Var väl efter hans usla beteende i samband med värdelösa prestationer som han petades till J20 och kort därefter bröts kontraktet. Så minns jag det i alla fall.Billx skrev:Detta är såklart fel tråd att ta detta i men vet inte riktigt vart jag ska ta den![]()
Men ändå, kan någon berätta varför Dick Axelsson lämnade Djurgården ? om någon vet detaljerna kring det.
Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Avgå Jocke.
Anderberg skrev:Jag ser hellre Tellan i DIF för 250 i månaden än Owuya för 150.SirDIFalot skrev:Jag tror fortfarande DIF anser att Tellan är alldeles för dyr och är rädd att han ska bli en ny Johan Holmqvist.Anderberg skrev:Löst rykte på stan: Owuya stannar. Ingen Tellan. Vet Frasse nåt mer?
"Det förs inga förhandlingar" säger Tellan som "inte har hört någonting" från DIF.
http://marieshockeyblogg.blogspot.com/2 ... -inte.html
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Ska DIF satsa på Owuya måste man ha skriftliga garantier på att han INTE kommer lämna för AHL / NHL inför den kommande säsongen; mardrömmen är ju naturligtvis att man basunerar ut "Owuya klar för 1-årskontrakt!" och sen så drar han framåt juni när alla andra (och framförallt Tellqvist) redan har signat kontrakt med andra klubbar.
Jag förstår dock DIF att man vill fortsätta med Mark i mål; situationen hade ju naturligtvis varit annorlunda om han inte hade blommat ut och varit så bra som han odiskutabelt var mot slutet av förra säsongen. Han är en egen, ung, ambitiös kille som utvecklades enormt förra säsongen. Varför skulle man liksom inte vilja fortsätta med honom i mål? Och som Tellan säger i intervjun är det ju DIFs vanliga melodi att köra på egna unga produkter.
Jag förstår dock DIF att man vill fortsätta med Mark i mål; situationen hade ju naturligtvis varit annorlunda om han inte hade blommat ut och varit så bra som han odiskutabelt var mot slutet av förra säsongen. Han är en egen, ung, ambitiös kille som utvecklades enormt förra säsongen. Varför skulle man liksom inte vilja fortsätta med honom i mål? Och som Tellan säger i intervjun är det ju DIFs vanliga melodi att köra på egna unga produkter.
Stort jävla suck. Ska man aldrig få en stabil förstamålvakt i Djurgården?
Ja, jag vet att Mark gjorde det helt okej andra halvan av säsongen. Men varför satsa på en målvakt som man med all sannolikhet kommer tappa efter säsongen? Dessutom är min högst personliga åsikt att Owuya inte är tillräckligt bra för att hjälpa laget till ett SM-Guld, men det kanske inte är ambitionen, vad vet jag.
Tellqvist är en rutinerad klassmålvakt (Och ja, jag har sett honom spela även efter guldåren) som vill stanna i föreningen under många år framöver, varför vill man inte ha hem honom då när han vill komma hem? .
Lönesituationen? Bördan att ha en riktigt bra förstamålvakt under flera säsonger? Lite kontinuitet hade knappast skadat. Istället verkar man vilja "satsa" på unga målvakter som under första halvan av säsongen bidrar till dyra poängtapp innan de "spelar upp sig". Är oerhört trött på att se en ny målvakt varje år. Bidrar knappast till stabilitet i de bakre leden när backarna framför allt måste "lära sig" en ny målvakt varenda säsong.
Ja, jag vet att Mark gjorde det helt okej andra halvan av säsongen. Men varför satsa på en målvakt som man med all sannolikhet kommer tappa efter säsongen? Dessutom är min högst personliga åsikt att Owuya inte är tillräckligt bra för att hjälpa laget till ett SM-Guld, men det kanske inte är ambitionen, vad vet jag.
Tellqvist är en rutinerad klassmålvakt (Och ja, jag har sett honom spela även efter guldåren) som vill stanna i föreningen under många år framöver, varför vill man inte ha hem honom då när han vill komma hem? .
Lönesituationen? Bördan att ha en riktigt bra förstamålvakt under flera säsonger? Lite kontinuitet hade knappast skadat. Istället verkar man vilja "satsa" på unga målvakter som under första halvan av säsongen bidrar till dyra poängtapp innan de "spelar upp sig". Är oerhört trött på att se en ny målvakt varje år. Bidrar knappast till stabilitet i de bakre leden när backarna framför allt måste "lära sig" en ny målvakt varenda säsong.
-daniel- skrev:Ska DIF satsa på Owuya måste man ha skriftliga garantier på att han INTE kommer lämna för AHL / NHL inför den kommande säsongen; mardrömmen är ju naturligtvis att man basunerar ut "Owuya klar för 1-årskontrakt!" och sen så drar han framåt juni när alla andra (och framförallt Tellqvist) redan har signat kontrakt med andra klubbar.
Men tänk om Mark drar ändå... enligt avtalet med NHL så är det ju bara att åka. Det går inte att avtala bort.
- SirDIFalot
DIFs ekonomi sätter nog stopp här. Tellan vill signa för flera år. DIF har lärt sig läxan. Med målvakter vill man nog alltid ta ett år i taget... I alla fall på kontraktsbiten. Och framför allt när det gäller en sån dyr målvakt.-daniel- skrev:Ska DIF satsa på Owuya måste man ha skriftliga garantier på att han INTE kommer lämna för AHL / NHL inför den kommande säsongen; mardrömmen är ju naturligtvis att man basunerar ut "Owuya klar för 1-årskontrakt!" och sen så drar han framåt juni när alla andra (och framförallt Tellqvist) redan har signat kontrakt med andra klubbar.
Expert.
- -daniel-
Lite förvånad kanske jag också är, framförallt med tanke på att Hardy borde ha ett gott öga till Tellqvist men samtidigt så finns det många andra som skall vara med och bestämma. Dessutom så gjorde Mark en jäkligt bra andra halva, och han är fortfarande utvecklingsbar. Tror det väger tungt.jensa85 skrev:Stort jävla suck. Ska man aldrig få en stabil förstamålvakt i Djurgården?
Tror DIF (som flera varit inne på) ändå är lite rädd för en trött avdankad hemvändare som kommer hem och inte har den där hungern. Nu säger jag inte att jag tror situationen skulle bli så med Tellqvist men någonstans förstår jag ändå den oron.
- -daniel-
Fast jag tror helt klart att Tellqvist kan tänka sig en hyfsat modest lön för att få komma hem. Annars går man inte ut i media och basunerar att man vill hem. Det är liksom inget bra förhandlingsläge...SirDIFalot skrev:DIFs ekonomi sätter nog stopp här. Tellan vill signa för flera år. DIF har lärt sig läxan. Med målvakter vill man nog alltid ta ett år i taget... I alla fall på kontraktsbiten. Och framför allt när det gäller en sån dyr målvakt.-daniel- skrev:Ska DIF satsa på Owuya måste man ha skriftliga garantier på att han INTE kommer lämna för AHL / NHL inför den kommande säsongen; mardrömmen är ju naturligtvis att man basunerar ut "Owuya klar för 1-årskontrakt!" och sen så drar han framåt juni när alla andra (och framförallt Tellqvist) redan har signat kontrakt med andra klubbar.
- -daniel-
Fast man kan väl få personliga garantier, skriva ett avtal vid sidan om, som torde vara bindande för ett liknande åtagande. NHL kan naturligtvis locka med stora pengabunten men de kan liksom inte tvinga över en spelare...hocki skrev:-daniel- skrev:Ska DIF satsa på Owuya måste man ha skriftliga garantier på att han INTE kommer lämna för AHL / NHL inför den kommande säsongen; mardrömmen är ju naturligtvis att man basunerar ut "Owuya klar för 1-årskontrakt!" och sen så drar han framåt juni när alla andra (och framförallt Tellqvist) redan har signat kontrakt med andra klubbar.
Men tänk om Mark drar ändå... enligt avtalet med NHL så är det ju bara att åka. Det går inte att avtala bort.
Känner samma sak. Den perfekta målvaktsduon är en rutinerad och säker målvakt och en ungtupp med stor vilja och potential.-daniel- skrev:Fast jag tror helt klart att Tellqvist kan tänka sig en hyfsat modest lön för att få komma hem. Annars går man inte ut i media och basunerar att man vill hem. Det är liksom inget bra förhandlingsläge...SirDIFalot skrev:DIFs ekonomi sätter nog stopp här. Tellan vill signa för flera år. DIF har lärt sig läxan. Med målvakter vill man nog alltid ta ett år i taget... I alla fall på kontraktsbiten. Och framför allt när det gäller en sån dyr målvakt.-daniel- skrev:Ska DIF satsa på Owuya måste man ha skriftliga garantier på att han INTE kommer lämna för AHL / NHL inför den kommande säsongen; mardrömmen är ju naturligtvis att man basunerar ut "Owuya klar för 1-årskontrakt!" och sen så drar han framåt juni när alla andra (och framförallt Tellqvist) redan har signat kontrakt med andra klubbar.
Avgå Jocke.
Att man vill satsa på en ung, ambitiös och "egenproducerad" målvakt i Owuya kan jag mycket väl förstå. Vad som förundrar mig är att man inte ens verkar föra en diskussion med Tellan. Man behöver inte sitta och spekulera i kontrakt och så vidare, men i alla fel föra en dialog.
- SirDIFalot
Jag tror att Tellan hade kommit hem för länge sedan om han hade kunnat tänka sig en vettig lön. Men som en del medier hävdar tror jag fortfarande att han kräver alldeles för mycket pengar. Det ligger lite emot Djurgårdens filosofi att slänga ut storkovan för en målvakt också.
Sen är det väl klart att han inte ger sig ett så bra förhandlingsläge när han är ute och snackat om att han gärna vill flytta hem, men det är kanske också det som sätter käppar i hjulen? DIF har sett att han gärna vill hem och vill ge honom cirka 100 000 kr. Medans Tellqvist fortfarande vill ha mycket mer.
Sen är det väl lite för att ligga på rätt sida hos fansen som Tellan går ut förtydligar att det är Djurgården som nobbat, och inte tvärtom. Men jag är rätt övertygad att DIF vill ha honom. Och satsa på honom i 5-6 år. Men till en vettig prislapp då, man har ju som sagt velat ha honom en längre tid.
Sen är det väl klart att han inte ger sig ett så bra förhandlingsläge när han är ute och snackat om att han gärna vill flytta hem, men det är kanske också det som sätter käppar i hjulen? DIF har sett att han gärna vill hem och vill ge honom cirka 100 000 kr. Medans Tellqvist fortfarande vill ha mycket mer.
Sen är det väl lite för att ligga på rätt sida hos fansen som Tellan går ut förtydligar att det är Djurgården som nobbat, och inte tvärtom. Men jag är rätt övertygad att DIF vill ha honom. Och satsa på honom i 5-6 år. Men till en vettig prislapp då, man har ju som sagt velat ha honom en längre tid.
Expert.
- SirDIFalot
Eftersöker detta också... DIF måste se till att hålla kontakten med alla gamla potentiella hemvändare. Som det var med Linkan att han liksom inte hade hört något från DIF och efter ett tag fick förstå på egen hand att de inte ville ha hem honom. Svårt att lyfta en telefonlur och ringa och förklara läget, som vänner.lajjnus skrev:Att man vill satsa på en ung, ambitiös och "egenproducerad" målvakt i Owuya kan jag mycket väl förstå. Vad som förundrar mig är att man inte ens verkar föra en diskussion med Tellan. Man behöver inte sitta och spekulera i kontrakt och så vidare, men i alla fall föra en dialog.
Samma gäller Tellqvist, ring upp, säg att Owuya är prio ett (om han nu är det) och att Owuya har tills dess på sig att bestämma sig om det blir DIF eller inte. Om Owuya nobbar är Tellan nästa val, om han nu kan acceptera att vänta tills dess.
Expert.
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
DIF vill inte vinna titlar - man vill fostra spelare till NHL. Det Jensa85 skrev är ett av de bästa inläggen som skrivits här på forumet.
Amen to that!jensa85 skrev:Stort jävla suck. Ska man aldrig få en stabil förstamålvakt i Djurgården?
Asså vart så glad innan säsongen när Mark skulle över pölen, och att man signade Tim känndes som en indikation på att man ville bygga på en målvakt, men dock med Tellan som en stabil första keeper som Tim kan växa bakom och lära sig av.
Sen så har Tellan rutin, trygghet (nått vi har saknat bakåt) och ett hjärta för laget..!
Fattar inte vad vi håller på med..