Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
reservjesus

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av reservjesus »

Jag har lite halv taskig erfarenhet av backar från AS som tagit steget upp till ES. Dom har en tendens att inte hänga med alls i tempot, lassen är väl ett ganska bra exempel. Ser hellre att man tittar på backar i AHL då den ligan har blivit bättre det senaste åren.
clowns to the left of me, jokers to the right
Sophia
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Sophia »

reservjesus skrev:Jag har lite halv taskig erfarenhet av backar från AS som tagit steget upp till ES. Dom har en tendens att inte hänga med alls i tempot, lassen är väl ett ganska bra exempel. Ser hellre att man tittar på backar i AHL då den ligan har blivit bättre det senaste åren.
Men Lassen är enligt min mening inte stereotypen av en back från AS. Var inte han rankad bland dom typ 30 bästa när han skrev på för DIF. Han var bra på slutet av säsongen, men innan dess värdelös. Är inte förvånad att han inte höll måttet i ES.

Tänkte bara att Bartleys egenskaper varvat med hans spel verkade passa rätt bra in i DIF. Men som sagt jag kanske har helt fel.
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Sophia skrev:
reservjesus skrev:Jag har lite halv taskig erfarenhet av backar från AS som tagit steget upp till ES. Dom har en tendens att inte hänga med alls i tempot, lassen är väl ett ganska bra exempel. Ser hellre att man tittar på backar i AHL då den ligan har blivit bättre det senaste åren.
Men Lassen är enligt min mening inte stereotypen av en back från AS. Var inte han rankad bland dom typ 30 bästa när han skrev på för DIF. Han var bra på slutet av säsongen, men innan dess värdelös. Är inte förvånad att han inte höll måttet i ES.

Tänkte bara att Bartleys egenskaper varvat med hans spel verkade passa rätt bra in i DIF. Men som sagt jag kanske har helt fel.
Nej asså du har säkert rätt i att han är en bra back det tänker jag inte ta ifrån dig. Ser bara hellre en stabil back från AHL ist för en från AS. Då AS är en avsevärt sämre liga tempomässigt än ES.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Jaså? Vilka backar syftar du på?
Stefan Lassen... och vem mer?

Det finns två backar som kommit direkt från allsvenskan och storspelat i elitserien i år, och då tänker jag på Mattias Ekholm och Magnus Nygren.
Det råder inget tvivel om att det finns en stor potential i Ryan Gunderson, Victor Bartley och Johan Larsson. Jag hade helst plockat upp Gunderson då han säkerligen kommer prestera även i elitserien, men Johan Larsson är även han väldigt intressant. 14+14 i Bofors på 49 matcher är riktigt imponerande. Dessutom är han ung och odraftad och kommer säkerligen aldrig lämna Sveriges gränser.
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Salas skrev:

Det finns två backar som kommit direkt från allsvenskan och storspelat i elitserien i år, och då tänker jag på Mattias Ekholm och Magnus Nygren.
Det råder inget tvivel om att det finns en stor potential i Ryan Gunderson, Victor Bartley och Johan Larsson. Jag hade helst plockat upp Gunderson då han säkerligen kommer prestera även i elitserien, men Johan Larsson är även han väldigt intressant. 14+14 i Bofors på 49 matcher är riktigt imponerande. Dessutom är han ung och odraftad och kommer säkerligen aldrig lämna Sveriges gränser.
Liwing är ju annars ett bra exempel så det finns, sen har jag inte sagt att Larsson eller Gunderson är dålig, menar bara på att det finns stor risk att det inte håller.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Salas skrev:
Niklas Andersson
Fredric Ericson
André Matsson
Jonas Liwing

Tillsammans med Lassen är de nog de senaste 5 backarna vi värvat på Allsvenska meriter. Alla har varit från fullständiga floppar och värre.
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Johan Larsson kan vi glömma direkt. Han spelar med 99,9 % säkerhet i Färjestads BK nästa säsong.

Angående Vic Bartley så är han en riktigt bra offensiv back, men hans defensiv får emellanåt en sådan som Richard Lintner att framstå som stabil och pålitlig. Han är tyvärr inte elitseriematerial - än. Kanske om ett par år.

Gunderson däremot... Herrejösses vilken bra spelare detta är! Den killen skulle garanterat gå in som en topp 4-back i nästan samtliga klubbar i elitserien, så bra är han faktiskt.

Enda nackdelen med honom är att han även nästa säsong sitter på ett kontrakt med Örebro, där han har en out-klausul som dessvärre ENDAST gäller till klubbar i Nordamerika. Med andra ord så måste DIF alltså köpa loss honom från sitt nuvarande kontrakt för att en övergång överhuvudtaget ska kunna bli möjlig...
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Vi kanske borde kika på lite muskler från Ahl till kommande säsong! Ligan är underskattad och har även fint med tekniska lirare, allsvenskan känns ju sådär !
Spela fult
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

diftobbe89 skrev:Vi kanske borde kika på lite muskler från Ahl till kommande säsong! Ligan är underskattad och har även fint med tekniska lirare, allsvenskan känns ju sådär !
Finns exempel på spelare som varit tongivande i sina AHL-lag och sen floppat i Allsvenskan... Grejen är att det inte går att titta i poängligorna för att se vilka som är bra värvningar, vilken liga det är betyder inte nödvändigtvis att spelaren håller rätt kvalitet eller passar in i Elitserien eller i Djurgårn. Lika lite som man ska räkna bort en spelare på grund av var han spelar alltså.

Det kan iofs få lite roliga effekter som när folk t.ex letar backar i allsvenskans poängliga på eliteprospects och samtidigt sågar Deilert längs fotknölarna.
Sophia

Inlägg av Sophia »

AMMC skrev:Det kan iofs få lite roliga effekter som när folk t.ex letar backar i allsvenskans poängliga på eliteprospects och samtidigt sågar Deilert längs fotknölarna.
Var själv tvungen att gå in och titta på poängligan efter att du skrev det där. Vet inte om du syftade på mig.
Men det var inte genom poängligan jag la märke till Victor Bartley och ska tilläggas att jag inte sågar Deilert heller. Så kan dessvärre inte ta åt mig.

(Ifall de nu va mig du syftade på. Och om så inte var fallet så ber jag om ursäkt :oops: )
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

AMMC skrev:Niklas Andersson
Fredric Ericson
André Matsson
Jonas Liwing

Tillsammans med Lassen är de nog de senaste 5 backarna vi värvat på Allsvenska meriter. Alla har varit från fullständiga floppar och värre.
Ja men vad är det för backar? Dom var knappt bra i allsvenskan, och att dom inte skulle platsa i elitserien behövde man ju inte heta Einstein för att lista ut. Djurgården värvade utefter den ekonomin som man hade tillgodo, och det går inte att jämföra dessa namnen med de som just nu diskuteras.
Ryan Gunderson är riktigt duktig och kommer utan tvekan klara av elitseriespel. Jag tror inte heller att varken Johan Larsson eller Victor Bartley skulle floppa. Alla tre är riktigt lovande killar, vilket man knappast kan säga om spelare som de fyra ovan nämnda namnen, spelare som vi fick när de attraktiva spelarna redan hade tagits av de på den tiden ekonomiskt starkare klubbarna. Nu är det vi som är med i första hand, inte i andra eller tredje hand som tidigare.

Lassen var en rejäl miss, och såna händer, men spelare som Liwing, Mattsson, Ericson och Andersson värvades eftersom vi inte hade råd med bättre. Sen hade Djurgårdens värvningsansvariga givetvis hoppats på att dessa skulle få en superutveckling direkt, men det händer av förståeliga skäl sällan när det gäller sådana budgetvärvningar som ingen annan klubb vill ha.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Datsyuk_13 skrev:Med andra ord så måste DIF alltså köpa loss honom från sitt nuvarande kontrakt för att en övergång överhuvudtaget ska kunna bli möjlig...
Ja, fast som tur är (i det här fallet) så fungerar inte hockeyvärlden på samma sätt som fotbollsvärlen. Får Gunderson erbjudanden från elitserien så kommer han givetvis föra en dialog med Örebro om att hitta en lösning, för att varken Örebro eller Gunderson tjänar på att de fullföljer kontraktet om den ena partnern är missnöjd.
Givetvis får Örebro någon sorts ersättning, men det behöver inte vara i form av pengar, utan istället i form av utlåningar av våra unga killar som inte ännu håller för elitserien. Sen kanske en liten summa pengar kommer in i leken också, men det rör sig ju inte om några större summor i så fall direkt, med tanke på att det kostar 1,6 miljoner kronor för en NHL klubb att ta över en världstalang från elitserien.
Att lösa Gundersons situation om han vill till oss och vi vill ha honom är inget problem om så blir fallet.
Användarvisningsbild
NorpaN

Inlägg av NorpaN »

det här med att allsvenska backar misslyckas i elitserien är helt fel, men det är en chansning såklart. Elias fälth i luleå är ett bra exempel, blev en av de bästa backarna i luleå + att han fick spela i landslaget. Men som sagt, det är en chansning och om man ska värva därifrån måste man ha jävla bra koll på spelaren.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Salas skrev:

Kan väl fylla på med den som lyckats bäst (enligt mig). Elias Fälth, Luleå.
Sedan är det alltid svårt att veta hur väl en värvning faller in. AHL spelare kan få svårt med den större rinken och det svenska spelsättet. De som kommer från Allsvenskan stöter på klart bättre spelare och kanske inte längre kan hålla samma nivå. Tempot i Allsvenskan är många gånger högre än i Elitserien så det är nog inte det stora problemet.

Men man kan väl påstå att våra senaste Allsvenska backförvärv inte varit så lyckade om man uttrycker sig milt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Datsyuk_13 skrev:Johan Larsson kan vi glömma direkt. Han spelar med 99,9 % säkerhet i Färjestads BK nästa säsong.

Angående Vic Bartley så är han en riktigt bra offensiv back, men hans defensiv får emellanåt en sådan som Richard Lintner att framstå som stabil och pålitlig. Han är tyvärr inte elitseriematerial - än. Kanske om ett par år.

Gunderson däremot... Herrejösses vilken bra spelare detta är! Den killen skulle garanterat gå in som en topp 4-back i nästan samtliga klubbar i elitserien, så bra är han faktiskt.

Enda nackdelen med honom är att han även nästa säsong sitter på ett kontrakt med Örebro, där han har en out-klausul som dessvärre ENDAST gäller till klubbar i Nordamerika. Med andra ord så måste DIF alltså köpa loss honom från sitt nuvarande kontrakt för att en övergång överhuvudtaget ska kunna bli möjlig...
En möjlighet att kringgå detta är ju att Garpenlöv (som scoutat honom) rekommenderar San José att plocka Gunderson för att sen låna ut honom till Djurgården. Långskott, men inte helt omöjligt.
Låst