Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Det är onekligen ett tufft beslut att fatta om man nu blir tvungen att välja mellan en klassback och mackan. Självklart vill jag se mackan tillbaka i Djurgården men inte till vilket pris som helst.
Vi behöver en stabil, trygg och spelskicklig back mer än vad vi behöver herr Nilsson.
Finns det då någon rimlig tro på att man kan få både delar under denna säsong? Småschizofren som jag är så svarar jag på min egen fråga och säger, JA det är möjligt om man lyfter blicken och försöker hitta något med potential till utveckling.
Djurgården erbjuder en miljö och en organisation som tillåter spelare att ta kliv. Säg mig vem som inte hade lyft sig mentalt av att ha vår publik i ryggen.
Till saken är att jag är bosatt i Norge och ser en del på norsk hockey. I get-ligan är finns det spelare som levererar allt mellan himmel och jord. För en dryg månad sedan var jag och såg på Vålerenga då de tog emot (och senare besegrade) linköping inför tomma läktare.
Då såg jag honom, den spelskickliga backen som skulle gjort det så bra i Djurgården. Ibland får man en sån där känsla och det fick jag då. Han kommer från Kanada och det lär inte kosta många kronor att locka över honom. Han är liten men otroligt puckskicklig, tillsynens spelintelligent och passningsskicklig.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=28221
Vi behöver en stabil, trygg och spelskicklig back mer än vad vi behöver herr Nilsson.
Finns det då någon rimlig tro på att man kan få både delar under denna säsong? Småschizofren som jag är så svarar jag på min egen fråga och säger, JA det är möjligt om man lyfter blicken och försöker hitta något med potential till utveckling.
Djurgården erbjuder en miljö och en organisation som tillåter spelare att ta kliv. Säg mig vem som inte hade lyft sig mentalt av att ha vår publik i ryggen.
Till saken är att jag är bosatt i Norge och ser en del på norsk hockey. I get-ligan är finns det spelare som levererar allt mellan himmel och jord. För en dryg månad sedan var jag och såg på Vålerenga då de tog emot (och senare besegrade) linköping inför tomma läktare.
Då såg jag honom, den spelskickliga backen som skulle gjort det så bra i Djurgården. Ibland får man en sån där känsla och det fick jag då. Han kommer från Kanada och det lär inte kosta många kronor att locka över honom. Han är liten men otroligt puckskicklig, tillsynens spelintelligent och passningsskicklig.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=28221
Vad kostar egentligen bra spelare?
En klassback - ~150k/månaden?
Mackan - ~150k/månaden + 300k/månad 11/12, 12/13 ?
Är det en rimlig summa tro? Har vi de pengarna?
En klassback - ~150k/månaden?
Mackan - ~150k/månaden + 300k/månad 11/12, 12/13 ?
Är det en rimlig summa tro? Har vi de pengarna?
De jag tror att de största problemet just nu är Ragge. Ragge är inte bara en grym back, men han är också en ledare! Han ÄR vår kapten! Det är en sån back vi behöver! Det är där problemet ligger!
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Absolut. MEN, ledarfrågan blir mindre akut med en Nilson på isen. Att likställa Nilsons ledaregenskaper med Ragges är givetvis inte min avsikt, men han är det närmsta en frisk kapten vår trupp kan komma om han nu skulle ansluta och är den naturliga ersättaren av ett C om nu hemska tanke Ragge gjort sitt för världens vackraste förening.DIFDIF skrev:De jag tror att de största problemet just nu är Ragge. Ragge är inte bara en grym back, men han är också en ledare! Han ÄR vår kapten! Det är en sån back vi behöver! Det är där problemet ligger!
Säg den glädje som varar
DIF gjorde väl klart för Mackan när han stack att om han kommer tillbaka så kan han inte räkna med samma lön då de tvingas till att hitta en ersättare om han tar plats i NHL. Så Mackan borde vara väl medveten om situationen angående lönen redan när han satt på planet hem igen.Jockmaniac skrev:Mackan tog en chansning när han tackade nej till Djurgårdens "monsterbud" för att försöka i NHL igen. Faktumet är att hans chansning inte gick hem. Då får han helt enkelt stå sitt kast, om han nu verkligen är så mycket Djurgårdare som han säger. Väljer han att gå till någon annan elitserieklubb för att det finns fetare pengar med högre valörer där så är han ingen Järnkamin, det är inget påstående det är ett faktum. Dock så vill jag verkligen tro att han är det och skriver på nu i dagarnaMen som jag tjatat om liksom Kalle och många andra här på forumet. Prio ett måste vara en back, det måste verkligen Järlan o grabbarna förstå. Har vi inte råd med en skicklig back(som kan sköta ett uppspel) OCH Nilson så är det bara att hålla tummarna att han skriver på något ettårskontrakt i tex Finland eller Schweiz. Jag skulle inte stå ut med att se både Mackan och Linkan i Hiv, men vi måste tänka på lagbygget först och främst. Sad but true!
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag har lösningen på Mackan-problematiken. Låt han signa med Brynäs, sen byter vi bort Widing mot Mackan så är det klart.
Sen signar vi upp 2st klassbackar istället.
Sen signar vi upp 2st klassbackar istället.
Det snackas mycket om det där klassbacken, vem är han egentligen?
Det är september, och jag vet helt ärligt inte vart vi ska lyckas snappa upp en bra back som vi har råd med.
Det är september, och jag vet helt ärligt inte vart vi ska lyckas snappa upp en bra back som vi har råd med.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Det finns ingen klassback, det är bara ett tomt rykte. Verkar som att Järlan&Co är mer inne på att få hem Nilson än en back, tyvärr. Gillar inte att man väntar både på Ragge och eventuellt då Kronwall, det funkar ju fan inte.Edin skrev:Det snackas mycket om det där klassbacken, vem är han egentligen?
Finns många "Klubertanz" kvar där ute. Säker på att Järlan o co. har ett antal namn man funderar på för tillfället. Spelare som inte är allt för dyra men ändå kan blomma ut. De svåra i det här läget att man troligtvis inte sett spelaren live, vilket gör det mer chansartat.
Risktagningen med Ragges vara eller icke vara i laget känns sådär nu. Lite som det var med Jonson i fotbollslaget ett tag. Men om inte Ragge är fit för att fortsätta så öppnas ju en del löneutrymme.
Risktagningen med Ragges vara eller icke vara i laget känns sådär nu. Lite som det var med Jonson i fotbollslaget ett tag. Men om inte Ragge är fit för att fortsätta så öppnas ju en del löneutrymme.
Det är just det vi måste veta SNART, gillar inte att man smyger med det så mycket. Förståeligt, men väldigt tråkigt för oss fans. Varifrån kom Klubertanz förresten? Helsingfors vare va? Så visst finns det nog folk som Järlan har koll på, men de måste hit snart!fidyekcoh skrev:Finns många "Klubertanz" kvar där ute. Säker på att Järlan o co. har ett antal namn man funderar på för tillfället. Spelare som inte är allt för dyra men ändå kan blomma ut. De svåra i det här läget att man troligtvis inte sett spelaren live, vilket gör det mer chansartat.
Nu blir jag säkert påhoppad, men men. Tycker nästan vi borde få in en bra keeper till. Låna ut Mark-in-da-park och låt riddarn vakta båsdörren.
Tykcer Riddarn ser mer och mer darrig ut. Han sprider puckarna rakt i händerna på motståndarna. Men jag ska inte döma honom ännu utan ger honom 10-15 matcher till. Men har han inte visat på dessa matcher tycker jag vi ska söka oss efter en ny målvakt.
Sen hoppas jag ragge kan visa lite känsla, vet han att han kommer kunna lira snart, så ska vi vänta. Men känner han på sig själv att han inte kommer kunna lira, så ska han nog tacka för sig så vi kan få n någon annan back.
Tykcer Riddarn ser mer och mer darrig ut. Han sprider puckarna rakt i händerna på motståndarna. Men jag ska inte döma honom ännu utan ger honom 10-15 matcher till. Men har han inte visat på dessa matcher tycker jag vi ska söka oss efter en ny målvakt.
Sen hoppas jag ragge kan visa lite känsla, vet han att han kommer kunna lira snart, så ska vi vänta. Men känner han på sig själv att han inte kommer kunna lira, så ska han nog tacka för sig så vi kan få n någon annan back.
Varför inte låtar Mark lira en match till? De han lirade på försäsongen gjorde han bra, dock så fick han en svacka mot Brynäs. Låt Mark börja nästa match!DIFRobbex skrev:Nu blir jag säkert påhoppad, men men. Tycker nästan vi borde få in en bra keeper till. Låna ut Mark-in-da-park och låt riddarn vakta båsdörren.
Helt sant där. Skulle mark göra en kanon match där, kanske riddarn skulle blir mer "taggad" och ta i lite mer. Men ser det inte ljusare ut inom 10-15 matcher på keeper fronten, får vi nog börja leta efter något. Tim kanske skulle kunna få göra någon match snart. Han har sett rätt skaplig ut i Sundsvall.Kentta skrev:Varför inte låtar Mark lira en match till? De han lirade på försäsongen gjorde han bra, dock så fick han en svacka mot Brynäs. Låt Mark börja nästa match!DIFRobbex skrev:Nu blir jag säkert påhoppad, men men. Tycker nästan vi borde få in en bra keeper till. Låna ut Mark-in-da-park och låt riddarn vakta båsdörren.
jag har skrivit så mycket om att gå och stötta och att det finns lösningar och att det tillslut kommer klicka... Jag har skrivit med mer glöd än dom allra flesta här inne... finns en massa inlägg på grejer jag har skrivit speciellt matchen mot aik.... Min glöd och min tro har absolut inte försvunnit.... Många är så djupt depprimerande att dom hjärntvättat sig själva liksom djurgården.
Clear your minds!
Clear your minds!
Jag tror och hoppas på att DIF kommer resa sig ganska mycket snart, men om jag ska vara ärlig så tror jag att de största problemen ligger i att vi har gjort helt fel nyförvärv. Man kan se att både bombom och Widing är här och spelar hockey bara för pengarna. T.e.x på försäsongen när första femman presenterades så åkte alla spelare till målvakten och slog klubban på benskyddet förutom bombom som bara åkte till blålinjen direkt och ställde sig som att han var bara redo att spela och inte bry sig om ngt annat. Vad hände med stockholmsvärvningarna och killarna med passion för klubben. Jag tror inte folk anar hur mycket spelare som Danielsson, Engqvist, Stor-Honken, Timmy och Zigomanis verkligen betydde för klubben även dom dessa inte stänkte in poäng.
Det här är visserligen inte de som e hela problemet med att vi underpreserar men jag tror själv att det har en väldigt stor del i allt.
Det här är visserligen inte de som e hela problemet med att vi underpreserar men jag tror själv att det har en väldigt stor del i allt.