Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Metal Machine

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Metal Machine »

Vill bara påpeka att det inte är en omöjlighet att göra sig av med spelare bara för att de har kontrakt över kommande säsong. Linköping gjorde det senast i går.
hockeysverige.se skrev:Linköping gör sig av med - och tappar - minst sju spelare från årets trupp till nästa säsong. Patrik Zackrisson lämnar självmant, Jari Tolsa och Johan Andersson försvinner trots att man har kontrakt och fyra andra spelare får helt enkelt inte nya kontrakt.
- "Zacke" har varit en motor för vårt lag och det är givetvis en tung förlust, säger sportchefen Johan Hemlin.

Det blir en del förändringar i Linköpings lag till kommande säsong. Minst sju spelare lämnar laget, meddelar klubben idag.

Tyngsta förlusten, och den enda som man inte själva bestämt ska få gå, blir Patrik Zackrisson som gjort fyra säsonger i klubben och svarat för över 30 poäng i de tre senaste av dessa.

- "Zacke" har varit en motor för vårt lag och det är givetvis en tung förlust, säger sportchefen Johan Hemlin till klubbens hemsida.

Zackrisson hamnar troligen i antingen NHL eller KHL nästa säsong.

Backarna Andreas Pihl, Viktor Ekbom och Josef Melichar sitter på utgående kontrakt och kommer inte att få nya kontrakt. Detsamma gäller floppvärvningen Jeff Ulmer.

Två spelare som hade kontrakt över kommande säsong kommer inte heller vara kvar. Det handlar om anfallarna Jari Tolsa och Johan Andersson.

- I båda fallen önskar killarna mer istid och framträdande roller, vilket de kanske inte får hos oss. Vi har haft bra samtal och detta är en bra lösning för båda parter, säger Hemlin.

För Johan Anderssons del innebär det att han för tredje året i rad lämnar en elitserieklubb för att "få en större roll". Sedan tidigare har han gjort detsamma i Timrå och Färjestad.

För Jari Tolsas del innebär uppbrottet från Linköping att han återvänder till Frölunda.
Länk till artikeln: Sju spelare får lämna Linköping
Användarvisningsbild
AMMC
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av AMMC »

Metal Machine skrev:Vill bara påpeka att det inte är en omöjlighet att göra sig av med spelare bara för att de har kontrakt över kommande säsong. Linköping gjorde det senast i går.
Det stämmer. Men man bör notera att klubben fortfarande är skyldig att betala lönen om inte någon annan klubb (i Tolsas fall Frölunda) går in och tar över kontraktet eller förhandlar fram en lösning där spelaren är villig att riva kontraktet från sin sida också.
inloss

Inlägg av inloss »

AMMC skrev:
andregus skrev:När vi ändå är inne på det, vad sägs om Greger Artursson? :)
http://eliteprospects.com/player.php?player=94
Jag skulle klippa och riva alla medlemsskap och säsongsbiljetter jag har. Usch, skoja inte ens om sånt.
Han har ju lagt av
"Whatever you want"
Användarvisningsbild
Hildi

Inlägg av Hildi »

Anderberg skrev:Nej jag pratar inte om dig. Och nidnamnen var lite väl drastiska, men det är mest för att jag är förbannad på folk som klankar ner på Tellqvist.
det är väl inte någon här som direkt har klankat ner på tellqvist?
bara för att man föredrar någon annan eller resonerar kring någon anan så betyder det inte att man "klankar ner" på Tellan.

Jag tror att Mark skulle kunna bli ännu bättre nästa år, då han växt för varje match. sen kostar säkert mark inte mycket alls.
hägersten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av hägersten »

Lösa rykten men värt att notera
Mika Hannula har för avsikt att spela för att stockholms lag kommande säsong
Bigge

Inlägg av Bigge »

Vet inte om det stämmer men hört lösa rykten från leksingar att DIF skulle va intresserade av Jesper Ollas.

Dock kunde de inte säga var de läst det eller hört det.

Antar att de har hittat på saker pga denna artikel:
http://www.dt.se/sport/hockeyfeber/article929648.ece
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

hägersten skrev:Lösa rykten men värt att notera
Mika Hannula har för avsikt att spela för att stockholms lag kommande säsong
Låter mycket intressant, även om det bara är ett rykte. Inger en positiv känsla om inte annat. 8)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hannula är en bra hockeyspelare.

Där hänger väl det snarast på vilken lön han kan tänkas begära?

Samt då en fråga om vad DIF tänker prioritera kommande säsong.

Min förhoppning är att man väljer att bygga laget bakifrån och satsar på målvakt, backar och centrar innan man tittar på forwards.

Dessutom tenderar vi att få upp bra forwards från juniorleden vilket kan vara ett skäl till att inte satsa så hårt på att "plocka in färdiga spelare" till den lagdelen.

Vill Hannula stanna i stan, krita på ett länge kontrakt och kan tänka sig en acceptabel lön då är det inte mycket att tveka på.

OM valet däremot står mellan Hannula och antinghen en toppback eller toppcenter faller mitt val på backen eller centern.
Metal Machine

AMMC skrev:
Metal Machine skrev:Vill bara påpeka att det inte är en omöjlighet att göra sig av med spelare bara för att de har kontrakt över kommande säsong. Linköping gjorde det senast i går.
Det stämmer. Men man bör notera att klubben fortfarande är skyldig att betala lönen om inte någon annan klubb (i Tolsas fall Frölunda) går in och tar över kontraktet eller förhandlar fram en lösning där spelaren är villig att riva kontraktet från sin sida också.
Exakt så ligger det till och jag tror inte att Dif behöver oroa sig. Michael Holmqvist var kass (IMO) under förra säsongen, men hade inga problem att få ett nytt ES-kontrakt. Det bör således inte heller vara några beskymmer för Mario Kempe och Tim Eriksson att hitta en ny klubb som kan betala deras löner. Sedan kan jag tycka att båda förtjänar en säsong till i Dif, men av de kontrakterade spelarna känns väl just de två som de mest tveksamma inför fortsättningen.

Jag säger direkt nej till killar som Jesper Ollas och Johan Sjödell-Wiklander. De kommer knappast att vara några toppspelare i ES nästa säsong och vi har tillräckligt bra juniorer för att fylla de lyckor som kan komma att uppstå.

Prio 1: Lös målvaktsproblemet. Owuya eller Tellqvist - för mig kvittar det.
Prio 2: Se till att rensa i den nuvarande truppen. Vilka ska ut - vilka ska vara kvar.
Prio 3: Fyll luckorna som uppstår. Börja med att värva en ny förstacenter.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Metal Machine skrev:
AMMC skrev:
Exakt så ligger det till och jag tror inte att Dif behöver oroa sig. Michael Holmqvist var kass (IMO) under förra säsongen, men hade inga problem att få ett nytt ES-kontrakt. Det bör således inte heller vara några beskymmer för Mario Kempe och Tim Eriksson att hitta en ny klubb som kan betala deras löner. Sedan kan jag tycka att båda förtjänar en säsong till i Dif, men av de kontrakterade spelarna känns väl just de två som de mest tveksamma inför fortsättningen.

Jag säger direkt nej till killar som Jesper Ollas och Johan Sjödell-Wiklander. De kommer knappast att vara några toppspelare i ES nästa säsong och vi har tillräckligt bra juniorer för att fylla de lyckor som kan komma att uppstå.

Prio 1: Lös målvaktsproblemet. Owuya eller Tellqvist - för mig kvittar det.
Prio 2: Se till att rensa i den nuvarande truppen. Vilka ska ut - vilka ska vara kvar.
Prio 3: Fyll luckorna som uppstår. Börja med att värva en ny förstacenter.
Bra snack, för ovanlighetens skull håller jag med någon här fullständigt.
Metal Machine

Känns som att Möller börjar framstå som en alltmer osannolik värvning. I natt gjorde han 16:55 i LA Kings, stod för en assist och en hel del annat i offensiv väg. Vi får väl se om det fina spelet håller i sig. Laget verkar ju dock, av tidigare erfarenheter att döma, inte direkt vara beredda att satsa på honom. Klart är i alla fall att han skulle lyfta Dif en bra bit om han skulle välja att spela för oss nästa säsong.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Som vanligt så får vi väl inte se några värvningar förrens i Augusti som förra året...
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Billx skrev:Som vanligt så får vi väl inte se några värvningar förrens i Augusti som förra året...
Vi var väl ett av lagen som var klara FÖRST förra året? Det var ju bara grejjen med Mackan som drog ut på tiden. Det är väl klart att truppen inte direkt att spikad i Mars?
Expert.
Metal Machine

Även om man skulle önska att det var så. Då slipper man ju alla spekulationer och dyl.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Riderwall, Eklund o Widing erbjuds ej nya kontrakt i DIF enligt radio Stockholm. Ha nn ej höra om det rörde Fimpen eller Oscar. Nyheten tagit från SVD tydligen.
Låst