"Genom ett avtal mellan Svenska ishockeyförbundet och NHL kan svenska spelare flytta till NHL trots att de har gällande kontrakt här hemma i Sverige. NHL har rätt att fram till ungefär den 15 juli plocka de spelare de vill ha från Sverige. Den svenska klubben kommer dock att kompenseras med 225000 dollar, motsvarande 1,6 miljoner kronor per spelare."
visserligen expressen som källa.
Jo, men jag känner igen det där. Vi fick ju som sagt inga pengar för Andreas Engqvist, och jag är rätt säker på att det enbart gäller spelare som sitter på ett kontrakt, precis som expressen påpekar.
Det känns mer vettigt att det är så, men det finns ju dock inget som hindrar oss från att förlänga med Owuya och sedan låta honom gå. Det borde Owuya kunna göra med tanke på all den hjälp han fått av Djurgården, dags att betala igen nu.
Jag är tämligen säker på att det gäller spelare som inte har kontrakt också, det skall ju vara någon slags belöning för uppfostran för de svenska klubbarna. Varför skulle annars klubbar man inte har ett aktivt kontrakt med få en del av kakan (Malmö fick exempelvis en slant för Wesslau) osv. Det gäller ju de senaste klubbarna en spelare representerat, och jag tycker det låter lite märkligt om det bara skulle gälla om man hade ett kontrakt.
Jag tror garanterat vi fick pengar för Engqvist, och jag tror vi således kommer få pröjs för Owuya / Ridderwall (om nu det blir så).
Jag personligen hoppas sjukt mycket på att Tellan ska återvända hem, men om vi plockar hem Tellan har vi inte råd att behålla mark eller riddarn och jag tror inte att någon av dom nöjer sig med att vara andra målvakt. Då blir det Tellan och Tim sandberg i målet. Visst gillar jag Sandbeg men håller han som andra målvakt och vad händer om Tellqvist blir skadad? Då har vi Sandberg och Due-Boje och det känns inte allt för vasst.
På backsidan hoppas jag att Kronwall och Eklund stannar, Möjliga nyförvär på den fronten ser jag i Kyle, Gunderson, Timmy eller D.Tjärnqvist. Men alla dessa känns väldigt tveksamma att ansluta till Dif med tankte på kontrakts lägen och liknande. Och hur gör Dif med Lassen ? Kan man bli av med honom på något sätt ? Bom Bom vill jag inte utala mig om då dem flesta redan har gett bra analyser om hur han blandar och ger, så ja blir varken ledsen eller överlycklig om han sticker/skriver på nytt. Ossi trivs bra i finland tyvärr har jag hört ?
På forwards sidan kan man inget annat än att drömma om Thoresen som center i första kedjan. Zackrisson är även han en spelar som jag gärna ser i DIF tröjan nästa år men känns som att KHL är första valet i hans huvud. En annan spelar som ser lite intressant ut men som jag har dålig koll på är Perttu Lindgren som har gjort en hel del poäng i Finska ligan och de jag har hört om honom är en del bra saker. Om någon vet något mer om honom så vill jag gärna höra! Annars känns Immonen eller Santala som centrar för första kedjan. Jag hade gärna sett någon som Arlbrant i Djurgården som kan göra en del kassar nästa säsong. Hannula får mer än gärna stanna. Mina tankar går till Nisse <3 vill gärna se mer av honom på isen !
-daniel- skrev:
Jag är tämligen säker på att det gäller spelare som inte har kontrakt också, det skall ju vara någon slags belöning för uppfostran för de svenska klubbarna. Varför skulle annars klubbar man inte har ett aktivt kontrakt med få en del av kakan (Malmö fick exempelvis en slant för Wesslau) osv. Det gäller ju de senaste klubbarna en spelare representerat, och jag tycker det låter lite märkligt om det bara skulle gälla om man hade ett kontrakt.
Jag tror garanterat vi fick pengar för Engqvist, och jag tror vi således kommer få pröjs för Owuya / Ridderwall (om nu det blir så).
Jag är tämligen osäker på hur det ligger till gällande kontrakt och inte, men jag vill, även som du säger gällande klubb och ersättning, påminnas om att förra säsongen blev det tjaffs gällande betalning från NHL från någon klubb. Det rörde sig om att en spelare fostrats i en klubb, skrivit kontrakt med en annan klubb, spelat en säsong och sedan fått kontrakt från NHL. Då har jag för mig att klubben som fostrat spelaren grinade över att dom inte fick pengarna då spelaren endast spelat en säsong i den nya. Något i den stilen. Vilken klubb eller spelare det rörde sig om har jag ingen aning om.
Ser att det snackas en del om målvakter och att Tellan verkar vara favoriten. Vad vet vi egentligen om hans status? Är lite rädd för att det är en mer känslomässig önskan än en förnuftig.
Självklart vann han en plats i alla DIF-hjärtan genom att komma underifrån och vinna 2 sm-guld åt klubben. Men det är 10 år sen nu! Håller han samma klass idag?
Owuya började säsongen väldigt instabilt men har växt ut till en bra målvakt med seriens högsta räddningsprocent. Jag ser inte så mycket som tyder på att han skulle bli direkt sämre nästa säsong. Psyket verkar starkt så lite mer press stör nog inte honom.
Fördelen med Tellan är att han skulle kunna bli en stabil målvakt under en längre tid, kanske liknande det Stefan Liv varit för HV. Det vore såklart jäkligt skönt!
Men sammanfattningsvis tycker jag faktiskt att Tellan är en större chansning än Owuya i nuläget. Någon med bättre koll som kan få mig på andra tankar?
jool08 skrev:Ser att det snackas en del om målvakter och att Tellan verkar vara favoriten. Vad vet vi egentligen om hans status? Är lite rädd för att det är en mer känslomässig önskan än en förnuftig.
Mikael har köpt hus i Stockholm och han har i alla intervjuer varit väldigt positiv till en comeback eftersom han har börjat längta hem efter alla år utomlands.
Jag är helt övertygad om att Micke vaktar kassen nästa säsong.
jool08 skrev:Ser att det snackas en del om målvakter och att Tellan verkar vara favoriten. Vad vet vi egentligen om hans status? Är lite rädd för att det är en mer känslomässig önskan än en förnuftig.
Mikael har köpt hus i Stockholm och han har i alla intervjuer varit väldigt positiv till en comeback eftersom han har börjat längta hem efter alla år utomlands.
Jag är helt övertygad om att Micke vaktar kassen nästa säsong.
Det säger dock ingenting om jool08s fråga om Tellans status som ishockeymålvakt.
AMMC skrev:Är du säker på en av de bästa? Han var ju mer andremålis än första i Dinamo Riga t.ex.
Innan skadan så var han kanske den bästa i KHL, så han har fortfarande spelet i sig.
Okej. Det känns ju inte helt säkert då att t.ex ha Tellqvist/Sandberg som målvaktspar om Tellan är skadebenägen. Att Owuya stannar som andraslips kan vi ju glömma.
Jag är ändå lite skeptisk, den här säsongen gör att det visar lite varningsflagg kring de lite äldre hemvändarna. Kommer de hem för att spela hockey och vinna eller för att komma nära familjen och ha ett skönt liv och varva ner liksom?
Nu ska du inte vara allt för orolig över att tellan är skadebenägen, för det är han inte. Sen tror jag att om han kommer hem så kommer han ge allt för att vinna matcher åt DIF, finns inte på kartan att han vänder hem för att "runda av" karriären.