Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Stadion
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Stadion »

DIF_Soldier skrev:Stephen Dixon har inte någon ny klubbadress vad jag vet. 35 pinnar för Brynäs är fan inte fy skam.
Som i slutspelet vek ner sig fullständigt...
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

Stadion skrev:
DIF_Soldier skrev:Stephen Dixon har inte någon ny klubbadress vad jag vet. 35 pinnar för Brynäs är fan inte fy skam.

Två säsonger i rad dessutom.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Soulsic skrev:
Stadion skrev:

Två säsonger i rad dessutom.
Det är förstås fullständigt sant. Men under Hardy kanske han kan hålla fokuset uppe.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Jag tror så här om målvaktssituationen:

Hade vi tagit in något meriterat namn till hade inte Riddarn kritat på. Tror han hade som krav att han ville vara första målvakt efter de senaste åren i en halvt undanskymd roll. Håller med att just målvaktsposten känns "sådär" - Ridderwall är en bra målvakt men kan han stå hela säsongen? Jag tror inte att det är helt omöjligt att Järlan & Co kommer få leta ny målvakt till juluppehållet (eller snarare ett komplement, har tyvärr svårt att se att Owuya kan hålla en hög ES-nivå. Hoppas dock jag har fel).

Angående värvningar & Stephen Dixon är jag mer tveksam, ser gärna en center men hellre någon annan så fall.
Dif_Julle

Inlägg av Dif_Julle »

Daniel Widing finns ute på marknaden. De skulle väl kunna vara något? Gillar hans instälning på banan, full fart framåt.
Användarvisningsbild
starvin_marwin

Inlägg av starvin_marwin »

Dif_Julle skrev:Daniel Widing finns ute på marknaden. De skulle väl kunna vara något? Gillar hans instälning på banan, full fart framåt.
God morgon :D
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

jensa85 skrev:
kaminor skrev:Orkar inte ens spekulera i tänkbara nyförvärv efter Mackan. Känns så vävla pissigt att avsluta semestern med den bajsmackan. Icke-intresset för Linkan ter sig nu än mer obegripligt. Nånstans borde ledningen väl haft på känn att Mackan inte hade för avsikt att krita på. Nu blir väl folk ledsna i ögot för att man tar upp Linkan igen. Det får ni leva med.

Mackan, Engqvist, Ragge, Klubertanz och Timmy ut. Känns ju inte toppen direkt.
Man kan ju se det som så här.

Dom spelarna vi har TAPPAT (alltså de som DIF ville ha kvar) är:

Gustaf Wesslau
Timmy Pettersson
Kyle Klubertanz
Andreas Engqvist
(Marcus Ragnarsson)
Marcus Nilson
Jacob Josefson

Alltså våran förstamålvakt plus 6 utespelare som samtliga hade spelat i någon av de två första femmorna (möjligen inte Josefson)

Vad har vi då fått in för ersättare för dessa?

Wesslau - Mark Owuya = Stort minus
Timmy - Josef Boumedienne = Litet plus
Kyle - Stefan Lassen = Minus
Mackan - Nils Ekman = Oförändrat
Josef - Mario Kempe = Oerhört svårbedömt.
Ante - VAKANT
Ragge - VAKANT

Det krävs två riktiga klasspelare som ersättare för Ragge och Ante enligt mig för att inte (på pappret) göra ett allt för stort tapp mot föregående säsong.

Vidare krävs det att våra unga spelare. Främst Oscar Eklund, Patrick Cehlin och Daniel Brodin fortsätter att utvecklas och är med och bidrar som det så fint heter.

MEN det absolut viktigaste är att Stefan Ridderwall kan bli den förstamålvakt som ledningen hoppas på. Personligen är jag en smula nervös över att Riddarn inte håller som förstekeeper. Men han får hemskt gärna motbevisa mig. För annars står vi där med en Hiphoppare och en utlånad Tim Sandberg som ska kunna gå in och göra bra ifrån sig när det behövs.

En stor del i min nervositet över Ridderwalls kapacitet som numero uno är hans ständiga skade och sjukdomsbesvär. Känns som att han kan stå 10 matcher för att sedan skada sig. Kan givetvis bara vara oturen som grinar han i nyllet men jag vill minnas att det varit på det viset under de senaste säsongerna....

Men hursomhelst ska det bli väldigt intressant att se vilka två KLASSPELARE som kommer in. Och senare att följa detta gänget och vad det kan uträtta.
Min egen personliga målsättning för Djurgården Hockey 2010/2011 är att komma bland de 6 bästa. Då är jag mer än nöjd. Många förväntar sig säkert en ny final men jag tror det kommer bli stentufft.
Ifjol var HV nästan snuskigt överlägsna under i stort sett hela säsongen. I år känns tex Färjestad minst lika starka som HV gjorde ifjol. Jaja, knappt två månader kvar. Sedan börjar resan......
Kloka ord. Jag är däremot osäker på om Ekman och Josef kan ersätta Timmy och Mackan. Då får de spela på sin högsta nivå.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Nisse är en bättre spelare än Mackan tycker jag. Utan tvekan.

Men vad gäller målvakterna är jag precis lika skakis som ni. Jag har sagt det förut, men det känns som att Riddarn har stått i vägen för en del, ska vi säga "tryggare" namn? Så iochmed att han nu stått lite ivägen är det fan bäst för honom att prestera. Nästa år är vårt år.

Jag hade mått lite bättre om vår back-up hette Victor Fasth. Den killen kommer bli stor, tyvärr nu i fel tröja. Men kan Mark och Riddarn stå i vägen för lika många puckar som säkrare namn så är vi hemma.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

DIF_Soldier skrev:Nisse är en bättre spelare än Mackan tycker jag. Utan tvekan.

Men vad gäller målvakterna är jag precis lika skakis som ni. Jag har sagt det förut, men det känns som att Riddarn har stått i vägen för en del, ska vi säga "tryggare" namn? Så iochmed att han nu stått lite ivägen är det fan bäst för honom att prestera. Nästa år är vårt år.

Jag hade mått lite bättre om vår back-up hette Victor Fasth. Den killen kommer bli stor, tyvärr nu i fel tröja. Men kan Mark och Riddarn stå i vägen för lika många puckar som säkrare namn så är vi hemma.
Nisse är kanske en marginellt bättre spelare offensivt. Mackan har fler dimensioner vilket gör honom väldigt svårersättlig. Samma sak med Engqvist i min mening. Tunga, spelintelligenta tvåvägscentrar på 190cm med högerhandsskott är bannemej inte lätta att hitta.

Håller med dig om Fasth.
MangeZZ

Inlägg av MangeZZ »

Alltså, räknar ni Mackan som förlorad?
Användarvisningsbild
starvin_marwin

Inlägg av starvin_marwin »

MangeZZ skrev:Alltså, räknar ni Mackan som förlorad?
Nja, finns väl fortfarande en chans att det blir DIF för Mackan, men med tanke på att vi går på is på måndag och DIF officiellt har sagt att man nu aktivt jagar en ersättare till honom ser väl de chanserna ganska blygsamma ut, men helt uteslutet kan nog ingen med säkerhet säga att det är (inte ens Mackan/DIF själva)..
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Ritterwand skrev:
DIF_Soldier skrev:Nisse är en bättre spelare än Mackan tycker jag. Utan tvekan.

Nisse är kanske en marginellt bättre spelare offensivt. Mackan har fler dimensioner vilket gör honom väldigt svårersättlig. Samma sak med Engqvist i min mening. Tunga, spelintelligenta tvåvägscentrar på 190cm med högerhandsskott är bannemej inte lätta att hitta.

Håller med dig om Fasth.
Helt rätt. Om nu Mackan drar blir luckan svår (om inte omöjlig) att täcka igen. Han passade in som handen i handsken i detta lagbygge och spel. Duktig på att få till långa anfall och en härlig spelförståelse. Ekmans fördel är att han är rakare i sitt spel men sammanlagt är Mackan en bättre spelare, utan tvekan. Men Ekman är bra och drömmen vore att vi inte hittar en ersättare till Mackan och att han hinner ändra sig och väljer oss. Känslan är att han drar iväg, tyvärr.

Ska man se något positivt med Mackans eventuella flytt är det (som någon tidigare nämnt) att vi kan sikta in oss på att värva en bra renodlad center.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
fidyekcoh

Inlägg av fidyekcoh »

Tänkte försöka mig på en analys och sammanställning av lagbygget såhär långt inför säsongen 2010/11.

Som någon tidigare jämfört spelare ut/in, så kan man också jämför kompetens ut/in.

Jag tycker att på minussidan har vi tappat i framförallt spelskicklighet - Ragnar, Timmy och Kyle var bra på att starta uppspel och hittade ofta bra lösningar. Forwards hade vi Engqvist, Josefsson och Nilson som alla var duktiga playmakers i offensiv zon.

På plussidan har vi fått in mer "speed" i laget. Ovan nämnda backar var inte de snabbaste på rören. Båda nya backarn ska vara bra skridskoåkare samt Ekman och Kempe är ju kända för sin snabba skridskoåkning och teknik.

Tror detta kommer göra att vi få ett mer varierat spel än förra året. Vi kan hugga mer direkt ibland istället för att bara trötta ut motståndarna med långa byten i deras zon.

Det jag saknar är en klassisk målskytt, en spelskicklig center, samt gärna en snabb back med bra uppspel. Naturligtvis inte det lättaste att få tag på sådana spelare. Dock är ju spelarmarknaden stor i år.
tifojohan

Inlägg av tifojohan »

Du har delvis rätt fidyekcoh.

på minussidan har du helt rätt men man ska också ha i åtanke (rätta mig om jag har fel) att Kyle var en av två (den andra fortf kvar) backar som var inne på klart överlägset flest mål bakåt. (5 mot 5) ( iofs, någon ska ju ha den platsen också, men iaf)

plussidan är riktig, men vi saknar fortf ragge på ALLA plan även om han inte var den snabbaste.

frågan är. VILL vi ha ett mer varierat spel än förra året? ( det gav oss en silvermedalj med bud på mera ) och istället för att bara trötta ut motståndarna? det är ju liksom en del i Hardys plan. det var ju det som gav oss en finalplats bla. att LHCs förstaformation fick vara inne i över 1,5 minuter...

behöver vi någon back med bra uppspel då?
lång pass i mitten, styr ner i zon och JOBBA...
enkel och fungerande plan :)

Huvudsaken att alla jobbar för varandra och sliter på som f*n.
Hardy verkar ju kunna få in i skann på folk vad som gäller.

Vi ser med ljus på framtiden vänner :D
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tydligen är vi en av sex ES-klubbar som är intresserade av Pyörälä:
http://hockey.expressen.se/nhl/1.207949 ... er-pyorala
Låst