Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Caveman »

Mäklaren skrev:Michael Holmqvist, Mike Zigomanis, Gustaf Wesslau, Andreas Engqvist, Jacob Josefson, Kyle Klubertanz, Calle Gustafsson, Henrik Eriksson och Timmy Pettersson borde tillsammans ha lyft bra mycket mer i lön än Boumedienne, Lassen, Kempe och Ekman. Fruktansvärt mycket mer. Därför kan jag tycka att vi borde ha råd med två riktiga klasspelare till, särskilt eftersom Boumedienne och Ekman finansierades från externa aktörer.

Laget är mycket svagare nu än förra säsongen.
Tycker laget ser bättre ut, i allafall anfallsmässigt.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Jag jämförde mer med tanke på de pengar som borde finnas över.
Jag är dock skeptisk till det här med externa finansiärer för både Ekman & Bom Bom - vill läsa det själv först. Annars kan jag tänka mig att Nisse vart jäkligt dyr. Betänk också kontraktsförlängning på en del spelare som lär ha kostat en slant, exempelvis din favorit Andreas Holmqvist (...).

@ android: Håller med i stort sett i allt du skrev om kvalitéerna hos spelarna som stuckit, Engqvist tycker jag dock utan tvekan är den största förlusten. Tyckte han var en av våra bästa totalt sett förra säsongen. Hade väldigt gärna velat sett Josefson få göra en hel säsong som center i ES - tror han hade växt in i rollen på ett utmärkt sätt. Timmy P tyckte jag var en helt OK allround back, men är övertygad om att Bom Bom är klasser bättre (om han får vara skadefri). Kyle var nästintill värdelös hela slutspelet, riktigt besviken på honom stundvis. Måste ha varit en skada. Ziggy hade jag iofs gärna gett en plats i laget kommande säsong, men han vart kanske för dyr. Danielsson är jag uppriktigt glad över att han stuckit - en ojämnare målsumpare är svårt att hitta. Helt övertygad om att Kempe kommer fylla hans roll utmärkt. Jag tycker lagbygget ser bra ut, litet frågetecken för målvaktsuppsättningen (backup till Riddarn) och centeruppsättningen. Annars har vi en bra bredd bland forwards, stabila backar och ett lag som känns tämligen homogent.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

-daniel- skrev:
Jag är dock skeptisk till det här med externa finansiärer för både Ekman & Bom Bom - vill läsa det själv först. Annars kan jag tänka mig att Nisse vart jäkligt dyr. Betänk också kontraktsförlängning på en del spelare som lär ha kostat en slant, exempelvis din favorit Andreas Holmqvist (...).

@ android: Håller med i stort sett i allt du skrev om kvalitéerna hos spelarna som stuckit, Engqvist tycker jag dock utan tvekan är den största förlusten. Tyckte han var en av våra bästa totalt sett förra säsongen. Hade väldigt gärna velat sett Josefson få göra en hel säsong som center i ES - tror han hade växt in i rollen på ett utmärkt sätt. Timmy P tyckte jag var en helt OK allround back, men är övertygad om att Bom Bom är klasser bättre (om han får vara skadefri). Kyle var nästintill värdelös hela slutspelet, riktigt besviken på honom stundvis. Måste ha varit en skada. Ziggy hade jag iofs gärna gett en plats i laget kommande säsong, men han vart kanske för dyr. Danielsson är jag uppriktigt glad över att han stuckit - en ojämnare målsumpare är svårt att hitta. Helt övertygad om att Kempe kommer fylla hans roll utmärkt. Jag tycker lagbygget ser bra ut, litet frågetecken för målvaktsuppsättningen (backup till Riddarn) och centeruppsättningen. Annars har vi en bra bredd bland forwards, stabila backar och ett lag som känns tämligen homogent.
Håller med föregående inlägg! Fast jag tror att Krüger kan ta en centerplats i 2:a linan.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Caveman skrev:
-daniel- skrev:

Håller med föregående inlägg! Fast jag tror att Krüger kan ta en centerplats i 2:a linan.
Självklart kan han det, men Krüger gör sig bättre på vingen. Hans offensiva potential hämmas en aning av centerjobbet. Tror dock också att vi kommer få se honom i en centerroll, och varför inte tillsammans med Ekman & exempelvis Kempe som flera varit inne på. Kan förvisso tänka mig att Tjärna blir vapendragare bredvid Ekman, men är nog bättre om vi får lite mer tyngd i 3:e linan och komponerar den med typ Tim - Falk - Tjärnqvist. Tycker det känns mest välbalanserat.

Att Mackan förlänger tar jag som självklart (fortfarande).
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Varför skulle en centerroll dra ner Krugers offensiv? Marcus jobbar ju alltid stenhårt i defensiven, oavsett om han spelar center eller ute på kanten.

Att det är centern som ska ta den defensiva rollen i alla kedjor tror jag verkligen inte på.

Tror det blir kanon med Kruger i mitten.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

android skrev:Varför skulle en centerroll dra ner Krugers offensiv? Marcus jobbar ju alltid stenhårt i defensiven, oavsett om han spelar center eller ute på kanten.

Att det är centern som ska ta den defensiva rollen i alla kedjor tror jag verkligen inte på.

Tror det blir kanon med Kruger i mitten.
Exakt. Det kanske till och med vore dumt att inte ta vara på hans defensiva egenskaper och arbetskapacitet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:Varför skulle en centerroll dra ner Krugers offensiv? Marcus jobbar ju alltid stenhårt i defensiven, oavsett om han spelar center eller ute på kanten.
Beror väl helt & hållet på vilka kedjekonstellationer man har. Oftast vill man ju låta vingarna ha lite mer fria tyglar att satsa framåt och lämpar över stora delar av det defensiva jobbet på centerpositionen (notera att jag inte påstår att man totalt skiter i att jobba hem som ytterforward, handlar ju knappast om det). Just det jag vill undvika med Krüger. Men jag säger inte att det är helt fel i hans fall, dock har jag en känsla av att han föredrar en ytterforwardroll - till skillnad från vapendragaren Josefson som uppenbarligen trivs bättre i centerpositionen.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Caveman skrev:
Mäklaren skrev:Michael Holmqvist, Mike Zigomanis, Gustaf Wesslau, Andreas Engqvist, Jacob Josefson, Kyle Klubertanz, Calle Gustafsson, Henrik Eriksson och Timmy Pettersson borde tillsammans ha lyft bra mycket mer i lön än Boumedienne, Lassen, Kempe och Ekman. Fruktansvärt mycket mer. Därför kan jag tycka att vi borde ha råd med två riktiga klasspelare till, särskilt eftersom Boumedienne och Ekman finansierades från externa aktörer.

Har det någonsin blivit officiellt bekräftat att Ekman/Boumedienne finansierats av externa parter?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Fricke skrev:
Caveman skrev:

Har det någonsin blivit officiellt bekräftat att Ekman/Boumedienne finansierats av externa parter?
Inte vad jag vet. Tror inte att det någonsin kommer bli så heller.
Född till sportchef.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Ekman och Nilson borde dra in över 300k i månaden, styck. Bomme, Ragge och Honken mellan 200k-250k.

Redan där ryker i princip vår lönebudget. Klart det rör sig om externa finansiärer.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Frågan är hur man kan ge Holmqvist en så bra lön...
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mäklaren skrev:Frågan är hur man kan ge Holmqvist en så bra lön...
Hahah, börja inte nu igen Mäklaren :D
Expert.
Användarvisningsbild
Raus

Inlägg av Raus »

Snart kommer väl den där idioten som sa att han skulle våldta holmqvist i duschen under F5..
Losing all hope was freedom.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tycker tyvärr att det är lite för mycket chansningar med höstens trupp jämfört med den föregående samt att jag inte helt förstår hur de ansvarig tänkt i en del fall.

Chansningarna först:

Wesslan grips av "guldfeber" och drar över till NHL minst en säsong för tidigt. Hoppas killen gillar AHL för där kommer han hamna. Killen ersätts egentligen inte utan satsningen läggs istället helt på Riddarn. Detta känns som en chansning inte minst med tanke på att Daniel Larsson fanns tillgänglig på marknaden. ( Att HV knep honom ser för övrigt jag som en större förlust än att Bremberg skrev på för dem. )

Timmys och Kyles försvinnande. Att Timmy ville pröva lyckan i KHL säger jag inget om, men att Kyle skulle ta en tröja i Canadiens håller jag som ytterst tveksamt. Att vi tappar två kvicka och puckskiliga backar är självfallet inte bra. Josef in låter spännande och han borde kunna ersätta Kyle eller Timmy på ett bra eller kanske t o m bättre sätt. Dansken är en chansning utan like. Bra att få in extra kilon, men kommer elitserien vara för tuff för honom. Oavsett vilket känns dessa båda signingar som lite av chansningar inte minst då Josef dragits med rätt mycket skadeproblem och som sagt danskens kvaliter återstår att se. Kan bli kanon, men kan även bli kalkon. Dock känns detta som en mindre chansning än målvaktsidan.

Avdelningen mer eller mindre obegripligt; Vi tappar massor av centrar och ersättare inte dessa alls. Den enda naturliga centern som plockas in är en junior. I truppen just nu finns därmed Otto, Falk och Norrman som är naturliga centrar. Krüger kommer antagligen att hamna i en centerroll, men frågan är om detta kommer att göra honom till en bättre spelare? Att tappa Josefsson och Engqvist och ersätta dessa med Ekman och Kempe känns ur en taktisk synvinkel som galet milt uttryckt. Jämför man spelare för spelare enbart är nog Ekman & Kempe bättre än Engqvist och Josefsson, men för lagets balans kan dessa förändringar omöjligen vara till det bättre. Om man utgår från att Mackan signar på ett kontrakt står vi där med en centerbesättning som inte känns direkt stark.

om vi då skall jämföra lagdelarna med varandra mellan säsongerna måste domen bli som följer:

Målvaktssidan; kan inte annat än hävda att det ser svagare. Visst kan Riddarn ta kliv i utvecklingen eller kanske snarast bli lite jämnare, men att ha Mark som reseralternativ är en klar försvagning jämfört med föregående säsong. Bredden på målvaktssidan är klart sämre och frågan är om inte spetsen går ner sig lite grand också.

Backar; Vi blir lite tyngre nästa säsong sett till kilon, men blir vi bättre? Frågan är i dagsläget omöjlig att svara på. Kan Oskar hålla samma fina nivå? Håller Ragges kropp? Dessa är två frågor som måste få positiva svar. Med lite tur slår båda dessa in och då återstår det att se hur de nya spelarna sköter sig i sin nya miljö. Vi kan få en bättre backbesättning jämfört med tidigare om Josef håller sig skadefri och en bra stor och tung defensiv back kommer göra vårt försvar mer homogent, frågan är bara om dessa bitar faller på plats. Kanske är lite för positivt synvinkel, men just nu sätter jag backarna som plus minus noll jämfört med föregående säsong. Detta är lite av en chansning, men om vissa bitar faller på plats kommer vårt försvar bli lite tyngre och elakare än tidigare och detta kan omöjligen vara något annat än positivt. Frågan är bara hur de sköter sig rent spelmässigt.

Forwardssidan, med Mackan inräknad bland forwards känns det klart gifitgare jämfört med föregående säsong. Vi plockar upp intressanta juniorer och Ekman och Kempe ansluter så där ser det klart skapare ut än förut. Detta gäller även om Krüger liras som center kanske skall tilläggas. Känns som att vi dessutom har en skön blandning av forwards där vissa är tunga och elaka med andra är mer av artister. Det allra bästa är dock att samtliga våra forwards gillar att åka skridskor och åker mycket skridskor med som utan puck och detta är jävligt viktigt. Överlag mistänker jag att det kommer bli väldigt jobbigt att möta våra forwards kommande säsong.

Centerar; Engqvist, Josefsson och Zigge försvann av de mer namnkunniga och de har inte ersatts utifrån. Istället antar man att Krüger kommer gå in centralt vilket inte känns helt optimalt i mina ögon, men nöden har väl inget val här. Vad jag dock inte begriper är varför man inte signat upp en naturlig center? Tappar du en landslagscenter i Engqvist tror som satan att denne måste ersättas med kvalité. Tappar du sedan dessutom en lovande tredjecenter blir situationen än mer prekär. Ekman i all ära, men hade det intevarit bättre att satsa på en naturlig center av kvalité istället? Bara att hoppas att Josefsson vill komma hem i höst annars ser centersidan rent bedrövligt svag ut. om nu inte Norrman genomgår en metamorphos och som nyuppflyttad kan gå in i laget och spela som tredjecenter.

Målvaktssidan har blivit sämre jämfört med förra säsongen, backsidan med tvekan likvärdig även om det kan hända mycket med det betyget framgent. Forwardssidan har blivit klart bättre medan centersidan känns mycket, mycket svagare. Lagbygget känns intressant, men det finns för många frågetecken för det skall kännas helt bra och centerbesättningen är helt enkelt för dålig i dagsläget. Laget som helhelt måste därför tyvärr anses vara svagare jämfört med föregående säsong och detta inte knappt utan ganska klart. Skulle för övrigt vara väldigt intressant att se hur de ansvarig tänkt både beträffande målvaktssidan och kanske framför allt beträffande centersidan. Känns nästan som att de blev tagna med brallorna nere med Josefssons besked att han sticker över till Devils.

Dock skall de ha cred om de valde att signa Kempe istället för en 29 bast gammal norrman, men det är en annan historia. Kort sagt detta lag behöver stärkas upp med en center av klass, då kan vi prata om placeringar 1-4. Utan detta 5-8.
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

Kall-El skrev:Tycker tyvärr att det är lite för mycket chansningar med höstens trupp jämfört med den föregående samt att jag inte helt förstår hur de ansvarig tänkt i en del fall.

osv...
Bra inlägg, håller med om det mesta. Tycker att truppen innehåller fler chansningar än förra året men har en enorm potential om majoriteten av alla frågetecken får positiva svar. Offensivt ser vi ut att bli extremt tunga att möta men defensiven är aningen oroväckande. Vi tappar 2 stabila backar, flera smarta 2-vägsspelare och den målvakt som var grym på slutet. Nyförvärven känns generellt sett mer offensiva än defensiva. Lyckas Hardy/Micke/Montén göra årets trupp lika stabil defensivt så tror jag inget lag orkar stå emot, men det är en lång resa dit.
Men jag tycker det känns spännande, hellre fågel eller fisk än ett lag som man vet slutar mittemellan...
Låst