Elitserieranking inför säsongen
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Elitserieranking inför säsongen
Ja mina vänner. Då är det snart dags för nedsläpp igen. Vi går en ruskigt spännande säsong tillmötes...
Tänkte försöka mig på en ranking av lagen och någon kort kommentar här & där. Vore intressant att se era egna.
1 HV71
Ser om möjligt ännu starkare ut än förra året. Förvisso tappat tunga namn men ersatt med minst lika vassa. Dessutom håller Daniel Larsson en bra mycket högre nivå än Liv. Länge sen ES hade en sådan solklar guldfavorit i mina ögon.
2 FBK
Friskt värvat i form av hemvändare. Vassa på alla positioner förutom målvaktsfrågan som jag sätter ett litet frågetecken på. Salak kan säkert leverera men är han så jämn att han kan det över 55 omgångar? Nihlstorp (stavning?) känns ju inte sådär jättehet om jag skall vara ärlig.
3 SAIK
Stabilit lag på alla positioner känns det som. Värvat en del riktigt vassa spelare. Tror SAIK blir att räkna med i år igen.
4 DIF
Egentligen är det för många frågetecken för att tippa laget så här högt upp men samtidigt så ser jag inte många lag som har ett bättre utgångsläge. Tror stenhårt på att Widing, Ekman, Krüger, Jimmie, Otto, Bom-Bom kommer leverera. Om Ragge blir frisk, eller om vi får in en ersättare i tid så kommer även backsidan se helt OK ut. Centersidan är ett orosmoment, speciellt om Falken måste ner på backplats vid skador men känns ändå som vi har en del spelare som till nöds kan spela center i sådana fall. Målvakterna är väl det största orosmomentet (som alltid). Tror fortfarande på Riddarn, bara han ser till att hålla en hyfsad jämn nivå så är jag nöjd. Mark visade på försäsongen att han är här för att kriga om förstaspaden.
5 FHC
Har inte hundra procent koll på Frölundas trupp men tror de kommer göra en halvbra säsong. Som vanligt frågetecken för Holmqvist i mål...
6 LHC
Tycker inte alls laget ser såååå dåligt ut som vissa vill få det till. Stabil målvakt, riktigt vassa forwards. Frågetecken för bredden i truppen dock men visst räcker det till en stabil slutspelsplats.
7 SSK
Stora överraskningen blir SSK. Tycker man har värvat smart över hela banan, lite många finnar för min smak men är en hel del duktiga spelare. Tror Videll kommer ta ytterligare ett kliv den här säsongen. Helenius (stavning?) i mål känns som en av de keeprar i serien med högst potential. Dessutom gillar jag energien Poppen i båset har.
8 BIF
Visst, Markström är borta men har fortfarande ett tämligen homogent lag. Tror de krigar till sig en slutspelsplats i sista omgången.
9 Luleå
Lite slätstruket Luleå i år. Tror de missar slutspel. Abbots är för gnälliga och känns som deras topp i ES är sen länge förbi. Känns inte som de har så väldigt mycket vasst framåt (har iofs ingen bra koll på deras finländare tänkt för förstalinan tillsammans med Abbots men känns som ett osäkert kort?). Backsidan känns dock skaplig.
10 Timrå
Som vanligt är Timrå oerhört svårbedömt, men tror framförallt målvaktsposten blir en akilleshäl här. Dessutom en hög med ojämna spelare.
11 Modo
Saknaden av Zuccarello blir för stor, tror inte Dimitrakos kan leverera i paritet med honom. Tror dock att det kan gagna Modo att Foppa inte spelar, då slipper man liksom cirkusen runt foten. Annars tycker jag laget ser slätstruket ut. Målvaktsposten är dock stabil men bredden bland forwards känns för tunn. Skulle dock inte förvåna mig om Danielsson stänker in 20 baljor som tack för senast.
12 AIK
Ganska bra målvakter och en bra back. Resten hör inte hemma i ES. Det enda som kan lyfta laget är just att alla tippar dem tvärsist. Inställningen kan försätta berg. Dock tror jag berget kollapsar över råttorna någon gång runt jul.
Tänkte försöka mig på en ranking av lagen och någon kort kommentar här & där. Vore intressant att se era egna.
1 HV71
Ser om möjligt ännu starkare ut än förra året. Förvisso tappat tunga namn men ersatt med minst lika vassa. Dessutom håller Daniel Larsson en bra mycket högre nivå än Liv. Länge sen ES hade en sådan solklar guldfavorit i mina ögon.
2 FBK
Friskt värvat i form av hemvändare. Vassa på alla positioner förutom målvaktsfrågan som jag sätter ett litet frågetecken på. Salak kan säkert leverera men är han så jämn att han kan det över 55 omgångar? Nihlstorp (stavning?) känns ju inte sådär jättehet om jag skall vara ärlig.
3 SAIK
Stabilit lag på alla positioner känns det som. Värvat en del riktigt vassa spelare. Tror SAIK blir att räkna med i år igen.
4 DIF
Egentligen är det för många frågetecken för att tippa laget så här högt upp men samtidigt så ser jag inte många lag som har ett bättre utgångsläge. Tror stenhårt på att Widing, Ekman, Krüger, Jimmie, Otto, Bom-Bom kommer leverera. Om Ragge blir frisk, eller om vi får in en ersättare i tid så kommer även backsidan se helt OK ut. Centersidan är ett orosmoment, speciellt om Falken måste ner på backplats vid skador men känns ändå som vi har en del spelare som till nöds kan spela center i sådana fall. Målvakterna är väl det största orosmomentet (som alltid). Tror fortfarande på Riddarn, bara han ser till att hålla en hyfsad jämn nivå så är jag nöjd. Mark visade på försäsongen att han är här för att kriga om förstaspaden.
5 FHC
Har inte hundra procent koll på Frölundas trupp men tror de kommer göra en halvbra säsong. Som vanligt frågetecken för Holmqvist i mål...
6 LHC
Tycker inte alls laget ser såååå dåligt ut som vissa vill få det till. Stabil målvakt, riktigt vassa forwards. Frågetecken för bredden i truppen dock men visst räcker det till en stabil slutspelsplats.
7 SSK
Stora överraskningen blir SSK. Tycker man har värvat smart över hela banan, lite många finnar för min smak men är en hel del duktiga spelare. Tror Videll kommer ta ytterligare ett kliv den här säsongen. Helenius (stavning?) i mål känns som en av de keeprar i serien med högst potential. Dessutom gillar jag energien Poppen i båset har.
8 BIF
Visst, Markström är borta men har fortfarande ett tämligen homogent lag. Tror de krigar till sig en slutspelsplats i sista omgången.
9 Luleå
Lite slätstruket Luleå i år. Tror de missar slutspel. Abbots är för gnälliga och känns som deras topp i ES är sen länge förbi. Känns inte som de har så väldigt mycket vasst framåt (har iofs ingen bra koll på deras finländare tänkt för förstalinan tillsammans med Abbots men känns som ett osäkert kort?). Backsidan känns dock skaplig.
10 Timrå
Som vanligt är Timrå oerhört svårbedömt, men tror framförallt målvaktsposten blir en akilleshäl här. Dessutom en hög med ojämna spelare.
11 Modo
Saknaden av Zuccarello blir för stor, tror inte Dimitrakos kan leverera i paritet med honom. Tror dock att det kan gagna Modo att Foppa inte spelar, då slipper man liksom cirkusen runt foten. Annars tycker jag laget ser slätstruket ut. Målvaktsposten är dock stabil men bredden bland forwards känns för tunn. Skulle dock inte förvåna mig om Danielsson stänker in 20 baljor som tack för senast.
12 AIK
Ganska bra målvakter och en bra back. Resten hör inte hemma i ES. Det enda som kan lyfta laget är just att alla tippar dem tvärsist. Inställningen kan försätta berg. Dock tror jag berget kollapsar över råttorna någon gång runt jul.
Re: Elitserieranking inför säsongen
Intressant och bra sammanställning, håller med dig om det mesta. Dock tror jag att Modo kan göra en relativt bra säsong och bör byta plats med Luleå.-daniel- skrev: Text.
Lagen du har placerat 1-6 är rätt klara och kan hamna i princip hur som helst på dessa positioner(med undantag för HV71, som antagligen vinner serien, och till viss mån FBK som även de har en stor chans.)
Plats 7-10 blir en riktig kamp mellan SSK, Timrå, MoDo samt Brynäs.
Aik och Luleå Kvalar.
Min tabell
1.HV71
2.Färjestad
3.Skellefteå
4.Frölunda
5.DIF
6.Linköping
7.Brynäs
8.Södertälje
9.MoDo
10.Timrå
11.Aik
12.Luleå
DIF hamnar högre enligt hjärtat, såklart.
DIF
Är det bara jag eller känns det som att det är ovanligt många dåliga lag i årets es?
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
Nej jag har samma känsla. Därför känner jag mig lite oförstående när folk klankar ner på dagens trupp och tror det finns en risk att vi missar slutspel.Steef skrev:Är det bara jag eller känns det som att det är ovanligt många dåliga lag i årets es?
i
1. HV
2. Fbk
3-11: Resterande lag gör upp om dessa platser.
12. aik
2. Fbk
3-11: Resterande lag gör upp om dessa platser.
12. aik
-
Cavemans ranking känns rimlig. HV71 och FBK är i särklass, sen är det ett koppel med lag som är jämna och där skador och starten avgör hur det ska gå. Därför oroar det att vi kommer stå utan Ragge och kanske även Krüger och Lassen i inledningen.
1. HV71, grym trupp,
2. FBK, vilka nyförvärv!
3. Skellefteå, juniorerna blir ännu bättre, bra värvning i Lindström
4. Frölunda, Kenta-effekten.
5. Linköping, blivit väl sågade. "Bara" tappat Mårtensson. Hade mkt skador i fjol.
6. DIF, om Ragge kan lira, annars blir det kamp längre ner
7. Brynäs, bra trupp, men frågetecken för målvaktssidan
8. Timrå, bra tränarvärvning
9. Modo, bättre målvakt, men tunga tapp i övrigt
10. Luleå, för mycket allsvenska spelare
11. SSK, för mycket utfyllnadsfinnar
12. Aik, bara Tärnström och Rudslätt av hög ES-klass.
1. HV71, grym trupp,
2. FBK, vilka nyförvärv!
3. Skellefteå, juniorerna blir ännu bättre, bra värvning i Lindström
4. Frölunda, Kenta-effekten.
5. Linköping, blivit väl sågade. "Bara" tappat Mårtensson. Hade mkt skador i fjol.
6. DIF, om Ragge kan lira, annars blir det kamp längre ner
7. Brynäs, bra trupp, men frågetecken för målvaktssidan
8. Timrå, bra tränarvärvning
9. Modo, bättre målvakt, men tunga tapp i övrigt
10. Luleå, för mycket allsvenska spelare
11. SSK, för mycket utfyllnadsfinnar
12. Aik, bara Tärnström och Rudslätt av hög ES-klass.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
1. HV71: vilken laguppställning, enda hotet är kanske en viss mättnad under seriens gång
2. FÄRJESTAD: kan möjligen hota HV då kaffekokarna bör vara rejält revanschsugna
3. SAIK: bra lagbygge med en stabil backsida och ett bra kollektiv framåt, saknar spets
4. FRÖLUNDA: får äntligen slå ur underläge och lär må bra av det, klarar top 4
5. BRYNÄS: ruskigt bra juniorer, Lasse J frisk, kommer blir jobbiga att möta
6. DIF: framåt ett topp 4 lag, backsidan utan(?) Ragge är för svag
7. TIMRÅ ständigt en massa skador, härlig offensiv borde räcka till slutspel
8. LINKÖPING: tappat spelgeniet Mårtensson, blir sämre i år
9. MODO: Challe kanske kan få fart på superdivorna i Modo, men det räcker inte
10. SSK: svårbedömda, men blir bättre än ifjol, räcker till att undvika kvalserien
11. LULEÅ: nja, alla nya från allsvenskan kan inte etablera sig, svaga redan ifjol
12. AIK: råttorna blir toksist, allt annat vore en sensation
Känns som att platserna 3-11 är ruskigt svårtippat i år. Många lag är på papperet svagare än i vintras.
2. FÄRJESTAD: kan möjligen hota HV då kaffekokarna bör vara rejält revanschsugna
3. SAIK: bra lagbygge med en stabil backsida och ett bra kollektiv framåt, saknar spets
4. FRÖLUNDA: får äntligen slå ur underläge och lär må bra av det, klarar top 4
5. BRYNÄS: ruskigt bra juniorer, Lasse J frisk, kommer blir jobbiga att möta
6. DIF: framåt ett topp 4 lag, backsidan utan(?) Ragge är för svag
7. TIMRÅ ständigt en massa skador, härlig offensiv borde räcka till slutspel
8. LINKÖPING: tappat spelgeniet Mårtensson, blir sämre i år
9. MODO: Challe kanske kan få fart på superdivorna i Modo, men det räcker inte
10. SSK: svårbedömda, men blir bättre än ifjol, räcker till att undvika kvalserien
11. LULEÅ: nja, alla nya från allsvenskan kan inte etablera sig, svaga redan ifjol
12. AIK: råttorna blir toksist, allt annat vore en sensation
Känns som att platserna 3-11 är ruskigt svårtippat i år. Många lag är på papperet svagare än i vintras.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Mitt tips
1. HV71
Bredaste truppen med FBK + få förändringar i laget. Bättre målvakt i år.
2. Färjestad
Bredaste truppen med HV71 - många förändringar i laget - något svag målvaktssida.
3. Linköping
Bra bredd, duktig tränare och få tappade spelare relativt föregående säsong.
4. Frölunda
Bra tränare och bra bredd. Mycket hänger på om Honken i målet förbättrar sitt målvaktsspel i år.
5. MODO
Årets överraskning efter att målvaktsproblemet har lösts i klubben.
6. DIF
Bra bredd framåt - men svag backsida utan Ragge (skadad) samt att Ridderwall inte varit bra på försäsongen.
7. SAIK
Riskerar bli årets flopp. Säcken tog SAIK till semifinal två år i rad. Forsberg överskattar spelarkvalitén i laget. Säcken gjorde underverk i DIF relativt Johansson/Montén. Det tar tid att bli en bra Elitserietränare.
8. Brynäs
Tar sig till slutspel - men tappet av Hietanen och Markström begränsar uppsidan.
9. Timrå
Missar slutspel mycket på grund av svagare målvaktssida relativt föregående säsong.
10. Luleå
Bra backsida - men målvakterna måste göra en mycket bra säsong för att klubben ska ta sig till slutspel.
11. SSK
Svag trupp.
12. AIK
Dålig trupp.
1. HV71
Bredaste truppen med FBK + få förändringar i laget. Bättre målvakt i år.
2. Färjestad
Bredaste truppen med HV71 - många förändringar i laget - något svag målvaktssida.
3. Linköping
Bra bredd, duktig tränare och få tappade spelare relativt föregående säsong.
4. Frölunda
Bra tränare och bra bredd. Mycket hänger på om Honken i målet förbättrar sitt målvaktsspel i år.
5. MODO
Årets överraskning efter att målvaktsproblemet har lösts i klubben.
6. DIF
Bra bredd framåt - men svag backsida utan Ragge (skadad) samt att Ridderwall inte varit bra på försäsongen.
7. SAIK
Riskerar bli årets flopp. Säcken tog SAIK till semifinal två år i rad. Forsberg överskattar spelarkvalitén i laget. Säcken gjorde underverk i DIF relativt Johansson/Montén. Det tar tid att bli en bra Elitserietränare.
8. Brynäs
Tar sig till slutspel - men tappet av Hietanen och Markström begränsar uppsidan.
9. Timrå
Missar slutspel mycket på grund av svagare målvaktssida relativt föregående säsong.
10. Luleå
Bra backsida - men målvakterna måste göra en mycket bra säsong för att klubben ska ta sig till slutspel.
11. SSK
Svag trupp.
12. AIK
Dålig trupp.
-
HV känns ju ruggigt starka med en spets och bredd övriga lag bara kan drömma om...
Fan, vi skulle tagit dom ifjol, nu känns det ännu mer avlägset då dom har en vassare målvakt och ännu mer spets!!
Fan, vi skulle tagit dom ifjol, nu känns det ännu mer avlägset då dom har en vassare målvakt och ännu mer spets!!

- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Sant. Just nu har vi ingen chans. Enda möjligheten som jag ser det är att Mackan kommer tillbaka och att även Staffan kommer loss. Dessutom behöver Ragge bli skadefri.Erik Kloth skrev:HV känns ju ruggigt starka med en spets och bredd övriga lag bara kan drömma om...
Ja, det är lite väl mycket OM just nu. Därför tonar jag ned förväntningarna rejält och hoppas på en placering över 7. Då är jag nöjd med nuvarande lags insats. Den som förväntar sig en upprepning av fjolåret lär bli väldigt besviken.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Lee Harvey Oswald
1.Färjestad – Truppen ser tyvärr ohälsosamt bra ut.
2.Hv71 - Några tunga tapp i Petrasek, Liv,Tedenby, Niinimaa
Men man har fyllt på skapligt med Bremberg, D.Larsson, Luoma, Piros, Hietanen.
3.Frölunda – Truppen ser mer än Ok ut, Lill-Kenta kanske är rätt man att ta fusk-lunda till en topp 4 placering? (annars blir det väl som vanligt, allt mellan 7-9)
4.Djurgården – Kan gå både bättre & sämre, beroende på hur målvaktsbiten fungerar & Ragges vara eller icke vara/alt ny toppback?
Är inte lika orolig som övriga skribenter här på forumet vad det gäller centerdilemmat.
Har fått för mig att Sir Hardy vet vad han pysslar med
5.Saik – Kör vidare med sin ”Högoktan-hockey”, lär väl fylla på med några nya junisar också.
6.Lhc – Tappat en hel del, tjeckerna kommer in sent & ska försöka rädda upp det hela.
Kan bli kalkon också, men jag tror ändå Säcken lyckas sälja in sin försvarsprioriterade Hockey bra i plastclubben.
7.Brynäs – Några tunga tapp, men har ändå stora delar avfjolårets lag kvar.
BIF är alltid svårspelat & Niklas Czarnecki vet ur man tråkar ut motståndet.
(liten reservation för målvakterna, kan bli flopp)
8.Modo – Tror Challe är rätt man för gnäll-Modo.
Hårt jobb är det som gäller för samtliga.
-------------------------------------------------------------------------------------------
9.Timrå – Har ingen riktig motivering till denna placering.
Dålig koll på deras trupp.
10.Luleå – Grisar sig vidare & undviker återigen kvalserien.
-------------------------------------------------------------------------------------------
11.SSK – Traditionens makt är stor i Kebab-City, det sitter liksom i väggarna.
Väl i kvalserien är man som vanligt lite för bra för resten av lagen
12.aik – borde inte kunna sluta på nåt annat sätt.
Hela Sverige Skrattar!!!
2.Hv71 - Några tunga tapp i Petrasek, Liv,Tedenby, Niinimaa
Men man har fyllt på skapligt med Bremberg, D.Larsson, Luoma, Piros, Hietanen.
3.Frölunda – Truppen ser mer än Ok ut, Lill-Kenta kanske är rätt man att ta fusk-lunda till en topp 4 placering? (annars blir det väl som vanligt, allt mellan 7-9)
4.Djurgården – Kan gå både bättre & sämre, beroende på hur målvaktsbiten fungerar & Ragges vara eller icke vara/alt ny toppback?
Är inte lika orolig som övriga skribenter här på forumet vad det gäller centerdilemmat.
Har fått för mig att Sir Hardy vet vad han pysslar med
5.Saik – Kör vidare med sin ”Högoktan-hockey”, lär väl fylla på med några nya junisar också.
6.Lhc – Tappat en hel del, tjeckerna kommer in sent & ska försöka rädda upp det hela.
Kan bli kalkon också, men jag tror ändå Säcken lyckas sälja in sin försvarsprioriterade Hockey bra i plastclubben.
7.Brynäs – Några tunga tapp, men har ändå stora delar avfjolårets lag kvar.
BIF är alltid svårspelat & Niklas Czarnecki vet ur man tråkar ut motståndet.
(liten reservation för målvakterna, kan bli flopp)
8.Modo – Tror Challe är rätt man för gnäll-Modo.
Hårt jobb är det som gäller för samtliga.
9.Timrå – Har ingen riktig motivering till denna placering.
Dålig koll på deras trupp.
10.Luleå – Grisar sig vidare & undviker återigen kvalserien.
11.SSK – Traditionens makt är stor i Kebab-City, det sitter liksom i väggarna.
Väl i kvalserien är man som vanligt lite för bra för resten av lagen
12.aik – borde inte kunna sluta på nåt annat sätt.
Hela Sverige Skrattar!!!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Hur stor chans är det att både HiV och kaffebönderna floppar samtidigt?
Tror att något utav lagen kommer det gå halvdåligt för, vilket av dem kan jag inte avgöra. Bara en känsla 

Jag har en känsla av att HV kan bli sämre än ifjol.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Tack! Jag är inte ensam alltså.Mäklaren skrev:Jag har en känsla av att HV kan bli sämre än ifjol.
Jag har lite den känslan också. Visst de är starka generellt men något säger ändå att de inte är "lika" starka.Kentta skrev:Tack! Jag är inte ensam alltså.Mäklaren skrev:Jag har en känsla av att HV kan bli sämre än ifjol.
Just because I'm paranoid doesn't mean they're not out to get me.