B.I.B.A skrev:
Lock-out säsongen spelar en stor roll i det hela. Med proffsen strömmande in över Europa handlade vi med pengar som vi inte hade för att få ihop ett slagkraftigt lag. Sedan steg skulderna.
Sen har vi väl inte den mest kompetenta styrelsen heller. Trots att det gått fem år med minimala kostnader så har vi inte lyckats vända trenden.
Grundproblematiken är väl dock inte vad Djurgården gjort dåligt eller inte gjort alls utan snarare att kostnaderna (läs spelarlönerna) sedan 2000 gått spikrakt upp samtidigt som intäkterna inte gått spikrakt upp för Djurgården, till skillnad från andra klubbar som fått nya arenor.
Tycker man gör det lätt för sig om man i princip påstår att om vi bytt styrelse med Färjestad efter SM-guldet 2001 så skulle Djurgårdens och Färjestads ekonomiska dagssituationer vara omvända...
B.I.B.A skrev:
Lock-out säsongen spelar en stor roll i det hela. Med proffsen strömmande in över Europa handlade vi med pengar som vi inte hade för att få ihop ett slagkraftigt lag. Sedan steg skulderna.
Sen har vi väl inte den mest kompetenta styrelsen heller. Trots att det gått fem år med minimala kostnader så har vi inte lyckats vända trenden.
Grundproblematiken är väl dock inte vad Djurgården gjort dåligt eller inte gjort alls utan snarare att kostnaderna (läs spelarlönerna) sedan 2000 gått spikrakt upp samtidigt som intäkterna inte gått spikrakt upp för Djurgården, till skillnad från andra klubbar som fått nya arenor.
Tycker man gör det lätt för sig om man i princip påstår att om vi bytt styrelse med Färjestad efter SM-guldet 2001 så skulle Djurgårdens och Färjestads ekonomiska dagssituationer vara omvända...
Mycket väl sagt, vi har inte samma förutsättningar som en del av bonnlagen vars största välgörare och sponsor är hemmakommunen.
I Stockholm har vi istället bonnpolitiker som ser våra klubbar som något man ska pungslå.
Wikegård berättade på sin blogg att spelare som Boyle och Theodore spelade för "peanuts" det vill säga knappt någonting. Så det är ingen orsak till den ekonomiska situationen.
Kommer också ihåg det inlägget på hans blogg, dom hade prestationsbaserade löner vet jag, men styrdes också av hur mycket publik det kom på matcherna? Hur som helst så sa han att det inte var några stor summor dom tjänade.
"Marcus Nilson får 13 miljoner kronor av Djurgården under de kommande fyra åren"
Finns det någon som helst substans i det? Enkelt räknat så innebär det med sociala att han kostar 4,3mille per säsong. Sen finns det massa omkostnader m.m.
Iaf dit jag tänkte komma var att jag har svårt att se att Mackan som enskild spelare kommer att inbringa detta till DIF varje år i ökad omsättning. Jag menar inte omöjligt men svårt.
Häri ligger problemet för svenska idrottsklubbar. Dom ser bara det eventuellt idrottsliga utfallet som kan komma av en värvning inte om detta kommer innebära något inflytande av pengar till klubben som kan täcka lönen. Skillnaden på en förening och ett företag kort och gott.
Har sagt det förr, jag hoppas att styrelsen vet vad dom gör. Jag vill fasiken inte ha något bajen-strul i DIF.
"Marcus Nilson får 13 miljoner kronor av Djurgården under de kommande fyra åren"
Finns det någon som helst substans i det? Enkelt räknat så innebär det med sociala att han kostar 4,3mille per säsong. Sen finns det massa omkostnader m.m.
Iaf dit jag tänkte komma var att jag har svårt att se att Mackan som enskild spelare kommer att inbringa detta till DIF varje år i ökad omsättning. Jag menar inte omöjligt men svårt.
Häri ligger problemet för svenska idrottsklubbar. Dom ser bara det eventuellt idrottsliga utfallet som kan komma av en värvning inte om detta kommer innebära något inflytande av pengar till klubben som kan täcka lönen. Skillnaden på en förening och ett företag kort och gott.
Har sagt det förr, jag hoppas att styrelsen vet vad dom gör. Jag vill fasiken inte ha något bajen-strul i DIF.
Om du läser artikeln står det också att det är pga sponsorer som vi klarar den utgiften.
Om du läser artikeln står det också att det är pga sponsorer som vi klarar den utgiften.
Med risk för att vara analfabet, blind och döv....eller bara helt trött i huvudet av jobbet så ärligt....nej jag ser inte att det står så i den artikeln som jag hänvisar till. Dock om det stämmer så fine.
Med risk för att vara analfabet, blind och döv....eller bara helt trött i huvudet av jobbet så ärligt....nej jag ser inte att det står så i den artikeln som jag hänvisar till. Dock om det stämmer så fine.
Förlåt, jag trodde du länkade till ursprungsartikeln. Där vet jag det stod att sponsorer hade möjliggjort den här värvningen...
Orkar inte leta upp den nu men det var i Expressen.
Jag börjar bli orolig att DIF hockey gör som DIF fotboll och framför att Lunkan gjorde där. Trots minusresultat fortsatte man att värva på som vanligt och bygga upp något luftslott som till slut braka.
Lunkan kunde ju dock avgå när han tyckte det passade och sen stå och säga "titta hur det gick utan mig" när han var skyldig till raset från början.
SirDIFalot skrev:Jag börjar bli orolig att DIF hockey gör som DIF fotboll och framför att Lunkan gjorde där. Trots minusresultat fortsatte man att värva på som vanligt och bygga upp något luftslott som till slut braka.
Lunkan kunde ju dock avgå när han tyckte det passade och sen stå och säga "titta hur det gick utan mig" när han var skyldig till raset från början.
Du behöver nog inte vara orolig för det. Tommy Engström har koll på det han gör, och jag är inte det minsta orolig över att dom har löner över vår möjliga budget. Det kanske är aningen för högt i år, men å andra sidan så kommer det i så fall att jämna ut sig nästa säsong då Nilson tar över stora delar av Widings lön på 300k i månaden. Det som blir över lär gå till klubbkassan, för någon ersättare till Widing lär vi knappast få se.
Salas skrev:Du behöver nog inte vara orolig för det. Tommy Engström har koll på det han gör, och jag är inte det minsta orolig över att dom har löner över vår möjliga budget.
DIF gått med miljonförluster år efter år nu, så jag förstår inte riktigt detta lugn. Det enda som gör att vi klarar oss är att sälja mer aktier. Snart finns det inte aktier kvar att sälja, och vad gör vi då?
Salas skrev:Det kanske är aningen för högt i år, men å andra sidan så kommer det i så fall att jämna ut sig nästa säsong då Nilson tar över stora delar av Widings lön på 300k i månaden. Det som blir över lär gå till klubbkassan, för någon ersättare till Widing lär vi knappast få se.
Spelarbudgeten var fylld i och med värvningen av Widing, enligt det man fick höra på årsmötet. Om en sponsor gått in med pengar för Mackan är det kalas, men hur löste DIF då värvningen av Kronwall? Vore bra med lite svar från DIFs håll.
"Min princip är att ge igen. Om nån ger mej falska sedlar ska han ha tillbaka dem. Enda sättet att klara sig i ishockey är att ge igen så att den som klippt till aldrig gör om det." - Lasse Björn
Då kan ja göra detta åt dig min käre djurgårdsbroder, på hallmans blogg i en intervju med någon i difs ledning, påstod man att detta va 100% inräknat i budgeten och att det INTE var en reserv för Ragge.
Inom budgeten javisst. Men man har dyrare och dyrare trupp för varje år trots att man visar upp minusresultat för varje år som går. Det är väl det allt handlar om.
– Plånboken är tom, budgeten är sprängd...- JJ till Marie Hallman.
Känns inte alls bra inför de kommande två-fem åren tycker jag. När ska dom lära sig?