HV71 - Djurgårdens IF, 21/10 2010

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 21/10 2010

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Stadion skrev:Tycker ändå Djurgårn gör en ganska bra match, tyckte det märktes att man var lite orkeslösa. Kanske att man fick ta ut sig lite för mycket i matchen mot brynäs?

Man ska inte vara för negativ efter sån här match, hade varit en annan sak om vi hade varit totalt utspelade, det är bara att ta nya tag till nästa match!

KÄMPA DJURGÅRDEN!
HV ser inte lika bra ut i år, det måste vi komma ihåg.
Så det finns risk att man lurar sig själv med sånt tänkt, även om en 2-0torsk i Jönköping i sig inte är nån skandal.
Minns hur glädjeyran efter premiärvinsten mot just HV med 3-2 inom nån vecka snabbt byttes till
-Jaha, var det kanske hv som var dåliga
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Trist att inte kunna ta poäng när HV gör en riktigt dålig match (kanske inte för att vara den här säsongen hittils men om man jämför med "bättre tider")...

Impotent anfallsspel från oss dock. Speciellt i PP, vart skogstokig när Hardy INTE startade PPnr3 i 3:e perioden med Widing & Ekman och grabbarna, de var verkligen på gång i powerplayet innan. Annars tycker jag just det är dags att återigen kasta om i kedjerna, tycker både Nisse & Widing ser ut att ha ett bra mycket bättre "go" i sig än tidigare och tror att Mackan kan passa in bra där.

Kör Widing - Ekman - Nilson i nästa match och låt dem få en hel fajt tillsammans är mitt förslag.
Bergan

Inlägg av Bergan »

Ingen särskilt glimrande match, men det kämpades friskt och det märktes att det finns en viss rivalitet mellan lagen - en efterbörd från fjolårets finalserie månne? HV var bra försvarsmässigt, men hade förtvivlat svårt att få fart och struktur i sitt anfallsspel. DIF snurrade friskt i anfallszon på känt manér, men saknade den sista kraften att komma in på mål. Skönt i alla fall för mig som HV-fantast att få revansch för förlusten i premiären.

Som jurist kanske jag kan få kommentera följande intressanta meningsutbyte som utspann sig på forumet angående Kris Beech avstängning.

- Nej det är skillnad på att vara likgiltig till en kollision och ha som uppsåt att kollidera.

- Håller inte med. Likgiltig till kollision, vad är det för pajasslutsats de kommit fram till?

Att vara likgiltig till effekten av sitt handlande (likgiltighetsuppsåt) är en ganska ny företeelse i uppsåtsläran. Den infördes, om jag nu minns rätt, efter det s.k. Klippan-mordet. En person stack en annan i magen med en kniv, hovrätten friade från åtalet för mord eftersom man inte ansåg sig kunna slå fast att avsikten var att döda. HD ansåg, förnuftigt nog, att om man sticker en kniv i magen på en person så bryr man sig nog föga om den personen överlever eller dör. Jag kan tänka mig att det sitter en och annan jurist i disciplinnämnden och det är trots allt lite kul att straffrättsliga resonemang vinner terräng där.

En helt annan sak: flera på forumet verkar reta sig på Martin Thörnberg, vilket man - det måste jag erkänna - kan hysa en viss förståelse för. Men han hade en far, Owe Thörnberg, som var stor hjälte i HV på åttiotalet: jag tror aldrig jag har sett någon med ett hårdare skott. Så fort han kom in i anfallszonen med pucken och man såg något som lite avlägset kunde påminna om ett skottläge hördes ett samfällt "Skjuuut, Owe!" från publiken. En vildhjärna var han dock, precis som sonen.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Det är inte manligt att spela teater. Definitivt inte på en hockeyrink.
Martinnjo

Inlägg av Martinnjo »

Tycker det är dåligt av SvD att skriva att Owuya är syndabock efter dagens match... han gjorde ju en riktigt bra match trots allt och varför utropa honom som syndabock efter 0-2 förlusten när det inte blir några mål framåt?

/ Martin
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Det var samma sak under förra säsongen. Våra toppspelare vaknar väldigt sent under säsongen och det beror på en sak - alldeles för lite speltid. Spelare som Nisse, Mackan, Widing, Ragge och Boumedienne ska spela 25-28 minuter per match för att vara riktigt heta. I DIF känns det som att alla ska få spela lika mycket och då dröjer det väldigt länge innan man får igång sina mest meriterade och skickligaste spelare. Jag tror detta är en av anledningarna till att vi startar serien så dåligt.

I dagens match är vi så uddlösa i anfallsspelet att man blir mörkrädd. Krüger har varit fruktansvärt dålig hela säsongen och kanske lider han av att andra säsongen alltid är svårast. Trodde verkligen på Krüger inför denna säsong och att han skulle ha chansen att göra 45-50 poäng, men killen är tyvärr helt uddlös och verkar ha stora problem med tempot. Men han kommer nog igång han också, får vi hoppas.

Spelarkritikmässigt så vill jag idag ge stora minus till Oscar och Honken på backplats samt Jimmie, Krüger, Otto och Mackan. Man måste nog inse att tiden har kommit ikapp Ottosson och han ser så fruktansvärt svag ut på isen. Man kan tro att han har lepra i armarna. Han är definitivt ingen förstacenter i Elitserien längre tyvärr. Vad gäller Holmqvist så är han lika klen som vanligt och går aldrig in först i närkamperna, skjuter på benskydd så kontring uppstår, samt söker omöjliga frilägespassningar i varje uppspel, som går fram en gång var sjunde match.

Beröm ges till Boumedienne.

För övrigt, är det någon som har koll på hur många matcher DIF Hockey har vunnit utan Ragge de senaste säsongerna? Kan inte vara många.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev: För övrigt, är det någon som har koll på hur många matcher DIF Hockey har vunnit utan Ragge de senaste säsongerna? Kan inte vara många.
Vi vann väldigt många utan Ragge, många på rad också.
Säg den glädje som varar
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

DIF_Soldier skrev:
Mäklaren skrev: För övrigt, är det någon som har koll på hur många matcher DIF Hockey har vunnit utan Ragge de senaste säsongerna? Kan inte vara många.
Ifjol?
Stadion

Inlägg av Stadion »

Lee Harvey Oswald skrev:
Stadion skrev:Tycker ändå Djurgårn gör en ganska bra match, tyckte det märktes att man var lite orkeslösa. Kanske att man fick ta ut sig lite för mycket i matchen mot brynäs?

Man ska inte vara för negativ efter sån här match, hade varit en annan sak om vi hade varit totalt utspelade, det är bara att ta nya tag till nästa match!

KÄMPA DJURGÅRDEN!
HV ser inte lika bra ut i år, det måste vi komma ihåg.
Så det finns risk att man lurar sig själv med sånt tänkt, även om en 2-0torsk i Jönköping i sig inte är nån skandal.
Minns hur glädjeyran efter premiärvinsten mot just HV med 3-2 inom nån vecka snabbt byttes till
-Jaha, var det kanske hv som var dåliga
Eh va? Skrev jag något om att Hv inte ser lika bra ut i år?

Jag vidhåller att det inte är någon katastrof att förlora mot Hv vilket nog alla håller med mig om iaf de flesta av oss. Tycker fortfarande vi gör en helt okej match även om man kan tro något helt annat om man läser vissas inlägg.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Kan för tillfället inte se hur vi ska kunna klättra särskilt mycket i tabellen. Verkar som att Jimpas fjolårssäsong var en tillfällighet... fast han gjorde ju en del mål under denna försäsong, hmm, skumt. Avsaknaden av en klasscenter till Widing, Mackan eller Nisse att leka med är väldigt stor och när Krüger spelar som han just nu gör så har vi inte en enda center med offensiv kvalité.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev:
DIF_Soldier skrev:
Ifjol?
Ja, första matchen som Ragge kom tillbaka förlorade vi dessutom, efter en lång vinstserie.
Säg den glädje som varar
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Jaja okej. Men jag antar att jag inte är ensam om att få hjärtsvikt när några av våra andra backar behandlar pucken i egen zon eller agerar passivt i en mot en. (Oscar stundtals, Honken jämt, Deilert jämt, Lassen jämt, o s v).
Användarvisningsbild
kotten

Inlägg av kotten »

Mäklaren skrev:Kan för tillfället inte se hur vi ska kunna klättra särskilt mycket i tabellen. Verkar som att Jimpas fjolårssäsong var en tillfällighet... fast han gjorde ju en del mål under denna försäsong, hmm, skumt. Avsaknaden av en klasscenter till Widing, Mackan eller Nisse att leka med är väldigt stor och när Krüger spelar som han just nu gör så har vi inte en enda center med offensiv kvalité.
Måste tyvärr hålla med. Den höga lägstanivå som vi uppvisade förra året är som bortblåst. Målvaktsfrågan känns som ett allt större frågetecken. Avsaknaden av hunger och kämpaglöd som präglade oss så starkt förra året är påtaglig. Nu skriver jag visserligen det här i förlustens bitterhet, men fortsättningen känns allt annat än lovande.
Senast redigerad av kotten den 2010-10-21 22:52:31, redigerad totalt 1 gånger.
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

kotten skrev:
Mäklaren skrev:Kan för tillfället inte se hur vi ska kunna klättra särskilt mycket i tabellen. Verkar som att Jimpas fjolårssäsong var en tillfällighet... fast han gjorde ju en del mål under denna försäsong, hmm, skumt. Avsaknaden av en klasscenter till Widing, Mackan eller Nisse att leka med är väldigt stor och när Krüger spelar som han just nu gör så har vi inte en enda center med offensiv kvalité.
Måste tyvärr hålla med. Den höga lägstanivå som vi uppvisade förra året är som bortblåst. Målvaktsfrågan känns som ett allt större frågetecken. Avsaknaden av hungern och kämpaglöden som präglade oss så starkt förra året är påtaglig. Nu skriver jag visserligen det här i förlustens bitterhet, men fortsättningen känns allt annat än lovande.
Verkligen, och nu möter vi ett ruskigt desperat och taggat Frölunda borta härnäst, vilket kommer att sluta i förlust. Då är vi tillbaka med ödesmatcher var och varannan dag. Tror vi slutar 7-8 i tabellen.
V-sign

Inlägg av V-sign »

Mäklaren skrev:
kotten skrev:
Måste tyvärr hålla med. Den höga lägstanivå som vi uppvisade förra året är som bortblåst. Målvaktsfrågan känns som ett allt större frågetecken. Avsaknaden av hungern och kämpaglöden som präglade oss så starkt förra året är påtaglig. Nu skriver jag visserligen det här i förlustens bitterhet, men fortsättningen känns allt annat än lovande.
Verkligen, och nu möter vi ett ruskigt desperat och taggat Frölunda borta härnäst, vilket kommer att sluta i förlust. Då är vi tillbaka med ödesmatcher var och varannan dag. Tror vi slutar 7-8 i tabellen.
Det här forumet måste inneha världens mest negativa skribenter alla kategorier....

Ena stunden är vi enligt många på gång efter några bra matcher för att sedan vara värdelösa igen nästa match.

Våra backar skötte sig väl ganska bra idag, kan ju knappast skylla förlusten på dem. Vi förlorade borta mot HV71. Vi förlorade matchen på grund av ett misstag från Owuya men särskilt på grund av att vårt PP sög något enormt. Tycker vi gjorde en helt okej match annars.

Att förlora borta mot HV71 är ingen katastrof.

Och nu kommer vi få storstryk mot ett usel Frölunda enligt alla mästertippare här. Själv tror jag att vi åker ur Elitserien och att vi aldrig kommer upp igen. Så jävla dåliga är vi....

Jag är helt övertygad om att vi är på gång, tycker det är en jävla skillnad på vårt spel nu jämfört med i början av säsongen och det kommer bara bli bättre. Det som inte alls har fungerat är vårt bortaspel. Det är dags för en 3 poängare borta och det borde kunna ske nästa match. De är klart nervösare än oss och det skall vi utnyttja! Grabbarna får ta sig lite i kragen och prestera!
Skriv svar