Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Det var ett jävla gnäll på Krüger... För min del kan jag iaf säga så här: den dagen han inte spelar i DIF längre så kommer jag att sakna honom något enormt.

En skön kille som har ett spelsinne utöver det vanliga. Misstag gör alla, glöm inte bort hur ung han fortfarande är. Heja Krüger!
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Efter en del filande så har jag kommit fram till att det här laget ska lira när alla är tillbaka. Så klart kan det ändras beorende på prestationer men just nu är det dessa herrar som ska lira:

Owuya (Ridderwall)

Kronwall - Printz
Hannula - Ottosson - Ölvestad

Eklund - Boumedienne
Widing - Krüger - Tjärnqvist

Holmqvist - Claesson
Norman - Fimpen - Eriksson (Fimpen eller Norman som center? Ingen aning faktiskt)

Brodin - Falk - Cehlin

Nilson - Kempe (som 5:e forwardspar med istid därefter)
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
kotten

Inlägg av kotten »

Hmm, förutom Mackan så tycker jag vi har ett annat ganska stort frågetecken - Patrick Cehlin. Med tanke på hur framstående han var under JVM, är det lite märkligt hur blek han är i Djurgården. Han och Brodin sliter och kämpar men det vill sig inte riktigt känns det som. Vore kul att se Cehlin ta lite mer ansvar - kanske flyttas till första/andra-femman och lira lite PP.

Förövrigt, känns det som det finns en hel del sparkapital hos ett gäng spelare. Fan, den här säsongen kanske kan bli rätt ändå när Hannula kommer tillbaka och Mackan vaknar.
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Användarvisningsbild
android
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Det bästa med den här säsongen är att vi börjar bli lika svårslagna som förra säsongen. Inte ofta vi torskar med mer än uddamålet.

Förhoppningsvis får vi igång anfallsspelet ytterliggare lite, främst PP. Då blir vi riktigt vassa.

Kan vi få igång Mackan till iaf 80% av hans bästa stunder förra året, Hannula till något liknande som runt nyår och en Widing som fortsätter stänka dit baljor så kommer detta gå bra.

Lägg till Ölvestad som fått vila kroppen, en Kruger som kommer tillbaka från sin skada samt unga spelare som växer in i ES kostymen.

Addera en Mark in the park som hittar sin plats i mål och lär sig spela med sina backar, Mark tar första skottet en back tar rusande motståndare och en tar pucken.

Mixa med ett hoppande, sjungande hovet i kvartfinalerna.

Då blir det minst semifinal.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Ja, om alla bitar faller på plats har vi Elitseriens i särklass vassaste anfall, spelare för spelare. Sedan måste kemin stämma.

Anfall 06/07
Dragan Umicevic
Pär Bäcker
Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg

Anfall 10/11
Marcus Nilson
Daniel Widing
Marcus Krüger
Mika Hannula (Nils Ekman)

DIF Hockey menade vad man sa under säsongen 05/06 när man lovade att DIF skulle tillhöra toppen inom en femårsperiod. Vem hade ärligt trott på den här uppställningen ens ifjol? Det känns som att allt har släppt efter Mackans hemkomst. Jag är iallafall överraskad över hur nära DIF Hockeys plan ändå är - det trodde jag INTE ens för två år sedan.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Ja, om alla bitar faller på plats har vi Elitseriens i särklass vassaste anfall, spelare för spelare. Sedan måste kemin stämma.

Anfall 06/07
Dragan Umicevic
Pär Bäcker
Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg

Anfall 10/11
Marcus Nilson
Daniel Widing
Marcus Krüger

DIF Hockey menade vad man sa under säsongen 05/06 när man lovade att DIF skulle tillhöra toppen inom en femårsperiod. Vem hade ärligt trott på den här uppställningen ens ifjol? Det känns som att allt har släppt efter Mackans hemkomst. Jag är iallafall överraskad över hur nära DIF Hockeys plan ändå är - det trodde jag INTE ens för två år sedan.
OM... Men om de andra lagen får använda sina "OM" också så får de rätt bra lag också. "OM Thörnberg, Linkan, Davidsson, Voutilanen, Laine, Beech, osv når sin topp bla bla"

Det känns fel att bedöma vår kapacitet efter hur bra vissa spelare kan vara på något sätt. Vi är ju inte de enda laget med underpresterande spelare direkt.

Sen tycker jag överlag att vi överskattar vårt material(samtidigt som det gnälls alldeles för mycket när vi förlorar, ironiskt va?), jag menar... ska vi bedöma Ekman efter hur bra han var sist han var här? Vilket många verkar göra.. Så kan vi fortfarande klassa Falk som en av landslagets bästa defensiva centrar och så vidare. Tror vi behöver inse att Mackan inte har motivationen på topp längre (likt Modos hemvändare) och Ekman har likt Falk och ett par till, gått ner sig med åren..

Känns som jag svamlade väldigt väldigt mycket där men hoppas poängen gick fram i alla fall.
Expert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

OM... Men om de andra lagen får använda sina "OM" också så får de rätt bra lag också. "OM Thörnberg, Linkan, Davidsson, Voutilanen, Laine, Beech, osv når sin topp bla bla"

Det känns fel att bedöma vår kapacitet efter hur bra vissa spelare kan vara på något sätt. Vi är ju inte de enda laget med underpresterande spelare direkt.

Sen tycker jag överlag att vi överskattar vårt material(samtidigt som det gnälls alldeles för mycket när vi förlorar, ironiskt va?), jag menar... ska vi bedöma Ekman efter hur bra han var sist han var här? Vilket många verkar göra.. Så kan vi fortfarande klassa Falk som en av landslagets bästa defensiva centrar och så vidare. Tror vi behöver inse att Mackan inte har motivationen på topp längre (likt Modos hemvändare) och Ekman har likt Falk och ett par till, gått ner sig med åren..

Känns som jag svamlade väldigt väldigt mycket där men hoppas poängen gick fram i alla fall.
+1

Tror fan du slog huvet på spiken.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Anser att vår offensiva spets i laget bör rangordnas enligt följande, när spelarna är på topp:

1. Nisse Ekman
2. Marcus Nilson
3. Daniel Widing
4. Mika Hannula
5.Josef Boumedienne
6. Jimmie Ölvestad
7. Staffan Kronwall
8. Mattias Tjärnqvist
9. Kristofer Ottosson
10. Marcus Krüger
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev: OM... Men om de andra lagen får använda sina "OM" också så får de rätt bra lag också. "OM Thörnberg, Linkan, Davidsson, Voutilanen, Laine, Beech, osv når sin topp bla bla"

Hm, du drar upp HV71 som är det klart starkaste laget. Självklart når vi inte dessa om båda lagen har sina sina topplayers i bästa form. Men min point var semifinal. Jag tycker inte att det finns fyra stycken lag som är bättre än oss under dessa förutsättningar.

Nisse var riktigt bra, dom få matcher jag såg av honom förra året. Såg kanske 6-7 stycken, dock med ryska kommentatorer och risiga streams. Första två matcherna var han kass, i mitten var han strålande, sen en liten dal på slutet.

Vet inte vilka andra spelare du bedömer ha blivit dåliga. Har Mackan tappat allt under sommaren (uppenbarligen, betänk också att han började svagt förra året också. Nästan ännu sämre än nu).

Hannula, Widing. Finns ju många spåkärringar här på forumet.

Folk har även en tendens att överskatta motståndarnas trupper. Även jag. Tycker alltid att Modo ser sjukt skrämmande ut. Tunga rutinerade backar, bra blandning av forwards etc.

Ett annat roligt fenomen är gnället på Järlan. I år har folk skrikit " FÖR FAN JÄRLAN, HUR I HELVETE KUNDE DU MISSA X!?"
X har representerats av:
Schubert (en katastrof i VF och fick kicken)
Greiss (Har verkligen inte imponerat i Brynäs)
Koistinen (Har kanske inte varit kass i Saik, men ingen toppvärvning)

Okej, kanske var tuff mot Ville.

Samtidigt är ju detta tjusningen med forumet. Jag är enormt glad att Järlan värvar och Hardy tar ut laget än att jag eller typ Mäklaren gör det. Samtidigt är det ju grymt kul att spekulera, gnälla och hylla.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev: ska vi bedöma Ekman efter hur bra han var sist han var här? Vilket många verkar göra.. Så kan vi fortfarande klassa Falk som en av landslagets bästa defensiva centrar och så vidare. Tror vi behöver inse att Mackan inte har motivationen på topp längre (likt Modos hemvändare) och Ekman har likt Falk och ett par till, gått ner sig med åren..
Fullständigt skitsnack. När det gäller Nisse så verkar många inte fatta att det verkligen är en klasslirare...vi, eller åtminstone jag, tänker inte tillbaka på gamla härliga dar utan jag bedömmer honom från förra säsongen där han stundvis var helt briljant. Blir uppriktigt sagt förbannad på folk som tror han (innan den där förjävla stroken, skall tilläggas) hade tappat allt och "kommit hem för att varva ner" etc.etc. Det är uppenbart att folk influeras av pisstyckare i tidningar som Leffe "uteliggaren" Boork och Nyström på Expressen som gärna sågade Nisse jäms fotknölarna. En frisk Nisse Ekman i form är klasser bättre än alla importerade "stjärn-slovaker", dyra finnar etc.etc.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev: ska vi bedöma Ekman efter hur bra han var sist han var här? Vilket många verkar göra.. Så kan vi fortfarande klassa Falk som en av landslagets bästa defensiva centrar och så vidare. Tror vi behöver inse att Mackan inte har motivationen på topp längre (likt Modos hemvändare) och Ekman har likt Falk och ett par till, gått ner sig med åren..
Fullständigt skitsnack. När det gäller Nisse så verkar många inte fatta att det verkligen är en klasslirare...vi, eller åtminstone jag, tänker inte tillbaka på gamla härliga dar utan jag bedömmer honom från förra säsongen där han stundvis var helt briljant. Blir uppriktigt sagt förbannad på folk som tror han (innan den där förjävla stroken, skall tilläggas) hade tappat allt och "kommit hem för att varva ner" etc.etc. Det är uppenbart att folk influeras av pisstyckare i tidningar som Leffe "uteliggaren" Boork och Nyström på Expressen som gärna sågade Nisse jäms fotknölarna. En frisk Nisse Ekman i form är klasser bättre än alla importerade "stjärn-slovaker", dyra finnar etc.etc.
Du får tycka som du vill men blev enormt besviken på hur han såg ut i början, eller.. alla matcher utom den sista egentligen. Tyckte han såg fruktansvärt otränad ut framför allt. Han ramlade ju i varje närkamp. Delade aldrig ut en tackling. Och vill när han kom hem ha ett LÄNGRE kontrakt än tre år. Och fan varenda intervju när han kom hem handlade om att summera karriären, vart hade han haft det bäst osv...

Sist han var här var det dessutom mitt emellan hans två starkaste NHL-säsonger i karriären, nu när han kom hit var det efter tre säsonger i KHL med dalande poängproduktion, även om han fortfarande presterade väl med poäng därborta.

Och nej jag skiter i vad Nyström och Boork tycker men jag kände inte igen den Ekman som kom hem ett dugg. Han var ju inte ens på och tjafsade och stökade runt motståndarmålvakten efter avblåsningarna liksom.. Om vi låtsas att han inte fått den där stroken så hade han nog kunnat knapra ihop 30 poäng per säsong eller något på sin grundkvalité men tror fortfarande inte motivationen var på absolut topp. Även om han kanske vill att den ska vara det kan det vara svårt att kontrollera sånt själv ibland. Men som sagt.. även om han inte fått stroken tror jag inte vi hade fått se den "gamle" Ekman, då det lilla extra helt enkelt inte verkade finnas kvar. Men det är bara min åsikt. Jag fick den uppfattningen och den känslan kring honom.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:Ja, om alla bitar faller på plats har vi Elitseriens i särklass vassaste anfall, spelare för spelare. Sedan måste kemin stämma.

Anfall 06/07
Dragan Umicevic
Pär Bäcker
Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg

Anfall 10/11
Marcus Nilson
Daniel Widing
Marcus Krüger

Självklart. Därför är det en kapplöpning om vilken tränare som lyckas hitta kemin bland spelare och en harmoni i gruppen. Jag vågar påstå att vi ligger högre än Hv vad gäller harmoni. Jag har inga konkreta bevis, men det känns som att Janne Karlssons bänkning av Linkan stötte lite på gruppdynamiken. Jag vet, det är dumt att säga det nu när hv går som tåget, men min magkänsla säger att stämningen är bättre hos oss, nu gäller det bara att utnyttja det.

Sedan har vi en avgörande faktor som inget annat lag har - fansen och trycket på läktarna. Jag hoppas alla förstår vilken enorm boost stödet på Hovet verkligen är, och kan våra spelare lyckas att konvertera det och använda det på rätt sätt är publiken ett enormt vapen att få våra spelare på topp.

Det förutsatt att spelarna klarar av att spela bra hockey istället för att övertända så att spelet går i baklås, vilket ju har varit scenariot hittills.. MEN - det börjar vända åt rätt håll. Med rätt motivation och rätt potential från klack och spelare har vi faktiskt en riktigt stor chans att toppa våra spelare bättre än alla andras.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Du får tycka som du vill men blev enormt besviken på hur han såg ut i början, eller.. alla matcher utom den sista egentligen. Tyckte han såg fruktansvärt otränad ut framför allt. Han ramlade ju i varje närkamp. Delade aldrig ut en tackling. Och vill när han kom hem ha ett LÄNGRE kontrakt än tre år. Och fan varenda intervju när han kom hem handlade om att summera karriären, vart hade han haft det bäst osv...

Sist han var här var det dessutom mitt emellan hans två starkaste NHL-säsonger i karriären, nu när han kom hit var det efter tre säsonger i KHL med dalande poängproduktion, även om han fortfarande presterade väl med poäng därborta.

Och nej jag skiter i vad Nyström och Boork tycker men jag kände inte igen den Ekman som kom hem ett dugg. Han var ju inte ens på och tjafsade och stökade runt motståndarmålvakten efter avblåsningarna liksom.. Om vi låtsas att han inte fått den där stroken så hade han nog kunnat knapra ihop 30 poäng per säsong eller något på sin grundkvalité men tror fortfarande inte motivationen var på absolut topp. Även om han kanske vill att den ska vara det kan det vara svårt att kontrollera sånt själv ibland. Men som sagt.. även om han inte fått stroken tror jag inte vi hade fått se den "gamle" Ekman, då det lilla extra helt enkelt inte verkade finnas kvar. Men det är bara min åsikt. Jag fick den uppfattningen och den känslan kring honom.
Det är inte ovanligt att många av de äldre mer rutinerade herrarna inte direkt är formtoppade i inledningen av säsongen (se bara på Mackan förra säsongen...och denna också, förövrigt). Hela hösten vart dessutom en lång följetong av "hemvändaren som svek", "Nisses hjärnsläpp", "DIF MÅSTE SPARKA EKMAN!" - helt enkelt jävla hatkampanjer i media. Hur lätt är det att gå ut på isen och tokprestera under de premisserna?

När man sen ligger till att hela säsong spoilerades av olika anledningar (Skada, förkylningar, avstängning) så blir man än mer trött. Jag är helt övertygad om att Ekman hade kommit igång i takt med resten av laget.

Att inte Nisse hade passionen och motivationen att göra en kanonsäsong tror jag personligen är helt åt helskotta fel, och jag förstår helt ärligt inte riktigt hur du tänker i frågan och vad du grunnar din skepsis mot hans motivation på. Men vi släpper det nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Du får tycka som du vill men blev enormt besviken på hur han såg ut i början, eller.. alla matcher utom den sista egentligen. Tyckte han såg fruktansvärt otränad ut framför allt. Han ramlade ju i varje närkamp. Delade aldrig ut en tackling. Och vill när han kom hem ha ett LÄNGRE kontrakt än tre år. Och fan varenda intervju när han kom hem handlade om att summera karriären, vart hade han haft det bäst osv...

Det är inte ovanligt att många av de äldre mer rutinerade herrarna inte direkt är formtoppade i inledningen av säsongen (se bara på Mackan förra säsongen...och denna också, förövrigt). Hela hösten vart dessutom en lång följetong av "hemvändaren som svek", "Nisses hjärnsläpp", "DIF MÅSTE SPARKA EKMAN!" - helt enkelt jävla hatkampanjer i media. Hur lätt är det att gå ut på isen och tokprestera under de premisserna?

När man sen ligger till att hela säsong spoilerades av olika anledningar (Skada, förkylningar, avstängning) så blir man än mer trött. Jag är helt övertygad om att Ekman hade kommit igång i takt med resten av laget.

Att inte Nisse hade passionen och motivationen att göra en kanonsäsong tror jag personligen är helt åt helskotta fel, och jag förstår helt ärligt inte riktigt hur du tänker i frågan och vad du grunnar din skepsis mot hans motivation på. Men vi släpper det nu.
Jag tror inte den mediala uppvaktningen sänker en väldigt rutinerad Ekman. Det är möjligt att han hade kommit igång, men fick inte den känslan bara. Och angående vad jag grundar detta på är anledningarna jag skrev ovanför.. (rödmarkerat, känns onödigt att skriva samma sak igen) Men det är ju som sagt bara hur jag uppfattade honom. Såg liknelser med andra hemvändare som inte alls varit vad folk trott och dylikt. Men again... Det var bara min åsikt, och den känslan jag fick kring honom.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev: Jag tror inte den mediala uppvaktningen sänker en väldigt rutinerad Ekman. Det är möjligt att han hade kommit igång, men fick inte den känslan bara. Och angående vad jag grundar detta på är anledningarna jag skrev ovanför.. (rödmarkerat, känns onödigt att skriva samma sak igen) Men det är ju som sagt bara hur jag uppfattade honom. Såg liknelser med andra hemvändare som inte alls varit vad folk trott och dylikt. Men again... Det var bara min åsikt, och den känslan jag fick kring honom.
Får jag fråga hur din känsla var av Nilson innan jul förra säsongen? Personligen så tyckte jag lite som du tycke om Nisse.

Det du nämnde i inledningen att den mediala uppvaktningen inte skulle sänka en rutinerad spelare tror jag helt klart inte stämmer, hockey (och all elitidrott) är galet mycket psykologi. Allt handlar om självförtroende; får du gång på gång höra hur kass du är börjar du till slut tappa tron på dig själv. Jag måste personligen säga att jag tror att all turbulens Nisse var med om den här säsongen var en bidragande orsak och kanske t.om var en utlösande faktor som till sit triggade hans stroke, men det är naturligtvis helt taget ur luften och inget jag har någotsomhelst belägg för (och hör dessutom inte hit).
Skriv svar