Djurgårdens IF - Timrå IK, 4/12 2010
Re: Djurgårdens IF - Timrå IK, 4/12 2010
Med risk för att få skit för att vara positiv vill jag nog ändå mena att vi i de två senaste matcherna i alla fall skapat chanser och lite fler spelare har visat rätt inställning.
NU har problemet snarast varit oförmåga att omsätta chanserna i mål.
Jag ser ju hellre en matchbild där vi skapar chanser och bränner dem jämfört med en matchbild när vi inte ens försöker.
Det brukar ju heta att skapar man chanser kommer målen.
Frågan är bara hur lång tid vi har att vänta?
Skulle gärna se krafttag i januari med en viss utrensning av spelare som inte håller.
Widing och Lassen kan man t ex göra sig av med direkt utan att ens behöva överväga om de behöver ansluta ersättare.
Deilert bör lånas ut för att få mer speltid.
Att det måste in en back som ersättare Ragge är uppenbart då Lassen inte håller för elitserien.
Finns det sedan mot alla odds pengar över så bör man se över båda våra målvakter och om möjligt ordna nya adresser även till dem och se till att hitta en målvakt som kan sprida lite lugn.
Avslutningsvis skulle jag också gärna se att Ekman försvann och ersattes av en center, men med tanke på Nisses kontrakt håller jag det som mer eller mindre omöjligt.
Jag ser ju hellre en matchbild där vi skapar chanser och bränner dem jämfört med en matchbild när vi inte ens försöker.
Skulle gärna se krafttag i januari med en viss utrensning av spelare som inte håller.
Widing och Lassen kan man t ex göra sig av med direkt utan att ens behöva överväga om de behöver ansluta ersättare.
Att det måste in en back som ersättare Ragge är uppenbart då Lassen inte håller för elitserien.
Finns det sedan mot alla odds pengar över så bör man se över båda våra målvakter och om möjligt ordna nya adresser även till dem och se till att hitta en målvakt som kan sprida lite lugn.
Avslutningsvis skulle jag också gärna se att Ekman försvann och ersattes av en center, men med tanke på Nisses kontrakt håller jag det som mer eller mindre omöjligt.
Och vad har våra speedkulor till backar, Falken och Boumedienne för sig vid det avgörande målet då? Jo båda står bakom mål, ja vafan gör ni för nytta där då?
Nej dåligt utav Hardy att lira dessa två tillsammans vid ett så viktigt skede i matchen!

Nej dåligt utav Hardy att lira dessa två tillsammans vid ett så viktigt skede i matchen!
Tycker Kronwall tar den position bra, säker back som gör nästan allt rätt.Kall-El skrev:Med risk för att få skit för att vara positiv vill jag nog ändå mena att vi i de två senaste matcherna i alla fall skapat chanser och lite fler spelare har visat rätt inställning.
För övrigt så håller jag med dig. Fast hellre så skulle jag vilja se Widing på bänken ett par matcher, bara för att han ska inse att han måste börja producera snart.
Vilka backar ska vi spela då?Kentta skrev:Och vad har våra speedkulor till backar, Falken och Boumedienne för sig vid det avgörande målet då? Jo båda står bakom mål, ja vafan gör ni för nytta där då?![]()
Printz är ingen speedkula, Deilert tjablar, Holmqvist ser ibland ut som ett kylskåp. Då har vi alltså kvar Kronwall och Oscar Eklund. Dessa två kan omöjligt lira 5 min. Kan hålla med dig om att backarna vi har inte är de snabbaste men det är väl inte direkt backarna vi ska klaga på när våra forwards inte kan hittat nätet.
Det är ju såklart bättre ur ett åskådar/kund-perspektiv att laget skapar och kör på samtidigt som publiken håller tempot likt i dag. Tror och hoppas att många återkommer.Kall-El skrev:Med risk för att få skit för att vara positiv vill jag nog ändå mena att vi i de två senaste matcherna i alla fall skapat chanser och lite fler spelare har visat rätt inställning.
Problemet är kontraktssidan på backsidan. Om jag minns rätt är det endast Oscars kontrakt som går ut så nu sitter Järlan där med ett gäng backar som verkligen underpresterar. Jag tror att Järlan gick lite för fort fram med att skriva kontrakt med dessa backar, det skedde i slutet av förra säsongen och i slutspelet då det rullade på.
Att skriva 2år med Printz, Lassen, Deilert tycker jag är magstarkt och kanske även Holmqvist. 1 år hade räckt. Skall komma ihåg att vi nog vet 10% om vad som försiggår i dessa sammanhang så tror nog att sportcheferna har svåra val att göra. Widing var en rejäl miss där hade jag gärna sett att man behållit Danielsson.
Och det är ju som jag sett dig skriva tidigare kanske bättre med prestationsbaserad kontrakt. Titta på en spelare som Fimpen, även om han alltid har givit 100% så ser man verkligen att han ligger nära 110, varför? Kanske för att hans kontrakt går ut…
I min spåkula kommer Nisse att bli värdefull i framtiden och Riddarn kommer att växa under säsongen.
Fullständigt bedrövlig hockeymatch, men precis som mot HV så gör klacken (idag: Blue Brigade) en fantastiskt jobb med att lindra smärtan.
Fy fan vad glad jag är över att jag älskar Djurgårn.
Fy fan vad glad jag är över att jag älskar Djurgårn.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Kunde tyvärr bara se 1 period pga av julbord ikväll, kan någon vettig själ berätta hur i helvete vi kunde förlora detta?
Vad jag såg i första perioden så spelade vi bra, bra tempo, stabilt försvarspel. Vad hände sen??????????????????
Vad jag såg i första perioden så spelade vi bra, bra tempo, stabilt försvarspel. Vad hände sen??????????????????

Spela fult
- djurgårdsj*vel
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Blue Brigade; ni är helt fantastiska. Det är inte första gången ni försöker dra igång klacken och sittplats, men äntligen lyckades ni få med er alla. Helt fantastiskt gjort! Har i flera matcher beundrat er då ni gång på gång försökt dra igång klacken, dock utan att lyckats....
Igår led jag verkligen med Riddarn. Han brukar ju aldrig visa sig besviken, arg eller ledsen då han släppt in ett mål.
Men igår....först slängde han flaskan i plexit, så den åkte till båset, sen slog han klubban hårt i båset så det dåna. Sen satt han kvar i båset långt, långt efter alla andra lämnat isen. När han satt där så länge, ensam i båset, hängande med huvudet, led jag verkligen med honom. Som jag upplevde det i alla fall var han chanslös på det målet.
Han gjorde en bra match igår och jag hoppas så för hans skull att han kommer och "vakna till" match för match, så han blir lika bra som förra säsongen
Igår led jag verkligen med Riddarn. Han brukar ju aldrig visa sig besviken, arg eller ledsen då han släppt in ett mål.
Men igår....först slängde han flaskan i plexit, så den åkte till båset, sen slog han klubban hårt i båset så det dåna. Sen satt han kvar i båset långt, långt efter alla andra lämnat isen. När han satt där så länge, ensam i båset, hängande med huvudet, led jag verkligen med honom. Som jag upplevde det i alla fall var han chanslös på det målet.
Han gjorde en bra match igår och jag hoppas så för hans skull att han kommer och "vakna till" match för match, så han blir lika bra som förra säsongen
- antti-pekka
- Medlem: Ja, ständig medlem
Mash skrev:Tycker Kronwall tar den position bra, säker back som gör nästan allt rätt.Kall-El skrev:Med risk för att få skit för att vara positiv vill jag nog ändå mena att vi i de två senaste matcherna i alla fall skapat chanser och lite fler spelare har visat rätt inställning.
För övrigt så håller jag med dig. Fast hellre så skulle jag vilja se Widing på bänken ett par matcher, bara för att han ska inse att han måste börja producera snart.
Widing behöver knappast placeras på bänken för att han skall inse att han måste börja leverera. Det har han garanterat insett för länge sedan. Det är smått fantastsikt hur en spelare som skjutit över 100 skott bara lyckats göra ett mål. Hur iskall kan en spelare vara med målskyttet?
Jag tror också han har insett han att han måste leverera och göra mål, men varför händer ingenting då? Hans skott är värdelösa 8/10, träffar han inte målvakten så skjuter han utanför målramen. Widing är inte ensam om detta, det är många som skjuter utanför. Det är Widing jag går på för att jag förväntade mig att han skulle bli en ny målkung.antti-pekka skrev:Mash skrev: Tycker Kronwall tar den position bra, säker back som gör nästan allt rätt.
Widing behöver knappast placeras på bänken för att han skall inse att han måste börja leverera. Det har han garanterat insett för länge sedan. Det är smått fantastsikt hur en spelare som skjutit över 100 skott bara lyckats göra ett mål. Hur iskall kan en spelare vara med målskyttet?
1 mål på 26 matcher. Det skulle nog en junis på samma position klara av att slå. Att Jofes Boumedienne är vår bäste poängplockare är en bedrövelse utan dess like. Han är back och måste, för höge Farao och hjärtans gärna, säkra hemåt och ha fokus på att hålla tätt bakåt istället för att lägga all sin spelkraft på offensiven... Han är väl back? En riktigt jävla dålig back.
Plocka upp en junior på hans plats i några omgångar. En defensiv j20-back med bra proppability och smartness samt fart under rören.
Plocka upp en junior på hans plats i några omgångar. En defensiv j20-back med bra proppability och smartness samt fart under rören.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Anser att feg-Honken bör plockas av istället.Magnutz skrev:1 mål på 26 matcher. Det skulle nog en junis på samma position klara av att slå. Att Jofes Boumedienne är vår bäste poängplockare är en bedrövelse utan dess like. Han är back och måste, för höge Farao och hjärtans gärna, säkra hemåt och ha fokus på att hålla tätt bakåt istället för att lägga all sin spelkraft på offensiven... Han är väl back? En riktigt jävla dålig back.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- SirDIFalot
Jag tror BomBom får mycket skit för att han är så bra offensivt, när han producerar så bra framåt blir det liksom en förhoppning, eller snarare förväntan att han ska bidra lika bra defensivt. Att han ska bli våran nya backjätte. Hade BomBom hållit lite lägre klass offensivt hade man nog inte uppmärksammat hans defensiva brister på samma sätt. Har svårt att se Deilert, Lassen, Honken eller i vissa fall Printz vara stabilare bakåt. Men de får inte alls skit på samma sätt (Undantaget Mäklaren på Honken givetvis).
Expert.
Alltså, om du har två backar en center och två forwards måste de två backarna vara backar. Det är fan inte OK att vara en offensiv back med högst mediokra defensiva kvalitéer. Det betyder ju att den back Boumedienne spelar med måste ta ett enormt ansvar samt att forwards måste backchecka som fan när Boumedienne går bort sig. Sen när Josef varit ute på ett par offensiva räder är han slut som människa och glider omkring i egen zon utan fart eller frenesi och.. är i mina ögon fullständigt livsfarlig. Antingen tar han en vansinnig utvisning eller så blir han stående på mellanhand, vilket då resulterar i att en motståndare blir sopren framför Ridderwall och, som i denna match, avgör. Det räcker inte att vara bra offensiv om man ska hålla tätt bakåt. Och då vi inte presterar framåt, på inga vis eller villkor, måste han bänkas. Vi kan fan inte ha en backuppsättning där endast en back av sju tar sitt defensiva ansvar och kompromisslöst motar bort motståndare (Kronwall).SirDIFalot skrev:Jag tror BomBom får mycket skit för att han är så bra offensivt, när han producerar så bra framåt blir det liksom en förhoppning, eller snarare förväntan att han ska bidra lika bra defensivt. Att han ska bli våran nya backjätte. Hade BomBom hållit lite lägre klass offensivt hade man nog inte uppmärksammat hans defensiva brister på samma sätt. Har svårt att se Deilert, Lassen, Honken eller i vissa fall Printz vara stabilare bakåt. Men de får inte alls skit på samma sätt (Undantaget Mäklaren på Honken givetvis).
Boumedienne fungerar i min mening BARA när vi har ett bra, stabilt lag där vi har råd att offra en back utan att det gör något. I dagens DIF är han en belastning som skapar långt mer oreda än han gör poäng för att väga upp.
Att Honken, Deilert, Eklund och Lassen gör sina misstag är ju sant men fan, om Boumedienne satsade på defensiven nu när vi går så jävla knackigt kanske det skulle bli bättre...
Sen är jag jävligt övertygad om att det måste vara mer kontakt mellan spelare och coacher i båset. Det måste klappas axlar och snackas och berömmas/skällas på.. Nu tittar de ju fan inte ens på varandra.
Tillägg: För att spela med offensiva backar måste åtminstone 4/8 vara defensiva. Och bra defensiva backar med pondus och smartness. Nu har vi bara en. De andra är motsatser till behovet.
Senast redigerad av Magnutz den 2010-12-05 15:42:05, redigerad totalt 1 gånger.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
Nu skrev du mycket annat också. Men just på den här punkten är vi rejäl oense. Vissa backar bidrar offensivt och vissa defensivt. Anser du att det är mer ok för en back att vara dålig bakåt om han också är dålig framåt? Jag tycker tvärtom. Hade Lassen till exempel gjort 10 mål per säsong hade jag stått ut med honom som 6e valet på backen. Visst är en backs huvudansvar alltid defensiven men det är jävligt nyttigt att ha backar som bidrar så mycket framåt som BomBom gör. Önskar vi hade en back som passade bättre ihop med honom, då hade vi kunnat bygga en jäkligt stabilt backpar. Känns som att de jobbar hårt på att hitta vem som ska spela back med snubben. Har inget bra svar på vem det bör vara. Men skulle gärna spela Kronwall med antingen Honken eller BomBom och få ett riktigt bra backpar. Kombinationen Kronwall-Printz gillar jag inte.Magnutz skrev:Det är fan inte OK att vara en offensiv back med högst mediokra defensiva kvalitéer. Text text textSirDIFalot skrev:Jag tror BomBom får mycket skit för att han är så bra offensivt, när han producerar så bra framåt blir det liksom en förhoppning, eller snarare förväntan att han ska bidra lika bra defensivt. Att han ska bli våran nya backjätte. Hade BomBom hållit lite lägre klass offensivt hade man nog inte uppmärksammat hans defensiva brister på samma sätt. Har svårt att se Deilert, Lassen, Honken eller i vissa fall Printz vara stabilare bakåt. Men de får inte alls skit på samma sätt (Undantaget Mäklaren på Honken givetvis).
Expert.