Sluta tolerera domarmissar!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
lilleman

Sluta tolerera domarmissar!

Inlägg av lilleman »

Jag har tröttnat.

Svensk domarnivå är så jävla usel, både från videodomare till vanliga domare. Det är misstag varenda jävla match. Felaktiga utvisningar, missar solklara utvisningar, dömer bort solklara mål. Detta drar ner kvalitén på matcherna, och det har tydligt bevisats i år att domarmisstag avgör matcher. I år har det varit värre än någonsin.

Några exempel:
* När Skellefteå fick sitt mål bortdömt på Hovet
* Aiks tveksamma mål i veckan
* Vårat bortdömda mål idag
* Tar totalt felaktiga utvisningar i stora delar av matcherna
* Missar helt galna sekvenser där det ska vara utvisningar.

Vi måste sätta press på den svenska domarbasen. Jag tänker inte tolerera dessa jävla misstag något mer.

Wolmer Edqvist, Lärking, Hovets videodomare(och Globens) är bara några av de vidriga människor som avgjort matcher för vårat Djurgården.

peter.andersson@swehockey.se
MAILA! Sätt press!
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: Sluta tolerera domarmissar!

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

lilleman skrev:
Jag har tröttnat.

Svensk domarnivå är så jävla usel, både från videodomare till vanliga domare. Det är misstag varenda jävla match. Felaktiga utvisningar, missar solklara utvisningar, dömer bort solklara mål. Detta drar ner kvalitén på matcherna, och det har tydligt bevisats i år att domarmisstag avgör matcher. I år har det varit värre än någonsin.

Några exempel:

Vi måste sätta press på den svenska domarbasen. Jag tänker inte tolerera dessa jävla misstag något mer.

Wolmer Edqvist, Lärking, Hovets videodomare(och Globens) är bara några av de vidriga människor som avgjort matcher för vårat Djurgården.

MAILA! Sätt press!
Har också tröttnat, men mest DIF:s oförmåga att överhuvudtaget skapa målchanser, eller omsätta 5-3 i mål, det ska man kunna på Elitnivå.
Det är bara bajen-losers skyller på domaren.
Men visst är nivån låg, jämnbördig med spelet tycker jag nog.

aik:s mål var mål.
Hannulas mål var inte mål.
(har kört sekvensen fram & tillbaka & med nån 10-del sek är målet flyttat innan hela pucken är över linjen, petigt javisst...men rätt.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
lilleman

Inlägg av lilleman »

Lee Harvey Oswald skrev:
lilleman skrev:
Jag har tröttnat.

Några exempel:

MAILA! Sätt press!
Har också tröttnat, men mest DIF:s oförmåga att överhuvudtaget skapa målchanser, eller omsätta 5-3 i mål, det ska man kunna på Elitnivå.
Det är bara bajen-losers skyller på domaren.
Men visst är nivån låg, jämnbördig med spelet tycker jag nog.

aik:s mål var mål.
Hannulas mål var inte mål.
(har kört sekvensen fram & tillbaka & med nån 10-del sek är målet flyttat innan hela pucken är över linjen, petigt javisst...men rätt.
Och Skellefteås mål?

Du kan ju inte tycka att Edqvist, Lärking & Co håller en bra nivå? Sätt press på domarbasen
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

lilleman skrev:
Och Skellefteås mål?

Du kan ju inte tycka att Edqvist, Lärking & Co håller en bra nivå? Sätt press på domarbasen
Haha, nej då.
Men dom håller ungefär samma nivå som spelet i serien.

Jo, Saiks mål skulle godkänts, precis som ssk:s mål mot oss (som gick genom nätet)
Sånt där jämnar ut sig efter 55 omgångar.

Men visst, i ett slutspel kan det ju bli direkt förödande med ett felaktigt domslut.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jepe »

Lee Harvey Oswald skrev:
lilleman skrev:
Och Skellefteås mål?

Haha, nej då.
Men dom håller ungefär samma nivå som spelet i serien.

Jo, Saiks mål skulle godkänts, precis som ssk:s mål mot oss (som gick genom nätet)
Sånt där jämnar ut sig efter 55 omgångar.

Men visst, i ett slutspel kan det ju bli direkt förödande med ett felaktigt domslut.
Måste bara säga det att när man har videodomare så SKA det inte jämna ut sig, det ska vara rätt varje gång! Blir det inte det så är det ingen mening med att ha videodomare.
2014-04-07, vad hände?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Tycker att det måste ske något med domarutvecklingen.. Om du gör resan som ung domare genom seriesystemet är det tillslut de drygaste och mest självcentrerade domarna som orkar hänga kvar. I elitserien är spelarna jävligt trevliga. I lägre divisioner finns dampspelarna och de ökar i antal ju längre ner du kommer. På dessa nivåer dör många av de som skulle bli sjukt bra domare. Kvar blir de som inte tar åt sig av kritik och påhopp eftersom de är 100% övertygade om att de tamejfan aldrig gör fel.

Se till att plocka lovande unga rättsskipare tidigt och skola in dem på elitnivå direkt. Låt dem växa till sig i j18-20s elitdivisioner. Sen hoppar de uppntill ES.

Nu bör vi maila och klaga på videodomaren, och den låga och inkonsekventa bedömning som Sveriges samlade domarkår står för.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
lilleman

Inlägg av lilleman »

Magnutz skrev:
Nu bör vi maila och klaga på videodomaren, och den låga och inkonsekventa bedömning som Sveriges samlade domarkår står för.
Redan gjort och instämmer i allt du säger.
lilleman

Inlägg av lilleman »

Detta är vad jag skrev:

"Kära Peter,
Jag har ett antal synpunkter på den svenska domarnivån som jag skulle vilja framföra då jag tycker läget är akut.

Bara under det senaste året har den svenskadomarnivån sjunkit radikalt. Nivån är just nu så låg så att jag skäms av att titta på hockey. Dagens domare missar helt solklara utvisningar, samtidigt som dem tar utvisningar för de mest underliga sekvenserna. Detta sänker kvalitén på dagens matcher något otroligt, och bara domare har avgjort MINST 20 matcher under årets Elitseriesäsong. Pinsamt.

Videodomarna är ett minst lika stort problem. Jag, som trogen Djurgårdare, är så ruskigt besviken på nivån hos dessa videodomare. Det är hänt tillräckligt många gånger i år att de har dömt bort mål för lag. Ett solklart exempel är det som hände med Skellefteå men även aiks mycket tveksamma mål i Tisdags. Idag fick jag nog... I dagens match mellan Djurgårdens IF-Brynäs så gjorde DIFs Mika Hannula ett solklart mål, men som helt felaktigt dömts bort. Tidningen Aftonbladet har lyckats snappa upp en bild där man klart och tydligt ser att pucken är inne( http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8451606.ab ) något som jag också såg när jag var på plats på Hovet. Jag tar det som en självklarhet att det blir konsekvenser för denna videodomare, för det misstaget avgjorde dagens match. Hade vi(Djurgården) fått det målet hade vi vunnit matchen.

Lärking, Edqvist är de två domare som håller lägst nivå i Elitseriens. Nivån är såpass låg att jag känner folk som valt att bojkotta matcherna just PGA den domarnivån.

Jag ber om ursäkt för min eventuellt hårda ton, men jag som betalande kund, måste få uttrycka mina åsikter när domare förstör för mitt lag och då även förstör för mig då DIF betyder så otroligt mycket för mig.

Jag skickar detta mail till dig som en protest mot den svensa domarnivån, och jag vill ha ett svar.
Vad ska göras?
Vad blir konsekvenserna för denna videodomare?
Hur ska vi förbättra domarnivån i Sverige?

Mvh,
Jonathan,
Ha en trevlig helg!"
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

Håller med, nivån håller helt enkelt inte. Hockeymördare, det är dags för förändring.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Nu har jag mailat. Alla här borde göra det samma, allvarligt talat. Skicka ett mail med bilden som tydligt visar att pucken är inne innan Mika och målet flyttas... Jag gjorde det. En kopia till Daniel.greve@Aftonbladet.se blev det också...

Vi måste börja reagera på riktigt, inte bara här på forumet!
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Frågan är väl varför dem skulle bry sig om att vi satte press? Är väl inte direkt så att vi röstar på vilka vi vill ha i förbundet. Och att börja med fånigheter som att bojkotta o.s.v kommer aldrig på tal.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Nej jag fattar inte heller vad det kommer göra att för nytta. Det är ju inte så de kan vrida upp domarskillsen till en högre nivå bara för att vi klagar.

Det enda jag kan tänka mig är väl att de kan göra förändringar i domarutbildningen eller något sådant, så det ger resultat i framtiden, men sånt borde de jobba med även utan arga fanmail.

Som med mycket annat kanske vi borde snegla på NHL. Tycker att både huvuddomare, ass. domare och måldomarrummet sköter sig exemplariskt. Fråga mig inte varför vi är så långt efter här hemma, men klart att det är irriterande.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Heaty skrev:Frågan är väl varför dem skulle bry sig om att vi satte press? Är väl inte direkt så att vi röstar på vilka vi vill ha i förbundet. Och att börja med fånigheter som att bojkotta o.s.v kommer aldrig på tal.
Scenario 1: vi håller käft = ingen hör oss och ingen kan då veta vad vi tycker - vi betalar ju ändå för att se på matcherna och vi köper korv med bröd och lite öl på varje match...

Scenario 2: vi gör våra röster hörda, de lyssnar, vi blandar in pressen... Jag skickade en kopia av mitt mail till Aftonbladet, jävla domarpack..

Vi måste få tycka till och vråla, vi sponsrar ju detta och hur jävla roligt är det att se på när det manglas och döms sönder och hur bra är det att Samhall håller i videogranskningen?

Använd din demokratiska rättighet. Om du inte gör det har du heller ingen rätt att gnälla.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

SkönaDjurgårn skrev:Nej jag fattar inte heller vad det kommer göra att för nytta. Det är ju inte så de kan vrida upp domarskillsen till en högre nivå bara för att vi klagar.

Det enda jag kan tänka mig är väl att de kan göra förändringar i domarutbildningen eller något sådant, så det ger resultat i framtiden, men sånt borde de jobba med även utan arga fanmail.

Som med mycket annat kanske vi borde snegla på NHL. Tycker att både huvuddomare, ass. domare och måldomarrummet sköter sig exemplariskt. Fråga mig inte varför vi är så långt efter här hemma, men klart att det är irriterande.
Kanske är det mindre is och enklare att hålla reda på vad som händer? Dock så går det ju ljusår snabbare där borta, så det borde ju jämna ut sig om det är anledningen.
Sen har jag funderat på det här med att domarna är så jävla dåliga på hovet? Klarar domarna inte av vårat publiktryck (Nu var det ju ingen klack i lördags, men annars) så att dem behöver visa sig starka, och minsann kan stå emot den där elaka djurgårdsklacken?
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Magnutz skrev:Om du inte gör det har du heller ingen rätt att gnälla.
Precis, tycker inte vi ska gnälla.

Hur många här inne var missnöjda efter att Ssk:s tydliga 1-1 mål dömdes bort mot oss?
Inte så många va? då skrattade det flesta bara.

Det jag menar är bara att sånt här jämnar alltid ut sig i slutändan.
Skriv svar