Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Kentta
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kentta »

Nilson-Möller-Hannula
Kronwall-Printz

Ölvestad-Ottosson-Danielsson
Holmqvist-Eklund

Zibanejad-Norman-Cehlin
Claesson-Holm

Kempe-Eklund-Brodin
Eriksson-Lassen

Tellqvist
Sandberg

Ganska rimligt lag enligt min mening! Det enda kruxet är väl den där förstacentern, vem det nu blir.
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av DIFDIF »

Tycker att vi skulle kunna behöva 1 Defensiv back och 1 ''Timmy'' Typ till nästa säsong. Här är de som jag skulle se över:

Defensiv:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=358
Bra defensivt, Stockholmare, Varit på G till DIF förut, Spelar smart, spelar enkelt.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1067
Ganska defensiv back, kan bidra offensivt om behövs, inte så gammal och kan stanna länge.

Allround:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=618
Inte så gammal, Yngre version av BOMBOM bara att han har bättre passningar och tar väll mindre peng.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=518
Ganska lugn I spelet, allround.

Och dom ska alltså ersätta BOMBOM och Lassen
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

SirDIFalot skrev:
AMMC skrev:
Först och främst måste vi göra oss av med lite folk som inte presterar. Det vore verkligen värdelöst om vi "flyttade" ner de som underpresterat till 3/4e kedjorna till förmån för invärvat och därmed proppade igen öppningen för juniorerna.

Vi kommer få ångra oss gruvligt om vi släpper iväg några av de lovande killarna som förtjänar en riktig chans nästa säsong, så som Weigel och Sörensen.
Ja visst, säger inte emot det alls.

Men anser verkligen vi måste ha in en förstecenter till nästa år som kan bära en riktig förstakedja. Nu när Krüger drar och Otto inte längre håller måttet.
Jag säger inte emot, samtidigt som jag inte ser det som helt otroligt att Zibanejad redan då är redo för den rollen och istiden. Men en topp-6 center vill jag också ha, absolut. Men inte på bekostnad av att vi gör oss av med t.ex Weigel som kan bli just en sådan spelare inom ett par år. Det är därför jag är skeptisk till förslag som A.Falk eller O.Sundh. Vi har killar som kommer hålla den kvaliteten inom ett par år.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

DIFDIF skrev:Tycker att vi skulle kunna behöva 1 Defensiv back och 1 ''Timmy'' Typ till nästa säsong. Här är de som jag skulle se över:

Defensiv:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=358
Bra defensivt, Stockholmare, Varit på G till DIF förut, Spelar smart, spelar enkelt.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1067
Ganska defensiv back, kan bidra offensivt om behövs, inte så gammal och kan stanna länge.

Allround:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=618
Inte så gammal, Yngre version av BOMBOM bara att han har bättre passningar och tar väll mindre peng.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=518
Ganska lugn I spelet, allround.

Och dom ska alltså ersätta BOMBOM och Lassen
För framtida referens, kan vi inte allihopa enas om att man skriver ut namnen på spelarna man länkar till? Så slipper man klicka om man redan har koll på dem (så att man kan börja såga direkt alltså... ;-) )

Vill inte direkt ha någon av dem. Johan Björck t.ex har varit en ren flopp i HV och lär få flytta ner till Allsvenskan igen. Nån annan har kontrakt osv...
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Vilka källor säger att Möller vill spela i DIF nästa säsong ? har han överhuvudtaget uttalat sig i frågan ? skulle iaf vara ett kanontillskott!
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Det absolut viktigaste är att vi fortsätter på juniorsatsningen och inte värvar in fler "Bom-Bom" och Widing eller får för många trötta hemvändare i laget.

Jag vill få ny värvningar, kanske 3-4 stycken. Två nya backar, en ny center samt en ny målvakt.

In med:
Ny center - Patrick Zackrisson, LHC. Stockholmare som inte vill förlänga med LCH, på väg bort därifrån, till oss?

Ännu högre på önskelistan står förstås Ante Engqvist men tror inte han vänder hem redan. Övriga alternativ: Andreas Falk, bra center och djurgårdare. Oscar Möller - hög potential, vill ha nystart på karriären.

Nya backar: Är kluven till Daniel Tjärnqvist. Mycket bra spelare, men skadedrabbad och möjligen inte toppmotiverad. Vill ha för många trött hemvändare i laget. Timmy P var mycket bra i fjol, men det var ju fan alla. Tror han spelade över sin förmåga då. Pratats om Ryan Gundersen i Örebro, men kan inte honom.

Ny målvakt: Owuya har varit mycket bra sen han fick förtroendet. Behåll honom! Tveksam till Tellqvist, som blandat i sina prestationer väldigt mycket. Ta hellre in den unge Almtuna-keepern Magnus Hellberg att konkurrera med Owuya.

In:
Zackrisson/Engqvist/A Falk/Möller
Magnus Hellberg
2 nya backar

Ut:
O Eklund - kontrakt förlängs ej
Boumedienne - har kontrakt eller ej, olika budskap där.
N Falk - slutar
Nisse Ekman - slutar väl troligen
Fimpen Eklund - tyvärr, men för få plats med juniorer så tycker jag inte man ska förlänga. Hade dock hellre släppt Tim Eriksson eller Kempe, men de har ju kontrakt.
Widing - en stor besvikelse
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Forwardstankar
Jävligt viktigt att behålla Hannula.

Nilson har ju kontrakt. Tror stenhårt på att han är bättre nästa säsong.

Ölvestad är given. Brodin har kontrakt, men vill han testa lyckan där borta? Jag tror det faktiskt. Räknar inte med honom. Cehlin kommer nog också testa, men han blir kvar. Kempe har ersatt Danielsson på ett imponerande sätt. Med ganska mycket mindre istid har han gjort i princip lika mycket poäng som Nicky gjorde förra säsongen. Bör växa ännu lite.
Danielsson har ju däremot visat att han har mognat i MoDo. Kan klubben, kommer inte kräva någon överlön. Målskytt och kan även spela BP. Linus Videll är en annan topp-6 forward. Målskytt.

Tim är en nyttig spelare, kan bryta mönstret.

Tjärna är grymt nyttig i PP och BP. Jag tycker inte som alla andra att han är sådär jätteseg. Kanske vill passa på att testa i KHL nästa säsong.

Widing får spela i läkerolen nästa säsong. Räcker inte att vara skön, jobba hårt och sänka gnaget.

Mackan - Ölvestad
Hannula - Danielsson/Videll
Kempe - Sörensen
Cehlin - Tim
Dom fyra första är ganska stora löneposter. "Bottom"-fyran är ganska små löneposter.
Ut: Brodin, Tjärna, Widing, Ekman

Centertankar
Otto håller ju fortfarande defensivt men inte offensivt. Är det värt att ha en sådan lönepost som tredjecenter? Tycker att Norman är minst lika bra defensivt. Han har även förbättrat sina tekningar under året. I början var han katastrofal, nu senast tycker jag att han skärpt sig.

Zibanejad tror jag är redo för en andracenterroll nästa säsong. Kommer hinna smälta detta under sommaren, mogna och förbättra sin fysik ytterliggare lite.

Enqvist är en jättedröm. Sjukt stort DIF-hjärta, egen produkt och väldigt kapabel. Vill han hem så sätt honom på ett långtidskontrakt. Han har chansen att bli våran Johan Davidsson. En härledare som är bra åt båda hållen och som växer i viktiga lägen.

Fimpen är en BRA fjärdecenter. Bra tekningar, alltid bra jobb, kulturbärare och en glädjespridare.

Enqvist
Zibanejad
Norman
Fimpen
Enqvist kommer väl ha en hyfsad lön. Annars små löneposter. Samtidigt inga stjärnor bland centrarna. Frågan är om Zibanejad orkar en hel säsong..

Backar då..
Printz ska vara kvar.
Boumedienne är lite för ojämn, framkallar för mycket burop från läktaren etc.
Holmqvist behövs i PP.
Kronwall måste bli jämnare, ändå en hyfsad stabil pjäs till rätt pengar
Oscar kanske skulle må bra med ett miljöombyte. Tror dock att han blir kvar och tar ytterliggare ett steg i sin karriär.
Falken lägger av.
Claesson kör stenhårt med Ragge under sommaren tillsammans med Philip Holm
Tjärnqvist värvas in.
Sen vette fan. Kanske behövs en stabil back till..

Tjärnqvist - Holmqvist
Kronwall - Printz
Oscar - Claesson
Holm

Det ger..

Tellan
Sandberg

Tjärnqvist - Holmqvist
Kronwall - Printz
Oscar - Claesson
Holm

Mackan -Enqvist- Ölvestad
Hannula - Zibanejad- Danielsson/Videll
Kempe - Norman - Sörensen
Cehlin - Fimpen- Tim

Är väl ett okej lag. Men inte så mycket mer. Tror det håller sig inom ekonomiramarna i alla fall. Mest otänkbara värvningen är väl tyvärr Enqvist.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

android skrev: Det ger..

Tellan
Sandberg

Tjärnqvist - Holmqvist
Kronwall - Printz
Oscar - Claesson
Holm

Mackan -Enqvist- Ölvestad
Hannula - Zibanejad- Danielsson/Videll
Kempe - Norman - Sörensen
Cehlin - Fimpen- Tim

Är väl ett okej lag. Men inte så mycket mer. Tror det håller sig inom ekonomiramarna i alla fall. Mest otänkbara värvningen är väl tyvärr Enqvist.
Jag tycker att det ser ut som ett bra lag i stora drag. Även om jag inte tror att vi har en susning på Videll då han vill utomlands, och Danielsson ser jag som överflödig. Man ska väl inte stirra sig helt blind på namn. Viktigast är att få ihop laget, sen har vi många unga spelare som har utvecklingspotential i massor.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det gör ont i mig att se möjliga framtida laguppställningar utan Otto... jag håller väl dock delvis med att han inte har varit bra den här säsongen och att Norman helt klart kan axla hans defensiva roll. Men samtidigt pratar vi om Kung-Otto... som stått för så sjukt många härliga Djurgårdsminnen och alltid varit 110% lojal mot laget och föreningen i sitt hjärta och som jag tror helt klart har mer att ge än vad han offensivt visat den här säsongen. Jobbigt läge. :cry:

Det kanske går att göra någon variant som man gjorde med Jimmies kontrakt inför förra säsongen? Dvs lönesänkning och "du-får-ett-år-på-dig-att-prestera"?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Gärna för mig. Älskar Ottosson och både Norman och Zibanejad kan spela på kanten.

Tror också att Otto kan få en liten uppryckning, men kommer vara klart orolig om han är förstacenter nästa säsong också. Då är det bara att hoppas.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Ottosson ska vara kvar tycker jag. Han har inte varit speciellt bra i år men jag tror helt klart att han kan rycka upp sig. På backsidan ser jag gärna att vi får in en snabb, liten spelskicklig back typ Kyle, annars blir vi väl lika stabbiga som i år.
Drömförvärv är såklart Engqvist för mig också, samtidigt så tycker man ju att han borde ge det ett år till där borta om han känner sig ha en liten/hyfsad chans på NHL-spel. Jag såg dock hans enda NHL-match och han var ganska seg och bidrog inte med så mycket så jag tror inte de blev jätteimponerade. Kom heeeem! :)
kaminor

Inlägg av kaminor »

Android:

Ser ganska bra ut, men för guds skull - ENGQVIST! Inte Enqvist.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Självklart!
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

Om det nu stämmer att Andreas Falk är Djurgårdare skulle jag gärna se honom i DIF, de matcher jag sett honom i tycker jag alltid han jobbat på bra och varit bra åt båda håll. Tror nämligen det blir svårt att hitta en riktigt grym förstacenter till nästa säsong och är inte sugen på fler legoknektar. Är rätt säker på att Engqvist fullföljer sista året på sitt kontrakt med Montreal.

Min tanke vore att köra med Otto, A.Falk, Zibanejad, Norman och Fimpen som centrar nästa säsong och säsongen därpå försöka få hem Ante eller någon annan center att bygga en förstakedja kring. Otto är 35 år och kommer tyvärr inte lira förevigt. Jag tror att Andreas Falk skulle kunna vara en bra ersättare till Otto och förhoppningsvis en spelare man kan behålla inom föreningen en lång tid framöver.

Vill inte att man förlänger med Boumedienne, 30 poäng i grundserien i alla ära, men han är alldeles för ojämn i defensiven och hans hjärnsläpp kommer inte försvinna, BomBom är 33 år gammal och kommer knappast ändra sin spelstil. Tycker inte han verkar ha hjärta för laget direkt heller, han har lirat i typ 17 klubbar på 12 år, måste finnas en anledning?

Tar hellre in Timmy Pettersson igen, en trygg back som kan lira både PP och BP även om defensiven är hans starkaste sida, man vet alltid vad man får och gör oerhört sällan en dålig match. Kan säkert leverera 15-25 poäng per säsong.

Om Daniel Tjärnqvist vill avsluta karriären i Djurgården är det självklart att han är välkommen hem igen, skadefri skulle han antagligen vara en av seriens bästa backar.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

SkönaDjurgårn skrev:Ottosson ska vara kvar tycker jag. Han har inte varit speciellt bra i år men jag tror helt klart att han kan rycka upp sig.
Att Ottosson med sina -8 är tredje sämst i hela laget vad gäller +/- efter grundserien (endast "slagen" av Boumedienne -10 och Lassen -12) hade jag sett som otänkbart inför säsongen. Trots det ser jag honom som självklar till nästa säsong, dock inte längre som den klippa han varit i sitt defensiva jobb.

För övrigt tror jag inte Boumedienne blir kvar. Yttrar tränarna missnöje till pressen gällande en spelare brukar inte relationerna bli annat än frostiga. Har också en känsla av att Widing redan skrivit kontrakt med en annan klubb. Brynäs eller Schweiz känns rimligt.
Låst