Årsmöte
Givetvis är det helt rätt att sanera ekonomin, men då man gör detta tycker jag man skall rätta munnen efter matsäcken.
De spelarna vi har nu bör klara av att undvika kvalserien, allt annat bör ses som en bonus. Styrelsen borde vara mer ärlig / realistisk när det gäller målsättningarna får vårt gäng.
Slutspel bör ses som en bonus och inte en målsättning med tanke på de spelare vi har till förfogande. ( Hoppas innerligt inte det lagts en budget baserad på ett publiksnitt på över 8000 kombinerat med slutspel för då kan det gå riktigt illa. )
Sedan tycker ju jag högst personligen att det finns två viktiga frågor som man verkligen böär arbeta med:
1. Minska ner antalet omg i elitserien
2. Ta över driften av hovet / ordna fram annan arena.
Punkt nummer två är helt nödvändig om vi vill bli något annat än i bästa fall ett mittenlag. Intäkterna från en egen mindre arena slår ut en större med hästlängder...
Är det något man borde jobba med så är det punkt två.
Det finns dock en positiv sak och det är att truppen mer eller mindre är klar redan nu. Detta borde betyda att Säcken får god tid på sig att skapa ett lag vilket inte var fallet förra säsongen. Hoppas som sagt också på en stenhård gnuggning på PP och boxplay. Lyckas vi bra här har vi stora möjligheter att knipa många sköna bonuspinnar.
Avslutningsvis kan inte jag fatta hur lag som Mora kan göra klart med Slovakiska VM backar då deras ekonomin kanappast kan vara bättre än vår. Tycker fortfarande DIF borde försöka få större företag att gå in och sponsra enskilda spelarköp / löner. Hade vi kunnat spetsa dagens trupp med en klockren back samt en målskytt hade inte slutspel varit en omöjlighet.
De spelarna vi har nu bör klara av att undvika kvalserien, allt annat bör ses som en bonus. Styrelsen borde vara mer ärlig / realistisk när det gäller målsättningarna får vårt gäng.
Slutspel bör ses som en bonus och inte en målsättning med tanke på de spelare vi har till förfogande. ( Hoppas innerligt inte det lagts en budget baserad på ett publiksnitt på över 8000 kombinerat med slutspel för då kan det gå riktigt illa. )
Sedan tycker ju jag högst personligen att det finns två viktiga frågor som man verkligen böär arbeta med:
Punkt nummer två är helt nödvändig om vi vill bli något annat än i bästa fall ett mittenlag. Intäkterna från en egen mindre arena slår ut en större med hästlängder...
Det finns dock en positiv sak och det är att truppen mer eller mindre är klar redan nu. Detta borde betyda att Säcken får god tid på sig att skapa ett lag vilket inte var fallet förra säsongen. Hoppas som sagt också på en stenhård gnuggning på PP och boxplay. Lyckas vi bra här har vi stora möjligheter att knipa många sköna bonuspinnar.
Avslutningsvis kan inte jag fatta hur lag som Mora kan göra klart med Slovakiska VM backar då deras ekonomin kanappast kan vara bättre än vår. Tycker fortfarande DIF borde försöka få större företag att gå in och sponsra enskilda spelarköp / löner. Hade vi kunnat spetsa dagens trupp med en klockren back samt en målskytt hade inte slutspel varit en omöjlighet.
Kall-El skrev:Givetvis är det helt rätt att sanera ekonomin, men då man gör detta tycker jag man skall rätta munnen efter matsäcken.
Rättar munnen efter matsäcken, det är väl precis det som DIF gör just nu. På vilket sätt menar du att dom inte gör det?
Som jag fattade saken budgeterar inte DIF med slutspel i år heller och säger att inkomster från ett slutspel är ren bonus.
Det är väl så ärligt och rakt det kan bli.
Det är realistiskt att tro vi hamnar i kvalserien, men det är också realistisk att tro vi kniper sista slutspelsplatsen. Kanske är 9-10 det mest realistiska? Men vad ska då målet bli, om inte slutspel. Det är väl ungefär så pass positiv man ska vara utåt! Och självklart också inom organisationen så länge man är medveten om att det även kan gå åt andra hållet. Men målet måste vara slutspel. Att någon säger att en sjätte plats är realistisk må vara klantigt, men man får väl gå på mer än några uttalanden.
Minska ner antalet omgångar kan inte DIF påverka. Styrelsen driver den linjen, vad mer kan dom göra? Det kommer aldrig hända, men vi kan inte lägga oss ner och dö för det. Kämpa för vår linje med färre omgångar hårt och helt öppet, men acceptera samtidigt läget och gör det bästa av situationen så länge den är som den är.
En ny arena i Stockholm skulle aldrig gå runt utan massa kontor eller affärer som ger fasta löpande intäkter. Att tro att endast olika evenemang skulle kunna få en sådan arena att gå runt ser jag som helt orealistiskt. Och var skulle man då kunna bygga det? Var finns ens marknaden för en ny arena/kontor/centrum osv? Marken och efterfrågan finns inte, och skulle den mot förmodan finnas inom tull eller någon närförort kommer Stockholm Stad sätta byggande av bostäder och annat före. Ny arena kommer inte att ske på minst 20 år, speciellt inte en privat sådan.
Ta över Hovet? Jag ser inte hur driften av Hovet skulle kunna gå runt med större vinst även om vi fick Hovet gratis.
Hovet går idag minus på Bajen varje år, AIK ger inget plus direkt och fler ”fasta” arrangemang finns inte förutom DIF. Att förvalta en arena kostar jävligt mycket pengar och tro att en gammal sliten arena som Hovet, som redan idag går back, skulle vare en guldgruva är nog att vara en drömmare. Det är knappast troligt att man tjänar några större pengar på det.
Arenorna Globen/Hovet/Söderstadion går redan idag minus och har gjort så i många år. Trots att dom mjölkat ur Stockholmsklubbarna på pengar.
Jag har inga siffror men vad jag har förstått, som DIF Fotbolls styrelse också sagt, så tjänar man inte så väldigt mycket pengar på arrangemang som man kan tro. Och se gamla slitna Hovet i framtiden konkurrera med andra arenor i Stockholm tror jag inte är enkelt om man säger så.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Jag tycker fortfarande att det är pinsamt av DIF att lägga fram en "guldplan" för 2010 utan att ens nämna en enda idé på hur det skulle vara möjligt.
Men jag antar att man har noll koll och bara vill köpa sig tid. Styrelsen har gjort sitt. Jag vill ha in lite nytt blod, men det lär inte hända.
Det är bara att inse att dagens hockey är orättvis. DIF som har dominerat Svensk hockey hade den geografiska oturen att befinna sig i Sveriges största och finaste stad där möjligheterna för elitidrott än sämre än i diverse byhålor där lagen får miljonbidrag från kommunen varje år och all tänkbar hjälp när det gäller egna arenor.
Jag vidhåller att det är fortfarande pinsamt att VD´n lyfter en miljon om året, att det är pinsamt att minsa utgifterna med 18 miljoner!!! och bara göra 400 tkr i vinst. Vart tog pengarna vägen? Eller gick vi 17,6 miljoner back förra säsongen?!
Men jag antar att man har noll koll och bara vill köpa sig tid. Styrelsen har gjort sitt. Jag vill ha in lite nytt blod, men det lär inte hända.
Det är bara att inse att dagens hockey är orättvis. DIF som har dominerat Svensk hockey hade den geografiska oturen att befinna sig i Sveriges största och finaste stad där möjligheterna för elitidrott än sämre än i diverse byhålor där lagen får miljonbidrag från kommunen varje år och all tänkbar hjälp när det gäller egna arenor.
Jag vidhåller att det är fortfarande pinsamt att VD´n lyfter en miljon om året, att det är pinsamt att minsa utgifterna med 18 miljoner!!! och bara göra 400 tkr i vinst. Vart tog pengarna vägen? Eller gick vi 17,6 miljoner back förra säsongen?!
-
Det är mycket pinsamt precis som Jojje skriver att vi bara gör en vinst på 400.000 kr. Mycket oinsamt då vi sparat in 18 miljoner (!) SEK.
Färjestad gör 8 miljoner i vinst och HV 71 gör 11 miljoner i vinst.
Dessa två klubbar har i särklass dyrast biljetter och alltid fullsatt och samtidigt äger de sina arenor!
Frölunda är ett undantag; dvs dom är också framgångsrika trots att de inte äger sin arena men då får vi inte glömma att de har 11.000 i snitt på sina matcher...vilket vi ALDRIG haft eller kommer att ha i Stockholm då arenorna Globen/Hovet är placerade söder om söder...
Ser inget ljus i tunneln jag heller...
Offensivt är vi sämre än Brynäs och Mora till hösten och vem kan påstå att Timmy Pettersson som inte platsade i varken VF eller HV skulle utgöra någon nämnvärd skillnad?
Thomas Johansson lyfter heller inget lag...tyvärr!
Färjestad gör 8 miljoner i vinst och HV 71 gör 11 miljoner i vinst.
Dessa två klubbar har i särklass dyrast biljetter och alltid fullsatt och samtidigt äger de sina arenor!
Frölunda är ett undantag; dvs dom är också framgångsrika trots att de inte äger sin arena men då får vi inte glömma att de har 11.000 i snitt på sina matcher...vilket vi ALDRIG haft eller kommer att ha i Stockholm då arenorna Globen/Hovet är placerade söder om söder...
Ser inget ljus i tunneln jag heller...
Offensivt är vi sämre än Brynäs och Mora till hösten och vem kan påstå att Timmy Pettersson som inte platsade i varken VF eller HV skulle utgöra någon nämnvärd skillnad?
Thomas Johansson lyfter heller inget lag...tyvärr!
Rensat från intäkter av engångskaraktär gick vi ca 13,5 miljoner back säsongen 04/05. En fullständig katastrof och vi skall vara tacksamma att föreningen inte gick i konkurs.
Förra säsongens ekonomiska resultat är endast bra i jämförelse med katastrofen säsongen 04/05. Rörelseresultatet för koncernen är back 2 miljoner vilket inte är hållbart i längden.
Förra säsongens ekonomiska resultat är endast bra i jämförelse med katastrofen säsongen 04/05. Rörelseresultatet för koncernen är back 2 miljoner vilket inte är hållbart i längden.
Det kommer inte komma mycker mer folk till matcherna oavsett hur bra DIF spelar så länge som det kall spelas +50 matcher ihoptryckta så tajt det bara är möjligt för att man samtdigt skall hinna med x-antal idiotiska landslagsturneringar samt VM.
Vill man spela 50+ matcher får man skrota landslagets turneringar, vilket iofs vore en välgärning, eller börja säsongen tidigare. Ha två hemmamatcher i veckan, vilket hänt ibland, funkar absolut inte heller. Hade man haft en match per vecka hemma, och då helst även på en fast dag tror jag att publiksnittet på sikt hade ökat. Skulle dock själv föredra max 2 matcher på 3 veckor hemma.
Sedan är det bara att inse att vill vi bli topplag måpste vi ordna fram en egen arena. För att detta skall bli möjligt kanske det krävs en flytt till någon av grannkommunerna. Jag tror att vi skulle göra större vinster om vi hade en egen arena med plats för 7500 åskådare jämfört med att hyra Globen / Hovet.
Det är bara tomtar ute på landet som kan luras gå och se 50+ meningslösa matcher i en grundserie. i STHLM har vi mer att välja på / mindre fritid, eller kanske till och med mer förstånd och inse att det inte är lönt att gäspa sig igenom 50 grundspelsmatcher...
Vill man spela 50+ matcher får man skrota landslagets turneringar, vilket iofs vore en välgärning, eller börja säsongen tidigare. Ha två hemmamatcher i veckan, vilket hänt ibland, funkar absolut inte heller. Hade man haft en match per vecka hemma, och då helst även på en fast dag tror jag att publiksnittet på sikt hade ökat. Skulle dock själv föredra max 2 matcher på 3 veckor hemma.
Sedan är det bara att inse att vill vi bli topplag måpste vi ordna fram en egen arena. För att detta skall bli möjligt kanske det krävs en flytt till någon av grannkommunerna. Jag tror att vi skulle göra större vinster om vi hade en egen arena med plats för 7500 åskådare jämfört med att hyra Globen / Hovet.
Det är bara tomtar ute på landet som kan luras gå och se 50+ meningslösa matcher i en grundserie. i STHLM har vi mer att välja på / mindre fritid, eller kanske till och med mer förstånd och inse att det inte är lönt att gäspa sig igenom 50 grundspelsmatcher...
-
Problemet är att vår ledning är amatörmässig. Vi har inget långsiktigt tänk alls även om de nu försöker få det att framstå som så...
Faktum är att vi hade ett riktigt spännande lag på G för ett par år sedan med Stefan Pettersson, Jonte Hedström och Richard Lintner i spetsen men alla dessa tre klasspelare försvann efter mycket bra spel till andra ES-klubbar...
Vi har för lite pengar och får helt enkelt värva det som de 4 stora ( FBK, HV 71, VF och LHC) inte vill ha...trist men väldigt sant!
Faktum är att vi hade ett riktigt spännande lag på G för ett par år sedan med Stefan Pettersson, Jonte Hedström och Richard Lintner i spetsen men alla dessa tre klasspelare försvann efter mycket bra spel till andra ES-klubbar...
Vi har för lite pengar och får helt enkelt värva det som de 4 stora ( FBK, HV 71, VF och LHC) inte vill ha...trist men väldigt sant!
Spännande lag ja visst, men dåliga exempel du tar upp.
Hedström trivdes aldrig i Sthlm, han ville norrut och åka skoter.
StefanP hade väldiga samarbetssvårigheter och satte jaget före laget.
Lintner är en hockeyarbetare som spelar där det för tillfället betalas bäst.
Nej jag håller helt med styrelsen bygg från grunden med egna juniorer och spelare från sthlmstrakten.
Hedström trivdes aldrig i Sthlm, han ville norrut och åka skoter.
StefanP hade väldiga samarbetssvårigheter och satte jaget före laget.
Lintner är en hockeyarbetare som spelar där det för tillfället betalas bäst.
Nej jag håller helt med styrelsen bygg från grunden med egna juniorer och spelare från sthlmstrakten.
- Original Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Angående antalet omgångar så pratade jag med Mats Larsson efter årsmötet, och han sa att Djurgården fortfarande jobbar med att få antalet omgångar till 44, eller vad det nu skulle bli med 14 lag. Det är just nu 11 av 12 klubbar i SHL som vill ha 55 omgångar, SSK ändrade sig tydligen i sent läge och gick med på en utökning. Det är alltså endast DIF som vill få ner antalet omgångar, och glöm inte att LHC egentligen ville ha 60 omgångar!
Klart de vill ha det... Ta fbk som ett exempel. Deras fans är landets mest pinsamma med ansiktsfärg och träskor. De har inget bättre för sig än att ta med flickvännen och kusinen (samma person) på hockey 1-2 gånger i veckan. Vad ska de annars göra? Logen är ju stängd på vintern.Original Frasse skrev:Angående antalet omgångar så pratade jag med Mats Larsson efter årsmötet, och han sa att Djurgården fortfarande jobbar med att få antalet omgångar till 44, eller vad det nu skulle bli med 14 lag. Det är just nu 11 av 12 klubbar i SHL som vill ha 55 omgångar, SSK ändrade sig tydligen i sent läge och gick med på en utökning. Det är alltså endast DIF som vill få ner antalet omgångar, och glöm inte att LHC egentligen ville ha 60 omgångar!
Vi får hoppas på ett bättre styre efter valet, det är vårt enda hopp.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag tror definitivt på en bra framtid för vårt kära hockeylag. Däremot kan det ta några år (mer än tre skulle jag tro) innan vi når absoluta toppen.
Just nu har fotbollen ett järngrepp över publiken men det kommer att variera över tid. Om ett par år kan de vara omvänt, eller i varje fall mera utjämnat. Då kommer ekonomin och framgångarna som ju definitivt går hand i hand.
Vi får ta ett par "skitår" nu men ljusare tider väntar. Till dess kan man inte mer än att stötta laget så mycket man kan, vara medlem, titta på så många matcher som möjligt och köpa souvenirer. Det gör jag i alla fall.
Sedan när vi så småningom når tillbaka till toppen kan vi inte tro att det kommer att vara för evigt. Då kommer nya dalar. o.s.v.
Vi som följt hockeyn ett tag vet att vi varit i djupare kriser än så här, vem minns inte slutet på 80-talet då vi blev "rånade" och luspanka.
Jag kan däremot förstå frustrationen hos folk som har följt hockeyn under 90 talet och framåt, men välkomna till verkligheten. Det går upp och ner även i idrottens värld och ingenting varar för evigt.
Gamla fina Djurgården kommer alltid igen.
Just nu har fotbollen ett järngrepp över publiken men det kommer att variera över tid. Om ett par år kan de vara omvänt, eller i varje fall mera utjämnat. Då kommer ekonomin och framgångarna som ju definitivt går hand i hand.
Vi får ta ett par "skitår" nu men ljusare tider väntar. Till dess kan man inte mer än att stötta laget så mycket man kan, vara medlem, titta på så många matcher som möjligt och köpa souvenirer. Det gör jag i alla fall.
Sedan när vi så småningom når tillbaka till toppen kan vi inte tro att det kommer att vara för evigt. Då kommer nya dalar. o.s.v.
Vi som följt hockeyn ett tag vet att vi varit i djupare kriser än så här, vem minns inte slutet på 80-talet då vi blev "rånade" och luspanka.
Jag kan däremot förstå frustrationen hos folk som har följt hockeyn under 90 talet och framåt, men välkomna till verkligheten. Det går upp och ner även i idrottens värld och ingenting varar för evigt.
Gamla fina Djurgården kommer alltid igen.
BOMBOM BOUCHARD > Sorry, men om du hade haft den minsta aning om vad du pratar om så hade du vetat att DIF´s publiksnitt inte har ändrat sig så värst mycket sen vi flyttade till globen.
Det är inte där problemet ligger, det är lätt att säga att vi skulle tjäna mer om vi hade fullsatt, men det kommer vi aldrig ha så det är bara att lägga ner den tanken. Det vi behöver är en lägre hyra men framförallt så måste vi få tillgång till kringförsäljningen. Det är där pengarna finns.
Svårare än så är det inte.
Det är inte där problemet ligger, det är lätt att säga att vi skulle tjäna mer om vi hade fullsatt, men det kommer vi aldrig ha så det är bara att lägga ner den tanken. Det vi behöver är en lägre hyra men framförallt så måste vi få tillgång till kringförsäljningen. Det är där pengarna finns.
Svårare än så är det inte.