Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
supreme
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av supreme »

I dagens Nerikes Allehanda (pappersupplagan) är det en intervju med Johan Wiklander, som enligt uppgift är jagad av flera elitserieklubbar trots att han har kontrakt över nästa säsong. Han har möjlighet att lämna för en elitserieklubb, och senare i artikeln nämns att Gunderson har samma klausul och jagas av Djurgården.
Olika bud vad som gäller...
Användarvisningsbild
Edin
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Edin »

supreme skrev:I dagens Nerikes Allehanda (pappersupplagan) är det en intervju med Johan Wiklander, som enligt uppgift är jagad av flera elitserieklubbar trots att han har kontrakt över nästa säsong. Han har möjlighet att lämna för en elitserieklubb, och senare i artikeln nämns att Gunderson har samma klausul och jagas av Djurgården.
Intervju med Wiklander:

http://na.se/sporten/ishockey/1.1145318 ... litserien-
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

AMMC skrev:
diftobbe89 skrev:Vi kanske borde kika på lite muskler från Ahl till kommande säsong! Ligan är underskattad och har även fint med tekniska lirare, allsvenskan känns ju sådär !
Finns exempel på spelare som varit tongivande i sina AHL-lag och sen floppat i Allsvenskan... Grejen är att det inte går att titta i poängligorna för att se vilka som är bra värvningar, vilken liga det är betyder inte nödvändigtvis att spelaren håller rätt kvalitet eller passar in i Elitserien eller i Djurgårn. Lika lite som man ska räkna bort en spelare på grund av var han spelar alltså.

Det kan iofs få lite roliga effekter som när folk t.ex letar backar i allsvenskans poängliga på eliteprospects och samtidigt sågar Deilert längs fotknölarna.

Klart det finns exempel på det, finns även exempel på spelare som kommit från Ahl med ett fåtal Nhl matcher med sig som mer eller mindre gjort Succé i Elitserien och allsvenskan. Så det är nog från spelare till spelare, största problemet är ju alltid omställingen från liten till stor rink.

Tycker ändå värvningar från Allsvenskan känns sådär, ska det in någon därifrån med icke tidigare Dif anknytning så ska han vara jävligt välscoutad, och inte bara plocka in någon för att han haft ETT kanon år i allsvenskan t.ex! Annars är jag mer för att plocka upp juniorer.

Ser att endel nämner att ta hem Henrik Eriksson, ingen jätte dum idé! Tillsammans med Marco Tuokko i en första femma körde dom ju över det mesta i Mora och fick alltid tryck på motståndarna, han skulle kunna värvas hem och hade förmodligen blivit en riktigt jobbig spelare att möta, sånna spelare kan alltid vara användbara i en fjärde femma! dom 5-10 matcher jag sett med han i år så har han även utvecklat det mesta och framför allt blivit snabbare och bättre på grillorna! Något att fundera över, alla typer av ingredienser behövs i ett lag!
Spela fult
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Edin skrev:
supreme skrev:I dagens Nerikes Allehanda (pappersupplagan) är det en intervju med Johan Wiklander, som enligt uppgift är jagad av flera elitserieklubbar trots att han har kontrakt över nästa säsong. Han har möjlighet att lämna för en elitserieklubb, och senare i artikeln nämns att Gunderson har samma klausul och jagas av Djurgården.
Intervju med Wiklander:

http://na.se/sporten/ishockey/1.1145318 ... litserien-
I artikeln på nätet finns inte kommentaren om Gunderson med...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Personligen kan jag se vissa fördelar om både Mark och Riddarn skulle pröva NHL-spel nästa säsong.

Vi får pengar för båda två och vi kan satsa på en målvakt som har för avsikt att spela några säsonger för oss.

Ser gärna att Mark och Riddarn tar chansen nästa säsong och att vi istället satsar på att signa Tellan på 3-4 säsonger och sedan kör med Sandberg som back-up.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Kall-El skrev:Vi får pengar för båda två och vi kan satsa på en målvakt som har för avsikt att spela några säsonger för oss.
... :?:
Båda sitter på utgående kontrakt och går gratis till NHL såvida inte kontrakten förlängs.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ger inte det nya NHL-avtalet pengar oavsett om spelarna har kontrakt eller inte?

Varför skulle vi annars ha ett avtal som gör det möjligt för NHL att plocka spelare som de vill?

Kan ha fel här, men varför skulle vi ha ett avtal som bara tvingar NHL att betala kaffepengar för spelare med kontrakt?

OM så skulle vara fallet låter det helt sjukt.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Då vi fostrat både Mark och Stefan får vi utbildningspengar för dessa. Runt 1,5-2 miljoner.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

android skrev:Då vi fostrat både Mark och Stefan får vi utbildningspengar för dessa. Runt 1,5-2 miljoner.
Så pass, det var ju en positiv nyhet. Jag trodde bara det gällde när kontrakten bryts, och jag själv tycker att det låter konstigt att vi får betalt när dom inte har kontrakt. Men det är väl bara att tacka och ta emot i så fall, inte mig emot. 3 Miljoner motsvarar ju i princip en hel säsongslön för en klasscenter (250k/månaden), så det vore ju bra om så blev fallet, men att någon vill ha Stefan ser jag som högst osannolikt.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Nu gjorde du mig osäker gällande kontrakt. Tror att vi fick pengar för Ante i år i alla fall.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Du verkar ha rätt Salas

"Genom ett avtal mellan Svenska ishockeyförbundet och NHL kan svenska spelare flytta till NHL trots att de har gällande kontrakt här hemma i Sverige. NHL har rätt att fram till ungefär den 15 juli plocka de spelare de vill ha från Sverige. Den svenska klubben kommer dock att kompenseras med 225000 dollar, motsvarande 1,6 miljoner kronor per spelare."

visserligen expressen som källa.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

android skrev:Du verkar ha rätt Salas

"Genom ett avtal mellan Svenska ishockeyförbundet och NHL kan svenska spelare flytta till NHL trots att de har gällande kontrakt här hemma i Sverige. NHL har rätt att fram till ungefär den 15 juli plocka de spelare de vill ha från Sverige. Den svenska klubben kommer dock att kompenseras med 225000 dollar, motsvarande 1,6 miljoner kronor per spelare."

visserligen expressen som källa.
Jo, men jag känner igen det där. Vi fick ju som sagt inga pengar för Andreas Engqvist, och jag är rätt säker på att det enbart gäller spelare som sitter på ett kontrakt, precis som expressen påpekar.
Det känns mer vettigt att det är så, men det finns ju dock inget som hindrar oss från att förlänga med Owuya och sedan låta honom gå. Det borde Owuya kunna göra med tanke på all den hjälp han fått av Djurgården, dags att betala igen nu.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Om vi först koncentrerar oss på spelarna som vi har under kontrakt ser det ut på följande sätt. Rankingen är min egen personliga och är väl vad jag förväntar mig av spelarna säsongen 11/12. Jag har utgått ifrån att vi kommer ha 2 målvakter, 8 backar och 14-15 forwards i A-truppen vid säsongsstarten. Vissa spelare som har A-lagskontrakt har jag inte tagit med då jag inte tycker de håller måttet och därför inte bör ingå i A-truppen nästa säsong. Har heller inte räknat med Nisse Ekman då han känns som högst osäker till fortsatt spel.

MÅLVAKTER

1. -
2. -

BACKAR

1. -
2. -
3. Andreas Holmqvist
4. David Printz
5. -
6. -
7. Fredrik Claesson
8. Philip Holm

FORWARDS

1. Marcus Nilson
2. -
3. -
4. -
5. -
6. Mika Zibanejad
7. Jimmie Ölvestad
8. John Norman
9. Patrick Cehlin
10. Daniel Brodin
11. Tim Eriksson
12. Mario Kempe
13. -
14. -
15. -

Denna väldigt spontana analysen av kontrakterade spelare visar i mitt tycke att vi då givetvis ska ha in två målvakter. Är inne på stålmannens linje där med att ta hem Tellan och satsa på Sandberg på backup. Trött på lovande målvakter som gör 30 bra matcher och sen drar till NHL. Hellre att säkra upp med en stabil målis som stannar en längre tid (se Tellqvist).

På backsidan vill jag då se två klassbackar först och främst. Spelar Bom-Bom som han kan lite oftare kan han vare en av dom. Samma sak med Staffan. Vem skulle den andra kunna bli? Tjärnqvist?
Dessutom ska ytterligare två ordinarie backar säkras upp. Vilka?

På forwardsidan är det klass vi behöver. Och speciellt en riktig klasscenter. En riktigt bra sådan samt förlängning på Hannula hade varit mumma minst sagt.

Blir en intressant Silly-Season, som alltid. Och detta lär knappast vara det första inlägget med tankar om laget. Däremot det kanske mest slarviga och spontana :wink:
Låst