Mackan1891 skrev:Efter att ha bevittnat Klacken ifrån sittplats under gårdagen kan jag konstatera följande:
Det finns fortfarande noll taktkänsla.
Ramsorna sjungs i 180 bpm och klappas sönder
Ingen variation.
Ett jävla bankande på reklamskyltarna.
Vi har kanske det största utbudet av Sånger i Sverige så varför den otroliga enformigheten? Det är väl bara att gå in på JK-Forum och sångarkivet eller fråga någon äldre bror, Pappa och plugga de gamla. Det är helt bedrövligt hur jävla illa som dagens Generation kan våra äldre ramsor SKÄRPNING!
Det viktigaste av allt SLUTA KLAPPA, det gör bara så att tempot höjs och ramsorna dör ut efter tjugo sekunder. Har ni inte lärt er någonting än fast det har tjatats under flera säsonger på både Fotbollen och Hockeyn och i så fall varför går det inte in?
Hade jag som femtonårig parvel 1984 smugit mig i på Apberget och ställt mig och bankat på skyltarna så hade jag legat på nedanför isen med utslagna tänder då. Nu fick jag iof bara en ölburk i huvudet för att jag sjöng för dåligt och en stor läskig Gubbe i 25:års åldern som vrålade åt mig "Sjung för fan, du står i Klacken!" och då var det bara att lära sig ramsorna blixtsnabbt och köra så gott det gick.
Jag ska inte bara skälla, ni gjorde en bra version av den långsamma versionen av "When the Saint" utan Gullö på räcket och det var imponerande.
Den grupp människor som till slut fanns på klackplats gjorde ett ok jobb. Stundtals skapades en skön stämning.
Det blev dock tydligt att det kommer att gå inflation på att få med sig sittplats - gärna stående - i sånger. Det vore kanon om det funkade men av att dömma av gårdagen så tröttnar många efter 20:e försöket. Efter 40:e försöket tröttnar resten.
Och sluta banka på planket för fan. Bara bankandet är irriterande. Det blir speciellt migränframkallande när människor utan taktkänsla gör det.
SELECT * FROM Users WHERE clue > 0
0 rows affected
Stockholmare skrev:
Och sluta banka på planket för fan. Bara bankandet är irriterande. Det blir speciellt migränframkallande när människor utan taktkänsla gör det.
Detta kan jag hålla med dig om till 100%.. Det blir ju som en trumma typ?
Men jag tycker fortfarande att man inte har rätt att klaga på klacken om man själv inte bidrog.
Daniel942 skrev:
Men jag tycker fortfarande att man inte har rätt att klaga på klacken om man själv inte bidrog.
För det 1 Trådens titel lyder "Hur kan vi fans höja DIF ytterliggare?". Jag valde mestadels att lyfta fram sådant som kan sänka DIF. Det vill säga sådant man ska låta bli att göra om man vill höja DIF.
För det 2 Jag skrev "Den grupp människor som till slut fanns på klackplats" istället för "klacken" därför att det verkade vara just det - en grupp människor där klacken normalt står - inte "klacken".
Med ditt resonemang(inte klaga på X om du inte är en delmängd i X) så får ingen åskådare(oavsett i vad man åskådar) säga något annat än positivt. Är det så positivt?
Jag tycker för övrigt att du inte skulle svarat på mitt inlägg då du på intet sätt har varit med och skrivit det. Peace.
SELECT * FROM Users WHERE clue > 0
0 rows affected
Stockholmare skrev:
Med ditt resonemang(inte klaga på X om du inte är en delmängd i X) så får ingen åskådare(oavsett i vad man åskådar) säga något annat än positivt. Är det så positivt?
Självklart får man komma med konstruktiv kritik, absolut! Men det jag kan tycka är att istället för att klaga så går man till klackplats och hjälper till? Och gör det till vad man vill ha det helt enkelt.
Jag håller ju dock med dig i vad du skriver. Planket är irriterande & sittplats ska man inte uppmana att ställa sig upp varannan minut.
Stockholmare skrev:
Jag tycker för övrigt att du inte skulle svarat på mitt inlägg då du på intet sätt har varit med och skrivit det. Peace.
*Saxar in mitt eget inlägg ifrån JK-Forum som svar på vad jag menade*
Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så ser att jag skrev:
"Har ni inte lärt er någonting än fast det har tjatats under flera säsonger på både Fotbollen och Hockeyn och i så fall varför går det inte in?"
Det var inte specifikt gårdagen utan den här utvecklingen har pågått under flera år. Jag ska vara totalt icke politiskt korrekt nu och säga att jag tycker inte att småpojkar och flickor i tio-tolv årsåldern och även i vissa fall uppåt samt Mammor och Pappor med barnvagn har i en Klack att göra överhuvudtaget. Det finns givetvis undantag men de är få.
När jag började gå regelbundet och tog modet till mig att ställa mig bland Blue Saints så var det en hård Klackuppfostran som gällde. Stod du som ett frågetecken och inte sjöng så fick du först en tillsägelse av någon äldre och sket du i vad han sa så slutade det flera gånger med att personen åkte ut från läktaren med huvudet före och ve den som vågade sig upp ibland gubbväldet lite högre upp på Läktaren och inte bidrog.
Typexempel nuförtiden: Södra nedre på Derbyna som befolkas till större delen av tuggummituggande och smsande fjortisar vars enda syfte verkar vara att kunna säga i skolan dagen därpå " Fan asså, ja va på derby igår å d va ascoolt!"
Hade dem stått på ett Derby i Klacken på 80 och 90-talet så hade det blivit ett internbox som tom bajen skulle ha varit stolta över plus att Akuten på Karolinska hade varit fullsmockad med folk som låg på rad och väntade på att på sina mobiler utopererade ur olika kroppsdelar.
Jag vet mycket väl att det inte är samma klimat längre på läktaren som det var när jag stod i Klacken jämt men jag gillar inte alls utvecklingen på Sofia som den ser ut. Att ni är så helt otroligt beroende av att ha någon på räcket som säger åt er vad ni ska göra hela tiden är skrämmande. Visst det fanns Klackledare även på min tid men inte alltid och det funkade bra ändå. Vad hände med den egna initsiativförmågan?
När vi körde "Gubbklacken" förra säsongen och vi gamla surgubbar återtog våra platser på Övfre M Höger så hade ni nere på M Vänster och N redan sjungit klart ramsan när vi hade avslutat första versen. (Typexempel:Vi är från Stockholm) När det där jävla klappandet kommer in i andra versen så får ni upp ett jävla mördartempo så ni slår knut på era tungor och ramsan dör ut efter tio sekunder.
Som några har påpekat så har jag väl ingen rätt att gnälla på er nu när jag inte står i Klacken längre utan har masat ned rumpan på Sektion F och A-13 på Hovet och ni få naturligtvis bara ignorera mig om ni vill men jag efterlyser ändå lite jävlar anamma på läktaren för vi är Trots allt Djurgårdsupportrar och ingen syjunta. Jag säger inte att någon ska gå fram till första bästa snoris som inte gör det han ska och ge honom en höger utan ryt till tala om för vederbörande att det inte okej att stå tyst med armarna i kors eller stå och smsa och passar det inte så åker han ut med mobilen uppkörd i röven. För trots att jag inte står där längre så vill jag inte se Sofia och Apberget förvandlas till ett Mecka för ansiktsmålade snorungar med pajashatt som står under tysnad och käkar popkorn för det finns andra läktare man kan göra det på.
Mackan1891 skrev:*Saxar in mitt eget inlägg ifrån JK-Forum som svar på vad jag menade*
"Har ni inte lärt er någonting än fast det har tjatats under flera säsonger på både Fotbollen och Hockeyn och i så fall varför går det inte in?"
Det var inte specifikt gårdagen utan den här utvecklingen har pågått under flera år. Jag ska vara totalt icke politiskt korrekt nu och säga att jag tycker inte att småpojkar och flickor i tio-tolv årsåldern och även i vissa fall uppåt samt Mammor och Pappor med barnvagn har i en Klack att göra överhuvudtaget. Det finns givetvis undantag men de är få.
När jag började gå regelbundet och tog modet till mig att ställa mig bland Blue Saints så var det en hård Klackuppfostran som gällde. Stod du som ett frågetecken och inte sjöng så fick du först en tillsägelse av någon äldre och sket du i vad han sa så slutade det flera gånger med att personen åkte ut från läktaren med huvudet före och ve den som vågade sig upp ibland gubbväldet lite högre upp på Läktaren och inte bidrog.
Typexempel nuförtiden: Södra nedre på Derbyna som befolkas till större delen av tuggummituggande och smsande fjortisar vars enda syfte verkar vara att kunna säga i skolan dagen därpå " Fan asså, ja va på derby igår å d va ascoolt!"
Hade dem stått på ett Derby i Klacken på 80 och 90-talet så hade det blivit ett internbox som tom bajen skulle ha varit stolta över plus att Akuten på Karolinska hade varit fullsmockad med folk som låg på rad och väntade på att på sina mobiler utopererade ur olika kroppsdelar.
Jag vet mycket väl att det inte är samma klimat längre på läktaren som det var när jag stod i Klacken jämt men jag gillar inte alls utvecklingen på Sofia som den ser ut. Att ni är så helt otroligt beroende av att ha någon på räcket som säger åt er vad ni ska göra hela tiden är skrämmande. Visst det fanns Klackledare även på min tid men inte alltid och det funkade bra ändå. Vad hände med den egna initsiativförmågan?
När vi körde "Gubbklacken" förra säsongen och vi gamla surgubbar återtog våra platser på Övfre M Höger så hade ni nere på M Vänster och N redan sjungit klart ramsan när vi hade avslutat första versen. (Typexempel:Vi är från Stockholm) När det där jävla klappandet kommer in i andra versen så får ni upp ett jävla mördartempo så ni slår knut på era tungor och ramsan dör ut efter tio sekunder.
Som några har påpekat så har jag väl ingen rätt att gnälla på er nu när jag inte står i Klacken längre utan har masat ned rumpan på Sektion F och A-13 på Hovet och ni få naturligtvis bara ignorera mig om ni vill men jag efterlyser ändå lite jävlar anamma på läktaren för vi är Trots allt Djurgårdsupportrar och ingen syjunta. Jag säger inte att någon ska gå fram till första bästa snoris som inte gör det han ska och ge honom en höger utan ryt till tala om för vederbörande att det inte okej att stå tyst med armarna i kors eller stå och smsa och passar det inte så åker han ut med mobilen uppkörd i röven. För trots att jag inte står där längre så vill jag inte se Sofia och Apberget förvandlas till ett Mecka för ansiktsmålade snorungar med pajashatt som står under tysnad och käkar popkorn för det finns andra läktare man kan göra det på.
Mackan1891 skrev:*Saxar in mitt eget inlägg ifrån JK-Forum som svar på vad jag menade*
Otroligt bra skrivet känner igen varenda del. Detta är ett problem som växer då jag ibland kan uppskatta att drygt 30% tillhör denna skara bland klackfolket. Sen har jag även märkt att de kan bli en kedjereaktion att när jag tar i till 100 procent så börjar även polaren så de kan sprida sig genom raden och sektionen.
När jag sa till en kille på DIF-Södertälje i februari som stod knäpptyst så försvarade han sig med "Jag vill inte vara den som skriker som en stucken gris när de är halvtyst runtom om mig"
...
...
...
Sofia och Apberget förvandlas till ett Mecka för ansiktsmålade snorungar med pajashatt som står under tysnad och käkar popkorn för det finns andra läktare man kan göra det på.
Kanske vi ska fortsätta med röda tröjor och fortsätta vara "det röda havet". Det verkar ju gå hem i media iaf. De flesta borde ju ha en röd tröja från finalen eller kvarten hemma också, annars har väl alla en röd tröja i garderoben. Kanske dif hockey kan ta fram 2-3 "klacktröjor" med något lagom kaxigt tryck på. Kanske tom. en gul, en röd och en blå... vad vet jag.
Men nu när vi har sveriges absolut bästa klack så är det ett grymt skylt fönster för djurgården hockey. Och jag tror definitivt på att det här skulle kunna nå ut till ungdomar och yngre människor iaf som bara vill uppleva en sådan känsla som det är på våra hemmamatcher. Och om det når ut till yngre ungdomar så kanske föräldrarna tar med de på några matcher vilket gör att det dras ännu mer folk till matcherna...
Sebbe G skrev:Kanske vi ska fortsätta med röda tröjor och fortsätta vara "det röda havet". Det verkar ju gå hem i media iaf.
Tackar nog nej till det, jag vill även i fortsättningen välja vad för kläder jag har på mig på matcherna. Dessutom ser jag inte poängen i att ha spextröjor på sig bara för att vara media till lags. Jag står inte på A18 för att synas i media, utan för att stödja laget.
"Min princip är att ge igen. Om nån ger mej falska sedlar ska han ha tillbaka dem. Enda sättet att klara sig i ishockey är att ge igen så att den som klippt till aldrig gör om det." - Lasse Björn
SirDIFalot skrev:Lås antingen den här tråden eller "Klacktråden"
Mitt förslag är den här. Eller döp om en av dem till publiktråden och kör på den.
Min mening när jag startade tråden var inte att klacken skulle diskuteras i förbannelse. Där har vi den andra tråden. Den handlar om klacken. Den här handlar om supporterskapet i stort.
Mitt förslag är den här. Eller döp om en av dem till publiktråden och kör på den.
Min mening när jag startade tråden var inte att klacken skulle diskuteras i förbannelse. Där har vi den andra tråden. Den handlar om klacken. Den här handlar om supporterskapet i stort.
Det förstår jag, men som det är just nu pågår det liknande diskussioner, om inte samma i båda trådarna hela tiden.
Det förstår jag, men som det är just nu pågår det liknande diskussioner, om inte samma i båda trådarna hela tiden.
Nackdelen med att folk inte förstår/struntar i att läsa vad tråden/trådarna handlar om.
Därför är nu denna tråd omdöpt och i denna tråd berörs allt läktar-nära/fans att göra som inte har med klack och Järnkaminerna att göra
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF 1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001