Följande spelare har kontrakt över nästa säsong:
7. Andreas Holmqvist 11/12
8. Alexander Deilert 11/12
14. Fredrik Claesson 11/12 (?)
21. Stefan Lassen 11/12
55. David Printz 11/12
78. Josef Boumedienne 11/12 (optionsår)
3. Nils Ekman 12/13
4. Marcus Nilson 13/14
19. Jimmie Ölvestad 12/13
26. Tim Eriksson 11/12
29. Patrick Cehlin 11/12
37. John Norman 11/12
70. Mario Kempe 11/12
* Tycker att Bom-Bom ska vara kvar nästa år med. Visst har han slarvat en del i det defensiva samt dragit på sig en del onödiga utvisningar. Men samtidigt producerar han väldigt mycket framåt. Kan man bara hitta den naturliga backkollegan till honom, dvs en STABIL defensiv pjäs, så tror jag han kommer mer till sin rätt med allting.
* Finns det möjligheter tycker jag att vi ska bryta kontraktet med Stefan Lassen då han enbart känns överflödig. Så om det går att lösa vore det bra.
* I övrigt ska samtliga vara kvar. Alltså inga "rivningar" av övriga gällande kontrakt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Följande spelare har INTE kontrakt över nästa säsong
1. Tim Sandberg
30. Mark Owuya
39. Stefan Ridderwall
15. Oscar Eklund
24. Staffan Kronwall
9. Kristofer Ottosson
16. Nichlas Falk
17. Mathias Tjärnqvist
20. Christian Eklund
32. Marcus Krüger
34. Daniel Brodin
41. Daniel Widing
* Ge Tim Sandberg nytt kontrakt och släpp Owuya och Ridderwall. Owuya håller helt enkelt inte på denna nivån, svårare är det inte. Stefan är alldeles för ojämn och "opålitlig" för att vara förstamålvakt i ett lag med Djurgårdens ambitioner. Med opålitlig menar jag att han ofta är skadad eller sjuk.
* Förläng så många år det bara går med Staffan Kronwall, om han vill förstås. Oerhört imponerad av honom sen han kom tillbaka från Nordamerika. Kan komma att bli en oerhört viktig kugge i många år framöver.
* Även Oscar Eklund borde få två nya år enligt mig. Tycker han har utvecklats i takt med att skadorna lyst med sin frånvaro. En okej tvåvägsback som knappast borde bli sämre.
* Kristofer Ottosson är inte vad en en gång varit i det offensiva spelet. Men han är fortfarande en bra tvåvägscenter. Dock ska han ju självklart inte vara våran förstacenter. Men ett nytt ettårskontrakt där känns naturligt.
* Fimpen eller Falk? Någon av dom får nog tacka för sig nu. Vill inte att båda ska försvinna samtidigt. Och jag tror nog att Falk lägger av efter denna säsongen (som man trott de senaste tre åren nu). Och Fimpen ges ett nytt ettårsavtal och får en gnuggarroll/"komma in och tända laget roll". Precis som i år.
* Daniel Widing behöver vi nog inte gå in på närmare egentligen. Sejouren i DIF lär bli ettårig.
* Mathias Tjärnqvist vill jag verkligen behålla. Om även DIF vill det så lär han skriva på för ett par år till.
* Daniel Brodin är inte redo för NHL/AHL än så honom lär vi också få se i DIF-tröjan nästa säsong. Skönt det!
* Marcus Krüger är ju bara här på lån så man får ju utgå ifrån att han ansluter till Chicago efter denna säsongen tyvärr.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Enligt mig bör tre saker prioriteras till nästa säsong.
#1 En RIKTIG förstamålvakt.
#2 En stabil defensiv (klass)back.
#3 En spelskicklig förstacenter.
Frågan är ju bara vad vi kan få för lönerna efter Falk, Widing, (Krüger), Lassen, Ridderwall och Owuya?
Eller ligger vi redan över våran lönebudget så att en del av dessa pengar går till långtidskontraktet på Mackan?
Om vi leker lite med tanken och utgår från att vi INTE ligger över. Att alla pengar som frigörs efter spelarna som lämnar kan läggas på nya spelare, att kontraktsförlängningarna inte leder till några direkt löneförhöjningar samt att våran lönebudget höjs med någon procent.
Leker vi vidare lite till och helt enkelt bara "snor" lönerna från spelarna som lämnar så borde vi väl ha iaf runt 600k i månadslön att lägga på de tre prioriterade positionerna?
* Våran nya målvakt blir guldhjälten Mikael Tellqvist som skriver på för två år.
* Mitt personliga av val av "klassback" står mellan Tjärna Sr och Timmy. Väljer nog ändå den förstnämnda då jag tycker han är lite, lite bättre på allt än vad Timmy är. Dessutom känns det verkligen(för vilken gång i ordningen?) som att det är dags för Daniel att komma hem nu.
* Våran nya klasscenter får väldigt gärna bli Patrik Zackrisson. Hade varit som klippt och skuren för vårat lag. Dessutom bra ålder och stockholmare. Men inte minst en mycket kompetent center. I stort sett komplett skulle jag vilja säga.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Skulle min dröm bli verklighet förfogar Djurgården över följande lag säsongen 2011/2012.
1. Tim Sandberg 12/13 (re-sign)
32. Mikael Tellqvist 12/13 (NY)
7. Andreas Holmqvist 11/12
8. Alexander Deilert 11/12
14. Fredrik Claesson 11/12
15. Oscar Eklund 12/13 (re-sign)
24. Staffan Kronwall 13/14 (re-sign)
34. Daniel Tjärnqvist 12/13 (NY)
55. David Printz 11/12
78. Josef Boumedienne 11/12
3. Nils Ekman 12/13
4. Marcus Nilson 13/14