Årsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Jojje skrev:
Stocky skrev:Vill man bara se 10 matcher om året hemma, så är det ju nått fel. Man är helt enkelt inte intresserad och då behöver man inte lägga timmar på att klaga utan gå och se nått annat. Ni sa ju själva att det fanns mycket att se i Sthlm
Hur ska DIF få mer åskådare med den filosofin? Det är inte "die hard" fansen DIF måste få till globen. Utan det är Svensson.

Herregud har ni ingen förmåga att tänka kreativt själva!?

Hockeyns problem är att det är för många oviktiga matcher samt att fotbollen är så pass mycket större och mer spännande.

Jag kan ta mig själv som ett exempel. Jag har inte tid att se två matcher i veckan. Även om jag hade tid så skulle jag nog inte gå ändå. Hur kul är det att se DIF - mora i omgång 23?

Kan komma på en massa andra saker som jag hellre gör. Titta på premier league t ex.

DIF borde fokusera på två saker. Kringförsäljningen och globens hyra.

Men vill ödsla tid, kraft och pengar på annat så varsågod. Men DIF kommer inte att ha ett lag som kan utmana om guld på väldigt många år framöver, om vi ens gör det någon gång överhuvudtaget.
DIF vill ha färre omgångar och vill ta bort derbygrupperna. Vad mer kan DIF göra? Det är ett problem och alla vet om det, men DIFs händer är bakbundna.
Visst gjorde DIF fel för massa år sedan när dom sa ja till allt, men tro mig, allt som hänt hade hänt ändå, bara några år senare även om DIF varit emot det.

Kringförsäljningen är ett problem och ja det borde ha skötts bättre. Men vad ska DIF göra nu? Det har gjorts misstag som nu måste ändras. Ge konkreta förslag på vad som kan göras!

Globens hyra är väl så låg den kan bli. Jag tycker den är mer än rimlig om man ser det i en större skala. Vi kan inte få lägre hyra än vad vi har idag!
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Don_T »

Hr1>> Word!

Det är skönt att se dig komma in och piska till ibland!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kojak

Inlägg av Kojak »

Ibland, och ytterst sällan dessutom, får man en tankeställare som verkligen gör susen!

Hr1! Vilka härliga inlägg du skriver.

Jag har aldrig riktigt tänkt på alla kostnader och utlägg för att kunna klara av en kringförsäljning som det har spekulerats i här. Det lät ruskigt intressant allt det du skrev.

Det får mig att bli ännu mer nyfiken på hur övriga elitserielag går runt. Är det hela konceptet, egen arena med försäljning och dyligt?

Kan det vara så att souvernier ändå spelar stor roll för säg, FBK och HV, just för att där har man ingen direkt konkurerande förening och ingen direkt konkurerande sport än hockeyn?

Ja tamejsjutton, så är det nog ;)
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hr1 skrev:
Kall-El skrev:
Där man istället kan tjäna pengar, tillika stora pengar är på kringarrangemang och försäljning. Tyvärr drar vi här in noll kronor. Ett tidigare inlägg i denna tråd talade om vilka fina intäkter extra vi skulle få om vi höjde vårat snitt med 3000 åskådare. Jag skulle vilja använda samma argument fast lite ommodifierat. Säg att varje åskådare köper öl och käk för i snitt 50 spänn per match. Detta skulle innebära en ökad intäkt på 350 000 varje match, utan krav på att öka publiksnittet. Det är här man kan dra in pengar och det är just tackvare detta som klubbar som LHC och HV och FBK gjort sina stora stålar givetvis kombinerat med vidrigt schyssta hyresavtal innan de byggde eget.

Jag har sagt det förut och säger det igen, om DIF på sikt vill återetablera sig i toppen av elitserien krävs en arena i egen regi. Om detta skall bli verklighet kommer det antagligen krävas en flytt till någon av grannkommunerna. Frågan är om styrelsen har mod att våga göra det enda rätta eller om de precis som vissa andra här inne tror att publiken hastigt och lustigt bara skall dyka upp om man tjatar om det tillräckligt länge och mycket.

Avslutningsvis tycker jag man skall hålla sig borta från beteckningen "gårdare". Detta är för mig ett skällsord och absolut inget vi bör kalla oss för.
Just det här med kringförsäljningen är intressant.
Självklart kan man tjäna bra med pengar och självklart är det något som måste till i framtiden. Marginalerna på korv och öl är väldigt bra, men att tro att det är en enorm guldgruva är nog helt fel för så bra är inte vinsterna.

Om vi räknar med att vi äger en egen arena:
När du räknar med 7000 åskådare som var för sig köper för 50 kr och tror att intäkten blir 350 000 per match är det väl rätt men vinsten blir långt ifrån 350 000 per match.

För det första kostar det att köpa in det du säljer och visst är marginalerna på korv och öl ganska goda, men du måste ändå dra av en summa.
Sedan måste du betala personal som säljer allting. Även om det är yngre personal och det handlar om kort tid så blir det med sociala avgifter m.m. en ganska betydande summa.
Lägg sen till att anställa folk som administrerar och sköter det hela. Allt från det praktiska till det adminastativa. Det blir mycket folk och mycket pengar som flyter ut där. Och det behövs dessutom kompetent personal att sköta det hela. Att ha folk anställda är riktigt, riktigt dyrt!

Sen ska du ha utrustning för det hela. Kaffeautomater, popcornmaskiner, allt övrigt kök m.m. som tillkommer. Även om du äger alla maskiner (som köps för en dyr summa) måste det underhållas och till slut även lagas och köpas in nytt.
Om du istället hyr allt det kommer företaget som hyr ut det ta betalt för att inte gå förlust och självklart tjäna sina pengar.

Lägg till all städning och allt annat runt.
Lägg även till alla skatter som tillkommer när du driver detta, speciellt skatten på vinsten, för det kommer drivas som ett vanligt företag med allt vad det innebär. Och alla andra små kostnader man oftast glömmer men som tillsammans ger ganska stora utgifter.

Om vi räknar samma scenario, men att vi tar över försäljningen i Globen/Hovet:
Det är inte så att det företag som tar över försäljningen i Globen bara ”får” det. Självklart får företaget som har försäljningen betala dyrt till Globen för att få det. Så även om DIF skulle ha försäljningen. Om någon tror att Globen helt plötsligt skulle få för sig att gynna DIF och förlora massa pengar kan man lika gärna tro att vi vinner alla matcher nästa år. Det kommer aldrig hända.

Sen är det självklart att rätt skött kommer det bli en vinst, och kanske även en ganska bra vinst och självklart måste DIF ha den inkomsten! Jag håller helt med dig, det är framtiden! Men att tro det är en guldgruva som löser allt, då är man nog fel ute. Det är en del, kanske även en ganska stor sådan, av lösningen, men ingen mirakelkur som vissa tycks tro när dom spekulerar i hur mycket man tjänar.

En ny arena i en grannkommun tror jag inte på. Varken du eller jag kan veta, men jag tror snarare vi förlorar publik och pengar på det. Även om vi skulle äga arenan själva. Självklart beroende på hur långt ut arenan hamnar. Men jag tror det krävs tunnelbana. Kanske skulle det gå med pendeltåg, men jag tror inte det. Även om det finns tunnelbana får det inte komma för långt ut, åt något håll.
Och som jag sagt tidigare, jag har enormt svårt att tro en arena skulle gå plus utan fasta inkomster i form av kontor, affärer osv. Jag ser det som helt orealistiskt! Och var, ganska nära city skulle vi kunna bygga något sådant?
Givetvis drar man inte alla 350 000 i mitt exempel det kommer ju även till avdrag för kostnader. Mitt exempel användes mest för att gå emot ett annat inlägg som hävdade att DIF tjänade 100 kronor per plåt som säljs. Jag tror då inte att klubben får in så mycket på varje såld plåt om jag skall vara ärlig.

Klubbar som HV, FBK och LHC drar ju bevsligen in betydligt mer stålar än oss trots att vi ligger rätt jämnt om man jämför snitten och det enda jag kan se att de gör extra pengarna på är kringförsäljningen tillsammans med andra arrangemang. Dessutom om man ligger nära fullsatt i varje match går det att höja priset på plåtarna en hel del och trots allt kunna dra mer eller mindre fulla hus. Knappast aktuellt för vår de om man säger så.

Vad skulle annars kunna lösa problemen? Mer folk lär knappast dyka upp och det finns det inte så mycket annat att välja på tyvärr, eller jag kan i alla fall inte se några andra alternativ.

Dessutom tillkommer ju andra arrangemang om man har en egen arena som t e x konserter mm. FC Köpenhamn äger ju Parken och de drar in enorma pengar på att sköta andra arrangemang än bara FCKs matcher.

Ishockeyförbundet, DIF och EMA kanske kunde gå ihop och smäcka upp en arena tillsammans och därmed dela lika på kostnaderna?

Det enda jag vet med bestämdhet är att det INTE funkar under nuvarande omständigheter...
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

Hr1 skrev:
Kall-El skrev:
Där man istället kan tjäna pengar, tillika stora pengar är på kringarrangemang och försäljning ...
Vad skulle annars kunna lösa problemen?...
Klipper ner era långa inlägg lite pga utrymmet...

Finns nog inte en generell dunderlösning här och nu utan vad man får göra är att hela tiden ta steg i rätt riktning. Lite här och lite där. Skära i onödiga kostnader och sakta men säkert gå mot egen arena, kringförsäljning, fler sponsorer, bättre stämning och ökad publik och sträva mot en rak serie med dubbelmöten. Det kommer att ta tid. Men skam den som ger sig.

Något som jag visserligen tror ganska snabbt skulle öka publikstämningen är att koncentrera matcherna till Hovet. Gå tillbaka till grunderna och göra en omstart. Givetvis finns det praktiska problem kring detta och DIF skulle nog förlora sponsorsmässigt på det hela men som supporter gillar jag idén att alltid ha utsålda matcher även om det innebär marginellt lägre publiksnitt.

Så häftigt att diskussionerna är vilda såhär totalt off-season ändå. :)
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

Kall-El skrev:
Oj här hade det hänt mycket.

Däremot tror jag att man lever i en drömvärld om man tror att Arenabolaget skulle vara villiga att "bli snällare" mot DIF om vi köpte mer grejer i samband med matcher. Det bolag är ju vinstbaserat och deras VD gör säkert sitt bästa för att kunna visa upp så bra resultat som möjligt.

När det gäller souvernirer känner jag mig lite för gammal för detta. Skall jag köpa något skall det vara snygga kläder med en diskret DIF-logga och absolut inga flames eller annat strunt.

Där det finns pengar att tjäna är givetvis på försäljning kring matcher. Då tänker jag INTE på souvernirer utan på dricka, snacks, käk mm. Här gör man dessutom pengar på befintliga åskådare så dessa pengar är "säkra" och kräver ingen publiktillströmning. För att få kontroll över detta samt kanske möjlighet till en egen driven spelbutik inne på arena blir nog svårt så länge man har med arenabolaget att göra. Möjligheterna är oöndligt mycket större om man har egen kontroll över "lokalerna", se bara vad DIF fotboll gjort med Klocktornet. Det är saker i den stilen som Hockeyn behöver för att bli mer het.

Även om man vissa säsonger kanske kan höja snittet med några 100 personer måste man hitta andra vägar att dra större inkomster. Detta kan endast göras om man har egen arena eller kontrollerar försäljning kring arenan som fotbollen nu gör. Enda möjligheten på längre sikt om DIF vill vara toppklubb är att antingen ta över driften av Hovet eller bygga eget antingen tillsammans med några andra intressenter eller helt på egen hand. Detta kräver antagligen samtidigt en flytt till någon av grannkommunerna, men detta är en smäll man får ta. En välanpassad arena med bra stämning drar folk även om det sulle krävas 20 minuter längre restid.

Jag vet att många här inne är rätt trötta på den hållning vi realister välja att vädra. Antagligen är ni lika trötta som vi är på att höra om tjatet om mer folk till betydelselösa matcher. Känns som att vi prövat er variant ett antal säsonger nu utan att det blivit så mycket bättre kanske vore idé att titta på andra lösningar som kan fungera inte bara för stunden utan även längre in i framtiden.

Efter att ha läst vissa personers inlägg här inne kan man fråga sig om de är medvetna om vad kritiskt tänkande innebär. Att bara nickande stämma in i kören att mer folk på matcherna löser problemen är att gräva ner huvudet i sanden. Förutom det faktum att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att locka mer folk är inte detta en lösning som funkar över längre sikt.

Arenabolaget är tvunget att gå med vinst, och det beslutet är politiskt och är en överenskommelse mellan alla de olika partierna!

När det gäller souvenirer håller jag med, jag vill se snygga kläder med diskret DIF-logga.
Men jag vet att DIF Fotboll och JK har problem med dessa souvenirer. Dom säljer inte tillräckligt bra. Det som ”den stora massan” vill ha är souvenirer med stora ”blaffor” på. Det är de som säljer och gör vinst. Därför görs det mest sådant.
Och jag antar att samma sak gäller för DIF Hockey.

Jag håller med om ganska mycket (nåja) du skriver på forumet. Om det kritiska tänkandet, och att tänka realistiskt. Och att många inte gör det. Men när du för fram lösningar så för du fram det som ren fakta utan att ha något att basera det på.

Som med en ny arena. Du som drar exempel till fotbollen vet då att Lunkan flera gånger sagt att det inte kommer gå runt utan fasta löpande intäkter såsom kontor, affärer eller liknande. Att det blir själva grunden.
Att inkomster för egna matcher med kringförsäljning och andra arrangemang såsom konserter m.m. är alldeles för osäkert att budgetera det hela kring, men kan bli ett väldigt bra, men osäkert, tillskott.
Samma sak gäller för en hockeyarena också, tror jag.

DIF fotboll har väl också, vad fåglar viskat i mitt öra, för några år sedan lite (väldigt) löst kollat alternativ i grannkommuner angående en ny arena. Men efter lite undersökningar insett att en arena måste ligga centralt och ha väldigt bra kommunikationer för att överleva. Både för själva fotbollens skull men även alla andra arrangemang m.m. Och att det är väldigt viktig. Jag vet inte hur, eller vilka, undersökningar som eventuellt gjordes. Men jag tror faktiskt på den slutsatsen.
Jag tror samma sak gäller för en ny hockeyarena.

Du säger att en ny arena i en grannkommun skulle locka publik. Jag måste få fråga, vilka undersökningar visar på det? Vad tyder på det? Hur vet du vad alla som går på ishockeyn och de som vi i framtiden ska locka tycker och tänker?
Jag säger inte att jag har rätt när jag säger vi skulle förlora publik på något sådant (allt beror självklart på var en ny arena hamnar, hur långt ut och vilka kommunikationer som finns) men jag tror det blir så.
Precis som du tror det skulle locka mer folk. Jag har inte heller fakta att basera det på och jag skulle ändra uppfattning om jag fick se bra ”bevis” på att det är tvärtom.
Där emot skulle jag gärna se att DIF gör sådana undersökningar. Att DIF kollar upp allting sådant för att sedan kunna presentera fakta. Det ska man kritisera om det inte har gjorts.

När det gäller att tänka realistiskt, som du vill alla ska göra, tror du på allvar det är realistiskt att bygga en ny hockeyarena?
Som klarar av närheten till city, bra kommunikationer och som kan få fasta inkomster osv.
Visst tror jag delvis på det, men först när det är politiskt möjligt och det tror jag inte det blir inom säg 15-20 år. Jag håller med om att det borde vara den bästa lösningen på sikt, men det är fan inte realistiskt att tänka i de banorna.

När du säger vi ska köpa loss Hovet har du några siffror på hur mycket underhåll Hovet behöver? Vad det kostar att sköta driften av en så gammal och sliten arena? En fråga du gärna får svara på är hur DIF ska kunna få Hovet att gå runt ekonomiskt när arenan, vad jag förstått men jag kan ha fel, har gått med förlust väldigt många år i rad?

Är det realistiskt att tro DIF skulle klara det, speciellt när då Globen då blir en konkurrent? Tror du det skulle fungera? Är det realistiskt att tro det?

Är det realistiskt att tro Hovet ska kunna höja publiksnittet trots att vi nästan alltid har sämre publiksiffror där än i Globen.

Kall-El skrev:
Givetvis drar man inte alla 350 000 i mitt exempel det kommer ju även till avdrag för kostnader. Mitt exempel användes mest för att gå emot ett annat inlägg som hävdade att DIF tjänade 100 kronor per plåt som säljs. Jag tror då inte att klubben får in så mycket på varje såld plåt om jag skall vara ärlig.

Klubbar som HV, FBK och LHC drar ju bevsligen in betydligt mer stålar än oss trots att vi ligger rätt jämnt om man jämför snitten och det enda jag kan se att de gör extra pengarna på är kringförsäljningen tillsammans med andra arrangemang. Dessutom om man ligger nära fullsatt i varje match går det att höja priset på plåtarna en hel del och trots allt kunna dra mer eller mindre fulla hus. Knappast aktuellt för vår de om man säger så.

Vad skulle annars kunna lösa problemen? Mer folk lär knappast dyka upp och det finns det inte så mycket annat att välja på tyvärr, eller jag kan i alla fall inte se några andra alternativ.

Dessutom tillkommer ju andra arrangemang om man har en egen arena som t e x konserter mm. FC Köpenhamn äger ju Parken och de drar in enorma pengar på att sköta andra arrangemang än bara FCKs matcher.

Ishockeyförbundet, DIF och EMA kanske kunde gå ihop och smäcka upp en arena tillsammans och därmed dela lika på kostnaderna?

Det enda jag vet med bestämdhet är att det INTE funkar under nuvarande omständigheter...
DIF har väl en fast hyra på 100 000 per match. Sen vet jag inte om Globen får en viss del om publiksiffran överstiger något tal runt 10 000. Någon har säkert svaret på det.
Sen beror det ju på vilka biljetter som säljs då DIF har väldigt olika priser beroende på var du sitter. Och att vi delar ut väldigt många gratisbiljetter.
Men jämför med de fyra topplagens priser och räkna ut vad dom tjänar så tror jag det är en enorm skillnad mot vad DIF tjänar på sina biljetter. Publikinkomsterna är enormt viktiga!

HV, FBK och LCH drar säkert också in betydligt mer i kringförsäljning. Men jämför DIF Fotboll som räknar med att tjäna runt 2-3 miljoner per år på sin kringförsäljning. Det är mycket pengar och viktiga sådana, men ingen fantasisumma. Kanske kan bli något bättre i framtiden, men några 7-8 miljoner lär det aldrig bli tal om. Ungefär samma sak skulle gälla för DIF Hockey.

FCK drar in väldigt mycket pengar, men de fick också köpa Parken enormt billigt. Jag vet inte summan men vad jag hört var det löjligt billigt. Och det för en helt ny toppmodern arena i väldigt bra skick.
Konserter och sådant drar in pengar men inga enorma summor. Det kostar enormt mycket att ha hand om ett sådant arrangemang också. Sen är det bra inkomster men de intäkterna är också väldigt osäkra och du kan inte budgetera på enbart sådant. Iaf inte i Stockholm, jag vet inte hur situationen i Köpenhamn/Danmark ser ut.

Och Stockholms Stad skulle gå med på att ge bort mark för att bygga en ny arena? I ett läge som gör det möjligt för en sådan arena att överleva?

Nej det fungerar inte bra under nuvarande omständigheter men jag ser ingen annan lösning som skulle kunna fungera bättre heller.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hmmm jag tror nog inte att jag skrev att en arena i någon grannkommun skulle locka mer publik, jag skrev snarast att vi knappast skulle tappa så mycket utan snarast ligga kvar på samma nivå som nu fast i en arena mer anpassad efter våra behov. Kort sagt ungefär samma snitt som nu fast vi får större del av kakan.

För att det skall funka med ny arena måste den givetvis vara byggd så den går att nå enkelt med pendeltåg annars funkader det knappast. Mark centralt lär inte gå att få tag på och alternativen som nu finns dvs globen eller hovet funkar bevisligen inte. Jag tror inte heller det är aktuellt att kunna ta över driften av vare sig Hovet eller Globen och det enda som då återstår är att antingen långsamt självdö i Globenområdet eller våga satsa på något nytt som inte ligger lika centralt.

FCK fick inte Parken för småflis kan jag säga. De betalar fortfarande av pengar för den. FCK valde att satsa och se vad de har vunnit. Framtiden är att ha egna arenor eller att långsamt självdö. Vad tror ni skulle hända om hockeyn blev kall i Göteborg. Frölunda skulle sjunka som en sten i kvalité ungefär som vi gjort de senare säsongerna. Enkelt uttryckt att inte spela på en egen arena är som att leva på "lånad tid" och man är utsatt för betydligt flera faror jämfört med de lag som kotrollerar sina egna arenor.

Några exakta siffror finns nog inte att få tag på när det gäller frågor som dessa, dock kan man se en del tydliga mönster. Nya arenor lockar mer publik, se bara på de sifror vi hade under Globens första säsonger eller FBKs,LHCs eller HVs senaste. Undersökningar i andra länder tyder också på att stämning föder större intresse vilket i sin tur driver upp publiksnitten. Detta är dock inget som sker över natt utan det tar lång tid att bygga upp så kallade positiva spiraler, dessa blir dock mer eller mindre självgående om de bara underhålls på ett vettigt sätt. Hamnar man i en negativ spiral är denna ytterst svår att ta sig ur och det krävs omftannade förändringar i flera led i organisationen. Jag skulle kunna gå in och försöka förklara organisatonsteori anpassad för att fungera på i idrottsexempel, men jag tror inte detta forum är rätt ställe för att föra denna diskussion.

När det gäller egen arena kanske det är att hoppas på för mycket, men det är i alla fall mer realistiskt att detta kan lösas inom 10 år jämfört med att vi skall ha ett snitt på över 10 000 inom endast ett fåtal säsonger eller att målet om en sjätteplats denna säsong skall uppfyllas.

Dessutom kanske ett litet påpekande bör vara på sin plats. Det är tämligen självklart att det inte bara är att "kasta upp en arena" det "vi realister" pekar på är att detta är enda vägen att gå. Vi vet också om att det inte bara ramlar in pengar bara för att man har en egen arena, men alla storklubbar har kontroll över sina egna arenor så det kan ju inte vara alltför otroligt att egna arenor är en viktig byggkloss för att lyckas.

Att budgetera med inkomster från kringarrangemang kan kanske vara lite svårt, men det måste vara bra mycket säkrare än att göra en budget enbart baserat på publiksiffror från det egna lagets matcher.

DIF hockey står inför följande fråga; Vill man långsamt självdö så är det bara att köra på som nu. Eller väljer man att chansa lite? Detta kan betyda en hastig hjärtattack eller tillfrisknad. Själv har jag aldrig varit speciellt förtjust i plågsamt uttdraget lidande så mycket kan jag säga.

Bosse L har ju dessutom förövrigt sagt att enda möjligen att fortsätta tillhöra den yttersta eliten är att ha en egen arena samt ha kontrollen över den.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Andy »

Jojje skrev:
Andy skrev:En lika viktig del är dock den klassiska devisen "framgång föder framgång".
Jag håller fullt och fast med om de två första punkterna, men vi får aldrig glömma att sportslig framgång trots allt är grunden. Bättre resultat = mer sponsorintäkter. Bättre resultat = mer publik.
Jasså det säger du, snacka om sliten klysha. Jag ogillar när folk häver ur sig saker utan att ha den minsta aning om vad de pratar om.

Du är ett klockrent exempel på det Andy.

säsongen 2001/2002, efter två raka ES segrar och två raka guld så snittade vi helt otroliga 7230. Vilket är ofantliga 266 mer än vad vi gjorde förra säsongen när vi hade den sämsta truppen och gjorde den sämsta säsongen de senaste 20 åren.

Jag vidhåller att vi kan i stort sett glömma alla drömmar om ett publiksnitt runt 10 000. Det är bättre att lägga all fokus på kringförsäljning och planhyra. Det är där pengarna finns.

Inget illa menat, du är säkert en väldigt trevlig och snäll kille, men du har lite fel bara.
Min poäng är bara att det sportsliga inte får glömmas bort! Har vi en egen arena och en fantasyisk omsättning på kringförsäljningen, men lirar kass och får kassa resultat så kvittar det lika. De ekonomiska resultaten är bara ett medel för att nå målet som är idrottsliga framgångar.

Vi är på samma sida jojje - ta det lungt...

Dessutom måste jag säga att jag inte gillar att bli förolämpad vare sig IRL eller på ett forum på nätet.
Användarvisningsbild
Jermuk
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

Åter detta med den minskande publikmängden.

Ytterligare något som gör att folk inte går på hockey är att det allt som oftast är undermålig underhållning som erbjuds.

Var är passionen? Men det är klart med 55 matcher så är det nog svårt att motivera sig till varje drabbning!
Senast redigerad av Jermuk den 2006-06-19 12:30:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Det som är bra under en hockeysäsong är ju att det nästan oavbrutet spelas hockey, till skillnad från fotbollssäsongen där det spelas en match i veckan. Jag tycker det är kul att följa DIF, därför blir 55 matcher inte för mycket. Det beror ju helt enkelt på intresse.
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

Hovet skrev:Det som är bra under en hockeysäsong är ju att det nästan oavbrutet spelas hockey, till skillnad från fotbollssäsongen där det spelas en match i veckan. Jag tycker det är kul att följa DIF, därför blir 55 matcher inte för mycket. Det beror ju helt enkelt på intresse.
Ja eller familjesituation. Alla fruar tillåter nog inte så mycket frånvaro som en hängiven hockeykille vill ha. :wink:
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

lu skrev:Ja eller familjesituation. Alla fruar tillåter nog inte så mycket frånvaro som en hängiven hockeykille vill ha. :wink:
De har inget val, annars blir det "What did the five fingers say to the face?" :wink:
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

Jojje skrev:
lu skrev:Ja eller familjesituation. Alla fruar tillåter nog inte så mycket frånvaro som en hängiven hockeykille vill ha. :wink:
De har inget val, annars blir det "What did the five fingers say to the face?" :wink:
Ännu en bra idé från dig. Ett DIF-härbärge för utslängda män. Låter ju party! :wink:
Användarvisningsbild
DIFmanglarn

Inlägg av DIFmanglarn »

Jag har tänkt en del på det där med nya arena... Nu i dessa dagar då det snackas om en ny arena för fotbollen har det kommit fram en bra idé om att bygga den nya fotbollsarenan på Djurgården, endast ett stenkast från Stadion. Jag vet inte hur förhandlingarna har gått, men det såg ut som om att denna arena har en ljus framtid, även om den än så länge enbart är i planeringsstadiet.

Arenan placeras på den mark som skapas när bergmassorna från Norra Länkens tunnelbyggen används som utfyllnad i Värtahamnen. Då slog tanken mig; vore det helt omöjligt att spara landområden för en ny hockeyarena till Djurgårdens IF? Tänk vad underbart om vi kunde ha hockeyn och fotbollen vägg i vägg, på området där klubbens hjärta finns!

Ni kan läsa om fotbollsarenan på den här länken: http://www.skolproj.se/STADION.html
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Det är nog rätt så omöjligt i dagsläget då DIF varken har pengarna till att bygga eller stöd från kommunen.
Skriv svar