Säsongen 2010/2011
Re: Säsongen 2010/2011
Kempe är oerhört överskattad märker jag. Killen kan göra några dragningar ibland, men han har i särklass sämst spelsinne i hela laget och tappar allt som oftast pucken i hörnet till motståndarna istället för att spela den vidare till en medspelare och få igång snurret. Detta är Tim, Brodin, Falk och Fimpen betydligt bättre än Kempe på att göra.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Tycker Kempe varit en av de bättre så här långt med fin skridskoåkning och bra krigarinställning..
Delar ej Mäklarens uppfattning
Delar ej Mäklarens uppfattning
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Kempe har varit bra senaste matcherna.Mäklaren skrev:Kempe är oerhört överskattad märker jag. Killen kan göra några dragningar ibland, men han har i särklass sämst spelsinne i hela laget och tappar allt som oftast pucken i hörnet till motståndarna istället för att spela den vidare till en medspelare och få igång snurret. Detta är Tim, Brodin, Falk och Fimpen betydligt bättre än Kempe på att göra.
Att Fimpen skulle ha bättre spelsinne än Kempe håller jag inte med om. Fimpen kan inte slå en 2 meters passning rätt. Maken till uselt spelsinne får man leta efter. Däremot utför han andra mindre tekniskt krävande saker bra. Kämpar, åker mycket skridskor, täcker skott, retas och är en helt okey målskytt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Så här är det. Vi har flertalet spelare i truppen just nu som passar in i vårt spel och som bör spela i tredje- eller fjärdekedjan. Så är det.
Jag tycker Brodin gör ett sjukt bra jobb utifrån sina kvaliteter och sin ålder. Därav förstår jag den diskussion som alltid uppstår här när han lämnas utanför truppen.
Dock kvarstår jag i den åsikt jag hade redan innan säsongen att värvningen av Kempe var konstig. Inte det att killen är direkt dålig men jag anser att värvningen går emot den filosofi som DIF har idag. Ja han är ung och han säger sig har ett DIF-hjärta. Men ärligt, det måste drössla av spelare som han i våra egna juniorled som är redo för nästa steg kommande säsong.
Det kan vara att lagledningen ser en större potential i Kempe, jag tänker mig lite likt utvecklingen av Zackrisson. Han kom från Rögle till LCH och harvade sin första säsong främst i tredje- och fjärdekedjan (med Tim E). Efter det har han klättrat i rang och vi har fått se han i vår kära landslagsdress (nej, jag hatar spelaren mer än något annat och tycker han inte varit värd det men så är det iaf). Hur lagledningen tänker kan jag bara spekulera i men jag tycker mig faktiskt ha sett att i de intervjuer som getts har både Hardy och Micke gett lovord till Kempe som man sällan hör dom säga om någon av de andra.
Det spel som spelades av Tim och Fimpen under slutet av förra säsongen passa väldigt väl in i lagets spel just då och dom kom upp i en nivå som var densamma rakt över hela ledet. Dock tycker jag inte att Tim bara ska användas i en roll där han får åka skridskor tills fötterna blöder, jag vill helst av allt se han med en sniper. Tim har ett spelsinne som få i elitserien har. Ja, jag vet att han har en förmåga att fastna i hörnen och där bli av med pucken men ärligt talat vart ska han göra av pucken? Det är inte ofta han har någon medspelare med sig in i zon som väntar på den dr avgörande passen för dom är redan på väg att byta efter att ha åkt 8or över hela banan i 30sek. Då tycker jag att det är tryggare att han låser fast pucken några sekunder i offensiv zon så vi hinner byta.
Fimpen är en riktig energispelare men trots hans positiva anda (som han sägs bidra med) tycker jag att Brodin tagit hans roll och gör det väl, han har tom ärvt hans sinne för halvdumma utvisningar.
Hur ska då fjärdekedjan formeras? Jag har ingen aning. Både Tim och Brodin kan spela där men jag ser dom inte som en optimal kombination. Tim och Kempe är lite för lika men kan Kempe gå lite mer rakt på mål och snurra lite mindre så kanske han kan bli spelaren som Tim ska servera.
Mitt förslag slutar med att Brodin och Kempe spelar ihop med Falk medan Tim flyttas upp i tredje. För att få plats i tredje så måste någon av de överbetalda gubbarna vi skaffat oss bort.
Det blev lite för mycket av den goda varan i somras när vi shoppade.
Jag tycker Brodin gör ett sjukt bra jobb utifrån sina kvaliteter och sin ålder. Därav förstår jag den diskussion som alltid uppstår här när han lämnas utanför truppen.
Dock kvarstår jag i den åsikt jag hade redan innan säsongen att värvningen av Kempe var konstig. Inte det att killen är direkt dålig men jag anser att värvningen går emot den filosofi som DIF har idag. Ja han är ung och han säger sig har ett DIF-hjärta. Men ärligt, det måste drössla av spelare som han i våra egna juniorled som är redo för nästa steg kommande säsong.
Det kan vara att lagledningen ser en större potential i Kempe, jag tänker mig lite likt utvecklingen av Zackrisson. Han kom från Rögle till LCH och harvade sin första säsong främst i tredje- och fjärdekedjan (med Tim E). Efter det har han klättrat i rang och vi har fått se han i vår kära landslagsdress (nej, jag hatar spelaren mer än något annat och tycker han inte varit värd det men så är det iaf). Hur lagledningen tänker kan jag bara spekulera i men jag tycker mig faktiskt ha sett att i de intervjuer som getts har både Hardy och Micke gett lovord till Kempe som man sällan hör dom säga om någon av de andra.
Det spel som spelades av Tim och Fimpen under slutet av förra säsongen passa väldigt väl in i lagets spel just då och dom kom upp i en nivå som var densamma rakt över hela ledet. Dock tycker jag inte att Tim bara ska användas i en roll där han får åka skridskor tills fötterna blöder, jag vill helst av allt se han med en sniper. Tim har ett spelsinne som få i elitserien har. Ja, jag vet att han har en förmåga att fastna i hörnen och där bli av med pucken men ärligt talat vart ska han göra av pucken? Det är inte ofta han har någon medspelare med sig in i zon som väntar på den dr avgörande passen för dom är redan på väg att byta efter att ha åkt 8or över hela banan i 30sek. Då tycker jag att det är tryggare att han låser fast pucken några sekunder i offensiv zon så vi hinner byta.
Fimpen är en riktig energispelare men trots hans positiva anda (som han sägs bidra med) tycker jag att Brodin tagit hans roll och gör det väl, han har tom ärvt hans sinne för halvdumma utvisningar.
Hur ska då fjärdekedjan formeras? Jag har ingen aning. Både Tim och Brodin kan spela där men jag ser dom inte som en optimal kombination. Tim och Kempe är lite för lika men kan Kempe gå lite mer rakt på mål och snurra lite mindre så kanske han kan bli spelaren som Tim ska servera.
Mitt förslag slutar med att Brodin och Kempe spelar ihop med Falk medan Tim flyttas upp i tredje. För att få plats i tredje så måste någon av de överbetalda gubbarna vi skaffat oss bort.
Helt riktigt, och därför ska..... Ja vem fan ska bort? Vi har för många spelare på samma position är jag rädd, en center skulle vi shoppat i somras, som skulle lirat mellan Widing och Ekman..crike skrev:Så här är det. Vi har flertalet spelare i truppen just nu som passar in i vårt spel och som bör spela i tredje- eller fjärdekedjan. Så är det.
Mäklaren skrev:Kempe är oerhört överskattad märker jag. Killen kan göra några dragningar ibland, men han har i särklass sämst spelsinne i hela laget och tappar allt som oftast pucken i hörnet till motståndarna istället för att spela den vidare till en medspelare och få igång snurret. Detta är Tim, Brodin, Falk och Fimpen betydligt bättre än Kempe på att göra.
Om Kempe är överskattad vad är då Tim E? Det är ingen av dom du nämner som är bättre än Kempe, Kempe kan snurra, han spelar fysiskt, han vet vad målet befinner sig, Falk & Fimpen är bättre på att teka, bättre i det defensivaspelet. Det hela handlar väl om att du har bestämt dig för att inte gilla Kempe.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Som du gjort med Tim...Caveman skrev:Mäklaren skrev:Kempe är oerhört överskattad märker jag. Killen kan göra några dragningar ibland, men han har i särklass sämst spelsinne i hela laget och tappar allt som oftast pucken i hörnet till motståndarna istället för att spela den vidare till en medspelare och få igång snurret. Detta är Tim, Brodin, Falk och Fimpen betydligt bättre än Kempe på att göra.
Om Kempe är överskattad vad är då Tim E? Det är ingen av dom du nämner som är bättre än Kempe, Kempe kan snurra, han spelar fysiskt, han vet vad målet befinner sig, Falk & Fimpen är bättre på att teka, bättre i det defensivaspelet. Det hela handlar väl om att du har bestämt dig för att inte gilla Kempe.
100% DJURGÅRDSJ***L
Hur kan man säga att Falk och Fimpen är bätte på något än vad Kempe är? Okej att Falk är en bättre tekare och bättre back, men där tar det slut! Kempe har kämpat hela tiden även imot gång en riktigt klippa!
Byter ämne..
Varför är det alltid så statiskt i PP? Jag har inte gått någon tränarutbildning eller liknande, men jag tycker ju att man borde röra sig ännu MER under PP för att verkligen använda att man är en man mer..
Vi ställer upp två backar, en framför mål, ger pucken till Mackan och någon som åker runt lite lojt. Eller så söker vi endast skottläge med backarna.
Jag skulle vilja se att man snurrade lite mer, rörde på sig, släppte pucken, lite klapp-klapp spel. Få målvakt och backar att behöva röra på skallen litegranna.
Detta är ju inte ett DIF-problem. Alla lag i serien kör ju samma Powerplay-stil.
Om man är en man mindre, hur tacksamt är det inte då när motståndarna drar ner tempot och står still. Inte direkt svårmarkerat.
Jag skulle vilja se följande uppställning i PP
Första.
............Boumedienne............ Står alltid som pointman. Hyfsad snabb hemåt när han vill.
Kronwall......................Mackan Två bra skyttar med skaplig spelsinne.
..................Tjärna................ Bra händer, men ska främst styra
.................Norman................ Bra spelsinne och fart, ska vara irrationell
............Holmqvist................... Egentligen lite för seg på skridskorna
Ragge............................Widing
................Brodin..................... Vi har ju ingen andra Tjärna. Brodin har fart och är modig.
................Kruger..................... Kan slå avgörande passningar snabbt.
Boumedinne och Holmqvist är "statiska". Dom fördelar puckar och skjuter från blå.
Kronwall/Mackan och Ragge/Widing ska inte tveka på att röra sig mot mitten eller ned mot sin stolpe. "Dynamisk position. Särskilt Ragge och Kronwall. Widing och Mackan är mer skyttar.
Tjärna/Brodin ska jobba runt kassen. 1½-2m från målet(Gäller alltså bakom mål också). Vid trängda situationer ska dom ner bakom mål så att avlastning alltid finns där. Huvudsysslan är annars skymma keeper och styra. Ganska statisk position.
Norman/Kruger. Fri position. Ska åka skridskor i princip hela tiden. Kruger är som bäst när han får ha fart uppe och slå sina fantastiska passningar. Inte lika bra när han blir stillastående.
Korta kommentarer: Jag vill inte spela Kruger och Mackan tillsammans och inte BomBom och Honken. Svårt att säga om det finns någon som passar bättre än Brodin i andra. Ölvestad är ju inte så vass på att styra direkt..
Olika alternativa scenarios..
Tjärna rollen är ganska svårmarkerad. Går alltid att lägga in en pass och få tillbaka den, eller en hårdare pass för lite mer överraskande styrning.
Överblasta på en kant. Kronwall, Norman och Tjärna bildar en triangel som borde ge ett övertag och fria ytor på borte för Mackan.
Skott från "Övre sidospelare". Motståndarna kommer säkerligen vilja täcka bort Honken och BomBom. Det öppnar är Mackan/Kronwall, Widing/Ragge. En passfint mot Boumedinne, antingen höger eller vänster forwardsspelare kommer stöta fram för att hindra skott. Antingen går man in själv och snärtar upp en i krysset, eller så spelar man rakt genom boxen och får ett bra läge därifrån.
Är grunduppställningen jag ställt upp. I mitt scenario ska positionerna vara fyllda. Men kan växla mellan spelarna för att få ett rörligt spel. Exempelvis kan pointer byta med nån av ytterparet.
Lite tankar bara. Som sagt är bara lekman.
Varför är det alltid så statiskt i PP? Jag har inte gått någon tränarutbildning eller liknande, men jag tycker ju att man borde röra sig ännu MER under PP för att verkligen använda att man är en man mer..
Vi ställer upp två backar, en framför mål, ger pucken till Mackan och någon som åker runt lite lojt. Eller så söker vi endast skottläge med backarna.
Jag skulle vilja se att man snurrade lite mer, rörde på sig, släppte pucken, lite klapp-klapp spel. Få målvakt och backar att behöva röra på skallen litegranna.
Detta är ju inte ett DIF-problem. Alla lag i serien kör ju samma Powerplay-stil.
Om man är en man mindre, hur tacksamt är det inte då när motståndarna drar ner tempot och står still. Inte direkt svårmarkerat.
Jag skulle vilja se följande uppställning i PP
Första.
............Boumedienne............ Står alltid som pointman. Hyfsad snabb hemåt när han vill.
Kronwall......................Mackan Två bra skyttar med skaplig spelsinne.
..................Tjärna................ Bra händer, men ska främst styra
.................Norman................ Bra spelsinne och fart, ska vara irrationell
............Holmqvist................... Egentligen lite för seg på skridskorna
Ragge............................Widing
................Brodin..................... Vi har ju ingen andra Tjärna. Brodin har fart och är modig.
................Kruger..................... Kan slå avgörande passningar snabbt.
Boumedinne och Holmqvist är "statiska". Dom fördelar puckar och skjuter från blå.
Kronwall/Mackan och Ragge/Widing ska inte tveka på att röra sig mot mitten eller ned mot sin stolpe. "Dynamisk position. Särskilt Ragge och Kronwall. Widing och Mackan är mer skyttar.
Tjärna/Brodin ska jobba runt kassen. 1½-2m från målet(Gäller alltså bakom mål också). Vid trängda situationer ska dom ner bakom mål så att avlastning alltid finns där. Huvudsysslan är annars skymma keeper och styra. Ganska statisk position.
Norman/Kruger. Fri position. Ska åka skridskor i princip hela tiden. Kruger är som bäst när han får ha fart uppe och slå sina fantastiska passningar. Inte lika bra när han blir stillastående.
Korta kommentarer: Jag vill inte spela Kruger och Mackan tillsammans och inte BomBom och Honken. Svårt att säga om det finns någon som passar bättre än Brodin i andra. Ölvestad är ju inte så vass på att styra direkt..
Olika alternativa scenarios..
Tjärna rollen är ganska svårmarkerad. Går alltid att lägga in en pass och få tillbaka den, eller en hårdare pass för lite mer överraskande styrning.
Överblasta på en kant. Kronwall, Norman och Tjärna bildar en triangel som borde ge ett övertag och fria ytor på borte för Mackan.
Skott från "Övre sidospelare". Motståndarna kommer säkerligen vilja täcka bort Honken och BomBom. Det öppnar är Mackan/Kronwall, Widing/Ragge. En passfint mot Boumedinne, antingen höger eller vänster forwardsspelare kommer stöta fram för att hindra skott. Antingen går man in själv och snärtar upp en i krysset, eller så spelar man rakt genom boxen och får ett bra läge därifrån.
Är grunduppställningen jag ställt upp. I mitt scenario ska positionerna vara fyllda. Men kan växla mellan spelarna för att få ett rörligt spel. Exempelvis kan pointer byta med nån av ytterparet.
Lite tankar bara. Som sagt är bara lekman.
Född till sportchef.
Tycker att det ser intressant ut... Krävs nog rätt mycket för att Hardy ska spela något liknande, dock. Vårat PP måste bli bättre och jag tror att Hardy kommer få igång det.android skrev:Text...
Vi har sparkapital i många spelare.
DIF
-
Fast det är väl Micke som ansvarar för PP?fern skrev:Tycker att det ser intressant ut... Krävs nog rätt mycket för att Hardy ska spela något liknande, dock. Vårat PP måste bli bättre och jag tror att Hardy kommer få igång det.android skrev:Text...
Vi har sparkapital i många spelare.
Jockmaniac skrev:Som du gjort med Tim...Caveman skrev:Mäklaren skrev:Kempe är oerhört överskattad märker jag. Killen kan göra några dragningar ibland, men han har i särklass sämst spelsinne i hela laget och tappar allt som oftast pucken i hörnet till motståndarna istället för att spela den vidare till en medspelare och få igång snurret. Detta är Tim, Brodin, Falk och Fimpen betydligt bättre än Kempe på att göra.
Jag har sett Tim några säsonger nu, så att jag har bestämt mig stämmer inte alls. Eftersom jag inte är blind så ser jag hur dom olika spelarna presterar på isen.
Sedan så förstår jag inte på vilket sätt skulle Kempe vara överskattad, bara för att man tycker att han är bättre än dom nämda spelarna, är det att överskatta Kempe?
Inte ett enda rätt. Särskilt sista påståendet är märkligt, att Falk och Fimpen skulle vara mer pådrivande i anfallszon än Kempe är ju bara löjligt.Mäklaren skrev:Kempe är oerhört överskattad märker jag. Killen kan göra några dragningar ibland, men han har i särklass sämst spelsinne i hela laget och tappar allt som oftast pucken i hörnet till motståndarna istället för att spela den vidare till en medspelare och få igång snurret. Detta är Tim, Brodin, Falk och Fimpen betydligt bättre än Kempe på att göra.
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Ni är urtypen av en supporter som aldrig själv har spelat hockey. Ni ser bara det som sker på ytan, d v s Kempes tacklingar, att han gjort mål de senaste matcherna och hans dribblingar. Ni ser inte alla gånger han kladdar med puck i mittzon så det blir kontring och alla gånger han försöker med någon helt onödig fint i anfallszon istället för att passa en medspelare och få lite flyt i spelet. Kempe är en individualist som är bra på ytan, men när det skrapas bort lite, så är han ingen tillgång för laget överhuvudtaget.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Haha, det var hårt för en kille som avgjorde senast mot brynäs.
Men jag förstår hur du tänker, jag känner samma med Tim E.
Men jag förstår hur du tänker, jag känner samma med Tim E.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel