Är det inte jäkligt bra stämning på matcherna!?
Varför inte införa rabatterade erbjudanden vid några väl valda matcher för att locka en större och bredare publik? Det finns massor med vägar att gå, exempelvis 100 kr inträde, gå två betala för en, ordinarie entré men med souvenir på köpet, fri entré för barn och ungdomar under en viss ålder, fri entré för tjejer osv osv.
Med lite flyt så bjuder DIF på prima underhållning vid dessa tillfällen och chansen är därefter stor att många som normalt sett inte hade tänkt se flera matcher under säsongen går och tittar ytterligare en eller ett par matcher.
Jag tror iallafall att det är på väg att vända, låt oss hoppas att pucken studsar vår väg några matcher till i säsongsupptakten och att vi fortsätter att husera på övre halvan. Sist men inte minst håller jag tidigare skribent (minns ej vem) som skrev att stämningen är bättre i Globen i år. Jag såg 23 hemmamatcher förra säsongen och tycker att båda matcherna förra veckan (publiksiffrorna till trots) hade en bättre inramning än de flesta kamperna förra året.
Med lite flyt så bjuder DIF på prima underhållning vid dessa tillfällen och chansen är därefter stor att många som normalt sett inte hade tänkt se flera matcher under säsongen går och tittar ytterligare en eller ett par matcher.
Jag tror iallafall att det är på väg att vända, låt oss hoppas att pucken studsar vår väg några matcher till i säsongsupptakten och att vi fortsätter att husera på övre halvan. Sist men inte minst håller jag tidigare skribent (minns ej vem) som skrev att stämningen är bättre i Globen i år. Jag såg 23 hemmamatcher förra säsongen och tycker att båda matcherna förra veckan (publiksiffrorna till trots) hade en bättre inramning än de flesta kamperna förra året.
Trodde vi hade kommit fram till att det INTE var kostnaden som var avgörande för om man går på hockey eller inte. Man kan redan nu gå billigt på hockey så jag betvivlar att detta skulle hjälpa speciellt mycket.
Det man kanske däremot skulle kunna tänkas sig är att låta DIFs juniorer / knattar komma in gratis på vissa etager bara för att fylla ut arenan. Ser betydligt hellre att dessa kommer in på arenan än att det kastas bort biljetter på diverse jippon i alla fall.
Det man kanske däremot skulle kunna tänkas sig är att låta DIFs juniorer / knattar komma in gratis på vissa etager bara för att fylla ut arenan. Ser betydligt hellre att dessa kommer in på arenan än att det kastas bort biljetter på diverse jippon i alla fall.
Kall El: Bra idé att försöka få in junisar och knattar som verkligen ser upp till a-lagsspelarna. Skulle säkert kunna styras upp med lite autografskrivning efter matchen osv. Minns själv hur det var när man var åtta-nio år och fick vara bollkalle till a-laget i fotboll (div 4). Det var stort då, hur skrattretande det än låter.
Och som svar på tal på förra inlägget så är jag inte heller någon stor förespråkare av vad du kallar jippon (även om det är berättigat att tro annat efter att läst mitt inlägg). Men nog kan jag tänka mig att det finns en och annan snåljåp som har svårt att motivera för flickvännen varför det är värt 2*200 kr att se på en match i serielunken. Enligt mitt sätt att se på det hela är varje extra åskådare man lockar bra och så vansinnigt mycket förlorar man inte i uteblivna biljettintäkter.
Förresten. Jag har hört eller läst någonstans att man planerat att skärma av vissa sektioner i Globen för att skapa en mer "intim" atmosfär. Någon som vet när och hur detta ska gå till?
Och som svar på tal på förra inlägget så är jag inte heller någon stor förespråkare av vad du kallar jippon (även om det är berättigat att tro annat efter att läst mitt inlägg). Men nog kan jag tänka mig att det finns en och annan snåljåp som har svårt att motivera för flickvännen varför det är värt 2*200 kr att se på en match i serielunken. Enligt mitt sätt att se på det hela är varje extra åskådare man lockar bra och så vansinnigt mycket förlorar man inte i uteblivna biljettintäkter.
Förresten. Jag har hört eller läst någonstans att man planerat att skärma av vissa sektioner i Globen för att skapa en mer "intim" atmosfär. Någon som vet när och hur detta ska gå till?
- Ritterwand
Tror att Sydor har jäkligt rätt i att tv-sändningarna med bilderna av ett öde, tomt globen skrämmer bort mååånga människor som annars skulle prova att gå på hockey. Dessutom så vet vi ju att många av de redan hockeyfrälsta väljer att stanna hemma och se matchen på TV om den möjligheten finns. För att göra saken ännu värre så sänder Canal+ alltid fler av DIFs hemmamatcher än bortamatcher, jag önskar att det var tvärtom (eller att de helt och hållet slutade att sända hemmamatcherna).
Sthlmspubliken är fast i mantrat att det är för många matcher.... Inget annat. Samma dag ni slutar tjata om att det är för många matcher så kommer det vända.. Ni kan ändå inte göra nåt åt det då, de andra stora klubbarna vill ha så många matcher som möjligt.Rash skrev:Jag förstår din tankegång Sydor, men att få Globen att se mer fullt ut på TV än vad det egentligen är kommer inte dra mer folk. Stockholms publiken är kräsen.
Det är klar att marginal-åskådarna går på matcher där de vet att det dyker upp mera publik än när det ser så ödsligt ut som det tex gjorde igår.
De Djurgårdare som satt hemma och kollade på sporten igår tänker "Fan Djurgårn verkar starka i år, vi måste gå och kolla... Ja, men vi går när det är lite mera folk..." osv...
Men grejen är att det var skapligt med folk en inte f-n syns det på TV...
Jag menar inte att man ska få globen att se ut som om det vore mera folk än det är. Problemet är ju att det ser ut som om det är färre människor än det är på bolaget vid klarabergsgatan en tisdag förrmiddag..
Jag tror inte heller att man lockar mera människor med lägre priser. Finns ingen arena i Elitserien där det egna lagets supportrar kan gå så billigt som i Globen.
Tom. jag som sthlmsboende Brynäsanhängare har funderat på att köpa 950 kortet eller vad f-n det heter i år.
DIF lockar med åskådare med en bra "produkt".
I en bra produkt ingår ett bra lag, stämning och tryck vilket är nästan omöjligt när 5500 personer sitter så utspridda som de gör i globen på en vanlig match, som tex igår. .
Våga tänka lite nytt. Se till att spelarna hör och känner publiken.
Motståndarna som åker nära sargkanten ska fan känna lukten av popcorn och avslagen 3 och en halva... och höra alla härligt elaka kommentarer om hur fula och värdelösa de är.
DIF har ju bortaplan hemma i Globen hälften av matcherna.
Grejjen är väl den att Stockholmarna och alla dessa som kallar sig Djurgårdssupportrar har blivit såpass bekväma efter alla framgångar.
Absolut, visst spelar antalet matcher in i de negativa publiksiffrorna, men somsagt, alla framgångar med alla Djurgårdslag i stockholm har också gjort alla för bekväma, vilket får folk att tänka: "Äsch, vi väntar till slutspelet istället".
Riktigt trist, då man följt Djurgårn sen barnsben och gör det fortfarande, längesen man missade en match, och i och med det så vet man vad våra hockeykrigare förtjänar, riktigt trist.
Och när man utövar sport själv så vet man hurpass mkt bra publikstöd betyder.
Nä fyfan, alla dessa som går på fotboll och går och avvaktar hockeyn, borde inte ens få kalla sig Djurgårdssupportrar.
Absolut, visst spelar antalet matcher in i de negativa publiksiffrorna, men somsagt, alla framgångar med alla Djurgårdslag i stockholm har också gjort alla för bekväma, vilket får folk att tänka: "Äsch, vi väntar till slutspelet istället".
Riktigt trist, då man följt Djurgårn sen barnsben och gör det fortfarande, längesen man missade en match, och i och med det så vet man vad våra hockeykrigare förtjänar, riktigt trist.
Och när man utövar sport själv så vet man hurpass mkt bra publikstöd betyder.
Nä fyfan, alla dessa som går på fotboll och går och avvaktar hockeyn, borde inte ens få kalla sig Djurgårdssupportrar.
Alltid Oavsett.
Måste väl bara hålla med allt du skrev förresten, mår nästan dåligt av de dåliga stödet djurgårn hockey har fått/haft de senaste åren, med tanke på att dom förtjänar så mycket bättre.Sydor skrev:Sthlmspubliken är fast i mantrat att det är för många matcher.... Inget annat. Samma dag ni slutar tjata om att det är för många matcher så kommer det vända.. Ni kan ändå inte göra nåt åt det då, de andra stora klubbarna vill ha så många matcher som möjligt.Rash skrev:Jag förstår din tankegång Sydor, men att få Globen att se mer fullt ut på TV än vad det egentligen är kommer inte dra mer folk. Stockholms publiken är kräsen.
Det är klar att marginal-åskådarna går på matcher där de vet att det dyker upp mera publik än när det ser så ödsligt ut som det tex gjorde igår.
De Djurgårdare som satt hemma och kollade på sporten igår tänker "Fan Djurgårn verkar starka i år, vi måste gå och kolla... Ja, men vi går när det är lite mera folk..." osv...
Men grejen är att det var skapligt med folk en inte f-n syns det på TV...
Jag menar inte att man ska få globen att se ut som om det vore mera folk än det är. Problemet är ju att det ser ut som om det är färre människor än det är på bolaget vid klarabergsgatan en tisdag förrmiddag..
Jag tror inte heller att man lockar mera människor med lägre priser. Finns ingen arena i Elitserien där det egna lagets supportrar kan gå så billigt som i Globen.
Tom. jag som sthlmsboende Brynäsanhängare har funderat på att köpa 950 kortet eller vad f-n det heter i år.
DIF lockar med åskådare med en bra "produkt".
I en bra produkt ingår ett bra lag, stämning och tryck vilket är nästan omöjligt när 5500 personer sitter så utspridda som de gör i globen på en vanlig match, som tex igår. .
Våga tänka lite nytt. Se till att spelarna hör och känner publiken.
Motståndarna som åker nära sargkanten ska fan känna lukten av popcorn och avslagen 3 och en halva... och höra alla härligt elaka kommentarer om hur fula och värdelösa de är.
DIF har ju bortaplan hemma i Globen hälften av matcherna.
Alltid Oavsett.
Spinner vidare på min idé om knattar / juniorer. Man kunde låta dessa komma in gratis. Finns det sedan föräldrar / syskon som också vill gå med kunde man ju släppa in dem för 50-spänn eller något liknande. Betydigt bättre att göra på detta sätt än "dela ut" jippobiljetter" i alla fall.
Om man vill få det att se ut som mer folk på läktarna borde man naturligtvis omedelbart flytta alla matcher till Hovet där det dessutom blir mycket mera tryck.
Haken är ju bara den är Globen ser rätt tom ut även om det är 8000 personer på plats. MEn men sponsorerna kräver visst Globen och då får man helt enkelt acceptera att det ser tomt ut.
Om man vill få det att se ut som mer folk på läktarna borde man naturligtvis omedelbart flytta alla matcher till Hovet där det dessutom blir mycket mera tryck.
Haken är ju bara den är Globen ser rätt tom ut även om det är 8000 personer på plats. MEn men sponsorerna kräver visst Globen och då får man helt enkelt acceptera att det ser tomt ut.
Globen
Sydor har et meget godt poeng.
Leste i City at falsk tak i Globen har vært foreslått. Jeg har selv sett slikt i bruk i Manchester, og det fungerer meget bra. Men: det forutsetter at man fyller salen nedenfra.
I Globen skulle det ikke være noe problem å stenge av de øverste tribuneseksjonene til de fleste kampene. Og selv om stemningen har vært bra til nå i år, ville det ikke blitt dårligere om vi satt litt tettere...
Når det gjelder tv, så er det kun de 5-6 nederste radene i arenaen som pleier å dukke opp på skjermen. Når DIF spiller er det som regel de 5-6 tomme radene... Igjen har Sydor et poeng: nothing attracts a crowd like a crowd, er det noe som heter.
Leste i City at falsk tak i Globen har vært foreslått. Jeg har selv sett slikt i bruk i Manchester, og det fungerer meget bra. Men: det forutsetter at man fyller salen nedenfra.
I Globen skulle det ikke være noe problem å stenge av de øverste tribuneseksjonene til de fleste kampene. Og selv om stemningen har vært bra til nå i år, ville det ikke blitt dårligere om vi satt litt tettere...
Når det gjelder tv, så er det kun de 5-6 nederste radene i arenaen som pleier å dukke opp på skjermen. Når DIF spiller er det som regel de 5-6 tomme radene... Igjen har Sydor et poeng: nothing attracts a crowd like a crowd, er det noe som heter.
Det er langt fra
Bergen til Hovet
Bergen til Hovet
ja "falskt tak" är nog ingen dum idé.....den typen av illusion använder dom ju i krogbranchen titt som tätt.....krögarna har en större lokal men "dåliga" dagar har man stängt av en del för att skapa en känsla av mer folk än vad det verkligen är....sen kan man snacka dan efter om hur trångt och mycket folk det var;)...berusningsmedel kanske eventuelt möjligen har en del i illusionen men...håkkyn är väl ett sorts berusningsmedel?;)...
Jag tror heller inte att medias sätt att rapportera från Globen bidrar till att hjälpa DIF ur den publikmässiga svackan. Jag vet att det inte är medias uppgift att göra det (så inga arga svar nu) men ibland känns det som att de gärna vill sparka lite på en som redan ligger. När jag kom hem efter matchen mot Mora så stod det på text-tv att publiksiffran var drygt 5 500 fast den i själva verket var drygt 6 500 (jag var snabb med att maila svt och efter någon timme hade man ändrat). I bilen hem efter matchen mot LHC hörde jag tre gånger på tio minuter från Radiosportens reporter att det var "ynka 5 000" i Globen eller liknande (I själva verket var det närmre 6 000).
Jag vill inte dra slutsatsen att detta gör problemet värre men å andra sidan är jag ganska säker på att mediarapporteringen inte gör saken bättre. Tänk om man efter söndagsmatchen istället hade sagt något i stil med "det var 5 500 på matchen men stundtals lät det som 7 - 8000" (vilket det enligt min mening faktiskt gjorde vid vissa tillfällen).
Jag vill inte dra slutsatsen att detta gör problemet värre men å andra sidan är jag ganska säker på att mediarapporteringen inte gör saken bättre. Tänk om man efter söndagsmatchen istället hade sagt något i stil med "det var 5 500 på matchen men stundtals lät det som 7 - 8000" (vilket det enligt min mening faktiskt gjorde vid vissa tillfällen).
Har vi inte alltid legat på omkring 5-6000 pers på matcherna. Enda anledningen till att vi hade ett högre snitt förut var att derbyna mot gnaget och att matcherna mot mas-bajen drog upp siffrorna lite?
Men sen kom Fritzell och hans pajasdito i gnaget på att försöka höja snittet ytterligare genom att ha fler matcher mellan Djurgår´n och gnaget. Alla vet ju hur det gick...
Men sen kom Fritzell och hans pajasdito i gnaget på att försöka höja snittet ytterligare genom att ha fler matcher mellan Djurgår´n och gnaget. Alla vet ju hur det gick...
Helt rätt, Dvs. mediernas rapportering bygger "alltid" på negativa nyheter... Trist som f-n...Hank skrev:Jag tror heller inte att medias sätt att rapportera från Globen bidrar till att hjälpa DIF ur den publikmässiga svackan. Jag vet att det inte är medias uppgift att göra det (så inga arga svar nu) men ibland känns det som att de gärna vill sparka lite på en som redan ligger. När jag kom hem efter matchen mot Mora så stod det på text-tv att publiksiffran var drygt 5 500 fast den i själva verket var drygt 6 500 (jag var snabb med att maila svt och efter någon timme hade man ändrat). I bilen hem efter matchen mot LHC hörde jag tre gånger på tio minuter från Radiosportens reporter att det var "ynka 5 000" i Globen eller liknande (I själva verket var det närmre 6 000).
Enda sättet att råda bot på det är det jag skrev tidigare o tråden, dvs se till att folk tar sig till globen.