Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Fiskmaesen
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Fiskmaesen »

Någon som vet hur det ser ut med Kronwall? Har var ju så fruktansvärt angelägen om att komma till oss under förra säsongen så är han inte totalt schizophren så bör väl en förlängning inte vara helt omöjlig även om ett par ryska klubbar hostar upp några rubel..?

Nån som har någon insikt i case-kronwall?
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

cheerup skrev:
För spelare som Mitman och Strömberg är det väl bättre att spela i allsvenskan och utvecklas där med bra med speltid istället för att ges minimalt med speltid i en fjärdekedja eller som extraforwardar i Djurgården? Det är inte heller en bra lösning för juniorer i j-20 som inte får en chans att spela i Elitserien även fast de är tillräckligt bra, eftersom det finns en lång kö med spelare som måste gå före. Då är risken att vi börja tappa de bästa juniorerna till Nordamerika igen. En möjlig lösning är väl att skaffa en farmarklubb som Färjestads Skåre. Håller i och för sig med om att juniorer inte är som vilka externa värvningar som helst. Djurgården har ett ansvar för killarna.
Det är definitivt bättre för dom att få spela i allsvenskan, och jag tror du har missuppfattat mig en del. Jag tycker inte att juniorer slentrianmässigt skall erbjudas a-lagskontrakt med DIF om det inte finns en rimlig chans att de kan spela till sig en plats i laget, och att lagledningen tycker de är värda att satsa på för framtiden. Annars kommer året med elitlaget bara handla om frustration, stagnation som spelare, försämrad syn på Djurgårn och kanske tappat självförtroende. Jag tror Strömberg och Mitman är sämre hockeyspelare idag än de var när de plockades upp. Om något år hade de säkert varit redo för att ta en plats, nu var de inte det.

Alltså vill jag hellre just att de flesta talanger i första hand lånas ut till allsvenska lag direkt, och att bara de verkliga russinen i kakan lyfts upp. Russin som Hardy himself får plocka ut eftersom han vill använda dom. Jag vill inte att vi skall låta unga grabbar ruttna bort på bänken. Det är förstörelse av humankapital.

Utökat samarbetsavtal med någon lagom ambitiös mindre klubb låter för övrigt alldeles lysande bra.
Användarvisningsbild
android
Säsongskort: Ja

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av android »

Shitkicker skrev:
cheerup skrev:
För spelare som Mitman och Strömberg är det väl bättre att spela i allsvenskan och utvecklas där med bra med speltid istället för att ges minimalt med speltid i en fjärdekedja eller som extraforwardar i Djurgården? Det är inte heller en bra lösning för juniorer i j-20 som inte får en chans att spela i Elitserien även fast de är tillräckligt bra, eftersom det finns en lång kö med spelare som måste gå före. Då är risken att vi börja tappa de bästa juniorerna till Nordamerika igen. En möjlig lösning är väl att skaffa en farmarklubb som Färjestads Skåre. Håller i och för sig med om att juniorer inte är som vilka externa värvningar som helst. Djurgården har ett ansvar för killarna.
Det är definitivt bättre för dom att få spela i allsvenskan, och jag tror du har missuppfattat mig en del. Jag tycker inte att juniorer slentrianmässigt skall erbjudas a-lagskontrakt med DIF om det inte finns en rimlig chans att de kan spela till sig en plats i laget, och att lagledningen tycker de är värda att satsa på för framtiden. Annars kommer året med elitlaget bara handla om frustration, stagnation som spelare, försämrad syn på Djurgårn och kanske tappat självförtroende. Jag tror Strömberg och Mitman är sämre hockeyspelare idag än de var när de plockades upp. Om något år hade de säkert varit redo för att ta en plats, nu var de inte det.

Alltså vill jag hellre just att de flesta talanger i första hand lånas ut till allsvenska lag direkt, och att bara de verkliga russinen i kakan lyfts upp. Russin som Hardy himself får plocka ut eftersom han vill använda dom. Jag vill inte att vi skall låta unga grabbar ruttna bort på bänken. Det är förstörelse av humankapital.

Utökat samarbetsavtal med någon lagom ambitiös mindre klubb låter för övrigt alldeles lysande bra.
Hardy har ingen koll på juniorer alls. Är väl främst zabel som skickar upp dom som har förtjänat det och som han tror är ledig. Sen är det väl järlan som signar upp dom.

Som många påpekat verkar man inte ha någon tydlig strategi för andrahandssorteringen.

DIF plockar toppen av talangerna som vinner tv-pucken varje år. Det finns så mycket talang att det är svårt att se den. Särskilt under så bra kullar som vi har nu i Sverige. Jag tror att 6-7 stycken av dagens j20 lag kommer att bli minst ES-mässiga inom 4-5 år. Dom har iaf den potentialen. Exklusive dom som redan är det. Weigel, Holm, Gustafsson, Åberg, Kruger, blomstrand, ackered, Sörensen.
Dessa kommer utvecklas i olika takt men har alla verktygen som krävs. Sedan har alla andra självklart chansen också. Men dom kommer få jobba ännu hårdare.

Iaf hur många av dessa kommer erbjudas kontrakt? Det kommer ju nya stjärnor från J18 laget också.

Hur många av dessa kommer bli NHL spelare innan dom är 23? Knappast alla.

Vad har DIF för plan för dessa?
Född till sportchef.
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

android skrev: Hardy har ingen koll på juniorer alls. Är väl främst zabel som skickar upp dom som har förtjänat det och som han tror är ledig. Sen är det väl järlan som signar upp dom.
Nej, och det är ju det jag menar är problemet. Då står Hardy där sedan med ett par fjunisar han knappt vet namnet på, än mindre vet hur han skall spela. De får ett par byten och går det inte bra direkt muttrar surgubben lite och så var den karriären körd. Nej, jag överdriver, men det är fan inte ett optimalt system. A-laget skall hämta de som de känner att de har plats för, inte bli pådyvlade folk som de inte kan ge en schysst chans.

Vi har uppenbarligen ett lyxproblem just nu i det att vi har, och kommer ha, mängder av kids som är nästan a-lagsfähiga, men bara nästan. Att låta dem försvinna vind för våg när deras kontrakt löper ut är inte heller ett bra alternativ. Vad säger hockeyns tävlingsregler om att ha ett b-lag inom seriesystemet? Är det realistiskt, eller skall vi satsa på ett farmarlag? Vad tycker ni?

Hrmm..men den där frågeställningen graviterar när jag tänker efter bort ifrån ämnet Silly Season rätt jävla mycket. :) Sorry.
Algot2003

Inlägg av Algot2003 »

DIF_Soldier skrev:
DIFDIF skrev:Sandberg tycker jag att man kan släppa (89 % i allsvenskan). Owuya med 92% i grundserien och 93% i slutspelet och är bara 21 år gammal (Tellan är 10 år äldre), han måste vi ha kvar. Tellan VS Wesslau är ett jävligt svårt val. Man skulle vilja ha in Tellan lite mer tror jag, men själv skulle jag inte kunna tänka mig se Wesslau i en annan elitserieklubb. Som tredje målvakt tycker jag vi borde värva Magnus Hellberg och låna ut honom direkt till Almtuna igen nästa säsong. Tror Ragge kan hjälpa oss lite på traven med den värvningen.
Hellberg är redo för ES, tro mig.
Enligt aftonhoran (som man egentligen aldrig ska ta som källa) så är Hellberg på glid till Frölunda.
Mitt giva val är såklart Tellan :)
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Spontant anser jag att inte känna till de juniorer som skickas upp är grovt tjänstefel. Att sedan ge dem istid i A-laget utan att ens veta vafan de heter... Ja, då tycker jag att head coachen för A-laget ska sätta sig ner med head coachen för juniorverksamheten och gå igenom de spelare som är på G och som bör beredas plats i A-laget framöver.

Sen är det inte helt jävla oävet att till och med besöka junior-gängen även om man är The Big Chief för A-laget. Det skapar en naturlig kontakt och - håll med nu - visst fan är det ruskigt inkompetent att arbeta med människor man inte vet namnet på?! Jag vet av erfarenhet att det pissigaste man kan kalla en person man möter dagligen för är "du" - personen har ett namn och när det står klart att man inte bemödat sig med att lära sig det fast man setts och pratat ett flertal gånger.. tja, då är det respektlöst och trist.

Nu hoppas jag att de "för dialoger" som det så fint heter och att det inte är stängda dörrar mellan lagen.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Magnutz skrev:Spontant anser jag att inte känna till de juniorer som skickas upp är grovt tjänstefel. Att sedan ge dem istid i A-laget utan att ens veta vafan de heter... Ja, då tycker jag att head coachen för A-laget ska sätta sig ner med head coachen för juniorverksamheten och gå igenom de spelare som är på G och som bör beredas plats i A-laget framöver.

Sen är det inte helt jävla oävet att till och med besöka junior-gängen även om man är The Big Chief för A-laget. Det skapar en naturlig kontakt och - håll med nu - visst fan är det ruskigt inkompetent att arbeta med människor man inte vet namnet på?! Jag vet av erfarenhet att det pissigaste man kan kalla en person man möter dagligen för är "du" - personen har ett namn och när det står klart att man inte bemödat sig med att lära sig det fast man setts och pratat ett flertal gånger.. tja, då är det respektlöst och trist.

Nu hoppas jag att de "för dialoger" som det så fint heter och att det inte är stängda dörrar mellan lagen.
Järlefeldt och Garpenlöv är rätt så frekventa besökare på juniorlagens matcher. Sen har nog KG Stoppel mycket att säga till om också som junioransvarig.

A-lagstränarena har jag däremot aldrig sett på junismatcherna.

Jag har däremot aldrig hört att någon av juniorerna ska ha känt sig illa behandlade eller ej välkomnade när de kommit upp i a-laget. Så sådana farhågor kan vi nog lägga åt sidan.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

AMMC skrev:
Magnutz skrev:Spontant anser jag att inte känna till de juniorer som skickas upp är grovt tjänstefel. Att sedan ge dem istid i A-laget utan att ens veta vafan de heter... Ja, då tycker jag att head coachen för A-laget ska sätta sig ner med head coachen för juniorverksamheten och gå igenom de spelare som är på G och som bör beredas plats i A-laget framöver.

Järlefeldt och Garpenlöv är rätt så frekventa besökare på juniorlagens matcher. Sen har nog KG Stoppel mycket att säga till om också som junioransvarig.

Jag har däremot aldrig hört att någon av juniorerna ska ha känt sig illa behandlade eller ej välkomnade när de kommit upp i a-laget. Så sådana farhågor kan vi nog lägga åt sidan.
:) Näe, inte illa behandlade, det tror jag inte men det är nog ganska vanligt att det saknas bra bryggor mellan avdelningar vart man än ser i samhället, och människor tar sig inte tid att se andra människor. Jag fick lite känslan av att det inte var så välförankrat med Zibanejads intåg i A-laget - Hardy verkade lite osäker på vem Mika var nån gång. :)
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Magnutz skrev:
AMMC skrev:

:) Näe, inte illa behandlade, det tror jag inte men det är nog ganska vanligt att det saknas bra bryggor mellan avdelningar vart man än ser i samhället, och människor tar sig inte tid att se andra människor. Jag fick lite känslan av att det inte var så välförankrat med Zibanejads intåg i A-laget - Hardy verkade lite osäker på vem Mika var nån gång. :)
Jag har fått intrycket att Montén och Micke Johansson är lite "närmre" spelarna än Hardy om man säger så... ;-) Inte bara juniorerna som kommer upp, utan överlag.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

AMMC skrev:Jag har fått intrycket att Montén och Micke Johansson är lite "närmre" spelarna än Hardy om man säger så... Inte bara juniorerna som kommer upp, utan överlag.
Jo, nu när du säger det så. Det intrycket har jag nog också fått. :) Intresant och inte så bra, antar jag. Active Coaching är ju omöjligt om du inte känner människorna du ska peppa. :)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
Håller med dig här, den uppfattningen man fått är att Hardy har noll koll på vår juniorverksamhet. Tycker det borde ligga i hela organisationens intresse att det samarbetas mer och att Hardy & Co är lite mer insatt i hela juniorsatsningen. Fast DIF kanske inte ser någon poäng i att A-lagstränarna har bättre koll på junisarna; de anser väl säkert att Järlan & Stoppel lyfter upp & presenterar de som är mest lämpade...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

AMMC skrev:
Jag har fått intrycket att Montén och Micke Johansson är lite "närmre" spelarna än Hardy om man säger så... ;-) Inte bara juniorerna som kommer upp, utan överlag.
Hardy har nog alltid varit en sån som du kanske inte så lätt som spelare kommer in på livet och diskuterar privata grejer med, jag tror hans buttra uttryck mot media är precis så som han är privat och mot laget i övrigt.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Vart på en J20 match i år, och då såg jag Montén glida runt. Så dom har nog koll på junisarna som kommer ska ni se.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

-daniel- skrev:
AMMC skrev:
Hardy har nog alltid varit en sån som du kanske inte så lätt som spelare kommer in på livet och diskuterar privata grejer med, jag tror hans buttra uttryck mot media är precis så som han är privat och mot laget i övrigt.
Tror inte Hardy anser det sin uppgift att komma juniorer in på livet, hans jobb är ju att med dom resurser han har få fram bästa tänkbara lag på isen. Hade dif haft dubbla spelar- budgeten hade kanske vårt lag sett mer ut som FBK eller HV, få juniorer och mycket utländska spelare om han fick bestämma.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
kaminor

Inlägg av kaminor »

Janne Karlsson lämnar Hiv: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2806460.ab

Därmed minskade, de väl redan mikroskopiska, chanserna att få hem Linkan.

Om SSK åker ur vore det kanske läge att jaga Klasen som playmaker. Behövs nåt nytt i PP.
Låst