DIF HAR NÅTT SOM INTE MALMÖ HAR.... HJÄRTA!!Boråsaren skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 79,00.html
Malmö har något som inte DIF har, PENGAR!
Silly season
ridderwall till chl?
han e på väg till chl
Varför den negativa inställningen?
Det verkar som om jag är den enda som är positiv till den kommande säsongen! Det var nära att vi klarade slutspel förra säsongen så varför skulle vi inte göra det nu? Visst, vi har förlorat Thoresen och Rudslätt men å andra sidan så är ju nyförvärven betydligt vassare än föregående säsong.
Gillar även DIF:s satsning på yngre spelare i A-laget. Vad händer med exempelvis Färjestad (som har en snittålder på 28 när deras rutinerade spelare, som exemplevis Jönsson, Höglund & Nordström blir för gamla? Käpprakt åt pipsvängen, tror jag!
DIF står när dom andra faller!
Gillar även DIF:s satsning på yngre spelare i A-laget. Vad händer med exempelvis Färjestad (som har en snittålder på 28 när deras rutinerade spelare, som exemplevis Jönsson, Höglund & Nordström blir för gamla? Käpprakt åt pipsvängen, tror jag!
Re: Varför den negativa inställningen?
Eller så köper de nya spelare av samma kaliber för pengarna de har..Rocker skrev: Gillar även DIF:s satsning på yngre spelare i A-laget. Vad händer med exempelvis Färjestad (som har en snittålder på 28 när deras rutinerade spelare, som exemplevis Jönsson, Höglund & Nordström blir för gamla? Käpprakt åt pipsvängen, tror jag!
Men appropå FBK, Jönsson borde ju vara rätt mätt på framgångar nu, eller hur?
Matchtröjor
Någon som vet om matchtröjorna kommer vara samma som förra säsongen eller om det blir några ändringar?
Re: Matchtröjor
Det vet jag inte.. men jag vet iaf att en sådan fråga inte hör hemma i en silly season tråd.Rocker skrev:Någon som vet om matchtröjorna kommer vara samma som förra säsongen eller om det blir några ändringar?
Igår, Idag, Imorgon, För Alltid Djurgårdens IF
Re: Varför den negativa inställningen?
Färjestad och DIF har valt två helt skilda strategier. De har också helt olika mål. Färjestads mål är att vara topp-4 varje säsong och en ständig utmanare till SM-guldet, något de uppenbarligen lyckats med. DIF slåss för att stanna kvar och möjligen ha chans på slutspel - där det sedan heter "att allting kan hända". Fast alla vet att det innebär respass mot något av topplagen i första kvarten.isolerad skrev:Eller så köper de nya spelare av samma kaliber för pengarna de har..Rocker skrev: Gillar även DIF:s satsning på yngre spelare i A-laget. Vad händer med exempelvis Färjestad (som har en snittålder på 28 när deras rutinerade spelare, som exemplevis Jönsson, Höglund & Nordström blir för gamla? Käpprakt åt pipsvängen, tror jag!
Men appropå FBK, Jönsson borde ju vara rätt mätt på framgångar nu, eller hur?
Färjestad värvar spelare i åldern 25-40 som ligger mellan AHL-NHL klass. De är dyra, men de levererar också. En skittrist strategi kan man tycka om man värderar något annat än SM-Guld, som t.ex. möjligheten att få se unga lokala förmågor utvecklas och spela.
DIFs skulle nog gärna kunna göra som Modo och Luleå - dvs värva klasspelare som Orsazagh, Bartecko, Krizan, Sundström osv med sina talangfulla juniorer - men där säger ekonomin stopp. Bremberg, Ottosson osv är förvisso bra men det räcker liksom inte till för att slåss om mer än en åttondeplats och många DIF supporters kräver bättre än så.
Inget ES lag har råd att behålla sina juniorer när de verkligen blommat ut och vill röra på sig. NHL kontrakten går inte och ska inte kontras från klubbarna, det som möjligen går är att stå emot rekryteringsförsök från andra ES klubbar. Där har ex. Luleå kommit upp lite kort med förlusterna av NHL aktuella Fransson och Fabricius till Frölunda och även den inte direkt juniora men likväl NHL aktuelle Per Ledin till FBK. DIF tappade Adamsson.
Det ska bli intressant att se hur DIF tacklar detta andra år i denna nya situation. Inför förra säsongen var det enormt mycket skriverier om hur genomuselt DIF var och hur sist de skulle sluta i tabellen. Lasse Anrell ville lägga ned DIF, AIK och Hammarby och skapa ett Sthlm. Capitals. Kort sagt - det saknades inte tändvätska..
Den här säsongen ser laget bättre ut.
Men räcker det då..?
Vi tittar på hur tabellen slutade ifjol:
1 HV 71 50 29 10 11 164 - 107 102 5 4
2 Frölunda 50 28 8 14 169 - 130 96 4 2
3 Linköping 50 25 14 11 150 - 117 92 3 5
4 Färjestad 50 23 11 16 134 - 116 84 4 4
5 Luleå 50 22 12 16 147 - 124 83 5 5
6 MODO 50 24 9 17 129 - 107 81 0 1
7 Brynäs 50 16 15 19 114 - 129 67 4 5
8 Mora 50 17 11 22 123 - 135 66 4 2
9 Timrå 50 16 10 24 104 - 128 59 1 3
10 Djurgården 50 13 13 24 124 - 160 58 6 3
11 Södertälje 50 11 10 29 110 - 161 44 1 4
12 Leksand 50 9 11 30 96 - 150 41 3 2
Hur ser läget ut för de lag som kan tänkas stångas i nivå med DIF då..?
Leksand och Södertälje har åkt ut och ersatts av Skellefteå och Malmö. Norrlands AIK har fortsatt elitseriespel som målsättning och trots att de verkar landa Jonathan Hedström ska de väl inte orka med något högre än placeringen där kring bottenstrecket. Men jösses vilken outsider de är, med radarparet Wernblom och den där lille korte killen som jag just nu tappat namnet på.. Anders.. Arrrgh! nåväl..
Malmö värvar starkt men det tycks mer lukta klokhet än att det skulle vara något spektakulärt. Centern Lasse Pirjetä skulle gå in som förstecenter i de flesta ES lag.
Timrå hade en mellansäsong ifjol när de i sista sekund drabbades stenhårt av sena övergångar till NHL - hela deras förstaline försvann i ett enda slag. Timrå har värvat hyfsat starkt och lär inte missa slutspel i år igen.
För Brynäs del hänger mycket på Bäckström, stannar han kan det vara riktigt kul att vara BIF supporter, åker han lär det bli lika sorgset som vanligt för Gävleborna.
Mora - tippas alltid stensist men har fixat slutspel 2ggr om. De lär säkert tippas i botten igen, någon gång får ju experterna rätt..
Modo och Luleå? Nja, jag tror de kryper över DIF. Modo får behålla Krizan och ser inte svagare ut än ifjol, addera Sundström där och de ser rätt stabilt ut. Luleå har en väldigt svag centerlinje och hade nog räknat in yttern Lubos Bartecko och vad det trodde/hoppades NHL-återvändande backen Niclas Wallin i truppen. Men ingen center har prestenterats, Bartecko har inte kritat på och Wallin stannar ytterligare fyra år i Carolina Hurricanes. Just nu ser inte Luleå något vidare ut men där är ju inte heller truppen spikad än - det ska in fler spelare och pengar finns.
De fyra starka då..?
Färjestad ser ut att stå i en klass för sig. Med det där materialet ska de bara vinna serien allt annat är helt enkelt underkänt av Roger Melin.
HV-71 tappar Andreas Karlsson som lite oväntat blev poängkung i ES förra säsongen, de tappar också stabile backen Lars Jonsson och så klart Stefan Liv - alla tre till NHL. Svåra avbräck men med en extra kollekt på söndag så har Jönköpingslaget iaf täckt behovet för att fortsätta vara top-4. De vann ju serien ifjol, iofs något som när det gäller HV-71 närmast talar för att de blir ett bottenlag i år..
Frölunda ser inte heller sådär superstarka ut, men de har gott om ungt och hungrigt. Ryman, Fabricius, Fransson är några namn som ska bli intressanta att följa i vinter. (Må den dröja länge än..)
Linköping - tappat Norrena men ersatt med råge. Lär nog bli starka i år igen.
pust..
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Djurgården värvar inte dyra spelare för att de just nu inte har råd med det. Däremot är det uttalat att de ska vara topp4 inom ett par år och guld är målet.
Nu har DIF haft en mellansäsong och nu ska de till slutspel och som du skrev Kagen, där kan allt hända!
DIF:s mål är att de bästa stockholmsspelarna ska spela i DIF, kryddat med något riktigt bra utifrån. Nu går inte det att genomföra över en natt, så låt det gå ett par år och sen kan du säga om DIF valt rätt eller fel strategi.
Att göra som Mora och Luleå och välja tjecker och slovaker är att bygga kortsiktigt!
Nu har DIF haft en mellansäsong och nu ska de till slutspel och som du skrev Kagen, där kan allt hända!
DIF:s mål är att de bästa stockholmsspelarna ska spela i DIF, kryddat med något riktigt bra utifrån. Nu går inte det att genomföra över en natt, så låt det gå ett par år och sen kan du säga om DIF valt rätt eller fel strategi.
Att göra som Mora och Luleå och välja tjecker och slovaker är att bygga kortsiktigt!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Jag anser att det är bra att göra som DIF gör..! Så länge vi håller oss kvar i elitserien och är med och fajtas om slutspel, där allt kan hända, kan vi utvecklas till en toppklubb igen. Se på frölunda, för några säsonger sedan var de inte någon toppklubb..De satsade på unga spelare och det gav utdelning! DIF måste försöka lyckas på samma sätt nu!
Det som du säger håller jag med om till fullo! Alla utlands importer gör kvalitén på svenska spelare sämre. Elitserien ska vara till för att vara intresasnt för publiken, visst, men samtidigt att utveckla nya spelare i Sverige. Tre Kronor blir lidande på sikt om det blir för mycket importer.
DIF och Frölunda är väl de två ledande lagen på att ta fram talanger och även exportera till NHL. Det finns således en förklaring till det..!
Det som du säger håller jag med om till fullo! Alla utlands importer gör kvalitén på svenska spelare sämre. Elitserien ska vara till för att vara intresasnt för publiken, visst, men samtidigt att utveckla nya spelare i Sverige. Tre Kronor blir lidande på sikt om det blir för mycket importer.
DIF och Frölunda är väl de två ledande lagen på att ta fram talanger och även exportera till NHL. Det finns således en förklaring till det..!
Saknar Kung Wikegård!
Kagen - Jag håller med dig till fullo om att FBKs taktik att skaffa sig en bra placering är urtråkig. Kanske till och med deras egna fans så småningom inser detta? Vem vet.... Även om Djurgården inte klarar av att hålla kvar juniorerna när de "blommat ut" så känns det på något sätt som en, om inte smart, så i alla fall rolig lösning.
DIF föll på målsnöret förra säsongen och jag är övertygad om att det blir slutspel denna säsong. Dessutom förlorar flera lag spelare till NHL - HV71 Karlsson och Jonsson.
DIF föll på målsnöret förra säsongen och jag är övertygad om att det blir slutspel denna säsong. Dessutom förlorar flera lag spelare till NHL - HV71 Karlsson och Jonsson.
Med lite tur kan det faktiskt gå riktigt bra för Djurgården den kommande säsongen. Iaf jag tycker det känns som att vi har det materialet. Sådan tur skulle kunna vara att Lassila tillhör topp 3 målvakter i elitserien och att någon spelare blommar ut som en riktig förstaklassig målskytt. Då kan det bära långt som jag ser det.
:D
:D
Instämmer helt och hållet!isolerad skrev:Med lite tur kan det faktiskt gå riktigt bra för Djurgården den kommande säsongen. Iaf jag tycker det känns som att vi har det materialet. Sådan tur skulle kunna vara att Lassila tillhör topp 3 målvakter i elitserien och att någon spelare blommar ut som en riktig förstaklassig målskytt. Då kan det bära långt som jag ser det.