Kall-El skrev:
Oj här hade det hänt mycket.
Däremot tror jag att man lever i en drömvärld om man tror att Arenabolaget skulle vara villiga att "bli snällare" mot DIF om vi köpte mer grejer i samband med matcher. Det bolag är ju vinstbaserat och deras VD gör säkert sitt bästa för att kunna visa upp så bra resultat som möjligt.
När det gäller souvernirer känner jag mig lite för gammal för detta. Skall jag köpa något skall det vara snygga kläder med en diskret DIF-logga och absolut inga flames eller annat strunt.
Där det finns pengar att tjäna är givetvis på försäljning kring matcher. Då tänker jag INTE på souvernirer utan på dricka, snacks, käk mm. Här gör man dessutom pengar på befintliga åskådare så dessa pengar är "säkra" och kräver ingen publiktillströmning. För att få kontroll över detta samt kanske möjlighet till en egen driven spelbutik inne på arena blir nog svårt så länge man har med arenabolaget att göra. Möjligheterna är oöndligt mycket större om man har egen kontroll över "lokalerna", se bara vad DIF fotboll gjort med Klocktornet. Det är saker i den stilen som Hockeyn behöver för att bli mer het.
Även om man vissa säsonger kanske kan höja snittet med några 100 personer måste man hitta andra vägar att dra större inkomster. Detta kan endast göras om man har egen arena eller kontrollerar försäljning kring arenan som fotbollen nu gör. Enda möjligheten på längre sikt om DIF vill vara toppklubb är att antingen ta över driften av Hovet eller bygga eget antingen tillsammans med några andra intressenter eller helt på egen hand. Detta kräver antagligen samtidigt en flytt till någon av grannkommunerna, men detta är en smäll man får ta. En välanpassad arena med bra stämning drar folk även om det sulle krävas 20 minuter längre restid.
Jag vet att många här inne är rätt trötta på den hållning vi realister välja att vädra. Antagligen är ni lika trötta som vi är på att höra om tjatet om mer folk till betydelselösa matcher. Känns som att vi prövat er variant ett antal säsonger nu utan att det blivit så mycket bättre kanske vore idé att titta på andra lösningar som kan fungera inte bara för stunden utan även längre in i framtiden.
Efter att ha läst vissa personers inlägg här inne kan man fråga sig om de är medvetna om vad kritiskt tänkande innebär. Att bara nickande stämma in i kören att mer folk på matcherna löser problemen är att gräva ner huvudet i sanden. Förutom det faktum att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att locka mer folk är inte detta en lösning som funkar över längre sikt.
Arenabolaget är tvunget att gå med vinst, och det beslutet är politiskt och är en överenskommelse mellan alla de olika partierna!
När det gäller souvenirer håller jag med, jag vill se snygga kläder med diskret DIF-logga.
Men jag vet att DIF Fotboll och JK har problem med dessa souvenirer. Dom säljer inte tillräckligt bra. Det som ”den stora massan” vill ha är souvenirer med stora ”blaffor” på. Det är de som säljer och gör vinst. Därför görs det mest sådant.
Och jag antar att samma sak gäller för DIF Hockey.
Jag håller med om ganska mycket (nåja) du skriver på forumet. Om det kritiska tänkandet, och att tänka realistiskt. Och att många inte gör det. Men när du för fram lösningar så för du fram det som ren fakta utan att ha något att basera det på.
Som med en ny arena. Du som drar exempel till fotbollen vet då att Lunkan flera gånger sagt att det inte kommer gå runt utan fasta löpande intäkter såsom kontor, affärer eller liknande. Att det blir själva grunden.
Att inkomster för egna matcher med kringförsäljning och andra arrangemang såsom konserter m.m. är alldeles för osäkert att budgetera det hela kring, men kan bli ett väldigt bra, men osäkert, tillskott.
Samma sak gäller för en hockeyarena också, tror jag.
DIF fotboll har väl också, vad fåglar viskat i mitt öra, för några år sedan lite (väldigt) löst kollat alternativ i grannkommuner angående en ny arena. Men efter lite undersökningar insett att en arena måste ligga centralt och ha väldigt bra kommunikationer för att överleva. Både för själva fotbollens skull men även alla andra arrangemang m.m. Och att det är väldigt viktig. Jag vet inte hur, eller vilka, undersökningar som eventuellt gjordes. Men jag tror faktiskt på den slutsatsen.
Jag tror samma sak gäller för en ny hockeyarena.
Du säger att en ny arena i en grannkommun skulle locka publik. Jag måste få fråga, vilka undersökningar visar på det? Vad tyder på det? Hur vet du vad alla som går på ishockeyn och de som vi i framtiden ska locka tycker och tänker?
Jag säger inte att jag har rätt när jag säger vi skulle förlora publik på något sådant (allt beror självklart på var en ny arena hamnar, hur långt ut och vilka kommunikationer som finns) men jag tror det blir så.
Precis som du tror det skulle locka mer folk. Jag har inte heller fakta att basera det på och jag skulle ändra uppfattning om jag fick se bra ”bevis” på att det är tvärtom.
Där emot skulle jag gärna se att DIF gör sådana undersökningar. Att DIF kollar upp allting sådant för att sedan kunna presentera fakta. Det ska man kritisera om det inte har gjorts.
När det gäller att tänka realistiskt, som du vill alla ska göra, tror du på allvar det är realistiskt att bygga en ny hockeyarena?
Som klarar av närheten till city, bra kommunikationer och som kan få fasta inkomster osv.
Visst tror jag delvis på det, men först när det är politiskt möjligt och det tror jag inte det blir inom säg 15-20 år. Jag håller med om att det borde vara den bästa lösningen på sikt, men det är fan inte realistiskt att tänka i de banorna.
När du säger vi ska köpa loss Hovet har du några siffror på hur mycket underhåll Hovet behöver? Vad det kostar att sköta driften av en så gammal och sliten arena? En fråga du gärna får svara på är hur DIF ska kunna få Hovet att gå runt ekonomiskt när arenan, vad jag förstått men jag kan ha fel, har gått med förlust väldigt många år i rad?
Är det realistiskt att tro DIF skulle klara det, speciellt när då Globen då blir en konkurrent? Tror du det skulle fungera? Är det realistiskt att tro det?
Är det realistiskt att tro Hovet ska kunna höja publiksnittet trots att vi nästan alltid har sämre publiksiffror där än i Globen.
Kall-El skrev:
Givetvis drar man inte alla 350 000 i mitt exempel det kommer ju även till avdrag för kostnader. Mitt exempel användes mest för att gå emot ett annat inlägg som hävdade att DIF tjänade 100 kronor per plåt som säljs. Jag tror då inte att klubben får in så mycket på varje såld plåt om jag skall vara ärlig.
Klubbar som HV, FBK och LHC drar ju bevsligen in betydligt mer stålar än oss trots att vi ligger rätt jämnt om man jämför snitten och det enda jag kan se att de gör extra pengarna på är kringförsäljningen tillsammans med andra arrangemang. Dessutom om man ligger nära fullsatt i varje match går det att höja priset på plåtarna en hel del och trots allt kunna dra mer eller mindre fulla hus. Knappast aktuellt för vår de om man säger så.
Vad skulle annars kunna lösa problemen? Mer folk lär knappast dyka upp och det finns det inte så mycket annat att välja på tyvärr, eller jag kan i alla fall inte se några andra alternativ.
Dessutom tillkommer ju andra arrangemang om man har en egen arena som t e x konserter mm. FC Köpenhamn äger ju Parken och de drar in enorma pengar på att sköta andra arrangemang än bara FCKs matcher.
Ishockeyförbundet, DIF och EMA kanske kunde gå ihop och smäcka upp en arena tillsammans och därmed dela lika på kostnaderna?
Det enda jag vet med bestämdhet är att det INTE funkar under nuvarande omständigheter...
DIF har väl en fast hyra på 100 000 per match. Sen vet jag inte om Globen får en viss del om publiksiffran överstiger något tal runt 10 000. Någon har säkert svaret på det.
Sen beror det ju på vilka biljetter som säljs då DIF har väldigt olika priser beroende på var du sitter. Och att vi delar ut väldigt många gratisbiljetter.
Men jämför med de fyra topplagens priser och räkna ut vad dom tjänar så tror jag det är en enorm skillnad mot vad DIF tjänar på sina biljetter. Publikinkomsterna är enormt viktiga!
HV, FBK och LCH drar säkert också in betydligt mer i kringförsäljning. Men jämför DIF Fotboll som räknar med att tjäna runt 2-3 miljoner per år på sin kringförsäljning. Det är mycket pengar och viktiga sådana, men ingen fantasisumma. Kanske kan bli något bättre i framtiden, men några 7-8 miljoner lär det aldrig bli tal om. Ungefär samma sak skulle gälla för DIF Hockey.
FCK drar in väldigt mycket pengar, men de fick också köpa Parken enormt billigt. Jag vet inte summan men vad jag hört var det löjligt billigt. Och det för en helt ny toppmodern arena i väldigt bra skick.
Konserter och sådant drar in pengar men inga enorma summor. Det kostar enormt mycket att ha hand om ett sådant arrangemang också. Sen är det bra inkomster men de intäkterna är också väldigt osäkra och du kan inte budgetera på enbart sådant. Iaf inte i Stockholm, jag vet inte hur situationen i Köpenhamn/Danmark ser ut.
Och Stockholms Stad skulle gå med på att ge bort mark för att bygga en ny arena? I ett läge som gör det möjligt för en sådan arena att överleva?
Nej det fungerar inte bra under nuvarande omständigheter men jag ser ingen annan lösning som skulle kunna fungera bättre heller.