Aik Solna - Djurgårdens IF, 28/9 2010

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Aik Solna - Djurgårdens IF, 28/9 2010

Inlägg av Caveman »

SirDIFalot skrev:Exakt, en torsk kan man ju alltid ta även om det är tungt. Men inte som det var igår. Inte på det sättet man föll på...
.... inte mot sålna aik.
Användarvisningsbild
kotten

Inlägg av kotten »

Jockmaniac skrev:Kräver röda tröjor imorgon. Känns som det sista halmstrået just nu :wink:
+1 :lol:
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

kotten skrev:
Jockmaniac skrev:Kräver röda tröjor imorgon. Känns som det sista halmstrået just nu :wink:

He he, har redan tänkt tanken
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Mäklaren skrev:Men alltså FY FAN. Jag har nyss tittat igenom gnagets laguppställning, vad fan är det frågan om? Att man kan vika ned sig så fruktansvärt mot ett gäng allsvenska hobbyspelare är för mig helt jävla sjukt. Vad fan håller laget på med? Detta är det mesigaste och mest tafatta DIF jag har sett på länge och denna derbyförlust svider mer än alla fotbollsderbytorskar tillsammans, eftersom hockeyn är vår sport och vi alltid har varit nummer 1!
Det är just detta som jag nu har suttit och grubblat på hela dagen (inte mycket arbete gjort inte). Vi är spelare för spelare bättre än dom på pappret, okej Dicken är bra på sin plats nu när Ragge är borta men annars är det solklart. Kan vi skylla på hjärtat då? Näe inte ska vi kunna det heller då vi vet sedan tidigare att det finns ett antal spelare i laget som har tillräckligt med hjärta för DIF för att driva runt Globens el-aggregat i 10 år. Var det så jäkla enkelt att det bara var inställningen? Då är jag rädd, för vi kommer att vara ett jagat lag i år efter fjolåret och det är många lag som kommer att ha en mördande inställning mot oss...framförallt råttorna i komande derbyn.
Bergan

Inlägg av Bergan »

Eftersom jag bara håller lite lagom på DIF tror jag att jag är rätt man att bringa lite sans och förnuft bland alla jeremiader i forumet.

Det som hände var alls inte oväntat. AIK hade allt att vinna och DIF allt att förlora, det har sagts tidigare men tål att upprepas. Vad som händer är att det lag som egentligen är det bättre, DIF alltså, inte offrar blod, svett och tårar för en vinst. Men detta, tror jag, sker helt omedvetet. Det är knappast så, som någon på forumet påstod, att vissa spelare "pissar på vapenskölden", eller hur det nu uttrycktes. Om man anser sig bättre, vill man omedvetet visa motståndaren det genom att vara bättre UTAN att behöva ge precis allt. Det är svårt att suggerera sig själv till en underdog som satsar precis allt.

Nu är jag inte så orolig för DIF i det långa loppet, och inte för HV (mitt lag) heller. När DIF och HV inser att de inte är världsmästare som kan glida omkring på en skridsko, och det kommer att ske allra senast i januari, kommer också vinsterna. Kom ihåg var ni läste det först ;-)

En annan sak: flera på forumet retar sig på att inte ens de med höga löner ger allt. Jag tror dock att de flesta av oss kan skriva under på att det inte finns något enkelt samband mellan lön och nedlagd energi. Jag jobbar i a f inte mer energiskt i dag, efter 14 år i mitt yrke, än jag gjorde som nyutexaminerad, trots en väsentligt högre lön. Jag är naturligtvis bättre i dag än för 14 år sedan, och därför värd mer för min arbetsgivare, men det är en annan sak.
Senast redigerad av Bergan den 2010-09-29 13:36:27, redigerad totalt 1 gånger.
Mash

Inlägg av Mash »

Denna dag gick man och skämdes otroligt för att vara Djurgårdare... 5-2 mot ett par råttor, klacken lämnar 10min före slutet och de startar även bråk.. Vad fan är det med er som är där ?! Vad hände med känslan i premiären, ligger under med ett 0-1, vi slutar inte sjunga, det kommer 0-2, vi slutar inte sjunga, det kommer 1-2, vi höjer våra röster. Det kommer 2-2, vi höjer våra röster ännu mer och till sist kommer det 3-2 och vi fullkomligt exploderar och stöttar laget! Vad hände med den känslan? Är det ni som enbart har köpt derby biljetter under säsongen för att slåss? Vad fan är detta, skärpning...

Visst är man sur och förbannad på lagets insats igår men man är fan mer förbannad över hur klacken betedde sig.

Nu börjar vi blicka framåt, det kommer nya ljusa dagar, imorgon fyller vi Hovet och stöttar grabbarna på isen! Sjung för glädje, lägg matchen bakom er och blicka framåt! Vi tar dom 4 November
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

Sitter här sjukt trött efter varit en grymt jobbigt dag. Svårt att få någon sömn på grund av alla tankar i huvudet. Alla hån man fått från äckliga råttor gör det inte bättre..

Jag kan ta en förlust, även mot sålna. Men inte på det sättet som det såg ut igår. Som många tidigare sagt; var fan är viljan, hjärtat och kämparglöden? Jag trodde dessa faktorer gjorde en djurgårdare. De enda som jag tyckte visade hjärta var Brodin och Cehlin, 20 respektive 19 år. Vad hände med dem andra? Totalt oacceptabelt agerande från resterande spelare (dock ger jag godkänt till Krüger och Norman). Att bli helt utspelade av ett gäng elitserieturister är i mina ögon helt oförståeligt.
Att det sedan finns "fans" som skämmer ut oss andra är nästan lika pinsamt. Idioter.

Någon måste göra något. Vem och vad?
Användarvisningsbild
easer90

Inlägg av easer90 »

Mash skrev:Vad fan är det med er som är där ?! Vad hände med känslan i premiären, ligger under med ett 0-1, vi slutar inte sjunga, det kommer 0-2, vi slutar inte sjunga, det kommer 1-2, vi höjer våra röster. Det kommer 2-2, vi höjer våra röster ännu mer och till sist kommer det 3-2 och vi fullkomligt exploderar och stöttar laget! Vad hände med den känslan?
Det var så även igår... Det kom 2 skitmål för aik och vi fortsatte att sjunga om än lite lågt. Sen kom 2-1 snabbt och vi sjöng högre, sen kom även 2-2 och det exploderade sen slutade Djurgården spela.... och då slutade vi sjunga.
Wainscotting

Inlägg av Wainscotting »

Nu har jag visserligen inte läst hela tråden så det är mycket möjligt att det här är idel upprepningar av vad andra redan sagt.

I dagens Svenska Dagbladet säger Ottosson att det var fel på inställningen och att det var för mycket lättja i spelet. Hur är det ens möjligt att ha bristande inställning när det är första derbyt på drygt åtta och ett halvt år?

Djurgårdens IF - Allmänna IK är Nordens största rivalitet i sport, alla kategorier, det är det första tvillingderbyt på åtta och ett halvt år på seniornivå och spelarna i DIF har problem att tända till. Jag förstår inte, hur är det möjligt? Hur?

Jag begär inga trepoängare. Det jag vill se är inställning och vilja, attityd och hjärta.

Spelare som Ölvestad, Ottosson, Tjärnqvist, Ekman, Widing, Holmqvist, Printz och Boumedienne inte riktigt verkar bry sig, glider runt på isen, slår bort puckar till höger och vänster, verkar oengagerade och slarvar av och till så mycket att man blir mörkrädd. De spelarna ska fungera som ledare och föregå med gått exempel för ungdomarna. Man kan inte kräva att det ska vara de juniorer som visade vilja igår som ska bära laget. Brodin, Krüger, Norman och Cehlin samt i viss mån även Claesson. Det räcker inte med att det är fyra-fem grabbar på 19-20 år som vill framåt och som kämpar.

Det är inte konstigt att DIF åker på utvisningar för för många spelare på isen när det är någon som glider in till båset och han ska ersättas av någon hungrig junior. De vet om att domarna kommer att vara jättepetiga med den nya gränsen, alltså var noga vid byten och framför allt glid inte in till båset, i synnerhet inte i ett derby och i underläge.

Centerbristen blir mer och mer uppenbar. Man kan inte ersätta fyra centrar med en junior och ett knippe forwards. Det går inte, även om Norman är bra så kan han inte täcka upp för både Enqvist, Josefson och Zigomanski.

Med facit i hand är jag nästan glad att jag blev sjuk och inte kunde gå. Eller glad är fel ord, lättad snarare. Det var också en lättnad när min CSports tvärdog så att jag slapp se skiten.

Bedrövligt!
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Jag är precis lika besviken som alla andra. Jag trodde att den här matchen skulle tända spelarna lika mycket som premiärmatchen mot HV71 och att vi även igår skulle prestera riktigt bra. Tyvärr blev det inte så och jag kan bara konstatera detta: VI ÄR INTE BRA JUST NU.

Jämfört med förra året då vi vann Nordic Trophy och man fick guldvittring redan då, så har detta år bjudit på en dålig försäsong och en otroligt dålig start på elitserien. Jag tror därmed att vi måste sänka kraven ordentligt. Iallafall i början av säsongen.

I mitt tycke är lagbygget totalt obalanserat. Typ mer än jag någonsin sett ett lag tidigare. Vi har namnkunniga och bra forwards som säkert kommer prestera bättre ju längre säsongen lider, men vi saknar naturliga centrar, trygga backar och bra målvakter. Det är alltså Järlan, Hardy m.fl. som får bära det tyngsta ansvaret för detta i mina ögon.

Även om det känns för j-la tungt nu så ser iaf jag redan fram emot att det är match imorgon igen och det är lika underbart som vanligt. Misären är ett faktum och kraven har sänkts från min sida (just nu) så det finns mycket att hoppas på imorgon. Allt som är positivt är ett steg i rätt riktning: en stabil match av Riddarn, rejält backspel, många mål framåt, en poäng eller två, osv.

Nej, bit ihop nu grabbar och tjejer. Det är en lång säsong och jag ser hellre att vi är dåliga nu och växer under säsongen än tvärtom!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Det är många som skriver bra saker här nu, hoppas det inte är till spillo.

Visst kan man leta efter komplexa förklaringar, som att det t ex saknas någon center eller att kedjorna är fel sammansatta. Men det jag retar mig på är inte att vi inte vinner och spelar fantastisk sambahockey, utan att varje närkamp förlorades. Spelarna duckar och åker undan. Man fullföljer inte.

Någon slags blandning av lathet och feghet är vad som bjuds hugade hockeyfans, och det är helt enkelt inte acceptabelt. Jag kommer tillbaks med full kraft på läktaren när spelarna visar att det är ett ömsesidigt engagemang under matcherna.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
djurgårdsj*vel

Inlägg av djurgårdsj*vel »

kotten skrev:
+10 :P De var då de röda dräkterna började användas som de började vinna
Bobhead

Inlägg av Bobhead »

sensei skrev:Det är många som skriver bra saker här nu, hoppas det inte är till spillo.

Visst kan man leta efter komplexa förklaringar, som att det t ex saknas någon center eller att kedjorna är fel sammansatta. Men det jag retar mig på är inte att vi inte vinner och spelar fantastisk sambahockey, utan att varje närkamp förlorades. Spelarna duckar och åker undan. Man fullföljer inte.

Någon slags blandning av lathet och feghet är vad som bjuds hugade hockeyfans, och det är helt enkelt inte acceptabelt. Jag kommer tillbaks med full kraft på läktaren när spelarna visar att det är ett ömsesidigt engagemang under matcherna.
Jag håller med i mycket av vad som sagts. Det var pinsamt igår. Längesedan jag skämdes så mycket. MEN vad jag inte håller med om är din inställning till att sluta gå på matcher ett tag framöver för att spelarna inte visar vilja. Vad vill du visa med detta? Jag tror det är en förfinad ursäkt att stanna hemma för att du är rädd att vi åker på fler pinsamma torskar. Det är skönare att ta dem hemma i TV-soffan.

Enligt mig viker du ner dig precis lika mycket som spelarna gjorde igår. Så fort det börjar gå emot så väljer du att "ducka och åka undan" och "inte fullfölja" som du så snyggt sa. Det är vi fans som är Djurgårdens IF. Glöm inte det.

Se till att masa dig till de kommande matcherna och visa att vi fans INTE viker ner oss.
Användarvisningsbild
djurgårdsj*vel

Inlägg av djurgårdsj*vel »

Det är inte många här inne som nämner Ridderwall. Är det bara jag som tycker han har spelat riktigt uruselt hitills. Förra året vid den här tiden skrek många att Wesslan skulle bort. Att han var en fladdrande sprattelgubbe och att Riddarn skulle få chansen. Well well well, here he is mr Ridderwall.....Oj, vad jag tror att de som klagade förra året vill ha Wesslan tillbaka i år....eller har jag fel?
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Det jag inte kan förstå är att man år efter år envisas med att gå in med ett ''oskrivet kort'' till målvaktssida. Värva Tellan på långtidskontrakt för fan så det blir någon ordning och kontinuitet längst bak!
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Skriv svar