Slutspelet 2011
Re: Slutspelet 2011
Själv tyckte jag att det var rätt talande igår när linjedomaren sänkte Mackan med en fin open-ice tackling. Han behöver helt uppenbart en självförtoendes boost snart, helst i form av 3 mål imorgon.
haha, jag började faktiskt småskratta lite när det där hände. Dock såg det ut som att mackan fick lite ont av det så därför ber jag om ursäkt om han mot förmodan skulel läsa dettacrike skrev:Själv tyckte jag att det var rätt talande igår när linjedomaren sänkte Mackan med en fin open-ice tackling. Han behöver helt uppenbart en självförtoendes boost snart, helst i form av 3 mål imorgon.

Jag är inte arg, och inte besviken.
Tyvärr känns det som om slutspelet är över snart. Vi saknar någon som vågar ta tag i pucken, lugna ner spelet stundtals. Kolla på LHC Magnus Johansson, han lugnar ner, spelar säkert och enkelt, en otroligt ledare!
Vi hade en förra året, RAGGE!
Satsa på en "Mange" till nästa år kanske det bär hela vägen då!
Vi hade en förra året, RAGGE!
Satsa på en "Mange" till nästa år kanske det bär hela vägen då!
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tänkte bara saxa in min analys fran januari (efter haveriet mot tik). Den stämmer fortfarande. Utveckla gärna mina resonemang med egna.
Punkten Malvaktsdebacklet stämmer gällande Ridderwall men Mark har vuxit ut, utvecklats. Annars är det samma. Kanske värre pa sina ställen till och med...Magnutz skrev:here we go...
Inledning
"Aldrig har så många gjort så mycket för så lite" - "Vi kom, vi såg, ni svek oss" - "Ni har inget mer att ge oss än blod svett och 60 minuter Järnkaminhockey."
Jag kan travestera mängder av kända citat för att hjälpa till att sätta ord på känslorna efter dagens match, Järnkaminernas Dag-matchen - matchen med stort M. Jag valde dessa tre och tre är sektionerna jag vill ta upp som orsakar DIFs totala kollaps. Sektionerna jag identifierat kallar jag:
1. Målvaktsdebacklet
2. Backdilemmat
3. Inställningshaveriet
Det finns i dessa tre sektioner receptet på total tragedi de stunder som de samspelar fläckfritt tillsammans, vilket de ofta gjort denna säsong.
Lös problemen med Sektion 1 och 3 så tar vi oss till final. Det omvända gäller.
Nu ska jag försöka redogöra för mina tankar kring sektion 1-3:
1. Målvakterna
När ES09/10 slutade efter finalspelet i våras gick vi på hockeysemester. När vi kom tillbaks från vilan hade Wesslau packat sin trunk och flyttat till USA. En viss oro infann sig men ändå var jag ganska lugn. Riddarwall hade ju faktiskt inte skämt ut sig som delad 1a keeper bredvid Wesslau.
När ES 10/11drog igång visade det sig tyvärr att Ridderwall inte höll måttet, han höll inte för trycket. Han blev sjuk, skadade sig och spelade väldigt instabilt. Just instabiliteten kom att känneteckna Riddar'ns spel resten av hösten. När han var skadad eller sjuk ersattes han av Mark Owuya. Mark gjorde ingen glad de matcher han stod. 3 insläppta i första perioden mot Brynäs hemma. Utbytt. Derbytorsken. 2-4-målet. Herregud. Fruktansvärda tabbar blandades med ok spel. Både Ridderwall och Owuya kan rädda riktigt svettiga lägen men det som förstör allt och som skapar osäkerhet i laget är det faktum att båda släpper in totalt ofarliga skott. Det gör backarna "oroliga" vilket leder fram till sektion 2:
2. Backarna
När Kung Ragge tvingades lägga rören på hyllan insåg jag att vi inte längre hade en stabil och karismatisk backklippa i laget. Visst, efter ett tiotal omgångar kom Staffan Kronwall och det hjälpte till men han har inte samma effekt på laget som jag inbillar mig att Ragge hade. Jag anser att Ragnarssons insatser på isen och i båset och på träningarna var ovärderliga. Jag tror att han gav laget trygghet och riktning. Han var och är en riktig Järnkamin.
Boumedienne, Deilert, Honken, O. Eklund, Printz, Kronwall och Lassen - detta är backuppsättningen som ska agera framför våra målvakter. I raden av uppräknade backar här finns inte en enda ledargestalt, ingen som visar var i hela helvetet skåpet ska stå. Då våra målvakter agerar svagt faller backarna ner i knät på dem. De vågar inte annat. Vissa kan inte heller annat verkar det som. Den back som står upp bäst här är Kronwall och det syns på hans speltid. DIF sliter ut den ende som kan stå upp och nu börjar han se trött ut. Bombom får också mycket speltid och det har inte fallit bra ut. Visst gör han poäng men det han orsakar på minussidan vägs inte upp av de assists han står för framåt. Honken är likadan. Det som skiljer Honken och Bombom åt är inställningen. Bombom verkar aldrig vilja göra det där lilla extra för laget och det påverkar allt. Detta för mig osökt in på nästa punkt: Inställningen:
3. Inställningen
Med spelare som Challe Berglund, Mats Sundin och Kung Ragge kan ett lag resa sig på nio och slå stenhårt ur underläge. Med spelare som visar med hela sin kropp och hela sin själ att de hellre dör än de viker ner sig i Djurgårdströjan sker magiska ting.
I dagens DIF saknar jag dessa spelare/denna spelartyp. Fimpen Eklund är en sorts ledargestalt - humoristen - men han kan inte lyfta laget på egen hand. Om Fimpen stod för humorn tror jag att Ragge stod för djävlar-anammat. Nu finns bara humorn kvar och, allvarligt, hur jävla roligt är det här, egentligen?
Det som försvårar läget ytterligare är ju att det i DIF finns spelare som inte vill ge sitt allt för laget nu när det går knackigt. De viker hellre ner sig än de täcker skott eller tacklar eller tar några extra, otroligt viktiga skär på grillorna. De gör inget, de är energipirater som snor lagets energi. Utan en naturlig och karismatisk ledare på isen och i laget är det OK att vika ner sig för konsekvenserna uteblir. Man blir inte talad till efter match av en ursinnig lagkamrat som undrar varför du inte gav allt. Varför göra sitt yttersta när man kommer undan med att göra mindre?
Då de karismatiska och naturliga ledarna inte finns i laget blir konstruktionen ostadig. I motgång frodas det negativa och i medgång växer de individuella spelarnas egos. Gruppen/laget växer inte i medgång utan bra ledare i laget. Inställning är granne med harmoni och tillsammans bildar de en fungerande maskin. Vår maskin är trasig nu.
Summering:
Vi är instabila på målvakts- och backsidan. Vi saknar karismatiska och naturliga ledargestalter i laget.
Mot Timrå idag och mot otaliga andra lag under omgång 1-30+ har detta straffat sig. Om ingen i DIF kliver fram och börjar leda laget inifrån blir det ingen finalserie för oss i år. vi åker ut i kvarten oavsett motstånd. Med rätt inställning och rätt ledare vinner vi även de matcher vi egentligen borde förlora för att vi inte skulle nöja oss med mindre.
Mot Timrå idag blev vi fans hånade av ett blekt och initiativlöst DIF. Ett DIF som egentligen aldrig kom ut på isen.
Kronwall såg sliten ut. Honken drällde med pucken. Ridderwall gjorde som han så ofta gör: Släpper in de enkla skotten och Marcus Nilson gör, i mina ögon, sin sämsta match för säsongen (och inte fan har han varit bra speciellt ofta innan heller egentligen).
Många vill se att vi värvar målvakter och nya backar. Jag vill se minst en spelare som kliver fram och leder laget, i ur och i skur, i med- och i motgång. Jag vill att en karismatisk spelare tas fram, värvas eller hur som helst, för nu måste laget samlas och svetsas samman.
Ring till Mats Sundin. Han behöver bara göra 15 matcher med oss och träna med laget under resten av säsongen så är saken klar. Han skulle bygga ett fungerande lag av alla de duktiga spelare vi ändå har. Jag skämtar inte. Ring Mats Sundin. Be honom spela med oss. Det skulle rädda oss.
Grymt TIFO btw!
Magnutz out..
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Som en vis man sa, dina bästa spelare måste vara bäst i slutspelet.
* Marcus Krüger hade som mest denna säsong 3 matcher i rad utan poäng. Nu är han uppe i 5 raka utan poäng.
* Mathias Tjärnqvist har gjort poäng i 2 av sina senaste 13 matcher.
* Kristofer Ottosson har gjort 0 mål och 5 assists på sina senaste 20 matcher.
* Daniel Widing har 12 raka matcher utan poäng.
Det här är 4 av Djurgårdens 5 poängbästa forwards i grundserien som måste börja producera nu om det här ska kunna vändas.
* Marcus Krüger hade som mest denna säsong 3 matcher i rad utan poäng. Nu är han uppe i 5 raka utan poäng.
* Mathias Tjärnqvist har gjort poäng i 2 av sina senaste 13 matcher.
* Kristofer Ottosson har gjort 0 mål och 5 assists på sina senaste 20 matcher.
* Daniel Widing har 12 raka matcher utan poäng.
Det här är 4 av Djurgårdens 5 poängbästa forwards i grundserien som måste börja producera nu om det här ska kunna vändas.
Josefsson har Hammaren & Skäran som symbol för sig själv. Dessutom i svart och gult. Bortsett från färgerna så är fler oskyldiga människor mördade i det tecknet än nazistpackens hakkors. Står man för Hammaren & Skäran så är man Bajare enligt deras senaste reklamkampanj. Jag vill inte se det på vårat forum, oavsett om det är menat som ett hån mot ajk eller inte. >> Admin, vänligen åtgärda Josefssons visningsbild omgående.
Och imorgon blir det 2-3 till DIF

Vad är det Hammaren & Skäran "har gjort"? Jag har aldrig sett symbolen förut och den liknar NHL-loggan.true-blue skrev:Josefsson har Hammaren & Skäran som symbol för sig själv. Dessutom i svart och gult. Bortsett från färgerna så är fler oskyldiga människor mördade i det tecknet än nazistpackens hakkors. Står man för Hammaren & Skäran så är man Bajare enligt deras senaste reklamkampanj. Jag vill inte se det på vårat forum, oavsett om det är menat som ett hån mot ajk eller inte. >> Admin, vänligen åtgärda Josefssons visningsbild omgående.
Och förresten så blir det 2-3 till oss idag, kolla tiden

- SkönaDjurgårn
Det har jag sagt i sex månader nu men han och Widing letar väl fortfarande efter formen...SirDIFalot skrev:Jag förstår inte varför vi ska fortsätta belöna vår i särklass sämsta(just nu), segaste och formsvagaste forward med så mycket speltid och spel i PP?Rirre skrev:Dags att köra en riktig första kedja?
Hannula-Krüger-Nilson
Widing-Ottosson-Tjärna
Brodin-Fimpen-Zibanejad
Eriksson - Norman - Cehlin/Kempe
Honken-Kronwall
Bombom-Printz
Eklund-Falk
Sist hade Mackan mest istid av alla jävla forwards!
Samtidigt så, vafan, nån skrev att vi borde ha en rejäl förstakedja. Jag sitter och funderar just nu och det finns EN spelare som är värdig en sådan plats och det är Hannula - resten suger verkligen! Zibbe kanske men han har väl dippat litegrann de här två matcherna.
Aja, typ sista chansen imorgon. Jag skulle vilja se våra spelare kliva över lik för att vinna den matchen. Offra några matchstraff och spöa på Abbotts eller vad som helst. Gör det som krävs, det här duger fan inte. Bryt mönstret. Det är alldeles för snällt där ute. Kör på målvakten, hetsa framför mål, få Luleå ur deras trygga jävla tråkiga disciplinerade f*ttspel.
Tyvärr tror jag inte våra spelare bryr sig så pass mycket att de gör det. De kommer försöka smälla på med vanliga tacklingar som en motståndare skakar av sig på ca 0,5 sekunder och tro att vi ska vinna på det sättet.
Så som det ser ut nu blir det 4-0 i matcher och god natt.
Äh, vafan. 78an tappar fästet fullständigt och drar en högernäve i plytet på valfri rättsskipare - när 1.30 återstår och vi leder med 2-1. Då kvitterar skoterinavlet med 7 sec kvar av ordinarie tid och sen gör Zebulon Macahan/Abott mål efter 4 sec i sudden.SkönaDjurgårn skrev:Det har jag sagt i sex månader nu men han och Widing letar väl fortfarande efter formen...SirDIFalot skrev:Jag förstår inte varför vi ska fortsätta belöna vår i särklass sämsta(just nu), segaste och formsvagaste forward med så mycket speltid och spel i PP?Rirre skrev:Dags att köra en riktig första kedja?
Hannula-Krüger-Nilson
Widing-Ottosson-Tjärna
Brodin-Fimpen-Zibanejad
Eriksson - Norman - Cehlin/Kempe
Honken-Kronwall
Bombom-Printz
Eklund-Falk
Sist hade Mackan mest istid av alla jävla forwards!
Samtidigt så, vafan, nån skrev att vi borde ha en rejäl förstakedja. Jag sitter och funderar just nu och det finns EN spelare som är värdig en sådan plats och det är Hannula - resten suger verkligen! Zibbe kanske men han har väl dippat litegrann de här två matcherna.
Aja, typ sista chansen imorgon. Jag skulle vilja se våra spelare kliva över lik för att vinna den matchen. Offra några matchstraff och spöa på Abbotts eller vad som helst. Gör det som krävs, det här duger fan inte. Bryt mönstret. Det är alldeles för snällt där ute. Kör på målvakten, hetsa framför mål, få Luleå ur deras trygga jävla tråkiga disciplinerade f*ttspel.
Tyvärr tror jag inte våra spelare bryr sig så pass mycket att de gör det. De kommer försöka smälla på med vanliga tacklingar som en motståndare skakar av sig på ca 0,5 sekunder och tro att vi ska vinna på det sättet.
Så som det ser ut nu blir det 4-0 i matcher och god natt.
- SkönaDjurgårn
Det är inte helt otänkbart, nej.
Skulle dock hellre se att han knockar en Lulespelare i första perioden isåfall. BomBom ut, bra Lulespelare ut, väcker känslor = vinst.

Skulle dock hellre se att han knockar en Lulespelare i första perioden isåfall. BomBom ut, bra Lulespelare ut, väcker känslor = vinst.
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Snälla DIF, låt mig inte tvingas till att skapa en tråd som heter "Slutspelat 2011" efter dagens omgång. 

Sluttramsat 2011 vill jag inte heller se - mer en Nujävlars vänder det!!-tråd.-daniel- skrev:Snälla DIF, låt mig inte tvingas till att skapa en tråd som heter "Slutspelat 2011" efter dagens omgång.
- Tessan
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Kom igen nu, Djurgår´n!!!!! Kom igen nu Hardy - Johansson - Montén!!!
Kan inte, får inte, vill inte förlora på 120-årsdagen, när kolsäckarna från stadens norra delar dessutom är på väg mot semifinal. Overkligt! Skulle både de och vi avancera dit, ser jag dock positivt på att vi slipper Färjestad, möter dem hellre i en finalserie. Men jag vet, tillbaka till verkligheten, då årets säsong är på väg att ta slut.
Jag har länge funderat på säsongsplåt hockey + fotboll och idag lovar jag att vid vinst i kvällens match kommer jag direkt att boka säsongsplåt. Ibland behöver man morötter...
Två bussar har rullat till Norrland och jag förväntar mig att de hörs genom TV-rutan. Fan vad nervöst!
KÄMPA DJURGÅRDEN!
KEMPE MARIO!
KÄMPA DJURGÅRDEN!
KEMPE MARIO!
Kan inte, får inte, vill inte förlora på 120-årsdagen, när kolsäckarna från stadens norra delar dessutom är på väg mot semifinal. Overkligt! Skulle både de och vi avancera dit, ser jag dock positivt på att vi slipper Färjestad, möter dem hellre i en finalserie. Men jag vet, tillbaka till verkligheten, då årets säsong är på väg att ta slut.
Jag har länge funderat på säsongsplåt hockey + fotboll och idag lovar jag att vid vinst i kvällens match kommer jag direkt att boka säsongsplåt. Ibland behöver man morötter...
Två bussar har rullat till Norrland och jag förväntar mig att de hörs genom TV-rutan. Fan vad nervöst!

KÄMPA DJURGÅRDEN!
KEMPE MARIO!
KÄMPA DJURGÅRDEN!
KEMPE MARIO!
Objektiva sifferbevis på det tack.true-blue skrev:Josefsson har Hammaren & Skäran som symbol för sig själv. Dessutom i svart och gult. Bortsett från färgerna så är fler oskyldiga människor mördade i det tecknet än nazistpackens hakkors. Står man för Hammaren & Skäran så är man Bajare enligt deras senaste reklamkampanj. Jag vill inte se det på vårat forum, oavsett om det är menat som ett hån mot ajk eller inte. >> Admin, vänligen åtgärda Josefssons visningsbild omgående.
Dessutom går bilden i svart och orange.