Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

jool08 skrev:
Anderberg skrev:Oscar kan lika gärna sticka, spelar liksom ingen roll. Väldigt intetsägande spelare. Tycker heller inte vi ska lägga allt för stora krafter på Staffan, han är ingen toppback och ofattbart seg i alla rörelser. Kluven när det gäller Bom Bom.

Fimpen kommer att stanna. Daniel Tjärnqvist ansluter.

Jag håller inte riktigt med när det gäller Oscar. Tycker att hans roll är en av de svåraste att ersätta under de ekonomiska föresättningar som finns. Värvar man en etablerad ersättare blir det dyrare och letar man i samma prisklass så slutar det förmodligen med en chansning som mycket väl kan floppa (särskilt med den historik av backvärvningar som vi har). Oscar är en stabil spelare som utan att vara spektakulär ger truppen bredd. I mitt tycke den kanske viktigaste kategorin i ett lyckat lagbygge. Detta resonemang bygger såklart på att Oscar inte haft orimliga lönekrav, i så fall förstår jag att han får lämna.
Hmm, där klädde du mina tankar i ord tror jag.. kunde inte riktigt få fram dem men så har jag nog tänkt gällande Oscar Eklund. Att ersätta med bättre blir DYRT, att ersätta med likvärdig är korkat eftersom Oscar är en egen produkt. Aja, det återstår väl att se hur det blir fram över.

Är riktigt nyfiken på hur laget kommer att se ut.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
AMMC
Säsongskort: Ja

Inlägg av AMMC »

jool08 skrev:
Anderberg skrev:Oscar kan lika gärna sticka, spelar liksom ingen roll. Väldigt intetsägande spelare. Tycker heller inte vi ska lägga allt för stora krafter på Staffan, han är ingen toppback och ofattbart seg i alla rörelser. Kluven när det gäller Bom Bom.

Jag håller inte riktigt med när det gäller Oscar. Tycker att hans roll är en av de svåraste att ersätta under de ekonomiska förutsättningar som finns. Värvar man en etablerad ersättare blir det dyrare och letar man i samma prisklass så slutar det förmodligen med en chansning som mycket väl kan floppa (särskilt med den historik av backvärvningar som vi har). Oscar är en stabil spelare som utan att vara spektakulär ger truppen bredd. I mitt tycke den kanske viktigaste kategorin i ett lyckat lagbygge. Detta resonemang bygger såklart på att Oscar inte haft orimliga lönekrav, i så fall förstår jag att han får lämna.
Jag är övertygad om att Claesson kommer att ersätta Oscar utan större problem. Det är heller inte omöjligt att Deilert och Holm håller samma klass nästa säsong som Oscar gjort denna. Det betyder inte att jag inte gillar Oscar eller tycker att han är dålig, utan att de här killarna är rätt bra helt enkelt.
Anderberg
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Anderberg »

En seriös fråga: vad ska Deilert bidra med?
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Anderberg skrev:En seriös fråga: vad ska Deilert bidra med?
Han är har bättre skott och minst lika bra passningsspel som Oscar, han kan därav ta en roll i PP. I det defensiva ligger han kanske lite efter men inte mer än att det går att knapra in.

En seriös fråga: Varför dömer du ut Deilert? Vad har han gjort för att förtjäna det? Har du sett honom orsaka ett baklängesmål i DIF någonsin t.ex?
Anderberg

Inlägg av Anderberg »

AMMC skrev:
Han är har bättre skott och minst lika bra passningsspel som Oscar, han kan därav ta en roll i PP. I det defensiva ligger han kanske lite efter men inte mer än att det går att knapra in.

En seriös fråga: Varför dömer du ut Deilert? Vad har han gjort för att förtjäna det? Har du sett honom orsaka ett baklängesmål i DIF någonsin t.ex?
Tack för svaret. Deilert har, i mitt tycke, varit så fruktansvärt osäker i sitt agerande och tävlade förut med Oscar om vem som kunde orsaka flest målchanser bakåt. Klen i närkampsspelet och producerar inte nämnvärt med poäng. Dessutom ganska trög på rören med ES-mått mätt. Han får gärna motbevisa mig, men jag tror aldrig han blir bättre än en allsvensk medelmåtta.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Anderberg skrev:
AMMC skrev:

Tack för svaret. Deilert har, i mitt tycke, varit så fruktansvärt osäker i sitt agerande och tävlade förut med Oscar om vem som kunde orsaka flest målchanser bakåt. Klen i närkampsspelet och producerar inte nämnvärt med poäng. Dessutom ganska trög på rören med ES-mått mätt. Han får gärna motbevisa mig, men jag tror aldrig han blir bättre än en allsvensk medelmåtta.
Han är ju redan för 2 säsonger sen bättre än en allsvensk medelmåtta. Han producerar mer än 0,5 poäng per match i den serien och är eftertraktad av de bästa lagen där. Kul liten statistik förövrigt (även om statistik aldrig är helt tillförlitligt), Deilerts +/- denna säsong på de rätt få minuter han fått. +2, bara varit inne på 2 baklängesmål också.

Jag är liksom lite nyfiken på hur man hunnit se att han ser fruktansvärt osäker ut då jag inte alls sett det själv. Att han inte är den mest fysiskt spelande backen är en annan sak, men det är ju som sagt inte Oscar heller.
Användarvisningsbild
Tessan

Inlägg av Tessan »

Nya målvakter, tack! Owuya (Owaya, enligt vissa journalister :lol: ) lär vi förlora och Ridderwall har gjort sitt. Hur ser marknaden ut, egentligen? Har Wesslau hemlängtan?

Daniel "Tjärna" är mer än välkommen hem!
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

AMMC skrev:
jool08 skrev:

Jag håller inte riktigt med när det gäller Oscar. Tycker att hans roll är en av de svåraste att ersätta under de ekonomiska förutsättningar som finns. Värvar man en etablerad ersättare blir det dyrare och letar man i samma prisklass så slutar det förmodligen med en chansning som mycket väl kan floppa (särskilt med den historik av backvärvningar som vi har). Oscar är en stabil spelare som utan att vara spektakulär ger truppen bredd. I mitt tycke den kanske viktigaste kategorin i ett lyckat lagbygge. Detta resonemang bygger såklart på att Oscar inte haft orimliga lönekrav, i så fall förstår jag att han får lämna.
Jag är övertygad om att Claesson kommer att ersätta Oscar utan större problem. Det är heller inte omöjligt att Deilert och Holm håller samma klass nästa säsong som Oscar gjort denna. Det betyder inte att jag inte gillar Oscar eller tycker att han är dålig, utan att de här killarna är rätt bra helt enkelt.
Jag tror också att Claesson kommer att utvecklas till ungefär samma klass som Oscar nästa säsong, men jag hade gärna sett båda i truppen. Som läget är nu riskerar vi att tappa Oscar, Falken och Kronwall. Dessutom är jag ytterst tveksam till Boumedienne som har en spelstil som jag inte tycker passar vårt lagbygge.
Att ersätta alla dessa blir ett stort problem. Oscar kunde dessutom ha blivit en del av stommen i flera år. Claesson riskerar vi nog att tappa till NHL tidigare.
Användarvisningsbild
JRJ_RBF

Inlägg av JRJ_RBF »

Vad tycker ni? Vill ni ha kvar Owuya eller ska Tellan få komma hem nu?

Owuya kanske är kvar en säsong då, sen drar han, och han kanske inte blir bättre än han varit i år, och visst han har varit riktigt bra, men han släpper mycket returer tycker jag.

Tellqvist vill ju komma hem, kanske är dags nu då han spelar väldigt bra i KHL och då kan han kanske skriva ett 3-årskontrakt och då har vi lite stabilt på målvaktsfronten i några säsonger, vilket skulle kännas skönt.
Alltid oavsett - Förevigt Djurgården

F<33
Användarvisningsbild
Frasse

Inlägg av Frasse »

Back klar,transatlant men ej Kyle.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Oscar Sundh tycker jag man ska försöka knyta tills sig. Jobbar hårt åt båda hållen och gör sina stadiga 20 poäng + han är gammal djurgårdare och endast 24 år.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Frasse skrev:Back klar,transatlant men ej Kyle.
Mycket intressant! Hoppas det kommer mer info här snart.

Målvakt kan ju bli aktuellt om Mark sticker till NHL... väntar med spänning.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
DIFnacka

Inlägg av DIFnacka »

Gunderson?
Ridderwall: " Vi har större klack kvar 20 minuter efter matchen än de andra har under hela sina matcher"
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

DIFnacka skrev:
Gunderson?
Eller kanske Victor Bartley. De ligger väl närmast men det skulle ju kunna vara ett namn som inte varit på tapeten alls såklart.
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

Intressant. Gunderson eller Bartley? Två spelare från Allsvenskan som det pratats om här på forumet och i media. Eller kan det vara någon annan? Någon från AHL? Låt oss få veta!
Låst