Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
wallander
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av wallander »

Hannula! jaha?

inte precs vad vi behövde.
En målvakt är halva laget och kostar max 10% av spelarbudgeten.
Då måste det vara prio 1.att ha en riktigt bra målvakt.
Av gammal fin tradition har DIF under de senaste 20-30 åren alltid haft en eller två målvakter som aspirerat på en landslagsplats.
Så är det inte nu! Långt därifrån.

Spelar ingen roll om vi spelmässigt är minst lika bra som motståndarlaget i majoriteten av matcherna, när vi så gott som alltid förlora målvaktsmatchen.

Snälla Mark fräls oss nu!
Riddarn har fått alltför många chanser att visa upp sig, och han håller tyvärr inte måttet.
En toppmålvakt behövs inom kort, i det fall vi skall ha i ett slutspel att göra.
Kan Mark göra en Wesslau? Knappast troligt, men ge honom chansen nu- 8)
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

Finns det någon substans i ryktena om Petterson-Wentzel som jag hört lite om (knappast från någon personlig källa som jag litar på, dock)....?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Vet inte om det finns substans. Hade varit en skaplig lösning dock. Särskilt om vi lånar PW.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Hur ska vi matcha Mika? Diskutera nu...

Jag säger att vi har honom som extraspelare första matcherna, istället för på läktaren. Sedan vet jag inte... Tycker inte det känns så spännande med honom tillsammans med Nilson och Otto. Kanske dags att sära på dom två för övrigt? Verkar ha kört fast lite bägge två. Eller kanske inte.. Skulle nog köra..

Nilson-Ottosson-Hannula
Widing-Krüger-Tjärnqvist
Ölvestad-Norman-Cehlin
Brodin-Fimpen-Kempe

Oj vad vi har för många forwards... Fan, Tim har ju varit pigg på slutet och måste ju ändå få spela. Men hur som helst så tror jag att jag skulle spela alla såhär (med alla friska). Fyra kedjor som alla kan producera framåt.

Eller ja... fler idéer?
Expert.
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Vad tros om denna laguppställning (där inte Nilson spelar med Hannula)

Keeper: Owuya

Backpar1 : Kronwall - Printz
Backpar2 : Boumdienne - Eklund
Backpar3 : Holmqvist - Falk

Förstakedja: Brodin - Fimpen - Jimmie
Andrakejda: Widing - Krüger - Hannula
Tredjekedja: Nilson - Otto - Tjärna
Fjärdekedja: Cehlin - Tim/Norman - Kempe

Extraback: Lassen
Extraforward: Vem som ska stå här känns som det beror på skador.
Extrakeeper: Ridderwall

PP 1 Backar: Kronwall - Holmqvist
PP 2 Backar: Boumedienne - Widing
PP 1 Forwards: Nilson - Otto - Tjärna
PP 2 Forwards: Hannula - Krüger - Cehlin

BP 1 Backar: Kronwall - Printz
BP 2 Backar: Falk - Eklund
BP 1 Forwards: Otto - Jimmie
BP 2 Forwards: Fimpen - Brodin/Cehlin

På målvaktssidan så tycker jag att Owuya har sett lite mer stabil ut än Ridderwall på senare tid, även om Owuya kanske kommer att göra något ytterligare grovt misstag så känna han som den stabilare av de två för stunden.

För att motivera dessa laguppställningar lite så kan sägas att jag tyckte att en ren Checkingline visade sig dra upp tempot för hela laget så Brodin - Fimpen - Jimmie får fönyat förtroende tycker jag. Jag tror att Widing - Krüger - Hannula skulle kunna matcha varandra riktigt bra, de tre skulle kunna betecknas som Skytt(Widing) Speluppläggare (Krüger) Grovjobbare (Hannula) Jag tror att detta skulle stärka alla de tre spelarna. Att jag har flyttat ner våran tidigare förstakedja till en annonym plats i tredjekedjan har mera att göra med att de får möta de andra lagets 3/4 kedja vilket jag tror passar dem bättre. Fjärdekedjan blir riktigt svår att sätta ihop att peta ner Cehlin så lång känns konstigt men jag vet inte vem han ska peta bort annars? Tim/Norman är båda spelare som jag tycker har visat att de tar en plats i laget, Kempe har visat att han kan göra mål och borde även han ha en högre plats i laget.

Känns som det är enklare på backsidan, Kronwall - Printz känns som ett ok backpar då Printz har varit lite mer stabil iår mot tidigare år tycker jag. Boumedienne - Eklund är ett backpar där Eklund kommer att få ta en deffensivt ganska tungt arbete då Boumedinne inte har varit direkt lysande i egen zon, dock en användbar kraft framåt som nr 2 i poängligan. Holmqvist - Falk känns som om de är motsvarande föregående backpar där Falk får ta det deffensiva ansvaret och Holmqvist offensivt skicklig som nr 4 i poängligan.

I boxplay så vill jag ha in de som är starkast i tekningscirkeln och de tre som ligger bäst till där för oss är 1. Fimpen (55,33%) , 2. Otto (54,31%) , 3. Falk (53.03%) så dessa tre ser jag som ett bra alternativ att ha inne. Sen så känns Brodin/Cehlin som bra och starka spelare att jobba i egen zon. Backmässigt så har jag valt bort Boumedienne och Holmqvist.

I powerplay så känns det som att vi har en stark uppsättning med spelare där Tjärna är tillbaka för att stå och stångas framför motståndarkassen. Nilson och Otto som de två anda i den formationen känns bra. Andra PP med Widing och Boumedienne på backplats känns lite osäkert bakåt men starkt framåt med två skottstarka backar, Hannula som skytt från en av cirklarna med Krüger som speluppläggare Cehlin som en irrationell spelare som kan göra det lilla oväntade.

Hoppas nu att detta kan vara något som man får lite konstruktiv kritik på och som kan vara ett försslag... Så vad tycker ni övriga?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:Vet inte om det finns substans. Hade varit en skaplig lösning dock. Särskilt om vi lånar PW.
Håller helt med, antagligen den billigaste och bästa lösningen i dagsläget. Skall erkänna att jag inte har superkoll på PW men det lilla jag sett (och läst om honom annars) är att han verkar hålla en tämligen hög nivå, och är utvecklingsbar... förvisso en liten chansning kanske, men vad är det då att ta nån no-name finne eller transatlant som man aldrig någonsin hört talas om?

Nu tror jag ju bara att det här var lösa rykten men ändå...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev:
android skrev:Vet inte om det finns substans. Hade varit en skaplig lösning dock. Särskilt om vi lånar PW.
Håller helt med, antagligen den billigaste och bästa lösningen i dagsläget. Skall erkänna att jag inte har superkoll på PW men det lilla jag sett (och läst om honom annars) är att han verkar hålla en tämligen hög nivå, och är utvecklingsbar... förvisso en liten chansning kanske, men vad är det då att ta nån no-name finne eller transatlant som man aldrig någonsin hört talas om?

Dock helt felprioriterat att försöka få hit PW om det nu stämmer. Hellberg är den stora talangen i den föreningen.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev:
-daniel- skrev:

Dock helt felprioriterat att försöka få hit PW om det nu stämmer. Hellberg är den stora talangen i den föreningen.
Möjligt, men kommer Almtuna släppa honom? Troligtvis inte.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Vi behöver inte fler unga målvakter som ''kan bli bra på sikt'. DIF behöver en 30-, 35-årig rutinerad, stabil och lojal målvakt som kan ge oss kontinuitet och stabilitet under många år framöver. Tellan.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Vi behöver inte fler unga målvakter som ''kan bli bra på sikt'. DIF behöver en 30-, 35-årig rutinerad, stabil och lojal målvakt som kan ge oss kontinuitet och stabilitet under många år framöver. Tellan.
Men va bra, då ringer du Tellqvist och ber honom bryta sitt KHL-kontrakt då så är det klappat och klart!

Av med tröttmössan, vi pratar om DEN HÄR SÄSONGEN!
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

-daniel- skrev:
Mäklaren skrev:Vi behöver inte fler unga målvakter som ''kan bli bra på sikt'. DIF behöver en 30-, 35-årig rutinerad, stabil och lojal målvakt som kan ge oss kontinuitet och stabilitet under många år framöver. Tellan.
Men va bra, då ringer du Tellqvist och ber honom bryta sitt KHL-kontrakt då så är det klappat och klart!

Till den här säsongen kan vi glömma en ny målvakt.

Men jag är fel ute, skrev i fel tråd och missförstod. Förlåt, Daniel.. :?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:
-daniel- skrev:

Till den här säsongen kan vi glömma en ny målvakt.

Men jag är fel ute, skrev i fel tråd och missförstod. Förlåt, Daniel.. :?
Du är förlåten. ;)

Men faktum är att jag inte alls tror vi kan glömma ny målvakt...speciellt inte om det kan bli prat om ett lån. Tror allt avgörs den närmaste veckan; tror klubben är i valet och kvalet att se sig om efter ny keeper. Jag kan naturligtvis ha fel men tror fortfarande inte man är helt nöjd med situationen men undviker (klokt nog) nån chansvärvning av nån noname finne.
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

Spännande läge nu, känns verkligen som att säsongen står och väger. Många frågetecken kvarstår men det finns också härliga tendenser.

På målvaktsfronten känns Mark stabil för tillfället. Lutar starkt åt fortsatt förtroende resten av säsongen. Liten chansning, men det får vi nog leva med i dagsläget.

Backsidan känns inte riktigt trygg. Vi behöver verkligen vara skadefria här för att slippa spela med för många säkerhetsrisker. Våra defensiva pjäser för slita ganska hårt. Tycker definitivt att Falken ska spela back som styrkeförhållandena ser ut i truppen.

Forwardssidan är den mest spännande. Massor av potential kvar att hämta. Lyckas det blir vi livsfarliga även om försvaret inte är fulländat.
Tycker Krüger och Widing börjat hitta varandra riktigt bra. Känns dock inte som att vi riktigt hittat en tredje länk här. Kan bli en superkedja med rätt spelare. Hannula?
Mackan måste komma igång! Undrar om han fortfarande känner av sin sjukdom? Stort sparkapital. Kanske kan liras med Otto och Cehlin (som visade sin potential i jvm).
Ölvestad måste komma tillbaka! Riktigt intressant kedja med Fimpen och Brodin.
Till sist kan jag inte undgå att nämna vikten av att Tjärna håller sig skadefri. Seriens bästa PP-forward framför mål!

Kanske är detta året då alla bitar faller på plats när det som mest behövs - när slutspelet närmar sig!
mb81

Inlägg av mb81 »

Är oerhört positiv inför fortsättningen! Nu börjar alla bli friska igen! Tjärnqvist var riktigt bra igår och kommer vara väldigt viktig! Framförallt i pp som inte alls har varit lika bra när han varit borta!
Widing börjar komma igång och i form är han en av seriens bästa spelare. Mackan måste bli bättre och kommer han i fjolårsform så är det fantastiskt men bara i närheten av det skulle kännas fint! Sen har vi Ölvestad och Hannula som båda kommer vara i toppform när väl slutspelet kommer. Och en riktigt bra sak har alla skador gett med sig. Massa J20 spelare har fått oerhörd viktig elitserierutin och klivet att ta nästa år kommer vara mycket lättare! Nästa år kan vi säkert flytta upp Claesson, Sörensen, Zibanejad och Mitman! Tänk 4 spelare från det egna ledet som dessutom hr rätt mycket rutin från elitserien redan! De vet vad det handlar om osv! Så slipper vi chansa med några dyra utlänningar! För ärligt talat kommer jag hellre 5:a en vinner en HV seger med massa finnar, kanadicker osv! Nu är det bara hoppas att Widing fortsätter vara i form, Mackan skärper sig(eller blir frisk) Kronwall spelar upp sig igen och är så bra som han var när han kom tillbaka, Owuya fortsätter vara stabil som han varit de 2 senaste och försvaret slutar med onödiga misstag(Honken!) så kommer vi gå långt i vår!!!
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Något som blir intressant är att se hur Hardy formerar kedjorna när Jimmie och Mika är spelklara.
Skriv svar