Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Verkar inte riktigt gå att diskutera målvakter hos Djurgårdare alls... Vet inte om vi är bortskämda? 90/10 låg både Riddarn och Wesslau i toppen hela säsongen, konstant klagomål. Owuya ska vi inte ens snacka om. Ändå gick han och vann målvaktsligan och hade en hög procent i slutspelet. Jag tvivlar på att Tellan skulle ha högre räddningsprocent att Owuya, det betyder givetvis inte att han är en sämre målvakt dock. Men jag tror Tellan är snäppet bättre, men dubbelt så dyr, minst. Därav tror jag fokus ligger på Owuya.
Expert.
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
Målvaktsliga hit och Målvaktsliga dit. Mark är duktig, men är mil ifrån att vara seriens bästa målvakt. Hadelöv, Fast, Salak, Norrena, Nilsson, Wentzel, Nilstorp och Daniel Larsson är alla bättre än Mark. Får vi in Tellan så har vi en målvakt som går in på topp tre.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ja, det är verkligen noll nyans i tänkandet kan tyckas.Edin skrev:"Man vinner inga guld med Gustaf Wesslau"? Här får du gärna utveckla, vi var ju i princip millimeter ifrån att göra det förra året.Anderberg skrev:Man vinner inga SM-guld med Mark Owuya och Gustaf Wesslau. Man vinner guld med Mikael Tellqvist.
Ja, Daniel, jag har sett flera matcher med honom de senaste åren. Fantastiskt lugn och en förmåga att alltid vara bäst i slutet på matcherna/på säsongerna.
Sedan undrar jag hur man bara kan vifta bort faktumet att Owuya vann målvaktsligan? Det känns som att många här inne är så inställda på att få hem Tellan att man inte tänker rationellt.
Sen tror jag, även om nu en del som uppenbarligen sett Tellan spela senaste tiden och säger att han är bra, att man förskönar bilden en aning för man kommer så väl ihåg guldjublen.
Vilken burväktare det än slutar med kommer folk klaga. Gräset är alltid grönare...
Visst, och Widing skulle sätta 20 kassar under säsongen.Anderberg skrev:Målvaktsliga hit och Målvaktsliga dit. Mark är duktig, men är mil ifrån att vara seriens bästa målvakt. Hadelöv, Fast, Salak, Norrena, Nilsson, Wentzel, Nilstorp och Daniel Larsson är alla bättre än Mark. Får vi in Tellan så har vi en målvakt som går in på topp tre.
Hur kan du vara så säker egentligen?
- -daniel-
Jag skulle ärligt talat knappast ta Daniel Larsson (som han visade sig spela förra säsongen) eller Anders Nilsson för den delen heller framför Owuya. Hadelöv är dock stabil, Salak tycker jag dock är aningen överskattad och lite fladdrig (lite för irrationell ibland). Nihlstorp gillar jag verkligen dock, och Petterson-Wentzel tror jag på sikt kan bli grymt bra.Anderberg skrev:Målvaktsliga hit och Målvaktsliga dit. Mark är duktig, men är mil ifrån att vara seriens bästa målvakt. Hadelöv, Fast, Salak, Norrena, Nilsson, Wentzel, Nilstorp och Daniel Larsson är alla bättre än Mark. Får vi in Tellan så har vi en målvakt som går in på topp tre.
Please...både Wesslau och Owuya har "dansat en sommar"! Bägge gjorde det ruskigt bra förvisso, men den ene har inte kommit i närheten av den bedriften nu i AHL och den andre har en uttalad önskan att lämna för andra sidan pölen också.Edin skrev:"Man vinner inga guld med Gustaf Wesslau"? Här får du gärna utveckla, vi var ju i princip millimeter ifrån att göra det förra året.Anderberg skrev:Man vinner inga SM-guld med Mark Owuya och Gustaf Wesslau. Man vinner guld med Mikael Tellqvist.
Ja, Daniel, jag har sett flera matcher med honom de senaste åren. Fantastiskt lugn och en förmåga att alltid vara bäst i slutet på matcherna/på säsongerna.
Sedan undrar jag hur man bara kan vifta bort faktumet att Owuya vann målvaktsligan? Det känns som att många här inne är så inställda på att få hem Tellan att man inte tänker rationellt.
Tellqvist ÄR det ankare vi behöver för att kunna bygga ett starkt lag bakifrån! Han spelar -som andra här har sagt -lugnt och tryggt med stor placeringssäkerhet och har en hög lägstanivå. Det är för mig TOTALT obegripligt OM man inte ens har honom i åtanke från DIF:s håll!
-
För att han är en av Sveriges bästa målvakter utanför NHL. Jag har sett honom spela ett antal gånger på slutet och är helt övertygad om att han skulle vinna väldigt många matcher åt oss i Elitserien. Dessutom ingen målvakt som kastar sig hit och dit och släpper returer på alla skott eller inte kan starta spelet och istället blockerar helt obegripligt (Owuya). Tellan är lugn, trygg och man vet vad man får. Försvaret behöver dessutom inte anpassa sig till honom som det behöver göra till andra målvakter...Kentta skrev:Visst, och Widing skulle sätta 20 kassar under säsongen.Anderberg skrev:Målvaktsliga hit och Målvaktsliga dit. Mark är duktig, men är mil ifrån att vara seriens bästa målvakt. Hadelöv, Fast, Salak, Norrena, Nilsson, Wentzel, Nilstorp och Daniel Larsson är alla bättre än Mark. Får vi in Tellan så har vi en målvakt som går in på topp tre.
- -daniel-
Är jag ensam om att tro att Tellqvists spelstil i "den gamla målvaktsskolan" kan spela en stor roll i DIFs ointresse? Tror att målvaktstränarna har väldigt mycket att säga till om och jag tror inte de är så sugna på att tampas med en 31-åring (som antagligen inte kommer lära om sig som Hadelöv gjorde).
-
Tellqvist spelar redan nu en variant av den nya stilen.
- -daniel-
Jasså? Detta var helt nytt för mig.Anderberg skrev:Tellqvist spelar redan nu en variant av den nya stilen.
Tycker det är helt idiotiskt om vi inte är och ger Tellan förslag eftersom Mark fortfarande tvekar.
Det är grymt jävla viktigt med en säker målvakt. Tellqvist är förbannat stabil.
Det är grymt jävla viktigt med en säker målvakt. Tellqvist är förbannat stabil.
Alltså du överdriver inte lite nu? Tycker inte alls att Owuya släppte mycket returer efter jul och framåt, och med en ordentlig sommarträning med en jävligt bra målvaktstränare kan det bli ännu bättre. Det där med att släppa puckar kan han bli mycket bättre på, men som sagt, träna träna på det så har vi en riktigt bra målvakt.Anderberg skrev:För att han är en av Sveriges bästa målvakter utanför NHL. Jag har sett honom spela ett antal gånger på slutet och är helt övertygad om att han skulle vinna väldigt många matcher åt oss i Elitserien. Dessutom ingen målvakt som kastar sig hit och dit och släpper returer på alla skott eller inte kan starta spelet och istället blockerar helt obegripligt (Owuya). Tellan är lugn, trygg och man vet vad man får. Försvaret behöver dessutom inte anpassa sig till honom som det behöver göra till andra målvakter...Kentta skrev:Visst, och Widing skulle sätta 20 kassar under säsongen.Anderberg skrev:Målvaktsliga hit och Målvaktsliga dit. Mark är duktig, men är mil ifrån att vara seriens bästa målvakt. Hadelöv, Fast, Salak, Norrena, Nilsson, Wentzel, Nilstorp och Daniel Larsson är alla bättre än Mark. Får vi in Tellan så har vi en målvakt som går in på topp tre.
Själv skulle jag som sagt inte säga nej till Tellan, klurig situation här.
Wesslan är jag dock mycket tveksam till.
- SirDIFalot
http://img810.imageshack.us/f/tellqvi2.jpg/-daniel- skrev:Är jag ensam om att tro att Tellqvists spelstil i "den gamla målvaktsskolan" kan spela en stor roll i DIFs ointresse? Tror att målvaktstränarna har väldigt mycket att säga till om och jag tror inte de är så sugna på att tampas med en 31-åring (som antagligen inte kommer lära om sig som Hadelöv gjorde).
Har faktiskt hört "på stan" att Hardy är tveksam till Tellan. Till hans prislapp alltså.
Expert.
Han verkar inte lida av den stilen...iofs så känns han inte särskilt "oldschool" när han spelar förutom att han står upprätt betydligt längre än "moderna" målvakter, något som JAG inte ser som nån nackdel direkt. Hur många gånger har man inte fått krupp efter ett friläge där ens keeper gått ner på knä redan när forwarden kommit innanför blå och därefter hängt upp pucken i nättaket?-daniel- skrev:Är jag ensam om att tro att Tellqvists spelstil i "den gamla målvaktsskolan" kan spela en stor roll i DIFs ointresse? Tror att målvaktstränarna har väldigt mycket att säga till om och jag tror inte de är så sugna på att tampas med en 31-åring (som antagligen inte kommer lära om sig som Hadelöv gjorde).
Jag vet inte varför många här är så fruktansvärt bortskämda med våra målvakter. Två år i rad har vi haft två unga killar som imponerat stort, men det viftas bort med att dom minsann gjorde sitt livs säsong.
Jag undrar vad som hade hänt om vi hade haft Greiss i målet...
Jag undrar vad som hade hänt om vi hade haft Greiss i målet...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.