Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
COYS
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av COYS »

Det står ju även om Mattias Carlsson i aftonbaldets artikel. Där har vi mannen som petade i 17 mål i år (säsongen 10/11).
Användarvisningsbild
Edin
Säsongskort: Ja

Inlägg av Edin »

Nu är ju Almtorp en defensiv center, så att döma honom efter sin målproduktion i Elitseriens största brödgäng känns kanske inte helt rättvist, även om jag håller med om att det inte är den hetaste värvningen vi gjort precis. Men det kanske är melodin, förra årets tänkta storvärvningar blev ju ingen succé direkt.

Känns dock lite märkligt att man gör en sådan värvning så tidigt in i Silly Season, Almtorp är ju ingen stjärna direkt. Men men, vi får se vad som händer.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
tallbarr

Inlägg av tallbarr »

Det verkar som vi kan avskriva två spelare som det ryktades om, enligt expressen ska både Gunderson (modo om de lirar i elitserien nästa säsong) och Mattias Persson (luleå) vara klara för respektive klubbar.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Jonas Almtorp var väl på tapeten redan innan han skrev på för Södertälje för ett par år sedan, så det stämmer nog.

Almtorp går väl att jämföra med Pär Bäcker. Otroligt mediokra spelare, som med rätt omgivning gör lite poäng. Är det centern som det talats om tidigare är jag ruskigt besviken. Bredd är det sista vi behöver på forwardssidan och centerpositionerna.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Almtorp i all ära, men jag säger nog nej tack.
tallbarr

Inlägg av tallbarr »

Remy Lebeau skrev:Jonas Almtorp var väl på tapeten redan innan han skrev på för Södertälje för ett par år sedan, så det stämmer nog.

Almtorp går väl att jämföra med Pär Bäcker. Otroligt mediokra spelare, som med rätt omgivning gör lite poäng. Är det centern som det talats om tidigare är jag ruskigt besviken. Bredd är det sista vi behöver på forwardssidan och centerpositionerna.
Det känns lite som en värvning av Almtorp kommer bara ta plats för våra junisar, hur blir statusen i klubben för Mika och Norman, samt hur blir det med Wiegels chanser för speltid. Det blir onödigt trångt på centerplatserna med Almtorp.
antonlennde

Inlägg av antonlennde »

falk som bestämt sig för att lägga av? kanske han som almtorp ersätter, fast falken var väl mest back iofs. är de fimpen som går ut på forward då eller?
Användarvisningsbild
Enbom

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Enbom »

COYS skrev:Det står ju även om Mattias Carlsson i aftonbaldets artikel. Där har vi mannen som petade i 17 mål i år (säsongen 10/11).
Jävla aftonbladet att missleda mig. :(
DIFVästertorp

Inlägg av DIFVästertorp »

Utan att säga att värvningen av Almtorp e bra så förstår jag tankegången. Våra äldre spelare ser slutet av karriären och visst vi har massa bra juniorer på gång upp. Men man måste även ha lite rutin i laget,spelare med erfarenhet från ES. Spelare som inte lirar 1 år och sen drar vidare.
Till alla er som såga Owuya och hyllar Tellan: När såg ni eller har ni överhuvudtaget sett Tellan spela?
Djurgårdens IF
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIFVästertorp skrev:Utan att säga att värvningen av Almtorp e bra så förstår jag tankegången. Våra äldre spelare ser slutet av karriären och visst vi har massa bra juniorer på gång upp. Men man måste även ha lite rutin i laget,spelare med erfarenhet från ES. Spelare som inte lirar 1 år och sen drar vidare.
Här tycker faktiskt jag du har en poäng, men det hela beror ju på liksom för vem Almtorp är tänkt att ersätta. Eller så tänker man inte banor av ersätta en spelare rakt av, utan mer hur den totala sammansättningen av spelare på en viss position ser ut.

Men vår centeruppsättning är ju än tunnare (och med oerhört liten spets) jämfört med förra säsongen om vi inte har tänkt oss värva någon mer än Almtorp - som då ofrånkomligen blir ersättare till Krüger.

Vi har en enorm uppsida i spelare som Norman & Zibanejad, men Otto är antagligen något på väg utför. Känns rätt tunt faktiskt. :|
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Stämmer ryktet att vi av någon totalt obegriplig anledning värvat Almtorp så kommer jag garanterat att tappa ALLT förtroende för Järlefeldt...
Senast redigerad av Datsyuk_13 den 2011-04-08 10:37:41, redigerad totalt 2 gång.
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
mårten

Inlägg av mårten »

Tycker värvningen av Almtorp är väldigt intressant. Gillat det jag sett när han spelat i ssk och tror inte det blir någon flopp. Trordessutom att om han får det att stämma hos oss så kommer han bli en stomme i laget framöver. Han är en medellirare som kommer spela i Es tills det är över.

Intressant värvning !

(förmodar att man kommer bli sågad nu så go for it )
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Schysst! Då kanske vi kan satsa på följande superformationer:

1:a femma
Kempe - Almtorp - Cehlin
Bartley - Deilert

2:a femma
T.Eriksson - Norman - Zibanejad
Printz - Ahnelöv (ja, Kronwall lär ju inte stanna)

3:e femma
Ölvestad - Fimpen - Brodin
Holmqvist - Claesson

4:e femma
Tjärnqvist - Ottosson - Nilson

Kvalserien - här kommer Djurgårn! ;)

Fast det är ju tur att vi värvar in spelare med erfarenhet av att förlora och därmed spela kvalserien. Då kanske vi åtminstone kan sluta topp 4 i den serien nästa säsong.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

mårten skrev:Tycker värvningen av Almtorp är väldigt intressant. Gillat det jag sett när han spelat i ssk och tror inte det blir någon flopp. Trordessutom att om han får det att stämma hos oss så kommer han bli en stomme i laget framöver. Han är en medellirare som kommer spela i Es tills det är över.

Intressant värvning !

(förmodar att man kommer bli sågad nu så go for it )
Allt handlar väl om förväntningar; när Frasse gick ut hintade om att man kanske högg efter Niklas Persson (vilket jag iofs höll som extremt osannolikt redan från början) så blir man "något" besviken när det antagligen landar på en spelare som Almtorp.

Almtorp är inte, hur mycket vi vrider & vänder på det, en toppcenter i ES, men det är å andra sidan ingen som officiellt sagt att DIF letar efter en sådan...
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

Får känslan av att många verkar ha orimliga förväntningar på nyförvärv. Vi ska värva Tellan, klassbackar, en center i toppklass och krydda med forwards som Klasen och Videll samtidigt som vi ska behålla Hannula, Tjärna, Kronwall osv... Har ni glömt att vi inte har samma ekonomiska förutsättningar som många av våra konkurrenter? Har ni glömt hur laget såg ut för bara 3-4 år sedan?

Som förutsättningarna ser ut nu kommer vi aldrig kunna värva oss till ett superlag med spets i alla lagdelar. Det handlar om att prioritera och sen ha lite tur med juniorer och chansartade värvningar för att vi ska slåss i toppen. Här gör man kanske bedömningen att Zibanejad och Norman ska ta ett kliv nästa säsong och att Otto/Fimpen ska leverera ungefär som i år. Då kan ett nyförvärv som Almtorp vara helt okey ifall det betyder pengar till att t.ex behålla Hannula och värva en stabil back. Almtorp har snittat runt 30p i SSK och har defensiva kvaliteter, ingen drömvärvning men med realistiska mått ganska hyggligt. Som redan diskuterats har vi dessutom ett lag med många juniorer och veteraner, kan vara bra att fylla i med någon i mellanålder.

Jag hyllar inte denna värvning men tänker inte såga den som många andra. Det beror helt på vad som händer med laget som helhet.
Låst