Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
haak

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av haak »

Är det någon vet hur det gått för Andreas Engqvist på andra sidan?
Att få hem honom vore ju det optimala....men det är väl en liten chans att han ger upp efter bara ett år. :(
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag tycker ändå att det känns både skönt och vemodigt att veta att det står mellan tre målvakter som har visat hög klass i elitserien tidigare. Även jag håller ju Tellqvist som nummer ett, men som tidigare sagts har han ju förmodligen ett högre lönekrav än Wesslau. Det är vemodigt för att jag inte vill se Wesslau i en annan elitserieklubb, och jag vill heller inte se Tellqvist comeback förtvina bort.

DIF bör prioritera

1. Tellqvist
2. Wesslau
3. Owuya

Av den enkla anledningen att Tellqvist har den högsta högstanivån, och att han förmodligen kan stanna längre. Wesslau kanske vill ge sig ut på ytterligare en utflykt efter en ny sejour här, men det är inte lika sannolikt som med Mark, som med allra största sannolikhet prövar lyckan antingen nu eller nästa säsong. Därför bör man tacka Mark för det som varit redan nu, annars står vi där utan en riktigt bra förstamålvakt säsongen 12/13 igen, och det vill jag INTE se.

Man måste tänka långsiktigt. Tellqvist är 31, Wesslau är 26. Det säger ju sig självt att Wesslau har fler år kvar på elitnivå än Tellan, men som sagt - hur konsekvent kan Wesslau hålla en hög nivå, kontra hur många år till är Tellan en guldkeeper innan hans spel går ned sig?

Sedan måste man se sig om efter en andrakeeper. Jag har tjatat öronen av er gällande Hellberg. Det verkar bli Brynäs för honom och jag kan bara säga "grattis!". Västerås' målvakt Johan Gustafsson kommer också bli ett rejält stjärnskott skulle jag tro - man kanske bör rikta in sig på honom (trots att han står under kontrakt).
Säg den glädje som varar
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev:Sedan måste man se sig om efter en andrakeeper. Jag har tjatat öronen av er gällande Hellberg. Det verkar bli Brynäs för honom och jag kan bara säga "grattis!". Västerås' målvakt Johan Gustafsson kommer också bli ett rejält stjärnskott skulle jag tro - man kanske bör rikta in sig på honom (trots att han står under kontrakt).
Skulle nog inte vara fel att kika lite på Växjös Oskar Alsenfelt också. 23 år gammal och har kontrakt även nästa år (kanske med klausul?), men fan vad bra han kan vara.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2376
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

http://www.dt.se/sport/hockeyfeber/article929648.ece

Det här hoppas jag verkligen inte på! Sedan tycker jag tellan är ett osäkrare kort än Wesslau. Wesslau spelade ändå i elitserien för ett år sedan var grym i slutspelet och typ tvåa elr tre i grundserien. Tellan har varit borta i tio år från elitserien och hockyen här har förändras på de här åren och i nhl och ahl är ju liten rink fast han verkar ju klara det bra ändå i Ryssland.
Användarvisningsbild
zOscaR

Inlägg av zOscaR »

Kentta skrev:
zOscaR skrev:Varför börjar alla skriva om denna Bartley helt plötsligt? :shock:
Varför inte? Är ju i princip klar för oss, och då är det väl klart att man spanar in spelaren lite extra noga just nu.
Jo sant, hade om jag ska vara ärlig inte en aning om att han nästan var klar för oss men då vet jag :)
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Nu vet jag inte om det ligger ens en smula sanning i detta, men Lugano verkar vara på jakt efter Patrick Thoresen.
Nyhetssajten ticinonews är det som ligger bakom ryktet, och om det stämmer att dom ger sig in i en kamp där om Thoresen så ska vi fan heller stå med armarna i kors. Så om det inte gjorts tidigare, kontakta Patrick omedelbart och hör hur allt ligger till. Det skadar inte att höra med honom och hans agent.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Nej nej nej, inte Ollas.

Känns riskabelt att plocka in två allsvenska backar (Gunderson och Bartley).
Född till sportchef.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Salas skrev:Nu vet jag inte om det ligger ens en smula sanning i detta, men Lugano verkar vara på jakt efter Patrick Thoresen.
Nyhetssajten ticinonews är det som ligger bakom ryktet, och om det stämmer att dom ger sig in i en kamp där om Thoresen så ska vi fan heller stå med armarna i kors. Så om det inte gjorts tidigare, kontakta Patrick omedelbart och hör hur allt ligger till. Det skadar inte att höra med honom och hans agent.
Ekonomiskt lär vi inte kunna konkurrera med Schweizarna, men personligen tycker jag det är tjänstefel att inte ringa och kolla läget med en kontraktslös bra spelare, som dessutom har historia i DIF. Kunde Belfour tacka ja till Leksand så är fan ingenting omöjligt.
Avgå Jocke.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Skulle personligen föredraga Tellqvist då jag ör väldigt trött på att ha målvaktskarusell varje säsong.

Stabilitet i alla lag byggs bakifrån.

Tyvärr har vi tenderat att göra det motsatta och det fungerar inte.

Satsa på Tellqvist och ge han kontrakt på 3-4 säsonger. ( Är inte så säker på att killen begär idiotlön då det kan betyda väl så mycket att få stabilitet för familjen samt en möjlighet att flytta hem. Den typen av grejer kan vara värda väldigt många 1000-lappar i månaden. )

Sedan måste man få ordning på backsidan.

Försök se till att få till tre fungerande backpar med en stor och stark back ( kronwall och Printz t ex ) tillsammans med en mer snabb backtyp. En av backarna bör dessutom vara säker med pucken. Sedan bör beslut tas beträffande Lassen,Deilert och Kim. Skall dessa var kvar i föreningen eller inte? Personligen ser jag inte någon större framtiden för någon av dem.

Kronwall
Printz
Holmqvist
Tjärnqvist
Bombom(?)
Vic(?)
Cleasson

Där har vi en backbesättning på sju spelare där det finns både stora och tunga spelare liksom lite mer kvicka alternativ.

De backarna och en stabil målvakt och du har något vettigt att bygga utifrån.

HUr man sedan skall ha råd med den uppställningen kan bli en svår nöt att knäcka, men Widing och Ekmans löner borde täcka upp en hel del. Tvivlar dessutom på att Hannula blir kvar heller så där bör det bli lite över oxå.

En center måste också in av lite kvalite och även där måste det få kosta lite grand.

Forwards behöver vi inte titta på utifrån alls egentligen. Vi har då många lovande inom juniorleden att det vore snudd på tjänstefel att inte ge dem chansen.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

B.I.B.A skrev:Ekonomiskt lär vi inte kunna konkurrera med Schweizarna, men personligen tycker jag det är tjänstefel att inte ringa och kolla läget med en kontraktslös bra spelare, som dessutom har historia i DIF. Kunde Belfour tacka ja till Leksand så är fan ingenting omöjligt.
Lugano verkar ha ett gäng finansiärer, men frågan är ju om dom kan konkurrera med de ryska oljegubbarna? Väldigt tveksamt där, och om Thoresen kan tänka sig att gå ner så mycket i lön så att Lugano blir intressant så borde vi inte vara helt chanslösa.
Men jag tror väl dock att Thoresen stannar i KHL, det mesta tyder väl på det. Men som sagt, tjänstefel att inte höra av sig i den här frågan. Det varken kostar eller skadar oss någonting.
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

DIF_Soldier skrev: Det är vemodigt för att jag inte vill se Wesslau i en annan elitserieklubb..
Som pragmatiker mår man nästan dåligt när man läser det där. Vi kan inte driva en verksamhet där vi värvar spelare eftersom vi mår dåligt av att se dem i andra klubbar.

Förlorarkultur tycker jag vi kan lämna därhän till vraken. Jag vill att vi fortsätter vara Sveriges bästa klubb, alla kategorier, och då måste vi ha hårdheten att fatta en del tuffa beslut. Wesslau är definitivt inte den mest spännande målvaktsvärvning man kan göra just nu, det finns liksom inga rationella skäl för att fokusera på just honom. Någon måste även ta bladet ifrån munnen nu och säga åt Nichlas Falk att vi beställt tårta till hans avtackningsfest, och den går inte att avboka. Stort, stort tack för alla underbara år men nu är det dags att göra plats för yngre hjältar.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Perttu Lindgren lär väl vara ett hett villebråd för KHL kan tänkas, men killen var faktiskt aktuell för Elitserien ifjol. Där snackar vi en center av rang, men - som vanligt - är det cashen som snackar när det gäller sån kvalité. Jag har själv aldrig sett honom spela men jag har bara hört positiva saker om honom, kallad "Finlands Bäckis" bland annat.
Shitkicker skrev:
DIF_Soldier skrev: Det är vemodigt för att jag inte vill se Wesslau i en annan elitserieklubb..
Som pragmatiker mår man nästan dåligt när man läser det där. Vi kan inte driva en verksamhet där vi värvar spelare eftersom vi mår dåligt av att se dem i andra klubbar.
Nej men givetvis inte. Om du läser resten av mitt inlägg förstår du mitt resonemang. Och ja, jag vet att tanken är något juvenil men det gäller att satsa på den målvakt som håller bäst och som håller längst, och om det visar sig att man väljer Tellqvist och han floppar samtidigt som Wesslau gör succé i gnaget (vilket det lär bli, eftersom Fasth kommer pröva NHL) kommer det bli tungt. Jag hoppas verkligen att värvningsansvariga INTE lägger krutet på Mark - det är liksom dömt att misslyckas, och så står man där med brallorna nere utan förstakeeperr nästa år igen...
Säg den glädje som varar
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Sandberg tycker jag att man kan släppa (89 % i allsvenskan). Owuya med 92% i grundserien och 93% i slutspelet och är bara 21 år gammal (Tellan är 10 år äldre), han måste vi ha kvar. Tellan VS Wesslau är ett jävligt svårt val. Man skulle vilja ha in Tellan lite mer tror jag, men själv skulle jag inte kunna tänka mig se Wesslau i en annan elitserieklubb. Som tredje målvakt tycker jag vi borde värva Magnus Hellberg och låna ut honom direkt till Almtuna igen nästa säsong. Tror Ragge kan hjälpa oss lite på traven med den värvningen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

DIFDIF skrev:Sandberg tycker jag att man kan släppa (89 % i allsvenskan). Owuya med 92% i grundserien och 93% i slutspelet och är bara 21 år gammal (Tellan är 10 år äldre), han måste vi ha kvar. Tellan VS Wesslau är ett jävligt svårt val. Man skulle vilja ha in Tellan lite mer tror jag, men själv skulle jag inte kunna tänka mig se Wesslau i en annan elitserieklubb. Som tredje målvakt tycker jag vi borde värva Magnus Hellberg och låna ut honom direkt till Almtuna igen nästa säsong. Tror Ragge kan hjälpa oss lite på traven med den värvningen.
Hellberg är redo för ES, tro mig.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

DIFDIF skrev:Sandberg tycker jag att man kan släppa (89 % i allsvenskan). Owuya med 92% i grundserien och 93% i slutspelet och är bara 21 år gammal (Tellan är 10 år äldre), han måste vi ha kvar. Tellan VS Wesslau är ett jävligt svårt val. Man skulle vilja ha in Tellan lite mer tror jag, men själv skulle jag inte kunna tänka mig se Wesslau i en annan elitserieklubb. Som tredje målvakt tycker jag vi borde värva Magnus Hellberg och låna ut honom direkt till Almtuna igen nästa säsong. Tror Ragge kan hjälpa oss lite på traven med den värvningen.
Med din logik hade vi aldrig haft Wesslau eller Mark i Djurgårn, bara så du vet.
Almtuna har gått till sängs med gnaget fullt ut, förvänta dig inte att vi ska få nån "hjälp" där förövrigt.

Att vi ska ha Mark + Tellqvist/Wesslau är ju bara att fetglömma direkt. Fullständigt orealistiskt.
Låst