Årsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tror det är enklare att ta över rättigheter jämfört med att nå upp i Frölundas siffror. Dessutom kan maan fråga sig hur vårt verkliga snitt ser ut om man tar bort plojbiljetterna. dessa biljetter hade varit oki om man hade haft rättigheter till fförsäljning, men då man inte har detta känns gratisplåtar fel och även lite orättvist mot de personer som köpt sin biljett.

Publiksnitt är rätt ointressant, det som är av vikt är antalet betalande åskådare. om man jämför detta snitt med vfhcs blir nog tyvärr skillnaderna än större.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Kall-El,

Jag förstår ditt resonemang fullt ut. Man kan ju egentligen säga att utan kringintäkter och egen arena så kunde DIF ha haft en omsättning, tjae, låt oss säga 65 miljoner istället för 60.

Men samtidigt kan man vända på det och säga: Utan fribiljetter hade folk kanske inte kommit tillbaka och då hade DIF kanske haft en omsättning på 55 miljoner.

Förstår du vad jag menar?

Detta är dock inget vi vet. Jag tror det står skrivet i stjärnorna, men det vi vet är att omsättningen från DIF Hockey var 60 miljoner.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

finns det siffror på om gratisplåtar leder till fler sålda biljetter? Nyfiken på detta. betvivlar att det leder till många extra plåtar säljes utan att detta snarast göres för att förbättra snittet samt att försöka bättra på stämningen. frågaan är dock om personer som fått gå gratis är röststarka, jag tror inte det tyvärr...
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag har inte sett några sådana siffror, nej. Men jag vet att det är Djurgårdens målsättning att locka fler besökare genom att låta dom få uppleva en bra match och det med fribiljetter. Jag tror inte det är någonting nytt, utan jag tror det varit så ett tag.

Har DU några siffror på att alla gratisplåtar lett till minskade publikintäkter?

Sedan hur pass röststarka personerna är. Det argumentet var lite under strecket även för dig. Vad spelar det för roll? Dom röststarka ska vara i klacken. Det är klacken som skapar stämning genom att dra med sig sittplats ibland. Sittplats behöver inte vara röststarka...

Stadion är ett lysande exempel...Men det fick jag nog inte säga för "realisterna" vill inte jämföra fotboll och hockey.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

har inga siffror alls var bara nyfiken.

Däremot tror jag med bestämdhet att ljudvolymen inte höjes avsevärt med gratisplåtar.

själv vill jag ha bort jippoplåtarna, undantaget de som går till barnsjukhuset.

vidare borde man pröva att höja priset på lösbiljetter, dock ej s-korten. om de flesta besökarna bara går på hockey 3 ggr per säsong borde 20 spänn mer per plåt spela liten roll. skippa fikan i pausen så har du tom gjort en besparing!

öhhhhhhh Stadion har stämning för att det gapas från alla håll. i globen ekar tystnaden obehagligt i jämförelse...
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Kall-El skrev:vidare borde man pröva att höja priset på lösbiljetter, dock ej s-korten. om de flesta besökarna bara går på hockey 3 ggr per säsong borde 20 spänn mer per plåt spela liten roll. skippa fikan i pausen så har du tom gjort en besparing!
Precis det jag sa lite tidigare i tråden... Sluta härmas. :wink:
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

den idéen måste du gömt bra! :wink:
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

awww...love is in the air;]..
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Nu har man äntligen ett fungerande tangentbord igen. :)

Först och främst tycker inte jag Hr1 har kommit med några egna idéer alls annat än mantrat fyll Globen. Denna idé är rätt usel då det knappast kommer att inträffa. Dessutom räcker det ju inte med att bara fylla kåken man måste ju fylla den med betalande åskådare också. Hade vi haft försäljningsrättigheterna hade ju inte gratisbiljetter varit så dumma, men då vi inte har det gör vi ju inga pengar på dessa åskådare.

Det är väl snarast så att Hr1 har valt att kritisera de idéer som inte har att göra med att Globen på något magiskt sätt skall fyllas. Vidare hävdar han visst att rättigheter och egen arena är orealistiskt, men jag ser inga lösningar på hur Globen skall fyllas från samma debatör utan endast mantrat fyll arenan. Jag personligen ser möjligheterna att fylla Globen som mer orealistiska än att få ta över försäljningsrättigheterna. DIF hockeys publik verkar ligga ganska cementerat runt 7500 personer, inte ens lockout säsongen lyckades ändra mycket på detta. Det finns en möjlighet att avsevärt höja snittet och det är att minska ner antalet omgångar rejält, ett scenario som inte heller känns direkt troligt.

Det finns helt enkelt inte efterfrågan på 55 matcher i STHLM, att det finns det någonstans i Sverige är för mig obegripligt, men detta är en helt annan historia.

När det slutligen gäller VFHCs situation är den inte jämförbar med DIFs av flera anledningar.

1. i Göteborg sluter hela staden upp för sitt lag oavsett vilket lag man sympatiserar med i fotboll.

2. Vädligt många familjer går på hockey.

3. VFHC drar folk lång utanför 031-området. Till varje VF-match rullar det in bussar från hela Västragötalandslän samt Hallands län. Det räcker med att räkna de bussar som står parkerade utanför arenan vid VFs hemmamatcher så begriper man hur mycket utsocknes besökare VF har i varje omgång.

Detta skall då jämföras med DIF som visserligen är beläget i Sveriges största stad, men en stad som är uppdelad på tre lag som inte tycker direkt bra om varandra. Vidare består ju en stor del av STHLM av inflyttade lantisar och dessa håller då rakt inte på DIF heller.

Om man börjar räkna på detta kommer man snart att komma fram till att vi inte har så väldigt bra underlag för att locka storpublik. Alla tecken tyder på att det vi verkligen behöver är en mer vettigt dimensionerad arena, en arena som vi dessutom allra helst bör ha kontrollen över själva. Vill vi ha stäming och fest vid våra matcher måste vi under alla förhållanden bort från Globen och hamna på en arena som det faktiskt går att skapa stämning i även under de matcher som inte drar över 13 000 åskådare...
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Kall-El skrev:Nu har man äntligen ett fungerande tangentbord igen. :)

Först och främst tycker inte jag Hr1 har kommit med några egna idéer alls annat än mantrat fyll Globen. Denna idé är rätt usel då det knappast kommer att inträffa. Dessutom räcker det ju inte med att bara fylla kåken man måste ju fylla den med betalande åskådare också. Hade vi haft försäljningsrättigheterna hade ju inte gratisbiljetter varit så dumma, men då vi inte har det gör vi ju inga pengar på dessa åskådare.

Det är väl snarast så att Hr1 har valt att kritisera de idéer som inte har att göra med att Globen på något magiskt sätt skall fyllas. Vidare hävdar han visst att rättigheter och egen arena är orealistiskt, men jag ser inga lösningar på hur Globen skall fyllas från samma debatör utan endast mantrat fyll arenan. Jag personligen ser möjligheterna att fylla Globen som mer orealistiska än att få ta över försäljningsrättigheterna. DIF hockeys publik verkar ligga ganska cementerat runt 7500 personer, inte ens lockout säsongen lyckades ändra mycket på detta. Det finns en möjlighet att avsevärt höja snittet och det är att minska ner antalet omgångar rejält, ett scenario som inte heller känns direkt troligt.

Det finns helt enkelt inte efterfrågan på 55 matcher i STHLM, att det finns det någonstans i Sverige är för mig obegripligt, men detta är en helt annan historia.

När det slutligen gäller VFHCs situation är den inte jämförbar med DIFs av flera anledningar.

1. i Göteborg sluter hela staden upp för sitt lag oavsett vilket lag man sympatiserar med i fotboll.

2. Vädligt många familjer går på hockey.

3. VFHC drar folk lång utanför 031-området. Till varje VF-match rullar det in bussar från hela Västragötalandslän samt Hallands län. Det räcker med att räkna de bussar som står parkerade utanför arenan vid VFs hemmamatcher så begriper man hur mycket utsocknes besökare VF har i varje omgång.

Detta skall då jämföras med DIF som visserligen är beläget i Sveriges största stad, men en stad som är uppdelad på tre lag som inte tycker direkt bra om varandra. Vidare består ju en stor del av STHLM av inflyttade lantisar och dessa håller då rakt inte på DIF heller.

Om man börjar räkna på detta kommer man snart att komma fram till att vi inte har så väldigt bra underlag för att locka storpublik. Alla tecken tyder på att det vi verkligen behöver är en mer vettigt dimensionerad arena, en arena som vi dessutom allra helst bör ha kontrollen över själva. Vill vi ha stäming och fest vid våra matcher måste vi under alla förhållanden bort från Globen och hamna på en arena som det faktiskt går att skapa stämning i även under de matcher som inte drar över 13 000 åskådare...
Nej, jag har inga idéer som helt plötsligt blir en mirakelmedicin. Tror inte det finns, tyvärr.

Något mantra om att fylla Globen har jag aldrig kört med, var har du fått det ifrån?
Jag tror det är helt orealistisk att fylla Globen och har aldrig sagt jag tror på något sådant.
Jag tror inte vi når 10 000 i snitt.
Jag är väldigt osäker på om vi når 8000 betalande, oavsett om det är den här säsongen eller om 5 år vi pratar om.

Det jag har sagt är att vi har potential att öka antalet betalanda åskådare och att jag tycker det är viktigt att man försöker. Och att DIFs idéer och tankar om det här faktiskt är värda att prova.
Om man sen lyckas eller inte, är en annan fråga.
Jag behöver inte förklara varför ökad publik är viktigt, det förstår du lika bra som jag

Rättigheter till försäljning i Globen ser jag som orealistiskt för jag tror inte Baldakinen släpper ifrån sig det.

En ny arena i Stockholm ser jag som orealistiskt pga politikerna i Stockholm.

Jag tror inte heller att en ny arena i en förort skulle gå runt ekonomiskt, och jag har i tråden fört fram varför. Vill du ha ytterliggare debatt om en ny arena i en förort det så starta gärna en egen tråd om det ska jag förklara ytterliggare varför jag tror så.

Jag håller med dig om det mesta du skriver.
Det jag inte håller med om är att en ny arena i en förort är en lösning.
Vad jag inte håller med dig om är att det är en guldgruva att ta över försäljningen i Globen.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Någon guldgruva tror jag inte rättigheterna skulle innebära dock skulle de innebära en stabil extrainkomst vilket alltid är bra. En betydligt mer pålitlig inkomst än att blunda och hoppas på ökade publiksiffror.

alright du kanske inte har ökade publikintäkter som mantra, men det är den enda sak jag sett dig föra fram som lösning på problemen.

Man kan fortsätta och hanka sig fram under rådande omständigheter, men det känns mest som en långsam plåga till slutet, eller så kan man försöka och komma bort från Globenspöket en gång för alla. Det sista tror jag är helt nödvändigt om man vill ha en framtid med elitlag i STHLM.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Som sagt jag har skrivit förut att Linköping inte äger sin arena - tvärtemot vad många tror.

Nu finns också svart på vitt att klubben inte tjänar en spänn på kringförsäljning - känns som att några försöker styrka en tes men får problem med en lite haltande empiri..

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=128589
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Don_T »

Kagen skrev:Som sagt jag har skrivit förut att Linköping inte äger sin arena - tvärtemot vad många tror.

Nu finns också svart på vitt att klubben inte tjänar en spänn på kringförsäljning - känns som att några försöker styrka en tes men får problem med en lite haltande empiri..

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=128589
Stämmer bra det och jag tror att många kommer att ta sig en funderare vad gäller kringförsäljning och att äga sin arena när resterande klubbar redovisas.

Det ska kommas ihåg att det var ett jäkla liv i Karlstad när en omgång i Elitserien flyttades på grund av att Bingolotto skulle sändas från Löfbergs Lila Arena.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

Kall-El skrev:Någon guldgruva tror jag inte rättigheterna skulle innebära dock skulle de innebära en stabil extrainkomst vilket alltid är bra. En betydligt mer pålitlig inkomst än att blunda och hoppas på ökade publiksiffror.

alright du kanske inte har ökade publikintäkter som mantra, men det är den enda sak jag sett dig föra fram som lösning på problemen.

Man kan fortsätta och hanka sig fram under rådande omständigheter, men det känns mest som en långsam plåga till slutet, eller så kan man försöka och komma bort från Globenspöket en gång för alla. Det sista tror jag är helt nödvändigt om man vill ha en framtid med elitlag i STHLM.
Du har rätt, 2-4 miljoner skulle vara en välbehövlig stabil extrainkomst. Jag håller helt med. Men det kommer inte hända i Globen, hur mycket vi än vill det.

Ja, jag anser att ökad publik och publikintäkter kan och bör vara en del av lösningen. Jag blundar inte för att det blir svårt att göra det eller att det kanske inte lyckas. Men det är iaf något som DIF själva kan påverka, till skillnad mot mycket annat.

Globenspöket? Vad menar du med det? Publikt? Ekonomiskt?
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag tycker Globen är ett spöke på de allra flesta sätt.

1. Det krävs mer eller mindre fullsatt för att man skall få stämning.

2. Ekonomiskt är Globen en höjdare om man kan hålla över 10 000 per match, men då vi inte gör detta känns Globen som en överdimensionerad arena utan egentlig charm. Ekonomiskt känns Globen inte heller bra nej.

Globen känns som en arena för enstaka större arrangemang som hästhoppning, konserter osv, som hockeyarena tycker jag den är rätt kass. En hockeyarena skall ha branta läktare och inte för högt i tak. Det är i arenor som dessa man kan skapa tryck. Jämför gärna den säsongen DIF spelade på Råttsunda jämfört med säsongerna på Stadion. Skillnaderna är mycket stora om man säger så.
Skriv svar