Övertidsdilemma
Övertidsdilemma
Hemkommen efter matchen satte jag mig ner och bläddrade lite i arkiven från förra säsongen och denna. Jag var nämligen helt övertygad om att DIF allt som oftast förlorar både match och skottstatistik klart under suddenspel och straffavgörande. Och efter att ha gjort en sammanställning kan man säga att jag hade helt rätt. DIF är ofattbart svaga både när det gäller övertid och straffläggning, något som bevisas i min kalkyl.
Många rycker säkert på axlarna åt detta, men herregud vad många extra poäng vi hade haft om man inte hade blivit så förbannat passiva under övertidsspel samt varit så oerhört dåliga och nonchalanta under straffläggningarna.
Säsongen 2009/2010, övertidsavgöranden
Vinster: 2
Oavgjorda: 7
Förluster: 5
Totala antalet skott på mål under säsongens övertidsavgöranden: 20
Totala antalet skott mot sitt eget mål under säsongens övertidsavgöranden: 44
Säsongen 2010/2011, övertids- och straffavgöranden
Vinster: 1
Totala antalet skott på mål under säsongens övertidsavgöranden: 12
Totala antalet skott mot sitt eget mål under säsongens övertidsavgöranden:17
Detta talar sitt tydliga språk. Vi har stora problem i övertidsavgöranden och om vi kunde rätta till dessa så skulle vår poängskörd vara betydligt bättre. Vad tror ni detta faktum beror på? Att säga slumpen är felaktigt eftersom matchbilderna alltid ser likadana ut där vi blir tillbakatryckta och ofta drar på oss en utvisning som motståndarna i regel gör mål på.
Många rycker säkert på axlarna åt detta, men herregud vad många extra poäng vi hade haft om man inte hade blivit så förbannat passiva under övertidsspel samt varit så oerhört dåliga och nonchalanta under straffläggningarna.
Säsongen 2009/2010, övertidsavgöranden
Vinster: 2
Oavgjorda: 7
Totala antalet skott på mål under säsongens övertidsavgöranden: 20
Totala antalet skott mot sitt eget mål under säsongens övertidsavgöranden: 44
Säsongen 2010/2011, övertids- och straffavgöranden
Vinster: 1
Totala antalet skott på mål under säsongens övertidsavgöranden: 12
Totala antalet skott mot sitt eget mål under säsongens övertidsavgöranden:17
Detta talar sitt tydliga språk. Vi har stora problem i övertidsavgöranden och om vi kunde rätta till dessa så skulle vår poängskörd vara betydligt bättre. Vad tror ni detta faktum beror på? Att säga slumpen är felaktigt eftersom matchbilderna alltid ser likadana ut där vi blir tillbakatryckta och ofta drar på oss en utvisning som motståndarna i regel gör mål på.
Senast redigerad av Mäklaren den 2010-12-02 00:05:35, redigerad totalt 3 gång.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
-
Re: Övertidsdilemma
Tycker också det är sjukt dåligt. Var och såg frölunda senast och då vände DIF som ni säkert vet från 0-3 till 4-3, för att sen släppa in en och torska på straffar. Kändes väldigt onödigt när man tar i och gör den vändningen. 

Jag tar för givet att du menar 09/10 istället för "Säsongen 2010/2011, övertidsavgöranden". Vilket fall som helst så måste det ju ändå ha lite att göra med fysiken? Kan väl ändå inte vara så att alla bara skiter i det. Sen borde vi ENBART köra junis-linorna och stabila backar i OT, då junisarna/unga spelarna lär vara hetast i OT. Sen borde man köra samma sak på straffarna, den som vill mest får lägga. Skit i att Widing ska komma igång eller att falken har gjort sig förtjänt av det.
Ser det som märkligt att detta lag, med dessa hyllade fystränare, skulle vara för dåligt tränade.
det beror nog inte på fysen utan det sitter nog i knoppen. Har man väl halkat in i en "trend" så är det kämpigt att ta sig ur den...
Spelarna har generellt högre testvärde i år gentemot föregående år. DIF testar, som enda lag i serien, ALLT. Man testar verkligen allt 3-4 ggr per år och har så gjort väldigt länge.
Det är te x en enorm skillnad i konditionsvärde (mätt i vo2max/kg) i år och under Säckens senaste sejour. Då spelade vi statiskt, ställde upp i mittzon och lite på keepern våran. Även träningarna var mycket slöare än idag.
Idag är det hård fys, men mycket hårdare isträningar.
En fotnot är att Säcken drog lärdom av detta och kör nu väldigt intensiva isträningar, vilket syntes i Saik förra säsongen.
Så att spelarna är sämre tränade stämmer nog inte. Dock vinner man inga matcher på testresultat. Fysisk status är inte bara siffror på pappret. Det är hårdhet i kroppen, hur nervbanorna kuggar i varandra etc. Jävligt off-topic utan att egentligen vara det.
Jag tror att det är tillfälligheter.
Det är te x en enorm skillnad i konditionsvärde (mätt i vo2max/kg) i år och under Säckens senaste sejour. Då spelade vi statiskt, ställde upp i mittzon och lite på keepern våran. Även träningarna var mycket slöare än idag.
Idag är det hård fys, men mycket hårdare isträningar.
En fotnot är att Säcken drog lärdom av detta och kör nu väldigt intensiva isträningar, vilket syntes i Saik förra säsongen.
Så att spelarna är sämre tränade stämmer nog inte. Dock vinner man inga matcher på testresultat. Fysisk status är inte bara siffror på pappret. Det är hårdhet i kroppen, hur nervbanorna kuggar i varandra etc. Jävligt off-topic utan att egentligen vara det.
Jag tror att det är tillfälligheter.
Född till sportchef.
Fortfarande tillfälligheter, Android?
Lander får helt ostört sikta, sikta, sikta och sedan placera in avgörande pucken. Har vi sett denna passivitet förut? Aah det har vi.
Lander får helt ostört sikta, sikta, sikta och sedan placera in avgörande pucken. Har vi sett denna passivitet förut? Aah det har vi.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Många av de tidigare övertidsförlusterna har vi väl legat under under matchen för att sen hämta igen. På något sätt kanske det smyger in sig en nöjdhet, ungefär att "JA MEN VA SKÖNT, VI LYCKADES JU TROTS ALLT KNIPA EN POÄNG TROTS 0-3 UNDERLÄGE!" och att man (omedvetet?) slappnar av en smula.
Nu tror jag precis det är som suddentorskarna mot HV i finalserien i fjol; det sätter sig i skallen på gubbarna när det börjar vankas övertid.
Hobbypsykolog (psykopat)? Japp.
Nu tror jag precis det är som suddentorskarna mot HV i finalserien i fjol; det sätter sig i skallen på gubbarna när det börjar vankas övertid.
Hobbypsykolog (psykopat)? Japp.
- Blå Helgonet
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Det finns, eller funnits, en anledning att Djurgårn fått smeknamnet Järnkaminerna.
Klyschorna duggar tätt när det går dåligt för ett lag; "det sätter sig i knoppen", "kollektiv mental kollaps" och "viker ner sig", för att nämna få.
Vill man vinna så gör man det oavsett lag som kommer på besök "motivering slår klass", sutta på den klyschan veklingar.
Sluta och gnäll, börja bete sig som män, professionella yrkesmän.
För många utseendefixerade fjollor från medelklassen med silversked i truten som leker hockeyspelare.
Efterlyser riktiga karlar som snubben nedanför

Klyschorna duggar tätt när det går dåligt för ett lag; "det sätter sig i knoppen", "kollektiv mental kollaps" och "viker ner sig", för att nämna få.
Vill man vinna så gör man det oavsett lag som kommer på besök "motivering slår klass", sutta på den klyschan veklingar.
Sluta och gnäll, börja bete sig som män, professionella yrkesmän.
För många utseendefixerade fjollor från medelklassen med silversked i truten som leker hockeyspelare.
Efterlyser riktiga karlar som snubben nedanför

Blue Saints...
- antti-pekka
- Medlem: Ja, ständig medlem
Visst kan man kalla övertid och straffar för lotteri men fem av sju matcher som varit oavgjorda vid full tid har spelats på hemmais. Det är matcher som skall vinnas och där det skall vara tre poäng. Hade vi vunnit hemma och torskat på övertid borta hade jag inte varit lika orolig.
Fyra av fem matcher som gått till övertid/straffar hemma har förlorats. Enda segern är 0-0-matchen mot Linköping då vi till slut lyckades vinna på straffar.
Fyra av fem matcher som gått till övertid/straffar hemma har förlorats. Enda segern är 0-0-matchen mot Linköping då vi till slut lyckades vinna på straffar.
Android, Android, Android, ditt orakel, var är du?
Är det fortfarande tillfälligheter??
Äh, detta är ju inget nytt alls. Se bara hur vi avgjorde SM-finalerna genom att tappa 5 övertidsmatcher.Mäklaren skrev:Android, Android, Android, ditt orakel, var är du?
Om vi ska vinna OT måste vi ha snabba och spelintelligenta spelare, alternativt bara spelintelligenta. Att spela fult under OT är korkat. Att döma snävt och ta lätta utvisningar under OT är något domarkåren måste sätta stopp för. Låt kampen finnas i hockeyn. Annars blir det tråkigt. Det kommer bara till nya regler. Tas det någonsin bort några?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Kanske att kommer in på offtopic nu men vill bara påpeka detta.Magnutz skrev:Äh, detta är ju inget nytt alls. Se bara hur vi avgjorde SM-finalerna genom att tappa 5 övertidsmatcher.Mäklaren skrev:Android, Android, Android, ditt orakel, var är du?
Om vi ska vinna OT måste vi ha snabba och spelintelligenta spelare, alternativt bara spelintelligenta. Att spela fult under OT är korkat. Att döma snävt och ta lätta utvisningar under OT är något domarkåren måste sätta stopp för. Låt kampen finnas i hockeyn. Annars blir det tråkigt. Det kommer bara till nya regler. Tas det någonsin bort några?
Bara för att det är OT så kan inte domarna släppa på reglerna, har dom hållit en nivå matchen igenom så ska dom inte sjunka bara för det är OT. Hakar man en motståndare, slashar man en motståndare eller crosscheckar en motståndare så ska man räkna med att åka ut. Det är så reglerna är och att lätta på tyglarna bara för det är OT är helt fel.
Dock så tycker jag domarna borde låta spelarna göra upp om de så vill, och tillåta tacklingar istället för att ta det för boarding/charging.
Sant, men de (domarna) borde ha fingertoppskänsla i matcherna och i OT speciellt. Printz gjorde ju inget som krävde åtgärd men likförbannat åker armen upp.Mash skrev:Kanske att kommer in på offtopic nu men vill bara påpeka detta.Magnutz skrev:Äh, detta är ju inget nytt alls. Se bara hur vi avgjorde SM-finalerna genom att tappa 5 övertidsmatcher.Mäklaren skrev:Android, Android, Android, ditt orakel, var är du?
Bara för att det är OT så kan inte domarna släppa på reglerna, har dom hållit en nivå matchen igenom så ska dom inte sjunka bara för det är OT. Hakar man en motståndare, slashar man en motståndare eller crosscheckar en motståndare så ska man räkna med att åka ut. Det är så reglerna är och att lätta på tyglarna bara för det är OT är helt fel.
Dock så tycker jag domarna borde låta spelarna göra upp om de så vill, och tillåta tacklingar istället för att ta det för boarding/charging.
Domarna är med och avgör alldeles för mycket i matcherna. Kampmomentet är nästan borta. Jag ser i match efter match hur spelare åker efter varandra utan att våga ta i. De låter klubborna släpa i isen och de vet att de inte får använda händerna heller. Det blir som att en armlös, spetälsk AJK:are jagar en påtänd dromedar. Det är omöjligt för AJK:aren att fånga dromedaren men jävligt roligt?! att se på.
De borde se över hur de förstör sporten med alla förB**** regler. De som bestämmer reglerna borde inte få göra det om de inte själva spelat/varit aktiva i sporten själva. Kostymnissar/Kjoltyg (hahah) är skit i sammanhanget.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Jo jag håller med, domarna är inne och avgör allt för mycket. Dock så försöker dom i alla fall följa regelboken, har inte sett Printz hakning från igår men om du säger att den inte var något att åka ut för så litar jag på dig. Om det bara fanns en domare som åtminstone kunde hålla en jämn nivå matchen igenom så skulle det vara guld värt! Fan det är hockey som spelas.Mash skrev:Sant, men de (domarna) borde ha fingertoppskänsla i matcherna och i OT speciellt. Printz gjorde ju inget som krävde åtgärd men likförbannat åker armen upp.Mäklaren skrev: Kanske att kommer in på offtopic nu men vill bara påpeka detta.
Domarna är med och avgör alldeles för mycket i matcherna. Kampmomentet är nästan borta. Jag ser i match efter match hur spelare åker efter varandra utan att våga ta i. De låter klubborna släpa i isen och de vet att de inte får använda händerna heller. Det blir som att en armlös, spetälsk AJK:are jagar en påtänd dromedar. Det är omöjligt för AJK:aren att fånga dromedaren men jävligt roligt?! att se på.
De borde se över hur de förstör sporten med alla förB**** regler. De som bestämmer reglerna borde inte få göra det om de inte själva spelat/varit aktiva i sporten själva. Kostymnissar/Kjoltyg (hahah) är skit i sammanhanget.
Men som jag var inne på i föregående inlägg, regler är till för att följas och det är domarens uppgift att göra så att de följs. Om inte så visas du ut. Nu är det ju så att Elitseriens domare är totalt värdelösa så de dömer olika i varje period samt beroende vilka lag som spelar.
Jag dömer själv fotboll, och där är det i alla fall att de som har bestämt reglerna har spelat fotboll under en längre tid. Vet inte hur det är inom hockeyn men kan gissa mig till att det är likadant.