Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Billx

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Billx »

SirDIFalot skrev:
Billx skrev:Är det någon som överhuvudtaget tror att Oscar Möller skulle vilja spela i DIF nästa år? tycker iaf att det vore en drömvärvning
De som talar för är väl att han är från Djurgården, har utgående kontrakt, fått mindre speltid för varje år som gått i NHL, utan fått spela mer och mer i AHL. Och nu har han dessutom gjort sina tre "måste-år" därborta. Han skulle kunna återvända hem för att sedan välja vilken klubb han vill i NHL(som vill ha honom). Han är inte fast i Kings organisation som exempelvis Daniel Larsson är med Detroit eftersom han bara höll ut i två säsonger.

Så.. ett kontrakt på 1-2 år till Oscar, mycket speltid i ES, sedan återvända till NHL och vara fri att skriva på för andra klubbar än Kings? Jag skulle valt det om jag var honom.

Låter som en rimlig värvning.. dock är det ju en ekonomisk situation , men med lite omprioteringar i truppen tror jag Oscar skulle kunna vara ett grym tillskott med Danne Tjärnqvist och Tellan
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Jag håller fast vid att jag INTE vill se Falk i DIF. Jag trodde vi var ute efter en rejäl spets och förstecenter. Vi har ju några "andrecentrar" redan. Varför värva en till spelare av deras standard?
Kan uppriktigt säga att det skulle kännas skittråkigt och grått att få hit Andreas Falk, då läggs ribban lite för lågt för att jag ska gå igång inför nästa säsong, om man säger så.

Nej, in med någon riktig stjärna istället. Möller kan ju vara det, men han har inte direkt varit sugen på att passa pucken de gånger jag sett honom spela (har inte sett honom överdrivet mycket nej, mitt intryck bara)... Pajen eller Zack - ja tack.

Sen håller jag med om att en rejält bra förstärkning i varje lagdel är det som behövs. Sen får man offra folk vartefter man fått in det.

T.ex. in med Tellan, Ossi och Möller. Då måste man göra sig av med stora löneposter och/eller spelare i deras position som t.ex. Mark, Riddarn, Lassen, Falken, Ekman. (Så, med de där bytena har jag redan höjt laget 50%. Järlan, du kan höra av dig när du forwardat ner det här laget i kvalserien.)

Sen fyller vi självklart på med juniorer. Jag är ett stort fan av våra junisar och vill se så många som möjligt av dem. Det är de som givit mig mest glädje de senaste säsongerna och det blir en extra krydda att följa deras karriärer från start. Man blir stolt över att de kommit fram i DIF och att man sett deras första a-lagsmatcher osv.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn/

Ossi är lagkapten i sin moderklubb och har kontrakt till 13/14.
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

SirDIFalot skrev:SkönaDjurgårn/

Ossi är lagkapten i sin moderklubb och har kontrakt till 13/14.
Då kan det ju bli svårt med just honom... :wink:
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jag vill gärna se en uppställning som denna:

Stabil målvakt
Utvecklingsbar målvakt

Tvåvägsback med styrka framåt - Tvåvägsback med styrkan bakåt
Defensiv back - offensiv back
Tvåvägsback (utvecklingspotential) - Defensiv back (utvecklingspotential).

Tjärnqvist - Kronwall
Printz - Holmqvist
Eklund - Claesson

Skulle kunna vara ett alternativ. Ser dock inte superbra ut.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:Jag vill gärna se en uppställning som denna:

Stabil målvakt
Utvecklingsbar målvakt

Tjärnqvist - Kronwall
Printz - Holmqvist
Eklund - Claesson

Håller med dig Android gällande backarna.

På målvaktssidan vill jag dock inte se någon lovande sitta och ruttna bakom Tellqvist. Ser hellre ett billigt med rutinerat kort, målvakt kring 25-30 år från allsvenskan. Som när Wesslau kom till DIF eller när Fasth kom till aik. Ska se efter om vi har några passande alternativ.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

android skrev:Jag vill gärna se en uppställning som denna:

Stabil målvakt
Utvecklingsbar målvakt

Tjärnqvist - Kronwall
Printz - Holmqvist
Eklund - Claesson

Som du säger så ser det inte "superbra" ut, och jag vet inte om jag vill gå in med en ganska oförutsägbar backuppsättning även nästa säsong.

I din modell där du beskriver backarnas roller så hade jag velat ändra lite, eftersom två tvåvägsbackar i samma backpar känns som ett slös på resurser.

Rutinerad tvåvägsback med varken offensiva eller defensiva brister - Offensiv back
Tvåvägsback (utvecklingspotential) - Offensiv back
Rutinerad tvåvägsback med defensiva styrkor - defensiv back
Framtidslöfte

Daniel Tjärnqvist - Andreas Holmqvist
Oscar Eklund - Josef Boumedienne/Kyle Klübertanz
Staffan Kronwall - David Printz
Fredrik Claesson

Det blir som det framkommer en dyrare defensiv än i år, men vi har så många lovande offensiva juniorer så det är bara till vår och juniorernas fördel i det långa loppet.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Salas skrev:
Daniel Tjärnqvist - Andreas Holmqvist
Oscar Eklund - Josef Boumedienne/Kyle Klübertanz
Staffan Kronwall - David Printz
Fredrik Claesson

Det blir som det framkommer en dyrare defensiv än i år, men vi har så många lovande offensiva juniorer så det är bara till vår och juniorernas fördel i det långa loppet.
I min bok går Klubertanz före BomBom alla dagar i veckan. Den import som imponerat mest på mig de senaste åren (även om Ossi var kanon). Ruskigt underskattad, gjorde sitt jobb i det tysta och en fantastisk PP-back. Känns verkligen som en genuin och härlig lagspelare.

Till skillnad från BomBom som är en humörspelare utan dess like och det känns även som att han ahr bristande moral. En ruskigt duktig back, men han känns helt enkelt inte DIF.

Daniel Tjärnqvist är också en sån där spelare som det känns som att de flesta härinne nämner för att han har varit en DIF-ikon förr. Men min fråga är, samma gällande Tellqvist, huruvida ni har sett honom spela eller inte? Dessutom är han till åren kommen och är skadebenägen. Jag känner att Timmy P är ett säkrare kort, detta trots att Tjärnqvists toppar är (eller har varit) högre.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Klübertanz var ju riktigt vass framåt stundtals, men tyckte allt som ofta han var tämligen vek i egen zon. Dessutom var han väldigt blek större delen av slutspelet, när det verkligen gällde. Kändes som han kanske ville för mycket och att det således låste sig. Har ingen koll på hur det gått för honom i Montreals (?) organisation.

Timmy P gjorde ju sin livs säsong förra, tycker aldrig någonsin tidigare han varit i närheten av de kvalitéer om jag skall vara helt ärlig. Har dock alltid varit stabil; man vet lite vad man fick av honom.

Boumedienne är ju så ojämn så det fan inte är sant. Blandar grymma uppåkningar, passningar, skott (även fast det var länge sen nu), ibland tufft resolut defensivt spel med otroligt korkade utvisningar, duttande med klubba i egen zon, tafatt backchecking stundvis, usel stabbig skridskoåkning. En av de mest ojämna spelare jag någonsin skådat i DIF-tröjan. Men det var precis det här man för visso visste och hade fått höra (speciellt ifrån SSK-fans). 99% övertygad om att BomBom kommer få fortsätta över nästa säsong också...jag hade hellre sett någon mer stabil pjäs som man vet vad man får av varje kväll, dock.

Kronwall var jag tidigare fullständigt övertygad om skulle hamna i KHL eller t.om kanske någon NHL-klubb nästa säsong, men om han inte höjer sig markant framöver så kommer han dock få stanna i DIF. Vi vet ju att han kan bättre än vad han visat senaste; det såg vi ju första månaderna i hans comeback.

Tror vi kan glömma Tjärnqvist OCH Kronwall samtidigt. Får man behålla Kronwall så är jag tämligen övertygad om att backuppsättningen kommer vara snarlik nuvarande säsongs.

Lassen hoppas jag Malmö kommer snappa upp som kanske deras 6:e back i nästa säsong när Stenbeck-pengarna börjar hagla (för att redan då skapa lite dansk-intresse runt laget). Inte så att Lassen är en dyr spelare men Malmö kan & kommer inte bara värva dyrt. Dessutom så passar hans spel bättre på Allsvensk nivå...
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:I min bok går Klubertanz före BomBom alla dagar i veckan. Den import som imponerat mest på mig de senaste åren (även om Ossi var kanon). Ruskigt underskattad, gjorde sitt jobb i det tysta och en fantastisk PP-back. Känns verkligen som en genuin och härlig lagspelare.

Till skillnad från BomBom som är en humörspelare utan dess like och det känns även som att han ahr bristande moral. En ruskigt duktig back, men han känns helt enkelt inte DIF.
Mja, jag vet faktiskt inte om jag håller med dig. Kyle är duktig offensivt, men allt som oftast vek i defensiv zon. Han red, liksom Timmy Pettersson, på den framgångsvåg som Hardy startade förra säsongen.
Hade vi haft samma flyt i spelet den här säsongen så är jag tämligen övertygad om att Boumedienne hade presterat på den nivån som han förväntas att göra, precis som många andra spelare som har spelat sämre än förväntat (Honken, Nilson, Krüger, Ottosson och Jimmie i synnerhet).
Sedan så tror jag att Boumedienne har haft svårt att verkligen komma igång på grund av att han konstant får byta backpartner. Hade Boumedienne fått slå sig ner med Eklund, eller kanske någon som Daniel Tjärnqvist så tror jag att han hade blivit hur bra som helst.

Det känns som om att Josef är i behov av en bra medspelande back som kan ta ansvar defensivt, och i år har han inte fått den säkerheten vilket förmodligen har fått honom att tänka lite extra istället för att bara gå på egen känsla. Det i sin tur är nog inget vidare positivt då det enda som infinner sig i hans psyke är en enorm osäkerhet, med all rätt. Hade jag varit en offensivt skicklig back som ibland hade gått bort mig, med Lassen vid min sida, så hade jag med all säkerhet fått en hjärnblödning.

För att en offensivt skicklig back ska kunna prestera på topp så krävs det att spelaren i fråga har en grundstabilitet som han kan utgå ifrån. De måste kunna lita på sig själv och sin backpartner för att kunna släppa lös de offensiva kvalitéer som de besitter, och det känns inte riktigt som Boumedienne har lyckats bygga upp den stabiliteten än i Djurgården, men det borde komma med tiden om han får bygga upp ett samspel med en stabil back.

Nu vet jag förvisso inte vilka lönekrav som Kyle hade haft om vi kontaktat honom, samt vilken lön som Josef besitter, men om det inte rör sig om några markanta löneskillnader så tycker jag att vi ska fortsätta att satsa på Josef och låta honom komma in i gänget på allvar. Han har visat upp vilka kvalitéer som han besitter, och får han mer tid så tror jag att han kan bli en kanonback nästa säsong.
Sist men inte minst, så ska det tilläggas att även om Josef har en dålig +/- statistik, så har han ryckt upp sig enormt nu på slutet. Han har legat på ungefär samma +/- nu de 10-15 senaste omgångarna (trots vår dåliga form), och det är ett stort steg i rätt riktning. Josef är trots allt totalt sett snäppet vassare än Kyle, och det är värt att vänta på att Josef kommer igång, för att han är som sagt en rutinerad och skicklig ishockeyspelare som har mer att ge.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Salas skrev:
DIF_Soldier skrev:I min bok går Klubertanz före BomBom alla dagar i veckan. Den import som imponerat mest på mig de senaste åren (även om Ossi var kanon). Ruskigt underskattad, gjorde sitt jobb i det tysta och en fantastisk PP-back. Känns verkligen som en genuin och härlig lagspelare.

Mja, jag vet faktiskt inte om jag håller med dig. Kyle är duktig offensivt, men allt som oftast vek i defensiv zon. Han red, liksom Timmy Pettersson, på den framgångsvåg som Hardy startade förra säsongen.
Hade vi haft samma flyt i spelet den här säsongen så är jag tämligen övertygad om att Boumedienne hade presterat på den nivån som han förväntas att göra, precis som många andra spelare som har spelat sämre än förväntat (Honken, Nilson, Krüger, Ottosson och Jimmie i synnerhet).
Sedan så tror jag att Boumedienne har haft svårt att verkligen komma igång på grund av att han konstant får byta backpartner. Hade Boumedienne fått slå sig ner med Eklund, eller kanske någon som Daniel Tjärnqvist så tror jag att han hade blivit hur bra som helst.

Det känns som om att Josef är i behov av en bra medspelande back som kan ta ansvar defensivt, och i år har han inte fått den säkerheten vilket förmodligen har fått honom att tänka lite extra istället för att bara gå på egen känsla. Det i sin tur är nog inget vidare positivt då det enda som infinner sig i hans psyke är en enorm osäkerhet, med all rätt. Hade jag varit en offensivt skicklig back som ibland hade gått bort mig, med Lassen vid min sida, så hade jag med all säkerhet fått en hjärnblödning.

För att en offensivt skicklig back ska kunna prestera på topp så krävs det att spelaren i fråga har en grundstabilitet som han kan utgå ifrån. De måste kunna lita på sig själv och sin backpartner för att kunna släppa lös de offensiva kvalitéer som de besitter, och det känns inte riktigt som Boumedienne har lyckats bygga upp den stabiliteten än i Djurgården, men det borde komma med tiden om han får bygga upp ett samspel med en stabil back.

Nu vet jag förvisso inte vilka lönekrav som Kyle hade haft om vi kontaktat honom, samt vilken lön som Josef besitter, men om det inte rör sig om några markanta löneskillnader så tycker jag att vi ska fortsätta att satsa på Josef och låta honom komma in i gänget på allvar. Han har visat upp vilka kvalitéer som han besitter, och får han mer tid så tror jag att han kan bli en kanonback nästa säsong.
Sist men inte minst, så ska det tilläggas att även om Josef har en dålig +/- statistik, så har han ryckt upp sig enormt nu på slutet. Han har legat på ungefär samma +/- nu de 10-15 senaste omgångarna (trots vår dåliga form), och det är ett stort steg i rätt riktning. Josef är trots allt totalt sett snäppet vassare än Kyle, och det är värt att vänta på att Josef kommer igång, för att han är som sagt en rutinerad och skicklig ishockeyspelare som har mer att ge.
Nu ska vi inte vara så förbannat Boumedienne-vänliga här. ;) Men du, Salas, har en poäng. Boumedienne är såpass dålig defensivt att hans offensiva förmågor tar stryk för att han blir tvungen att gå på halvfart framåt och halvfart bakåt. Med en Ragge eller liknande bredvid sig hade han kunnat ägna sig åt anfallshockey. Det kan han ju inte nu och det märks.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Alltid stort nöje att läsa i denna tråd

Några spelare från förra årets succésäsong har nu så här i efterhand fått närmast ett romantiskt skimmer över sig.
Klübertanz var som flera redan sagt en fröjd offensivt men ytterst tveksam i defensiven,
dvs Tack för säsongen 09/10 men Nej Tack...

Timmy gjorde sitt livs säsong förra året, men visst skulle han platsa i dagen DIF,
men vem fan skulle inte det…?

Den är egentligen bara Ragge som verkligen saknas.
Där finns nu ett tomrum lämnat som aldrig kommer gå att fylla.

Annars ser det 3 första posterna i Andoids kravlista skojiga ut.

Stabil målvakt :lol: :lol: :lol:
Utvecklingsbar målvakt :lol: :lol: :lol:

Tvåvägsback med styrka framåt - Tvåvägsback med styrkan bakåt :lol: :lol: :lol:

-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
rikkard

Inlägg av rikkard »

Tycker att det är synd att vi inte försöker att signa Andreas Falk. Han hade kunnat ersätta både C.Eklund och N. Falk och hade antagligen inte kostat mer än dem. Han är fortfarande i bra ålder också. En riktigt bra stommebyggare, med god arbetsmoral och dessutom Djurgårdshjärta. Vi har saknat en tredjecenter lika mycket som vi saknat en förstacenter i år.
Att han dessutom ofta brukar kliva fram i de viktiga matcherna gör inte saken sämre. Detta hade varit en perfekt lösning, men nej, Järlan sitter väl och löser Sudoko någonstans i väntan på nästa floppvärvning.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Lee Harvey Oswald skrev:Alltid stort nöje att läsa i denna tråd

Några spelare från förra årets succésäsong har nu så här i efterhand fått närmast ett romantiskt skimmer över sig.
Klübertanz var som flera redan sagt en fröjd offensivt men ytterst tveksam i defensiven,
dvs Tack för säsongen 09/10 men Nej Tack...

Timmy gjorde sitt livs säsong förra året, men visst skulle han platsa i dagen DIF,
men vem fan skulle inte det…?

Den är egentligen bara Ragge som verkligen saknas.
Där finns nu ett tomrum lämnat som aldrig kommer gå att fylla.

Annars ser det 3 första posterna i Andoids kravlista skojiga ut.

Stabil målvakt :lol: :lol: :lol:
Utvecklingsbar målvakt :lol: :lol: :lol:

Tvåvägsback med styrka framåt - Tvåvägsback med styrkan bakåt :lol: :lol: :lol:

Nu kanske jag är lite småseg så här innan lunch, men kan du inte beskriva vad det roliga var?

En massa LOL men ingen förklaring.

Håller med om Ragge, kommer aldrig gå att ersätta. Så otroligt synd.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

android skrev:

Nu kanske jag är lite småseg så här innan lunch, men kan du inte beskriva vad det roliga var?

En massa LOL men ingen förklaring.

Håller med om Ragge, kommer aldrig gå att ersätta. Så otroligt synd.

Helt korrekt fråga, det fans inget kul där egentligen.
Måste ha tuppat av en kort stund.... & mosat tangenterna.

(Det var nog bara en fördröjd reaktion på ett uselt komponerat lagbygge inför denna säsong, där all kraft lagts på offensiven & där man blundat inför betydelsen av ett stadigt men rörligt försvar & åtminstone en jämnbra målvakt).
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Låst