något alternativ.
Hur ska lag som knappt får ekonomin att gå ihop kunna matcha bud från andra ligor när dessa börjar dra i spelarna...
Jag hoppas DIF lyckas värva samt lyckas hålla kvar. Om Tjärna, Hannula m fl sticker... äh fan.. jag vill inte ens tänka tanken.
DIF kan erbjuda en spelare ca 300kkr som absolut toppbud. Eventuellt kan det bli högre men då på bekostnad av alla andra värvningar. Vratislav Vodka (KHL-lag som jag hittat på) kan erbjuda 10 spelare löner motsvarande 3 miljoner/år. Spetsvärvningen kan till och med få 8mkr/år... Hur ska ES kunna svara mot detta. Alla svenska Hockeyspelare är inte som jörgen jönsson (rödaste av röda) som väljer Sverige före NHL etc.
Angående Tjärnqvist såg jag honom i TV4:s hockeymagasin "Trashtalk", som visades under förra säsongen, och där uppgav han att han absolut ville testa på utlandet en gång till. Efter fjolårets fiaskosäsong var han däremot inte särskilt het på marknaden, misstänker jag, men efter årets succé har han ju onekligen chansen. Om det nu bekräftas i media att det finns ett intresse bör det därför med stor sannolikhet betyda att Tjärnqvist inte spelar i Djurgårn nästa säsong.
Precis. De kan, om de har en del med lägre lön, betala fantasibelopp... ES kan inte matcha. Inte på någon position. Vi kommer att få nöja oss med "de som blir kvar" och det är ju som att bli vald sist när man ska lira boll på skolgården... så sjukt jävla tråkigt.Metal Machine skrev:Tja, SKA erbjöd ju Ilya Kovalchuk ett 10-årskontrakt värt ca 700 miljoner kronor inför den här säsongen. Så nog kan de erbjuda sina spetsspelare mer än 8 miljoner/år alltid...Magnutz skrev:Tja, jag har svårt att tro att Tjärna tackar nej till X antal miljoner som skulle trygga hans framtid...Struten skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2858162.ab
Angående Tjärnqvist såg jag honom i TV4:s hockeymagasin "Trashtalk", som visades under förra säsongen, och där uppgav han att han absolut ville testa på utlandet en gång till. Efter fjolårets fiaskosäsong var han däremot inte särskilt het på marknaden, misstänker jag, men efter årets succé har han ju onekligen chansen. Om det nu bekräftas i media att det finns ett intresse bör det därför med stor sannolikhet betyda att Tjärnqvist inte spelar i Djurgårn nästa säsong.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Men kom ihåg att många väljer Djurgården för att det är Djurgården. Bra organisation, bra publik osv osv. Det kan nog i många fall väga upp mot ryska stålar.