Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
jokohanho
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av jokohanho »

Totalt sätt är jag ganska missnöjd med säsongen, kändes som att laget var "på gång" hela tiden men aldrig kom upp i sin maximala kapacitet som förra säsongen.
Förutom att Ragnarsson har lagt ner så tycker jag att vi hade ett stabilare lag denna säsong än förra.

Mark Owuya kommer säkert testa på AHL i hopp om en plats i NHL.
Stefan Ridderwall hoppades jag på inför säsongen, dock satte en lyckad säsong stopp för honom med sjukdomar och skador, oturligt för en målvakt då Owuya utvecklades mycket samtidigt. Tyvärr får nog Ridderwall lämna.
Josef Boumedienne - Har givet oss blandade skurar, tycker dock att han borde stanna kvar.
Oscar Eklund är en grundpelare i försvaret och förhoppningsvis är han något man kan bygga vidare laget på en tid framöver.
Nichlas Falk har nog gjort sitt, tror inte han orkar ännu en säsong. Om inte är han välkommen att stanna. Tycker dock han börja se lite seg ut på isen, särskilt nu i slutspelet.
Staffan Kronwall stannar! Tror att han trivs rätt bra i den sits han är i nu.
Nils Ekman kommer nog inte repa sig efter olyckan som hände honom, inte repa sig så pass så han håller ES-klass i alla all. Tråkigt nog.
Mika Hannula finns det en möjlighet att förlänga tycker jag verkligen att det ska finnas möjlighet till det. Tycker han har precis det som krävs för att lyfta Djurgården. Tror dock han är för bra för ES. Men samtidigt tror jag han skulle tycka det är kul att lira med de yngre spelarna, det såg man nu i kvartsfinalen mot Luleå, han trivdes bra med Zibanejad och Krüger.
Marcus Krüger försvinner nog tyvärr till NHL och kommer så förbli över ett antal säsonger framöver!
Daniel Widing värvades temporärt inför denna säsong. Han gjorde inte det han skulle. Men jag gillade honom ändå. Inte många mål men han följde spelidén. Dock kommer klubben inte kunna behålla honom med den lön han ligger på, tror inte han fått något hjärta för klubben heller och sänker lönen för den skull heller. Vi får se, med lägre lön ser jag gärna honom kvar, det kan lossna nästa säsong?
Mathias Tjärnqvist Tror jag kommer att stanna, förhoppningsvis ett kontrakt som sträcker sig ett par, tre år framöver. En viktigt grundpelare i laget som har haft en fantastisk säsong bakom sig.

Mina funderingar
Som så många andra skulle jag vilja se Tellqvists återkomst. Djurgården behöver en stabil målvakt, inte fortsätta med löften som lämnar, just målvakter ser jag ingen anledning att hålla fast vid det. Och nej, jag vill inte vi satsar på Wesslau, han gjorde ett toppenslutspel, utan tvekan förra säsongen. Men det var dessvärre toppen på hans karriär och kommer förmodligen aldrig komma upp till den nivån igen.
Givetvis skulle jag vilja se Daniel Tjärnqvist med, då har vi en giftig backuppställning.
Om nu Krüger lämnar skulle en ny center behövas, vilken det blir får jag fundera på.
Bremberg är en DIF-ikon, men jag vill nog inte plocka in honom i laget.
Lassen har haft en tung säsong, han måste utvecklas mycket nästa säsong för att stanna kvar. Tråkigt, jag hade förhoppningar om honom inför säsongen.
Alexander Deilert kommer inte nå en ES-nivå.
Sedan måste jag bara få kommentera hur jäkla kul det är att se ungdomsverksamheten i DIF just nu. Zibanejad, Norman och Claesson som tog steget upp i år. Njuter när jag ser Mika. Tror att Mitman tar steget upp nästa säsong, med den kraft Djurgården spelar med tror jag han kommer passa väl in. Nöta ner motståndarna? Ja tack.
Sedan måste jag bara få säga att Ottosson som ofta glöms bort är en oerhört bra spelare, tänk om han hade försvunnit till nästa säsong, vilket hål det skulle bilda.
Sist vill jag bara nämna att Kempe kommer ta ett stort kliv nästa säsong, det startade fint denna säsong men slutade lite sämre.

Laget 11/12

Målvakter
1. Mikael Tellqvist (Ny)
2. ???
3. Tim Sandberg

Backar
Josef Boumedienne (Re-sign)
Staffan Kronwall (Re-sign)
Oscar Eklund (Re-sign)
Andreas Holmqvist
Daniel Tjärnqvist (Ny)
David Printz
Fredrik Claesson
Stefan Lassen
Kim Lennhammer (Utlånad)
Alexander Deilert (Utlånad)
Philip Holm (J20)

Forwards
Mathias Tjärnqvist (Re-sign)
Marcus Nilson
Kristoffer Ottosson (Re-sign)
Jimmie Ölvestad
Mika Hannula (Re-sign)
Christian Eklund (Re-sign)
Nichlas Falk (om han fortsätter)
Mario Kempe
John Norman
Mika Zibanejad
Patrick Cehlin
Tim Eriksson
Daniel Brodin
Simon Mitman (J20)
Stefan Söder (Utlånad)
Arvid Strömberg (Utlånad / eller fortsatt spel i J20)

UT:
Staffan Ridderwall
Mark Owuya
Nils Ekman
Daniel Widing
Marcus Krüger

IN:
Mikael Tellqvist
Daniel Tjärnqvist
Philip Holm
Simon Mitman
+ 1 Center (ersättare för Krüger)
+ 1 Forward (ersättare för Widing)
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Jag har en stor fundering. Varför skulle Mark sticka över pölen?
Jag ser framför allt tre anledningar till att detta inte kommer att ske.

* Han har bara gjort 1/3 (knappt) bra säsong i ES
* Han och även en NHL-klub bör förstå att den här grabben mår bättre av att stanna i Sverige några år till då han har mycket kvar att lära och ES är ingen dålig liga att lära sig i.
* Det drösslar av målvakter där borta som jag kan tycka är före honom i näringskedjan.

Kan inte se att det skulle gå annorlunda för honom jämfört med Larsson eller Wesslau. Okej Wesslau befinner sig fortfarande där men i ärlighetens namn ser det inte så lovande ut samtidigt som han är 4 år äldre än Mark.

Näe om han är lika smart som han verkar psykiskt stabil så stannar han, får hoppas bara att hans rådgivare tänker likadant.
Det som talar emot är att NHL-lagen verkar ha fått hybris och signar till höger och vänster ihop om att ingen annan ska kunna hitta guldet.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

1=underkänd, 2=godkänd, 3=bra, 4=mycket bra, 5=världsklass

#1 Ridderwall: 1. Har inte alls levt upp till förväntningarna. En oerhörd besvikelse att bli petad av Mark så klart. Ridderwall var vår förstakeeper, nu är frågan om han ens spelar i DIF nästa säsong...

#3 Ekman: 2. Ekman var inte bra de matcher han spelade men fick tyvärr säsong (och kanske karriären) spoilerad av skador. Vi saknade verkligen Nisse och hans fina skridskoåkning. Han var på gång.

#4 Nilson: 3. Vi hade höga förväntningar på Nilson efter förra säsongen och han jobbade sakta men säkert upp sig. Han nådde inte riktigt ända fram men visade under de sista 10-15 matcherna att han är en speciell spelare. En av våra bästa spelare när det väl gällde i slutspelet. Poängskörden är godkänd.

#7 Holmqvist: 3. Inte heller riktigt lika bra som förra året. Holmqvist har sin stil, han ser lite halvseg ut... Det vet vi. Har gjort en hel del mål och kom tillbaka bra helt okej efter sin skada där i början.

#9 Ottosson: 2. Man vet alltid vad man får av Ottosson. Han är aldrig briljant, aldrig dålig. Exakt så var det den här säsongen. Som någon tidigare så väl uttryckte det... Ottosson är ingen spelare som höjer laget, däremot är han väldigt bra i medgång. DIF har haft det motigt i år och Ottosson likaså.

#14 Claesson: 2. Helt okej. Ingen hade räknat med F. Claesson när säsongen började. Claesson tenderar att använda kroppen lite väl mycket, kanske borde han ibland koncentrera sig mer på pucken?

#15 Eklund: 2. Stabil. Det vore väl onödigt att släppa iväg Eklund till Finland nu när han blivit en av våra bättre backar. Har bättre på sitt offensiva spel betydligt, kanske dags att han får mer speltid i Power play?

#16 Falk: 3. Oerhört glädjande att Falk avslutar (väl?) karriären med två bra säsonger. Han har fått en otacksam roll i DIF där han får hoppa runt där det behövs. Sköter det kanonbra. Går sällan bort sig. Tack för allt.

#17 Tjärnqvist: 4. Vår bästa spelare den här säsongen. Han är ingen speedkula eller trollgubbe men det är inte hans roll heller. Hans roll är att skapa trafik och jobba hårt. Poängskörden är över förväntan - trots skada.

#19 Ölvestad: 2. Levde inte upp till förväntningarna riktigt. Det är så klart svårt när Jimmie förra säsongen gjorde sitt livs säsong. Poängsnittet och spelet borde trots allt vara lite högre. Helt okej säsong ändå.

#20 Eklund: 3. Årets järnkamin gjorde en säsong över förväntan. Ett tag hade han poäng i sju matcher irad. Imponerande för en sådan spelartyp. Gjorde bra ifrån sig i slutspelet också. Han vet sin roll.

#24 Kronwall: 3. Kom in och gjorde det grymt bra i början. Blev uttagen i landslaget som följd. Spelar antagligen VM senare i vår. Tappade lite mot slutet men helt klart vår bästa back den här säsongen. Behåll nästa säsong!

#26 Eriksson: 3. Frejdig som alltid. Har en roll i tredje, fjärde-linan någonstans och gör det bra. Minst lika bra som #20 under säsongen.

#29 Cehlin: 1. Det här håller inte Cehlin. Personligen hade jag förväntat mig mycket mer av Cehlin i år men det verkar som att han, likt Hörnqvist, passar bättre på liten rink. Han har alltid så jäkla bråttom och ibland går det nästan för snabbt. Fin på skridskorna men lite klen i närkamperna. Förhoppningsvis får han chansen i Nordamerika till hösten.

#30 Owuya: 3. Började nästintills katastrofalt och följdaktliten var det ramaskri hos oss fans. Spelade helt överraskande upp sig var bra efter jul och i slutspelet. Bör få chansen nästa år igen.

#32 Krüger: 2. Bäste poängplockare i DIF den här säsongen... Ändå lite av en besvikelse. Har inte tagit ett kliv framåt från förra årets succésäsong. Måste bli lite bättre på skridskorna och lite starkare vid sargerna. Tveksamt om Krüger platsar i NHL nästa säsong. Möjligtvis som grovjobbande tredjecenter.

#33 Zibanejad: 4. Zibanejad har naturligtvis inte varit lika bra och tongivande som Tjärnqvist men med tanke på hur överraskande genombrottet var så är han värd en 4. Kan bli bättre än både Josefson och Krüger. Halvt orättvist förväntar jag mig 30p+ nästa säsong.

#34 Brodin: 2. Har ju såklart inte rollen som poänggörare i DIF, poängskörden är okej. Har satt in några fula tacklingar och det är väl bara en tidsfråga innan det blir en jättesmäll med några matchers avstängning. Fick chansen i Tre Kronor och spelade bra, tyvärr kunde han inte överföra det till DIF. Helt okej dock.

#37 Norman: 2. Var bra i början och såg nästan starkare ut än Krüger. Ojämn. Kan växa och bli bättre nästa år.

#41 Widing: 2. Ingen höjdarsäsong direkt för Widing. Alla, även han, hade så klart förväntat sig mer. Gjorde trots allt runt 10 baljor och jobbade hårt hela säsongen. Lycka till i nästa klubb.

#51 Hannula: 3. För bra för elitserien. Av alla spelare som haft skada i år är Hannula den som kommit upp i högst kapacitet efter skadan. Bra skott, bra fart, jobbar hårt. Vi måste göra allt för att få behålla honom, men han drar väl antagligen till KHL.

#55 Printz: 3. Gör det bra. Printz har varit så bra som man förväntat sig.

#70 Kempe: 2. Har inte varit så bra som man kanske hoppats. Har troligtvis nått sin fulla potential och är då en duglig spelare i tredjelinen. Jobbar hårt och får förtroende i Box play. Kanske något att utveckla?

#78 Boumedienne: 2. Något utav en hackkyckling den här säsongen... Kanske med all rätt? Ser loj och okoncentrerad ut under långa stunder. Det är bara att acceptera, det är Boumediennes spelstil. När han är bra är han riktigt bra, vilket vi såg i de sista matcherna i slutspelet då han var grym. Små marginaler. Får knappast nytt kontrakt.

Min insats: 2. Ej medlem i år. Varför vet jag inte. Har jag ens rätt att tycka till om spelarna? Har väl varit på en 20 matcher i år, inklusive European Trophy och Tälje. Bättring nästa år förhoppningsvis, för lag tänker jag inte byta! Det går nämligen inte.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Säsongen är över, vilket givetvis i vanlig ordning leder till en summering av säsongen som gått och tankar inför säsongen som komma skall.

Målvakter
Mark Owuya - Starkt ifrågasatt av mig inför säsongen, och han bevisade att jag hade helt fel. Owuya har en stark säsong bakom sig och han har tagit enorma kliv i utvecklingen, kul att se!
Stefan Ridderwall - Det brukar sägas tredje gången gillt, men det räckte tyvärr inte för Stefan. Han har haft ännu en jobbig säsong bakom sig tyvärr så har han inte motsvarat de kraven och förväntningarna som Djurgården hade satt på honom inför säsongen.

Backar
Andreas Holmqvist - Dålig säsongsinledning av Honken, men sen gick han från klarhet till klarhet. 12 mål på 49 matcher i grundserien är riktigt bra, och det är bara att fortsätta att Honken fortsätter på den inslagna vägen även nästa säsong.
Fredrik Claesson - Ung och lovande framtidsman som var rätt okänd inför säsongen. Med hjälp av backskador så har Claesson fått speltid och petat spelare som Djurgården såg som ordinarie backar inför säsongen, starkt! Fortsätt så Fredrik!
Oscar Eklund - Oscars helt klart bästa säsong, och nu har han definitivt bevisat att han håller på elitnivå. Han är ingen som sticker ut ur mängden, men han gör det han ska, och det jävligt bra i det tysta.
Stefan Lassen - Värvades som en tilltänkt ordinarie back, men visade snabbt att han inte höll måttet. Jag tycker synd om Lassen här för att det är inte hans fel att det blev som det blev. Djurgården felscoutade honom, och det var synd både för vår och Lassens del. Hoppas att utvecklingen tar fart för Lassen nästa säsong.
Staffan Kronwall - Inledde bra, fruktansvärt bra. Men Staffan klarade inte av att bära Ragges ansvar i längden och med tiden så gick han ner sig. Dock en fullt godkänd säsong med ett plus i kanten, men bättre kan Staffan, det råder det inget tvivel om.
David Printz - Vår bästa back sett över hela säsongen. Printz städar rent framför eget mål, är ordentlig i försvarsspelet och är en väldigt viktig kugge i vår defensiv.
Josef Boumedienne - Oerhört skicklig i offensiven, men bristerna i defensiven är inte ok. Josef har en sanslöst hög högsta nivå, men tyvärr så har en en väldigt låg lägsta nivå och saknar kyla i avgörande lägen. Men Josef blev bättre mot slutet av säsongen, och även om hans +/- ändå landade på -10 så blev han mer ordentligt i defensiven mot slutet av säsongen och det bidrog till att han räddade sitt betyg. Han får ett godkänt, dock med ett minus i kanten. Josef kan mycket bättre än så här.

Forwards
Mika Zibanejad - Jag hade ingen aning om vem "Galler Mika" var inför säsongen, och han har gått från klarhet till klarhet. Vilken blivande superstjärna vi förfogar över!
Nils Ekman - 27e december blev en mörk hockeydag i Sverige. Nils Ekman drabbades av en stroke och har förmodligen spelat sin sista match i karriären. Han inledde svagt, men har spelat alldeles för lite för att det är någon mening att bedöma hans insatser. Krya på dig Nisse!
Marcus Nilson - Kom hem som den stora stjärnan och hoppet om guld väcktes åter till liv. Men Mackan har haft en dålig säsong bakom sig med mycket sjukdomar, och även om han har bidragit till viktiga segrar ibland genom fantastiska prestationer så har han sett över hela säsongen spelat på en för låg nivå. Mackan klarar sig undan med ett G-, och jag hoppas att nästa säsong blir roligare för honom.
Kristofer Ottosson - Kristoffer som symboliserat jämnhet säsong efter säsong gjorde den här säsongen sin sämsta säsong på länge. Han har varit ojämn sett över hela säsongen, och det har blivit tydligt att en ny förstecenter behövs. Otto kan inte bära det ansvaret längre tyvärr.
Nichlas Falk - Gamle Falken, mannen som aldrig ger upp. Han har varit skadebenägen, men dock tillfört väldigt mycket i form av rutin till de yngre killarna. En fullt godkänd säsong sett till hans förutsättningar.
Mathias Tjärnqvist - Vår bäste spelare sett över hela säsongen. Tjärnqvist producerade 17 mål på 43 matcher, och även om han må vara långsam i själva spelet så tillför han fruktansvärt mycket i form av vilja och inställning, och inte minst alla dessa magiska styrningar. 5/5 i betyg för Tjärna och det utan tvivel.
Jimmie Ölvestad - Spelade endast 34 matcher i grundserien, och det är med en liten besvikelse som man får fastslå att Jimmies säsong inte var särskilt bra. Han gick ner sig enormt, precis som Mackan Nilson jämt emot ifjol. Men Jimmie är dock oerhört viktig med tanke på viljan och energin som han ger laget.
Christian Eklund - Fimpen är ingen Sidney Crosby typ, men det går inte att sluta älska honom. Hans vilja och inställning karaktäriserar en äkta järnkamin och Fimpen var en av de bättre i årets Djurgården. Fortsätt så Fimpen!
Tim Eriksson - Får inte särskilt mycket speltid, vilket är synd. Det är lite svårt att betygsätta honom, men överlag så har han gjort en bra säsong. 15 poäng är bra sett till det lilla förtroendet som han har fått av Hardy & Co.
Patrick Cehlin - Man hade väntat på Patricks genombrott, men det kom inte i år. Han gör allt rätt förutom i avslutningsläget, och fördelen med detta är att vi får behålla honom ett år till innan han drar till NHL. Fullt godkänd dock överlag, han har tillfört energi till laget och det ska man inte glömma bort.
Marcus Krüger - Gick ner sig aningen jämt emot ifjol, men Krügers säsong har dock varit lyckad. En av de bättre spelarna den här säsongen, och det är med ett sorg i hjärtat som man konstaterar att Marcus har spelat sin sista match i Djurgården på länge.
Daniel Brodin - Daniel har utvecklats enormt i år och fått briljera i landslaget som bevis på hans fina insatser. Precis som Krüger en av de bättre spelarna i år.
John Norman - Inledde bra på försäsongen och de första 15 omgångarna, men sen har Norman kommit av sig känns det som. Men han har presterat bra sett till hans situation och nästa år kommer förhoppningsvis hans genombrott.
Daniel Widing - Värvades som målspruta, och 10 mål i grundserien är givetvis långt ifrån godkänt. Daniel har krigat på väl och alltid försökt, vilket jag har uppskattat, men jag kräver mer av en spelare av Widings kaliber. Det är synd att han inte lyckades, för att jag gillar honom enormt. Ett plus i kanten hur som helst för alla hands derbymål.
Mika Hannula - Värvades som en ersättare till Ekman, och fy fasen va bra Hannula har varit. Han har förvisso inte spelat så mycket, men att komma in och göra 8 mål på 15 matcher i slutet av en säsong är jävligt starkt. MVG i betyg utifrån det bedömningsmaterialet som finns tillgodo, helt klart.
Mario Kempe - 10+7 är ett starkt facit med den knappa speltiden som Mario har fått. Han har dock brister i defensiven, och är ojämn från dag till dag. Men det är en framtidsman och Mario får helt klart ett godkänt i betyg av mig.

5/5:
Mathias Tjärnqvist, Mika Hannula och Mika Zibanejad.

4/5:
Daniel Brodin, Christian Eklund, Marcus Krüger, David Printz, Fredrik Claesson, Andreas Holmqvist och Mark Owuya.

3/5:
Oscar Eklund, Staffan Kronwall, Tim Eriksson, Nichlas Falk och John Norman.

2/5:
Josef Boumedienne, Kristoffer Ottosson, Jimmie Ölvestad, Marcus Nilson, Nils Ekman och Patrick Cehlin.

1/5:
Daniel Widing, Stefan Lassen och Stefan Ridderwall.

Sist men inte minst ska varje lagdel bedömas.

Tränarstaben:
Inledde lite tveksamt och lite väl passivt, för att sedan få igång laget mot slutet med hjälp av ett nytänk och en mer aktiv coachning. Men betyget dras givetvis ner rejält med tanke på uttåget ur kvartsfinalen och en sjätte plats i grundserien. Vi förfogade över en väldigt stark trupp som tippades utmana Hv71 och Färjestad om guldet, och årets säsong är oavsett hur man än vrider och vänder på det ett misslyckande, och tränartrion bär givetvis ett stort ansvar i detta.

Betyg: 2,5/5

Målvakter:
En osäker inledning av både Stefan och Mark, och oron i Djurgårdslägret var märkbar. Men Owuya klev dock fram mot slutet, vann räddningsprocenten i grundserien och höll Djurgården kvar till en sjunde kvartsfinal där vi snöpligt föll. Men sett över hela säsongen så har målvaktsspelet varit osäkert, och en grundstabilitet har saknats.

Betyg: 3/5

Backar:
Ragges slut på karriären slog hårt på oss, och vi kom aldrig riktigt tillbaka från det tråkiga avslutet på Ragges karriär. Ett mycket osäkert och starkt ifrågasatt försvar betedde sig som yra höns i ca 20 omgångar innan Hardy & Co till sist fick lite ordning på defensiven. Efter 35-40 omgångar såg det helt plötsligt riktigt bra ut, och man såg att med tiden så blev allt bättre och stabilare. Men den mycket svaga inledningen och misslyckade värvningar i form av Lassen drar ner betyget.

Betyg: 3/5

Forwards:
21 mål mindre gjorda i grundserien än ifjol, och det är givetvis inga trevliga siffror. De stora och ledande spelarna som Ölvestad, Widing, Nilson, Ekman och Ottosson som var tänkta att bära Djurgården till en ny final blev en stor besvikelse i form av uteblivande bra och jämna prestationer som man ska kunna kräva av högavlönade spelare. Som tur är så har vi en fantastiskt juniorverksamhet samt en rad krigare, och vi kom ändå en bit på de ungas initiativ och vilja, men överlag så har vår forwardsuppsättning misslyckats och det rejält under den gångna säsongen.

Betyg: 2/5

------------------------------------------------------------------------
Nog om summering av den gångna säsongen nu, det som har varit är historia och inget som vi kan ändra på så här i efterhand. Nedräkningen inför nästa säsong har redan börjat, och jag ska därför ge mina reflektioner angående kontraktsförläningar, värvningar samt spelare som får tacka för sig.

Utgående kontrakt:
Josef Boumedienne: Har ett kontrakt över nästa säsong, men dock med en klausul som innebär att både Josef och DIF kan bryta kontraktet redan nu. Josef har varit en besvikelse, men han har blivit bättre och bättre och bör därför få fullfölja sitt kontrakt till att börja med såvida han själv inte har andra planer.
Stefan Ridderwall: Tredje gången gillt i år, en chans som inte Stefan tog. Stefan behöver en nystart i karriären, och han behöver ett miljöombyte för det. Djurgården och Stefan bör gå skilda vägar, och jag önskar i så fall Stefan lycka till i hans framtida karriär.
Mark Owuya: Har gått från ett osäkert kort till en vägg. Ur mitt tycke är han dock inte tillräckligt stabil för att få agera förstemålvakt, och Owuyas framtid i Djurgården hänger därmed på om han kan tänka sig slåss om förstaspaden med Tellqvist nästa säsong eller om han väljer spel i AHL istället. Valet är helt och hållet Marks.
Oscar Eklund: Ryktas på väg till Kärpät, och om det stämmer så är det givetvis tråkigt. Vi bör göra allt i vår makt för att skriva ett nytt kontrakt med Oscar, en back som är ung och bra i elitserien men för dålig för NHL, och sådana spelare växer inte på träd.
Nichlas Falk: Det svider att säga det, men det börjar bli dags för ett avsked nu. Jag har funderat på det över natten, och kommit fram till att det är dags att ge plats åt nya framtidslöften. Falk har varit skadebenägen under säsongen, och det är bättre om han lägger skridskorna på hyllan med en hel kropp istället för att slita ut på kroppen. Generationsväxlingar är en del av idrotten, och även om det må svida så att hjärtat vill gå sönder så är det bara att fälla en tår och acceptera läget.
Staffan Kronwall: Staffan ska vi givetvis försöka behålla, och det borde inte vara omöjligt med tanke på hans ojämna säsong. Så förläng med Staffan om det går, men dock inte till vilket pris som helst.
Christian Eklund: Trotjänaren Fimpen förlänger, det är inget att oroa sig över.
Nils Ekman: Nils har förmodligen spelat sin sista match i karriären, och om han kommer tillbaka så måste givetvis hans kontrakt omförhandlas i vilket fall, så jag räknar inte med Nils som en tung löneutpost kommande säsong.
Mika Hannula: Mika bör vi försöka förlänga med till nästa vilket pris som helst. Han är en forward av högsta klass och med en hel säsong i bagaget kan han bli en fruktad spelare i slutspelet.
Marcus Krüger: Marcus har spelat sin sista match i Djurgården för ett bra tag framöver och testar lyckan i Nordamerika nästa säsong. Tack för allt Marcus!
Kristofer Ottosson: Trotjänare precis som Fimpen, han förlänger. Men Ottos roll kommande säsong är dock inte som förstecenter, utan snarare som andra eller tredjecenter.
Mathias Tjärnqvist: Mathias är ett osäkert kort efter hans strålande säsong, men jag hoppas och tror att han väljer att stanna. Kosta vad det kosta vill, Mathias är sanslöst viktig.
Daniel Widing: Tack, men nej tack. Widing är en skön kille, men han är för dyr och har förbrukat sina chanser. Jag önskar honom lycka till i hans framtida karriär vart vägarna än leder honom, för att som ovan sagt så gillar jag Widing väldigt mycket.

Sammanfattning på hur jag hoppas att detta slutar:

Ut: Widing (300k~), Krüger (100k~), Falk (100k~), Owuya (50-100k~), Ekman (250k~) och Ridderwall (50-100k~).
Dessa spelare borde då ge totalt ett kapital på ca. 900-1000k/månaden till nyförvärv.

In:
Mikael Tellqvist (150-200k/månaden)
Defensiv back, ex: Timmy Pettersson (150k/månaden).
Förstecenter, till exempel Oscar Möller eller Patrick Zackrisson (200-300k månaden)
Mika Hannula (värvades som ersättare till Ekman, så den lönen på ungefär 250k kvittas bort)

Dessa fyra ovan nämnda spelare borde då med andra ord kosta ungefär 850-950k/månaden, vilket med andra ord borde hamna i samma nivå med årets lönebudget.

Mikael Tellqvist
Tim Sanberg
Marcus Due Boje (vid skador på någon av ovanstående målvakter)

Staffan Kronwall - David Printz
Josef Boumedienne - Timmy Pettersson
Oscar Eklund - Andreas Holmqvist
Extra: Fredrik Claesson, Stefan Lassen

Nilson - Förstecenter (Ex: Möller/Zacke) - Hannula
Zibanejad - Ottosson - Ölvestad
Brodin - Fimpen - Tjärnqvist
Kempe - Norman - Eriksson
Extra: Någon av de nuvarande J-20 spelarna får kontrakt (Sörenssen?) och sedan får de de som fortfarande är tillräckligt unga för att spela i nästa säsongs J-20 lag fylla på vid skador.

Efter snart två timmars skrivande så nöjer jag mig nu. Jag hoppas att ni som orkade läsa mina tankar ansåg dem vara intressanta.
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Mitt förslag:

Målvakter:
Tellqvist
Owuya
Sandberg

(övriga alternativ: Wesslau, Hellberg)

Backar:
Holmqvist-Kronwall
Boumedienne-Tjärnqvist
Printz-Gunderson
Claesson-Holm

(övriga alternativ: Dominik Granak, Vic Bartley, Daniel Fernholm, Timmy Pettersson, Kyle Klubertanz)

Forwards:
Nilson-Zackrisson-Ölvestad
Tjärnqvist-Ottosson-Hannula
Zibanejad-Norman-Cehlin
Brodin-Eklund-Eriksson
Kempe-Sörensen-(Ekman)

(övriga alternativ: Jesper Ollas, Pär Edblom, Mike Zigomanis, Linus Videll, Oscar Möller, Henrik Eriksson, Andreas Engqvist, Niklas Persson, Mattias Guter, Fredrik Hynning, Jeff Hamilton, Oscar Sundh, Fabian Brunnström, Andreas Falk)

Tränare:
Hardy Nilsson
Mikael Johansson
Tomas Montén
Senast redigerad av Datsyuk_13 den 2011-03-21 15:31:21, redigerad totalt 5 gång.
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Måste bara kommentera folks omdömen om John Norman. Tycker han har varit en av våra absolut bästa forwards genomgående; den killen tar ett sjukt stort ansvar defensivt och jobbar kopiöst åt båda hållen. En ny "Otto" i mina ögon. Snudd på ett hån att ge honom en 2:a i omdöme som nån tidigare gjorde...
Stadion

Inlägg av Stadion »

Verkar bli en huggsexa om Timmy, enligt hans agent lär han bli kvar i Ryssland.

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... pettersson
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Nu svär jag väl i kyrkan men jag är inte alls säker på om ja vill se Falken och Fimpen i laget nästa år. Känslomässigt visst, men spelmässigt tveksamt. Fimpen har visserligen gjort en bra säsong med sina mått mätt, han var ju bedrövlig i fjol, men att signa om honom och Falken täpper till luckor för våra duktiga juniorer som kommer underifrån.

Falken och Fimpen är numera utfyllnadsspelare och där tror jag mer på att ta in unga hungriga junisar. Då kan vi också kanske spara in lite av de pengar vi behöver ha över till att få in en klassback (Tjärnqvist), en klasscenter (Zackrisson) samt behålla Kronwall och Hannula.

Vad det gäller målvaktsfrågan ser jag helst att Mark fortsätter. Är lite tveksam över Tellan. Kan bli en ny Johan Holmqvist där. Behåll Mark och ta in Almtunas Hellberg som andrekeeper.

Timmy P ska vi inte gå in i budkrig om. Bra back absolut, men spelade ju på rus i slutspelet förra året. Innan dess inte mer än habil.

mitt lag nästa år:

MV: Mark (Hellberg)
Kronwall-Printz
Boumedienne-Tjärnqvist
Holmqvist-Claesson
reserv: P Holm,

Hannula, Zackrisson, Ölvestad
Tjärnqvist, Otto, M Nilson
Brodin, Zibanejad, Kempe
Cehlin, Norman, T Eriksson
Extra: Sörensen, Henrik Eriksson / Mitman
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Flyttar det hit.
-daniel- skrev: Jag gillar också Montén (eller har kommit att gilla honom senaste säsongerna). Han brinner verkligen för klubben han tränar och är vettig, kunnig & saklig i alla intervjuer man hör. Att han flinar är ju bara hans uttryck, det är ju knappast så att han är glad när DIF förlorar. Sen kan jag villigt erkänna att jag sågade honom längs fotknölarna när det gått dåligt i bland men det är ju det vanliga; man sparkar gärna på den som ligger ner och Micke "kan man inte" sparka på efter allt han gjort. Då ligger liksom Montén nära till hands. Omoget som fan, naturligtvis.

Tror faktiskt Thomas sticker när hans kontrakt löper ut för att bli headcoach, antagligen inte på ES-nivå som steg ett utan i Allsvenskan.
Vi får inte glömma att Hardy faktiskt fyller 64 år i sommar, och är således nära pension när kontraktet går ut. Jag vet dock inte hur det brukar se ut med hockeytränare i allmänhet - det kanske är ett sånt där jobb man arbetar med trots att pensionstiden har påbörjats.

Med det sagt vet vi ju inte alls hur Hardy Nilsson gör efter säsongen som kommer. Slutar han finns det således faktiskt plats för Montén som huvudcoach...
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Killer Kennholt

Inlägg av Killer Kennholt »

Om det nu är så att Oscar Eklund drar till Kärpät så är ju Ryan Gunderson den perfekta ersättaren.
Sett han några matcher nu, säker med puck, bra på skridskorna, inte allt för oäven i försvarsarbetet och har en väldig kyla på blå i PP. En måste värvning i mina tycken.
Killer Kennholt Skjuter För Döda
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

DIF_Soldier skrev:Flyttar det hit.
-daniel- skrev: Jag gillar också Montén (eller har kommit att gilla honom senaste säsongerna). Han brinner verkligen för klubben han tränar och är vettig, kunnig & saklig i alla intervjuer man hör. Att han flinar är ju bara hans uttryck, det är ju knappast så att han är glad när DIF förlorar. Sen kan jag villigt erkänna att jag sågade honom längs fotknölarna när det gått dåligt i bland men det är ju det vanliga; man sparkar gärna på den som ligger ner och Micke "kan man inte" sparka på efter allt han gjort. Då ligger liksom Montén nära till hands. Omoget som fan, naturligtvis.

Tror faktiskt Thomas sticker när hans kontrakt löper ut för att bli headcoach, antagligen inte på ES-nivå som steg ett utan i Allsvenskan.
Vi får inte glömma att Hardy faktiskt fyller 64 år i sommar, och är således nära pension när kontraktet går ut. Jag vet dock inte hur det brukar se ut med hockeytränare i allmänhet - det kanske är ett sånt där jobb man arbetar med trots att pensionstiden har påbörjats.

Med det sagt vet vi ju inte alls hur Hardy Nilsson gör efter säsongen som kommer. Slutar han finns det således faktiskt plats för Montén som huvudcoach...
När Hardy drar så är Montén den perfekta ersättaren. Han har varit med laget under några år nu, och vet hur det funkar här. Bättre att vi behåller folk än att tappa dem för att sen värva in nya.
DIF!
Rix

Inlägg av Rix »

Känns som vi behöver få bort/kommer bli av med;

Widing - Ledsen även om du spelar bra så är du värvad som målskytt och 10 mål är inget att hänga i julgrannen.
BOM BOM - Gillar bom bom men han är alldeles för ojämn och att han tar utvisningar som en oerfaren junior i slutminuterna på matcher är inte okej. Hög högstanivå, urusel lägstanivå.
Falk - Som jag ser det så kommer Falk sluta nästa säsong och det suger ju såklart, han är en kapten utan dess like och mesta djurgårdaren!
Ridderwall - Söker nog en ny klubb till nästa säsong
Krüger - NHL nästa säsong, inte mycket snack, ett stort tapp.
M. Nilsson - Denna säsong gick inte bra för Mackan alls, ser ingen anledning till varför nästa ska gå bättre, om den gör det är dock väldigt välkommen.¨
Ekman - Tror som många andra att vi tyvärr aldrig får se Ekman på ES nivå igen. Synd som fan..

Spelare vi behöver få in:
En back av Kronwall/Ragnarsson kvalité som kan spela både defensivt och offensivt.
En målgörare som leverar och gör 20 + mål nästa säsong.
En bra backup till Owuya, alternativt en ny första målvakt exempelvis Tellqvist.
En Center som kan hålla i pucken och skapa chanser åt medspelare,

Sen finns det säkert en hel del till som ska in men det får tränarna/ledning sköta :D
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Äppelmos skrev:Jag kanske är helt bakom flötet, men varför skulle en svensk spelare byta Elitserien mot SM-Liga? :shock:
Några teorier:

- testa något nytt efter ett par år i elitserien, miljöombyte kan vara bra för utvecklingen
- höja lönen
- Oskar är för dålig för NHLoch KHL och har nog inte så många andra alternativ
- finsk hockey med mycket fart och skridskoåkning passar honom väl

Om han prövar lyckan så förstår då jag honom. DIF finns alltid kvar. Vem vet om han någonsin blir erbjuden ett bra kontrakt utomlands igen?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
sunne

Inlägg av sunne »

Rix skrev:Känns som vi behöver få bort/kommer bli av med;

Widing - Ledsen även om du spelar bra så är du värvad som målskytt och 10 mål är inget att hänga i julgrannen.
BOM BOM - Gillar bom bom men han är alldeles för ojämn och att han tar utvisningar som en oerfaren junior i slutminuterna på matcher är inte okej. Hög högstanivå, urusel lägstanivå.
Falk - Som jag ser det så kommer Falk sluta nästa säsong och det suger ju såklart, han är en kapten utan dess like och mesta djurgårdaren!
Ridderwall - Söker nog en ny klubb till nästa säsong
Krüger - NHL nästa säsong, inte mycket snack, ett stort tapp.
M. Nilsson - Denna säsong gick inte bra för Mackan alls, ser ingen anledning till varför nästa ska gå bättre, om den gör det är dock väldigt välkommen.¨
Ekman - Tror som många andra att vi tyvärr aldrig får se Ekman på ES nivå igen. Synd som fan..

Spelare vi behöver få in:
En back av Kronwall/Ragnarsson kvalité som kan spela både defensivt och offensivt.
En målgörare som leverar och gör 20 + mål nästa säsong.
En bra backup till Owuya, alternativt en ny första målvakt exempelvis Tellqvist.
En Center som kan hålla i pucken och skapa chanser åt medspelare,

Sen finns det säkert en hel del till som ska in men det får tränarna/ledning sköta :D
Kan Patric Zackrisson var en bra ersättare för Krüger?, hans kontrakt har gått ut med LHC.
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Zacke vill utomlands, blir det inte det så blir det LHC. Den värvningen är inte särskilt realistisk.
Expert.
Låst