Spelarlönerna

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cellus
Medlem: Ja, ständig medlem

Spelarlönerna

Inlägg av Cellus »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 17,00.html
Jag trodde att Håkan Loob var den sista som sa att det behövs ett lönetak, men även han kan chokera.

Personligen så tycker jag att det behövs ett lönetak i ES.
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Absolut, lönetak bygger ju för att det inte ska bli några större klyftor mellan lagen i svensk hockey. Dessutom tycker jag att 300.000 kr i månaden är en löjlig summa att betala för en hockeyspelare.
Användarvisningsbild
Johaan
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Vad innebär ett lönetak, egentligen?

Ett lag får inte gå över en viss summa i löner, eller vadå?
Användarvisningsbild
Cellus
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Cellus »

Johaan skrev:Vad innebär ett lönetak, egentligen?

Ett lag får inte gå över en viss summa i löner, eller vadå?
Precis. Har man ett lönetak på 20 milj.kr så får ingen klubb överskrida det.
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
erik_gson89

Inlägg av erik_gson89 »

Visst jag tror att ES skulle bli jämnare om man införde lönetak men tror ni inte ES kommer bli sämre då när det kanske finna mer pengar i andra delar av Europa samt NHL och farmarligorna?
Användarvisningsbild
Ölvestad
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av Ölvestad »

Ser absolut inte varför vi skulle behöva ett lönetak i ES. Vi har ju långt ifrån samma problem som dom har i NHL. Dessutom så sticker många av dagens lirare i ES till tex. Schweiz eftersom där är det bättre betalt. Med ett lönetak så lär ännu fler spelare lämna Sverige och ES för någon skitliga i som tidigare nämnt Schweiz.

Varför stack Fernholm till Italien? Inte är det bättre Hockey där..eller?
I UR & SKUR
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Ölvestad skrev:Ser absolut inte varför vi skulle behöva ett lönetak i ES. Vi har ju långt ifrån samma problem som dom har i NHL. Dessutom så sticker många av dagens lirare i ES till tex. Schweiz eftersom där är det bättre betalt. Med ett lönetak så lär ännu fler spelare lämna Sverige och ES för någon skitliga i som tidigare nämnt Schweiz.

Varför stack Fernholm till Italien? Inte är det bättre Hockey där..eller?
Fernholm blev utlånad till italien för att han inte fick plats i elitserien eller allsvenskan. Serie A håller förmodligen samma klass som mittendelen av allsvenskan så varför inte? Att få istid är alltid bättre än att nöta bänk.

Och elitserien har visst samma problem som NHL. Elitserien har en lönespiral som håller på att slirar ur totalt. Elitserien har också stora ekonomiska skillnader klubbarna emellan. Båda problem som kan kontrolleras med ett lönetak.

Alla tycker vi ju olika, jag ser i alla fall inget negativt i att ha en ekonomiskt jämn elitserie (och därigenom sportsligt jämn elitserie, på lite sikt) istället för en elitserie där klubbarna bjuder löner i hundratusen-kronorsklassen för elitserierookies (jimmie ericsson förra året i Leksand) och hetsvärvar slovaker och finnar till höger och vänster för att hänga med i kapprustningen. En elitserie med lite stramare ekonomiska tyglar skulle förmodligen gynna de klubbar som är duktiga på att utveckla spelare och de som är duktiga på att scouta lägre serier. Det blir alltså mer sport av det, mindre hästhandel.
Skriv svar