Årsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Jojje skrev:Jag tycker fortfarande att det är pinsamt av DIF att lägga fram en "guldplan" för 2010 utan att ens nämna en enda idé på hur det skulle vara möjligt.

Men jag antar att man har noll koll och bara vill köpa sig tid. Styrelsen har gjort sitt. Jag vill ha in lite nytt blod, men det lär inte hända.

Det är bara att inse att dagens hockey är orättvis. DIF som har dominerat Svensk hockey hade den geografiska oturen att befinna sig i Sveriges största och finaste stad där möjligheterna för elitidrott än sämre än i diverse byhålor där lagen får miljonbidrag från kommunen varje år och all tänkbar hjälp när det gäller egna arenor.

Jag vidhåller att det är fortfarande pinsamt att VD´n lyfter en miljon om året, att det är pinsamt att minsa utgifterna med 18 miljoner!!! och bara göra 400 tkr i vinst. Vart tog pengarna vägen? Eller gick vi 17,6 miljoner back förra säsongen?!
Om detta mål nu är pinsamt, hur ska man då beskriva Bajen hockeys mål att ta SM-guld senast 2010? De hoppas tydligen också på att få spela en "världsfinal" mot NY Rangers i Madison Square Garden nån gång efter 2010.

Nä, DIF hockeys mål är varken orealistiskt eller patetiskt. Allt annat än att ha SM-guld som mål för ett lag i elitserien är patetiskt! Vad ska man annars spela för? Ska ledningen gå ut och säga: "-Vi är nöja om vi får vara kvar i elitserien 2010?" Hur patetiskt och fjolligt skulle inte det låta?
Ingen seger utan offer
Användarvisningsbild
_Skogis
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av _Skogis »

99/00 :
1 Västra Frölunda HC 25 211395 8455
2 Djurgårdens IF 25 185934 7437
00/01 :
1 Västra Frölunda HC 25 204042 8161
2 Djurgårdens IF 25 200915 8036
01/02 :
1 Västra Frölunda HC 25 210529 8421
3 Djurgårdens IF 25 180761 7230
02/03 :
1 Västra Frölunda HC 25 249168 9966
3 Djurgårdens IF 25 165652 6626
03/04 :
1 Västra Frölunda HC 25 273550 10942
3 Djurgårdens IF 25 185106 7404
04/05 :
1 Frölunda HC 25 291914 11676
4 Djurgårdens IF 25 184775 7391
05/06 :
1 Frölunda HC 25 292070 11682
5 Djurgårdens IF 25 174124 6964

Det betyder att vi har tappat ca 3700 pers/match mot VF sedan 99/00.

Om vi räknar att 100:-/biljett går direkt till DIF (hyran avdragen) ger det
370 000 spänn mer per match eller 9 250 000 per säsong.

Hade vi haft samma publik siffror som VF denna säsong skulle det ha gett oss nästan 12 000 000 till i intäkter...

Det skulle man kunna betala någon hyfsad spelare för...

Vårt problem ligger inte hos ledningen utan att folk inte kommer till matcherna.

90/91
20 Matcher hemma
Totalt 177466 Snitt 8873
6 matcher med över 13000, varav 3 fullsatta.
Botten 3951 (Hovet).
Senast redigerad av _Skogis den 2006-06-12 16:35:27, redigerad totalt 3 gång.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jojje skrev:BOMBOM BOUCHARD > Sorry, men om du hade haft den minsta aning om vad du pratar om så hade du vetat att DIF´s publiksnitt inte har ändrat sig så värst mycket sen vi flyttade till globen.

Det är inte där problemet ligger, det är lätt att säga att vi skulle tjäna mer om vi hade fullsatt, men det kommer vi aldrig ha så det är bara att lägga ner den tanken. Det vi behöver är en lägre hyra men framförallt så måste vi få tillgång till kringförsäljningen. Det är där pengarna finns.

Svårare än så är det inte.
Och var i mitt inlägg har jag påstått att vårt publiksnitt skulle ha ändrat sig sedan vi flyttade till globen?

:lol:
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

_Skogis skrev:99/00 :
Det betyder att vi har tappat ca 3700 pers/match mot VF sedan 99/00.

Om vi räknar att 100:-/biljett går direkt till DIF (hyran avdragen) ger det
370 000 spänn mer per match eller 9 250 000 per säsong.

Hade vi haft samma publik siffror som VF denna säsong skulle det ha gett oss nästan 12 000 000 till i intäkter...

Det skulle man kunna betala någon hyfsad spelare för...

Vårt problem ligger inte hos ledningen utan att folk inte kommer till matcherna.
Bra skrivet!

Sluta skyll på antalet omgångar och gå på hockey för DIF:s skull!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hela den jämförelsen haltar utav bara den:

* Frölunda är enda laget vintertid för alla Göteborgare ( för att inte säga hela Västragötalandslän. )

* I Göteborg finns inte samma rivalitet mellan de större klubbarna läs anhängare till fotbollsklubbarna. I götet håller alla på Frölunda i hockey och sedan skifar de färger när fotbollen drar igång. Inte direkt vanligt att anhängare till AIK eller Hammarby dyker upp på våtar matcher om man säger så.

* Det totala utbudet på evenemang ärt betydligt mindre i Götet jämfört med STHLM

* I Götet är hockeyn inne medan fotbollen känns lite ute.

Detta är fyra huvudpunkter till varför jämförelsen inte funkar.

Vill man få till bättre publiksnitt finns det två vägar att gå:

* Börja lira på Hovet

* Minska ner antalet omgångar.

Det går inte bara att kraxa ur sig att man skall gå på hockey. Det måste göras radikala förändringar för att det skall bli mer attraktiv / intressant. Man kan inte bara räkna med att folk hastigt skall börja gå på matcher utan "anledning". Först får man göra förändringar sedan får man förhoppningsvis skörda vinsterna av de förändringar som genomförts.

Håller för övrigt helt med Jojje. Det är inte på publiken man kan göra de stora vinsterna utan på försäljningen inne på arena. Var tror ni HVs och FBKs stora vinster kommer från? Deras snitt är inte mycket bättre än vårt, det som skiljer oss åt är att de har kontroll över sin försäljning...
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kall-El skrev:Hela den jämförelsen haltar utav bara den:

* Frölunda är enda laget vintertid för alla Göteborgare ( för att inte säga hela Västragötalandslän. )

* I Göteborg finns inte samma rivalitet mellan de större klubbarna läs anhängare till fotbollsklubbarna. I götet håller alla på Frölunda i hockey och sedan skifar de färger när fotbollen drar igång. Inte direkt vanligt att anhängare till AIK eller Hammarby dyker upp på våtar matcher om man säger så.

* Det totala utbudet på evenemang ärt betydligt mindre i Götet jämfört med STHLM

* I Götet är hockeyn inne medan fotbollen känns lite ute.

Detta är fyra huvudpunkter till varför jämförelsen inte funkar.

Vill man få till bättre publiksnitt finns det två vägar att gå:

* Börja lira på Hovet

* Minska ner antalet omgångar.

Det går inte bara att krxa ur sig att man skall gå på hockey. Det måste göras radikala förändringar för att det skall bli mer attraktiv / intressant. Man kan inte bara räkna med att folk hastigt skall börja gå på matcher utan "anledning". Först får man göra förändringar sedan får man förhoppningsvis skörda vinsterna av de förändringar som genomförts.
Nu får vi Djurgårdare sluta gnälla om antalet omgångar! Nu är det 55 omgångar som gäller! Ska DIF bli lidande för att vi "inte orkar" se hockey två gånger på en vecka? Det är passé att skylla på det!

Vad gäller frågan Globen/Hovet så har DIF valt Globen av flera anledningar! Sluta att tjata på det! Vi får inte fullt bara för att det är Hovet! DIF-Mora i Hovet förra säsongen 3596 personer!

Det finns inga ursäkter längre! Gå på hockey!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Håller med Kall-El, vi har 2 andra lag som drar mycket fans.
Och det är inte många som ens är sport intresserade i Sthlm.
På mitt jobb tex är vi 3-4 stycken av 45, som ens sett en hockey match på riktigt (NÅGONSIN)

Fotbollen har några fördelar

* Man kan spela fotboll var som helst när som helst (i stort sett :)
* Föräldrarna behöver inte vara övermedelklass för att ha råd med utrussning mm...

Folk har mer hjärta för fotboll för alla har spelat det i nån form, medans hockey har kanske 6% av sveriges befolkning

Men man ska ju självklart gå och se så många matcher man bara kan, lat får man inte va! (det rimma inte va? :) )
Användarvisningsbild
slagskott

Inlägg av slagskott »

Jojje skrev:
Original Frasse skrev:Angående antalet omgångar så pratade jag med Mats Larsson efter årsmötet, och han sa att Djurgården fortfarande jobbar med att få antalet omgångar till 44, eller vad det nu skulle bli med 14 lag. Det är just nu 11 av 12 klubbar i SHL som vill ha 55 omgångar, SSK ändrade sig tydligen i sent läge och gick med på en utökning. Det är alltså endast DIF som vill få ner antalet omgångar, och glöm inte att LHC egentligen ville ha 60 omgångar!
Klart de vill ha det... Ta fbk som ett exempel. Deras fans är landets mest pinsamma med ansiktsfärg och träskor. De har inget bättre för sig än att ta med flickvännen och kusinen (samma person) på hockey 1-2 gånger i veckan. Vad ska de annars göra? Logen är ju stängd på vintern.

Vi får hoppas på ett bättre styre efter valet, det är vårt enda hopp.

Om man är intresserad av en sport som...tex hockey, är det då pinsamt att man vill gå på sitt lags hemmamatcher för att som en sann supporter stötta sitt lag ekonomiskt och genom att stötta laget på isen?

Vad är det mer som drar i hockeypubliken i Stockholm som de prioriterar mer än att följa sitt lag eller är det bara så att de faktiskt har viktigare saker att göra än att följa sitt lag?

Oavsett vad det månde vara så bör man kartlägga det genom en undersökning för att få reda på varför en miljonstad tillika "mesta mästarna" inte lockar mer publik än vad de gör.
Sports dont build character, it reveals it
Användarvisningsbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Precis! Det finns INGA ursäkter! Varför ska man inte gå på hockey? Det är ju världens roligaste sport, och när man har DIF i hjärtat så...VARFÖR??? Även om det inte alltid går superbra för vårat lag så är det iallafall en kraftig adrenalinkick för mig att se DIF lira, varje gång! För min del så skulle biljetterna lika gärna kunnat vara dyrare. Billigare och roligare nöje finns inte.

Det är en hel pluton med krigare ute på isen som tar i för kung och fosterland, för att DU ska ha kul och bli nöjd. Under tiden sitter du bekvämt (eller står?) och hejar samt följer allt som händer på isen med intensiv blick. Sedan träffar man kompisar samt andra trevliga gårdare och har bara allmänt kul.

Allt detta för ett pris runt 100:- per tillfälle tycker jag är tokbilligt. Du blir inte ruinerad, du får ingen jobbig baksmälla, de flesta brudar kan acceptera det, DU HJÄLPER DIF, du har kul (läs ovan), du kan skrika hur mycket du vill, du kan uttrycka dina känslor för laget helt fritt och du kan stolt säga att du var där och såg när det hände.
Ingen seger utan offer
Kom Igen Thore

Inlägg av Kom Igen Thore »

Drutten skrev:Precis! Det finns INGA ursäkter! Varför ska man inte gå på hockey? Det är ju världens roligaste sport, och när man har DIF i hjärtat så...VARFÖR??? Även om det inte alltid går superbra för vårat lag så är det iallafall en kraftig adrenalinkick för mig att se DIF lira, varje gång! För min del så skulle biljetterna lika gärna kunnat vara dyrare. Billigare och roligare nöje finns inte.

Det är en hel pluton med krigare ute på isen som tar i för kung och fosterland, för att DU ska ha kul och bli nöjd. Under tiden sitter du bekvämt (eller står?) och hejar samt följer allt som händer på isen med intensiv blick. Sedan träffar man kompisar samt andra trevliga gårdare och har bara allmänt kul.

Allt detta för ett pris runt 100:- per tillfälle tycker jag är tokbilligt. Du blir inte ruinerad, du får ingen jobbig baksmälla, de flesta brudar kan acceptera det, DU HJÄLPER DIF, du har kul (läs ovan), du kan skrika hur mycket du vill, du kan uttrycka dina känslor för laget helt fritt och du kan stolt säga att du var där och såg när det hände.
Mycket bra skrivit. Du "snodde" mina tankar.

Hade jag bara bott i stockholm hade jag gått på alla matcher jag kunnat.
Är man en riktig djurgårdare tycker man det är lika kul att se samtliga hemmamatcher vare sig det är 40, 55 eller 100 matcher per säsong.

Och skyll inte på priset. Är ju nästan löjligt billigt att man kan se Dif i globen/hovet 25 ggr per säsong för runt 1000 kronor!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Här kan jag bara tala för mig själv, men för att jag skall bli riktigt upphetsad över en match måste den gälla något. Hockeyn känns för mig som en enda lång transportsträcka där man mer eller mindre drunknar i alla matcher. Det känns inte illa att man missat en match, vilket det t ex gör när man missat en match med fotbollslaget. Orsaken till detta är givetvis att det kommer en ny match om max två dagar igen. När man sedan gäspat sig igenom en grundserie kommer sedan ett slutspel. Ett slutspel som man korkat nog lirar i bäst av sju matcher. Återigen för mycket matcher. Känns inte som det händer något förrän efter 3 matcher i varje serie. Står då det då 3-0 till motståndarlaget känns det rätt meningslöst att dyka upp match 4 av den anledning.

Just att det är så många matcher gör att jag ofta väljer bort hockeyn till förmån för annat idrottsrelaterat. Bara för att ta ett exempel. Vad smäller högst se den första av 4 matcher mot Linköping på Globen eller kika på Liverpool - Newcastle på tv? Jag hade valt ölen framför Projektorn nio gånger av tio.

Tyvärr tror jag att många med mig känner ungefär likadant. En massa hockeymatcher jämfört med annan idrott där tyvärr den andra idrotten får gå före för den känns både hetare och mer intressant. Fotbollsmatchen gäller någonting, det som utspelar sig på Globen känns mest som del ett av en mycket seg stafett där man egentligen mest väntar på avslutningssträckan.

Att hockeylaget jobbar i en uppförsbacke lika brant som aborrebacken är ganska uppenbart. Därför känns det lite grand som att det måste till helt nya tag och grepp för att få stopp på den onda spiralen. Att minska ner kostnaderna var givetvis nödvändigt, men på kort liksom lång sikt krävs större intäkter och dessa tror inte jag man skall räkna med att få från en ökad publik.

Där man istället kan tjäna pengar, tillika stora pengar är på kringarrangemang och försäljning. Tyvärr drar vi här in noll kronor. Ett tidigare inlägg i denna tråd talade om vilka fina intäkter extra vi skulle få om vi höjde vårat snitt med 3000 åskådare. Jag skulle vilja använda samma argument fast lite ommodifierat. Säg att varje åskådare köper öl och käk för i snitt 50 spänn per match. Detta skulle innebära en ökad intäkt på 350 000 varje match, utan krav på att öka publiksnittet. Det är här man kan dra in pengar och det är just tackvare detta som klubbar som LHC och HV och FBK gjort sina stora stålar givetvis kombinerat med vidrigt schyssta hyresavtal innan de byggde eget.

Jag har sagt det förut och säger det igen, om DIF på sikt vill återetablera sig i toppen av elitserien krävs en arena i egen regi. Om detta skall bli verklighet kommer det antagligen krävas en flytt till någon av grannkommunerna. Frågan är om styrelsen har mod att våga göra det enda rätta eller om de precis som vissa andra här inne tror att publiken hastigt och lustigt bara skall dyka upp om man tjatar om det tillräckligt länge och mycket.

Avslutningsvis tycker jag man skall hålla sig borta från beteckningen "gårdare". Detta är för mig ett skällsord och absolut inget vi bör kalla oss för.
Kom Igen Thore

Inlägg av Kom Igen Thore »

"Just att det är så många matcher gör att jag ofta väljer bort hockeyn till förmån för annat idrottsrelaterat. Bara för att ta ett exempel. Vad smäller högst se den första av 4 matcher mot Linköping på Globen eller kika på Liverpool - Newcastle på tv? Jag hade valt ölen framför Projektorn nio gånger av tio".

Väljer du hellre en engelsk fotbollsmatch än att se Djurgården spela slutspel, så är det nått "fel" på dej.

Personligen kan jag inte förså hur en inbiten djurgårdare kan tycka/känna så. Eller du kanske inte är det? Utan bara skriver här för att få utlopp för allt ditt pessimistiska tyckande? Har nog aldrig läst ett enda inlägg från dej som är positivt.

Som sagt, är man en riktig djurgårdare vill man se så mycket matcher som det bara går. Och man tycker det är lika roligt varje gång(med något undantag beroende på resultatet, hehe)

Är det bara jag som känner så eller?
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Jag blir upphetsad av att se spelare med DIF på bröstet/mahen!
Senast redigerad av Don_T den 2006-06-14 09:20:32, redigerad totalt 1 gånger.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

"Just att det är så många matcher gör att jag ofta väljer bort hockeyn till förmån för annat idrottsrelaterat. Bara för att ta ett exempel. Vad smäller högst se den första av 4 matcher mot Linköping på Globen eller kika på Liverpool - Newcastle på tv? Jag hade valt ölen framför Projektorn nio gånger av tio".

Om du är så ointresserad undrar man ju hur du orkar skriva här varje dag?
Användarvisningsbild
Jermuk
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

Kall-El skrev:Här kan jag bara tala för mig själv, men för att jag skall bli riktigt upphetsad över en match måste den gälla något. Hockeyn känns för mig som en enda lång transportsträcka där man mer eller mindre drunknar i alla matcher. Det känns inte illa att man missat en match, vilket det t ex gör när man missat en match med fotbollslaget. Orsaken till detta är givetvis att det kommer en ny match om max två dagar igen. När man sedan gäspat sig igenom en grundserie kommer sedan ett slutspel. Ett slutspel som man korkat nog lirar i bäst av sju matcher. Återigen för mycket matcher. Känns inte som det händer något förrän efter 3 matcher i varje serie. Står då det då 3-0 till motståndarlaget känns det rätt meningslöst att dyka upp match 4 av den anledning.

Just att det är så många matcher gör att jag ofta väljer bort hockeyn till förmån för annat idrottsrelaterat. Bara för att ta ett exempel. Vad smäller högst se den första av 4 matcher mot Linköping på Globen eller kika på Liverpool - Newcastle på tv? Jag hade valt ölen framför Projektorn nio gånger av tio.

Tyvärr tror jag att många med mig känner ungefär likadant. En massa hockeymatcher jämfört med annan idrott där tyvärr den andra idrotten får gå före för den känns både hetare och mer intressant. Fotbollsmatchen gäller någonting, det som utspelar sig på Globen känns mest som del ett av en mycket seg stafett där man egentligen mest väntar på avslutningssträckan.

Att hockeylaget jobbar i en uppförsbacke lika brant som aborrebacken är ganska uppenbart. Därför känns det lite grand som att det måste till helt nya tag och grepp för att få stopp på den onda spiralen. Att minska ner kostnaderna var givetvis nödvändigt, men på kort liksom lång sikt krävs större intäkter och dessa tror inte jag man skall räkna med att få från en ökad publik.

Där man istället kan tjäna pengar, tillika stora pengar är på kringarrangemang och försäljning. Tyvärr drar vi här in noll kronor. Ett tidigare inlägg i denna tråd talade om vilka fina intäkter extra vi skulle få om vi höjde vårat snitt med 3000 åskådare. Jag skulle vilja använda samma argument fast lite ommodifierat. Säg att varje åskådare köper öl och käk för i snitt 50 spänn per match. Detta skulle innebära en ökad intäkt på 350 000 varje match, utan krav på att öka publiksnittet. Det är här man kan dra in pengar och det är just tackvare detta som klubbar som LHC och HV och FBK gjort sina stora stålar givetvis kombinerat med vidrigt schyssta hyresavtal innan de byggde eget.

Jag har sagt det förut och säger det igen, om DIF på sikt vill återetablera sig i toppen av elitserien krävs en arena i egen regi. Om detta skall bli verklighet kommer det antagligen krävas en flytt till någon av grannkommunerna. Frågan är om styrelsen har mod att våga göra det enda rätta eller om de precis som vissa andra här inne tror att publiken hastigt och lustigt bara skall dyka upp om man tjatar om det tillräckligt länge och mycket.

Avslutningsvis tycker jag man skall hålla sig borta från beteckningen "gårdare". Detta är för mig ett skällsord och absolut inget vi bör kalla oss för.
Huvdet på spiken. Jag känner och tycker precis som du i denna fråga.
Skriv svar