Säsongen 2010/2011
Re: Säsongen 2010/2011
Lassen är redo för spel imorgon. Jag ser inget annat än att ge honom chansen att spela istället för någon av våra andra katastrofbackar. Det kan knappast bli sämre!
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Redan i somras påtalade jag att värvningar som vi gjort taktiskt sett såg väldigt märkliga ut t ex att många snabba backar ersatts av betydligt tyngre spelare eller av juniorer. Vidare blev man sågad längs med fotknölarna när man påtalade bristen på centrar. NU torde det väl inte råda någon tvekan om att de som ansvarat för värvningar inför denna säsong har genomfört ett fuskbygge utan like.
* Man har chansat på målvaktssidan med Ridderwall och Mark. ( Detta samtidigt som Danne Larsson och antagligen även Tellan funnits tillgängliga. )
* Snabba och duktiga backar har ersatts med tyngre diton och juniorer. Tycker det genomgående har märkts att våra backar har haft svårt att hänga med när motståndare bara dumpat puck ner i vår zon. Förra säsongen hade vi Kyle och Timmy som var snabba och alltid först på de puckarna. Dessutom var de hyfsat pucksäkra. Vad har vi ersatt dem? Bara att hoppas att Lassen är både snabb och hygglig med puck annars ser det riktigt illa ut.
* Inför denna säsong tappades fyra centrar och den som ersatt alla dessa fyra är junioren Johan Norman. Hade kunnat köpa om Norman ersatt Holmqvist, men det är smärtsamt uppenbart att Engqvist, Zigge och Josefsson saknas något enormt.
Många härinne menade att det var lugnt och myste över signingen av Ekman och sedan även av Widing. Problemet är bara det att vårt spel i mångt och mycket bygger på långa anfall där två forwards skall ligga som bålgetingar och pressa på. För att detta skall fungera behöver de ha en smart center som ligger rätt, kan snappa upp de puckar som forwardsspelarna pressat fram samt ta ansvaret bakåt. Nu finns inte dessa centrar vilket gör både defensiven och offensiven lidande. Backarna har inga gjutna spelar att slå första passet till samtidigt som backbesättningen blivit svagare vilket självfallet inte heller underlättar situationen.
Vidare har bristen på naturliga centrar fört med sig att vi blivit katastrofalt dåliga på att teka. Att Falk dessutom går på backplats just nu gör att vi tappat än mer i denna formen. Mot AIK senaste hade AIK två spelare på över 70% vinster. Normalt sett är det vi som ligger på de nivåerna med Otto, Falk m fl. Haken nu är att vi tappat duktiga tekare som Zigge och Enqvist och inte ersatt dessa. Med Falk då borta från tekningarna betyder detta att vi ger bort gratischanser till våra motståndare i stor utsträckning samtidigt som vi inte får gratischanserna på tekningar längre som vi fick förra säsongen.
Vidare menade många att det fanns spelare redan i truppen som kan lira center, men detta har inte riktigt visat sig vara fallet tyvärr. Eklund är en powerforward, Krüger verkar helt klart göra sig bäst som just forward och Ekman har om man bortser från en del individuella prestationer varit bedrövligt svag. Någon center är han knappast heller för övrigt.
I dagsläget har vi en smart rutinerad center i Ottosson samt en lovande junior i Norman. Vidare har vi då Falken som tyvärr spelar back. Centerpositionen är en nyckelroll både defensivt och offensivt och vi har EN enda rutinerad naturlig center just nu. Inte direkt märkligt att spelet inte fungerar.
De värvningsansvariga har tyvärr genomfört ett fuskbygge utan like där man hoppats att två yngre målvakter skall hålla, att snabba backar skall kunna ersättas med tyngre och klumpigare diton eller juniorer. Vidare väljer man att inte ersätta Ragge trots att det är osäkert när eller ens om han kan lira något mera. Fyra centrar försvann inför säsongen och de har ersatts av en junior. Mackan Nilsson valde i sista stund att pröva en NHL-camp och för det löneutrymmet väljer ledningen att signa Widing?! Ytterligare en forward när vi fullständigt skriker efter centrar och backar. Dessutom kastar man bort 300k i månaden på spelaren ifråga.
Det absolut mest galna i sammanhanget är att det dessutom indikerats att det finns utrymme att plocka hem Mackan Nilson. Alltså ytterligare en forward, den enda lagdelen där vi har ett enormt överskott på spelare. Frågan måste ställas om de ansvariga fullständigt tappat förståndet?
Min högst personliga uppfattning är att jag anser att de ansvariga för värvningar inför denna säsong tar bladet från munnen och talar om hur de tänkt med dessa signingar?
För att vi skall ha minsta möjlighet att vända på detta krävs det som jag ser det minst tvåa nya spelare av toppklass:
• En komplett tvåvägs back av toppklass
• En smart center av toppklass
Detta under förutsättning att Ragge kan lira. Om det visar sig att han inte kan detta måste ytterligare en back in i januari.
Får vi in en back till kan Falken spela center igen och får vi dessutom in en center till skulle vi i alla fall ha Otto, Falk, Norman samt då ytterligare en toppcenter att ställa på isen.
Ta omedelbart kontakt med Niklas Person för om han inte får kontrakt med något NHL-gäng borde vi göra allt för att signa honom. Precis den spelartyp som vi skriker efter.
Vidare menar jag att vi bör leta efter andra alternativ åt Widing. Kan inte se hur han skall kunna göra skäl för 300k i lön per månad. Han hade säkert fungerat tillsammans med en kanoncenter, men då detta saknas har vi ingen större nytta av spelartypen. De 300k per månad kunde istället med fördel läggas på ytterligare en back istället eller på att locka hit en toppcenter.
Fuskbygget DIF anno 2010-2011 är redan synat och nu är det dags att agera!
* Man har chansat på målvaktssidan med Ridderwall och Mark. ( Detta samtidigt som Danne Larsson och antagligen även Tellan funnits tillgängliga. )
* Snabba och duktiga backar har ersatts med tyngre diton och juniorer. Tycker det genomgående har märkts att våra backar har haft svårt att hänga med när motståndare bara dumpat puck ner i vår zon. Förra säsongen hade vi Kyle och Timmy som var snabba och alltid först på de puckarna. Dessutom var de hyfsat pucksäkra. Vad har vi ersatt dem? Bara att hoppas att Lassen är både snabb och hygglig med puck annars ser det riktigt illa ut.
* Inför denna säsong tappades fyra centrar och den som ersatt alla dessa fyra är junioren Johan Norman. Hade kunnat köpa om Norman ersatt Holmqvist, men det är smärtsamt uppenbart att Engqvist, Zigge och Josefsson saknas något enormt.
Många härinne menade att det var lugnt och myste över signingen av Ekman och sedan även av Widing. Problemet är bara det att vårt spel i mångt och mycket bygger på långa anfall där två forwards skall ligga som bålgetingar och pressa på. För att detta skall fungera behöver de ha en smart center som ligger rätt, kan snappa upp de puckar som forwardsspelarna pressat fram samt ta ansvaret bakåt. Nu finns inte dessa centrar vilket gör både defensiven och offensiven lidande. Backarna har inga gjutna spelar att slå första passet till samtidigt som backbesättningen blivit svagare vilket självfallet inte heller underlättar situationen.
Vidare har bristen på naturliga centrar fört med sig att vi blivit katastrofalt dåliga på att teka. Att Falk dessutom går på backplats just nu gör att vi tappat än mer i denna formen. Mot AIK senaste hade AIK två spelare på över 70% vinster. Normalt sett är det vi som ligger på de nivåerna med Otto, Falk m fl. Haken nu är att vi tappat duktiga tekare som Zigge och Enqvist och inte ersatt dessa. Med Falk då borta från tekningarna betyder detta att vi ger bort gratischanser till våra motståndare i stor utsträckning samtidigt som vi inte får gratischanserna på tekningar längre som vi fick förra säsongen.
Vidare menade många att det fanns spelare redan i truppen som kan lira center, men detta har inte riktigt visat sig vara fallet tyvärr. Eklund är en powerforward, Krüger verkar helt klart göra sig bäst som just forward och Ekman har om man bortser från en del individuella prestationer varit bedrövligt svag. Någon center är han knappast heller för övrigt.
I dagsläget har vi en smart rutinerad center i Ottosson samt en lovande junior i Norman. Vidare har vi då Falken som tyvärr spelar back. Centerpositionen är en nyckelroll både defensivt och offensivt och vi har EN enda rutinerad naturlig center just nu. Inte direkt märkligt att spelet inte fungerar.
De värvningsansvariga har tyvärr genomfört ett fuskbygge utan like där man hoppats att två yngre målvakter skall hålla, att snabba backar skall kunna ersättas med tyngre och klumpigare diton eller juniorer. Vidare väljer man att inte ersätta Ragge trots att det är osäkert när eller ens om han kan lira något mera. Fyra centrar försvann inför säsongen och de har ersatts av en junior. Mackan Nilsson valde i sista stund att pröva en NHL-camp och för det löneutrymmet väljer ledningen att signa Widing?! Ytterligare en forward när vi fullständigt skriker efter centrar och backar. Dessutom kastar man bort 300k i månaden på spelaren ifråga.
Det absolut mest galna i sammanhanget är att det dessutom indikerats att det finns utrymme att plocka hem Mackan Nilson. Alltså ytterligare en forward, den enda lagdelen där vi har ett enormt överskott på spelare. Frågan måste ställas om de ansvariga fullständigt tappat förståndet?
Min högst personliga uppfattning är att jag anser att de ansvariga för värvningar inför denna säsong tar bladet från munnen och talar om hur de tänkt med dessa signingar?
För att vi skall ha minsta möjlighet att vända på detta krävs det som jag ser det minst tvåa nya spelare av toppklass:
• En komplett tvåvägs back av toppklass
• En smart center av toppklass
Detta under förutsättning att Ragge kan lira. Om det visar sig att han inte kan detta måste ytterligare en back in i januari.
Får vi in en back till kan Falken spela center igen och får vi dessutom in en center till skulle vi i alla fall ha Otto, Falk, Norman samt då ytterligare en toppcenter att ställa på isen.
Ta omedelbart kontakt med Niklas Person för om han inte får kontrakt med något NHL-gäng borde vi göra allt för att signa honom. Precis den spelartyp som vi skriker efter.
Vidare menar jag att vi bör leta efter andra alternativ åt Widing. Kan inte se hur han skall kunna göra skäl för 300k i lön per månad. Han hade säkert fungerat tillsammans med en kanoncenter, men då detta saknas har vi ingen större nytta av spelartypen. De 300k per månad kunde istället med fördel läggas på ytterligare en back istället eller på att locka hit en toppcenter.
Fuskbygget DIF anno 2010-2011 är redan synat och nu är det dags att agera!
Mycket mycket bra skrivet Kalle. Nyanserat, lugnt och konstruktivt!
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Du är givetvis helt rätt ute Kall-El, men Nilson har erfarenhet av centerspel från förr och så även Nisse, och Krüger kan mycket väl ha draftats som center som påståtts tidigare. Problemet är ju som du tar upp det här med tekningarna. Vi miste Elitseriens bästa tekare, och det är inte något som går av för hackor. Ziggys tekningar genererade mängder med organiserade anfallsuppställningar.
Men, jag väljer att fortfarande lita till Hardy som givetvis haft ett finger med i spelet.
Men, jag väljer att fortfarande lita till Hardy som givetvis haft ett finger med i spelet.
Säg den glädje som varar
http://hockeysverige.se/spelhornan_news ... d=10665502
Linkan i tredjekedjan. Känns helt skumt.
Hade föredragit Linkan framför Widing alla dagar i veckan.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Självklart hade Linkan varit att föredra. Men tyvärr är inte Järlan av samma åsikt. Han föredrar att lägga pengarna på en utpräglad målskytt tillika legoknekt utan DIF-hjärta.kaminor skrev:http://hockeysverige.se/spelhornan_news ... d=10665502
Med Linkan hade vi fått en given poängmaskin och ett fungerande pp.
Bland det mest idiotiska beslut som DIF någonsin tagit.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- DIF_Soldier
Alla är legoknektar till en början. Kom ihåg att självaste Otto hade aik som favoritlag.BOMBOM BOUCHARD skrev:Självklart hade Linkan varit att föredra. Men tyvärr är inte Järlan av samma åsikt. Han föredrar att lägga pengarna på en utpräglad målskytt tillika legoknekt utan DIF-hjärta.kaminor skrev:http://hockeysverige.se/spelhornan_news ... d=10665502
Tim Eriksson har sju säsonger bakom sig i en äcklig förening men har inlett en kontinuitet i vår förening och så länge han spelar för oss är han Djurgårdare, så även Widing (om han väljer att stanna i DIF)
Säg den glädje som varar
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Håller inte med dig alls. Widing har väldigt mycket kvar innan jag ser honom som Djurgårdare.DIF_Soldier skrev:Alla är legoknektar till en början. Kom ihåg att självaste Otto hade aik som favoritlag.BOMBOM BOUCHARD skrev:Självklart hade Linkan varit att föredra. Men tyvärr är inte Järlan av samma åsikt. Han föredrar att lägga pengarna på en utpräglad målskytt tillika legoknekt utan DIF-hjärta.kaminor skrev:http://hockeysverige.se/spelhornan_news ... d=10665502
Tim Eriksson har sju säsonger bakom sig i en äcklig förening men har inlett en kontinuitet i vår förening och så länge han spelar för oss är han Djurgårdare, så även Widing (om han väljer att stanna i DIF)
Otto vs Widing, som att jämföra äpplen och päron.
Att sedan begära att alla hockeyspelare ska födas som Djurgårdare för att kunna betraktas som en är väl aningen naivt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- DIF_Soldier
Jag har på intet sätt jämfört Widing och Otto, jag jämförde Tim och Widing. Otto var bara ett sätt att påvisa att alla kan ändra uppfattning till det bättre.BOMBOM BOUCHARD skrev:Håller inte med dig alls. Widing har väldigt mycket kvar innan jag ser honom som Djurgårdare.DIF_Soldier skrev:Alla är legoknektar till en början. Kom ihåg att självaste Otto hade aik som favoritlag.BOMBOM BOUCHARD skrev: Självklart hade Linkan varit att föredra. Men tyvärr är inte Järlan av samma åsikt. Han föredrar att lägga pengarna på en utpräglad målskytt tillika legoknekt utan DIF-hjärta.
Otto vs Widing, som att jämföra äpplen och päron.
Att sedan begära att alla hockeyspelare ska födas som Djurgårdare för att kunna betraktas som en är väl aningen naivt.
Säg den glädje som varar
-
Innan jag började titta på hockey så höll jag på Modo! Enbart för att jag visste att de hade två jätteunga talanger som dessutom var tvillingar och såg identiska ut
Sen gick jag på första Elitseriematchen med farsan och brorsan på Globen och var såld efter det. Med andra ord väldigt få bebisars första ord är "Daniel Fernholm är en h*ora", "Hardy Nilssons Järnkaminer" eller liknande...

100% DJURGÅRDSJ***L
Det enda jag kan tänka på nu är att om vi spelar så här nu, då tänker jag fan flytta utomlands i November och glömma allt vad hockey innebär under den perioden... Kan ju bara bli katastrof.
va fan har vi tränat sommarträning för att spela 10min eller har vi tränar sommarträning för att spela 60 min?!?....för h-lv-t- låt benen gå och S P E L A trissan mellan varandra för f-n!
Bara jag som känner att vi är schyssta som ger de andra lagen försprång såhär i inledningen?
Jag menar sen när Nilson och Staffan har kritat på och Ragge är hel. Vilket lag ska stoppa oss?
Jag menar sen när Nilson och Staffan har kritat på och Ragge är hel. Vilket lag ska stoppa oss?
i
- DIF_Soldier
Vad är det som säger att Staffan ens är nära? Ragge är trasig och förmodligen för gott. Mackan är en tidsfråga innan vi får svaret. Är det någon som är nära så är det väl Nilson - finns det något som pekar på detsamma gällande Kronwall?isolerad skrev:Bara jag som känner att vi är schyssta som ger de andra lagen försprång såhär i inledningen?
Säg den glädje som varar
Men var lite positiv!DIF_Soldier skrev:Vad är det som säger att Staffan ens är nära? Ragge är trasig och förmodligen för gott. Mackan är en tidsfråga innan vi får svaret. Är det någon som är nära så är det väl Nilson - finns det något som pekar på detsamma gällande Kronwall?isolerad skrev:Bara jag som känner att vi är schyssta som ger de andra lagen försprång såhär i inledningen?
Det har varit alldeles för lite optimism senaste tiden i forumet. Hoppas det inte smittar av sig till laget!
i