Elitserien 2010/2011
Re: Elitserien 2010/2011
Jag kan inte sluta irritera mig på den här artikeln http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8489411.ab.
Finns massor som jag stör mig på men här är några axplock:
• Först ska vi fasställa att föreningarnas huvudsakliga intäkter kommer från oss (publiken), utan oss ingen professionell hockey!
• I Svenska ES är det generellt sett inte den enskilda spelaren som lockar publik, därav kan man inte behålla spänningen i en 55 matcher lång serie genom att ha fixstjärnor (ja jag vet att ordet fixstjärna är överdrivet när man nämner följande spelare) som Nilsson, Ekman, Davidsson, Bremberg, Nagy m.fl. Jag skulle vilja säga att det är endast under lockout-säsongen som man lyckades med detta men då bestod hela lag av NHL-spelare. I Sverige behöver vi spänning och vi har framförallt vår tradition.
• I NHL där serien är stängd, är det min uppfattning att folk inte går på merparten av grundseriematcherna pga att dom älskar sitt lag och vill stötta det i vått och torrt. Jag tror att det är mer pga underhållningen och för att äta korv för $1 och dricka en öl för $1. Amerikanerna hade nog varit ännu mer benägna att gå på matcherna om dom även vetat att det innebär 60min av hjärtat i halsgropen pga att ens favoritlag nästa säsong kan få möta Rockford IceHogs.
• I Finland som jag får anse bör fungera som en rätt bra referenspunkt för oss i Sverige har jag hört att det inte alls varit speciellt positivt att stänga serien, iaf utifrån publikens perspektiv.
• Att använda argument att minskningen i antalet mål skulle bero på:
”-Det är bättre att vara destruktiv och ta så många poäng som möjligt än att försöka utmana systemet och släppa loss individerna. Mats Ahdrian, Frölunda. ”
Måste vara rent jäkla skitsnack. Kan inte tänka mig att spelarna tänker på det eller var det detta som Widing var rädd för i början av serien? Tror mer på att målvakterna blir bättre och bättre och framförallt större och större.
• Att bara spela med 4 utespelare är nog ännu mera korkat, som Fredrik Andersson sportchef i MoDo lägger som förslag.
• Vår goda Janne tycker att trögheten att åka ur ES ska vara större…är det inte trögt som det är?
Vad tycker jag då, jo systemet med ES och AS tycker jag funkar utmärkt. Nu började artikeln med att det gjordes färre mål vilket jag inte kan garantera hjälps av att rinkarna minskas men jag tycker det absolut vore en bra idé. Gör det dock på alla arenorna och inte som i Tjeckien där bara vissa har det, snacka om katastrof. Finns ju inte en enda svensk som varit över i USA och sagt att det var roligare här hemma där rinkarna är större, inte vad jag hört iaf.
Gällande ekonomin så får dom väl för fan bara börja sköta föreningarna som företag. Lagen i AS har inte mer pengar än lagen i ES. Om dom sätter ihop ett lag utifrån en budget på 80 millar som inte kan spöa Tingsryd´s lag som har 10 millar så är det absolut inte ekonomins fel.
Finns massor som jag stör mig på men här är några axplock:
• Först ska vi fasställa att föreningarnas huvudsakliga intäkter kommer från oss (publiken), utan oss ingen professionell hockey!
• I Svenska ES är det generellt sett inte den enskilda spelaren som lockar publik, därav kan man inte behålla spänningen i en 55 matcher lång serie genom att ha fixstjärnor (ja jag vet att ordet fixstjärna är överdrivet när man nämner följande spelare) som Nilsson, Ekman, Davidsson, Bremberg, Nagy m.fl. Jag skulle vilja säga att det är endast under lockout-säsongen som man lyckades med detta men då bestod hela lag av NHL-spelare. I Sverige behöver vi spänning och vi har framförallt vår tradition.
• I NHL där serien är stängd, är det min uppfattning att folk inte går på merparten av grundseriematcherna pga att dom älskar sitt lag och vill stötta det i vått och torrt. Jag tror att det är mer pga underhållningen och för att äta korv för $1 och dricka en öl för $1. Amerikanerna hade nog varit ännu mer benägna att gå på matcherna om dom även vetat att det innebär 60min av hjärtat i halsgropen pga att ens favoritlag nästa säsong kan få möta Rockford IceHogs.
• I Finland som jag får anse bör fungera som en rätt bra referenspunkt för oss i Sverige har jag hört att det inte alls varit speciellt positivt att stänga serien, iaf utifrån publikens perspektiv.
• Att använda argument att minskningen i antalet mål skulle bero på:
”-Det är bättre att vara destruktiv och ta så många poäng som möjligt än att försöka utmana systemet och släppa loss individerna. Mats Ahdrian, Frölunda. ”
Måste vara rent jäkla skitsnack. Kan inte tänka mig att spelarna tänker på det eller var det detta som Widing var rädd för i början av serien? Tror mer på att målvakterna blir bättre och bättre och framförallt större och större.
• Att bara spela med 4 utespelare är nog ännu mera korkat, som Fredrik Andersson sportchef i MoDo lägger som förslag.
• Vår goda Janne tycker att trögheten att åka ur ES ska vara större…är det inte trögt som det är?
Vad tycker jag då, jo systemet med ES och AS tycker jag funkar utmärkt. Nu började artikeln med att det gjordes färre mål vilket jag inte kan garantera hjälps av att rinkarna minskas men jag tycker det absolut vore en bra idé. Gör det dock på alla arenorna och inte som i Tjeckien där bara vissa har det, snacka om katastrof. Finns ju inte en enda svensk som varit över i USA och sagt att det var roligare här hemma där rinkarna är större, inte vad jag hört iaf.
Gällande ekonomin så får dom väl för fan bara börja sköta föreningarna som företag. Lagen i AS har inte mer pengar än lagen i ES. Om dom sätter ihop ett lag utifrån en budget på 80 millar som inte kan spöa Tingsryd´s lag som har 10 millar så är det absolut inte ekonomins fel.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Att stänga serien eller att köra 4 mot 4 är ju dumma förslag. Däremot förslaget om att utöka serien måste ju vara positivt. Det ökar intresset runt om i flera städer i landet och man slipper möta samma lag lika ofta som det görs idag.
Avskaffa tre mot tre.
- Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Att utöka serien skulle än mer urvattna en serie som verkligen har gått i stå de senaste åren.Mattias_87 skrev:Att stänga serien eller att köra 4 mot 4 är ju dumma förslag. Däremot förslaget om att utöka serien måste ju vara positivt. Det ökar intresset runt om i flera städer i landet och man slipper möta samma lag lika ofta som det görs idag.
Det finns inte 14 lag som håller ES klass och en utökning skulle bara innebära att antalet matcher ökar och att fler legosoldater får arbetsgivare i Sverige.
Jag skulle hellre se att man behåller 12 lag men att man gör om slutspelet och låter serien ha en större betydelse för vem som tar hem bucklan.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Anledningen till att fler lag inte är elitseriemässiga beror ju på den enorma skillnad i budget som lag i Allsvenskan tillges. Under en övergångsperiod finns det många lag som kan ta steget upp och etablera sig i ES. Titta bara på Timrå och SAIK som har lyckats med detta. Potentialen finns absolut, och ett mer roterande seriesystem gör att engagemanget stiger och spänningen ökar. Vad som gör at ES gått i stå är ju just på grund av de få förändringar som sker år efter år. Man får se max en nykomling vartannat år om man har tur. För dåligt.Frasse skrev:Att utöka serien skulle än mer urvattna en serie som verkligen har gått i stå de senaste åren.Mattias_87 skrev:Att stänga serien eller att köra 4 mot 4 är ju dumma förslag. Däremot förslaget om att utöka serien måste ju vara positivt. Det ökar intresset runt om i flera städer i landet och man slipper möta samma lag lika ofta som det görs idag.
Det finns inte 14 lag som håller ES klass och en utökning skulle bara innebära att antalet matcher ökar och att fler legosoldater får arbetsgivare i Sverige.
Jag skulle hellre se att man behåller 12 lag men att man gör om slutspelet och låter serien ha en större betydelse för vem som tar hem bucklan.
Säg den glädje som varar
En passande artikel för oss som slösade bort 3 timmar av våra liv genom att gå på DIF-ssk.
Stängd liga, touch icing, mindre rinkar, 5 min major för fighting.
Svårare än så är det inte. Tur att man har rätt bra tillgång till NHL..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Word! Fast en stängd liga är det sista vi ska införa, du kan ju bara förstå hur det kommer se ut när SSK går dåligt och sparkar halva laget efter 25 omgångar och spelar med juniorer för att spara pengar inför kommande säsong.sensei skrev:Stängd liga, touch icing, mindre rinkar, 5 min major för fighting.
Håller också med dig, men precis som Salas säger så är en stängd liga kanske inte det bästa att börja med i alla fall. Mindre rinkar och touch-icing ser jag som självklarheter om svensk ishockey ska utvecklas och riktigt kunna konkurrera i världstoppen (samt locka publik). Alla moralhoror kommer väll knappast vara för slagsmål på plan, så det lär ju knappast gå igenom, men jag tycker att det är en del av sporten och reglerna bör ändras.sensei skrev:En passande artikel för oss som slösade bort 3 timmar av våra liv genom att gå på DIF-ssk.
Sådär vill ja se våran klack dansa under nästa hemmamatch. Fan vad trevligt det ser ut. Lhc har ju världens skönaste publik.
Ironi.
Senast redigerad av Magnutz den 2011-02-04 22:08:12, redigerad totalt 1 gånger.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Haha vilket skämt. Så jävla kass stämning i chokladhallen att dom måste anlita(?) en usel flashmobgrupp som ska dansa osynkat till någon låt i powerbreaksen? Bönderna slutar aldrig förvåna.
"50 bönder dansar i otakt"lajjnus skrev:Haha vilket skämt. Så jävla kass stämning i chokladhallen att dom måste anlita(?) en usel flashmobgrupp som ska dansa osynkat till någon låt i powerbreaksen? Bönderna slutar aldrig förvåna.

Klart som fan de säger att det är en dansgrupp... Men nej, så ser du ut i Cloetta nu för tiden tror jag.
Här dör ishockeyn! http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/ ... ckeytumult
Kan bara tänka mig vilka rubriker det hade varit i aftonbladet om det hade varit ett Stockholmslag.
Kan bara tänka mig vilka rubriker det hade varit i aftonbladet om det hade varit ett Stockholmslag.
Skillnad på folk och folk! Eftersom detta inte är bekräftat så kan nog inte aftonbibblan eller getingen skriva något, måste ju ha solklara bevis för sånt här. OM det inte gäller Stockholmslag, framför allt DIF, då kan man skriva vad som helst. Förmodligen hade det väl varit nått i stil med:Stadion skrev:Här dör ishockeyn! http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/ ... ckeytumult
"DIF supportrar försökte döda random bonde" eller nått sånt
2014-04-07, vad hände?
- Lee Harvey Oswald
Har kikat på Michael Holmqvist i lhc nu i flertalet matcher.
Trodde aldrig jag skulle säga det men jag saknar honom i DIF.
Tror han har växt under Säckens ledning & spelar nu otroligt förståndigt över hela planen, är stark, täcker pucken & är lagom småful.
Skulle vara perfekt att ha (det få gånger) när DIF försöker bevaka en ledning.
Trodde aldrig jag skulle säga det men jag saknar honom i DIF.
Tror han har växt under Säckens ledning & spelar nu otroligt förståndigt över hela planen, är stark, täcker pucken & är lagom småful.
Skulle vara perfekt att ha (det få gånger) när DIF försöker bevaka en ledning.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan