Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Frasse »

Måste tacka en vis herr Ros för tipset om att Ekman var klar.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
kaminor
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av kaminor »

Gött med Nisse Ekman! Nu får Mackan krita på i veckan.

Intervju med Järlefelt här:
http://www.hockeykanalen.se/1.1658225/2 ... tt_hos_oss

Två backar och minst en forward (Marcus Nilson antar jag) till ska i alla fall in. Skulle gärna se att Johan Åkerman ersätter Kyle, även om han är lite till åren kommen. Sen undrar jag lite varför Tjänqvist fortfarande inte kritat på för sitt KHL-lag... Man kanske inte ska ge upp där riktigt än..? Slutligen - Linkan!

Edit: Kronwall vore så klart tipp-topp men lär bli svårt. Tallinder är ju AIK-are men vore annars grymt, fast det vore ju konstigt om han inte stannar i NHL.
Användarvisningsbild
Tessan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tessan »

Åh vad jag har väntat på bekräftelse att Nisse Ekman är klar!!!!!! Mackan borde signa nästa vecka. Undrar vilket nummer Ekman kommer ha på sin tröja. 33? Ska definitivt ha hans namn och nummer - röd eller blå?!?
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

kaminor skrev:Intervju med Järlefelt här:
Jag blev rätt så orolig av den läsningen. Marcus Nilson kommer att stanna, det kan vi utgå ifrån.
Järlefelt säger att två backar och minst (?) en forward ska in. Detta innebär att två backar ska in och att det är möjligt att vi nöjer oss med Mackan och spelar helt utan givna centrar i 3 kedjor.

Jag ställer mig ytterst tveksam till den inställningen. Vi har tappat mängder av spelare, får mer pengar från tv-avtalen samt har nyss gjort en grym säsong, men ändå så verkar vi inte ens klara av att få in en center till andrakedjan. Minst sagt oroande, men ändå jävligt konstigt. Jag räknar med att vi knyter till oss 4 spelare som håller en hög nivå innan vår trupp är färdig.

1. Mackan
2. Offensivt skicklig back.
3. En center för andrakedjan.
4. En center för tredjekedjan eller en tvåvägsback.

Det går inte att låta hur många spelare som helst lämna ut att täppa igen tomrummen. 4 spelare ska in, allt annat är under all kritik.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

sthlm_dif skrev:
Jag blev rätt så orolig av den läsningen. Marcus Nilson kommer att stanna, det kan vi utgå ifrån.
Järlefelt säger att två backar och minst (?) en forward ska in. Detta innebär att två backar ska in och att det är möjligt att vi nöjer oss med Mackan och spelar helt utan givna centrar i 3 kedjor.

Jag ställer mig ytterst tveksam till den inställningen. Vi har tappat mängder av spelare, får mer pengar från tv-avtalen samt har nyss gjort en grym säsong, men ändå så verkar vi inte ens klara av att få in en center till andrakedjan. Minst sagt oroande, men ändå jävligt konstigt. Jag räknar med att vi knyter till oss 4 spelare som håller en hög nivå innan vår trupp är färdig.

1. Mackan

Det går inte att låta hur många spelare som helst lämna ut att täppa igen tomrummen. 4 spelare ska in, allt annat är under all kritik.
Du läser det där som fan läser bibeln. Snacka om negativt.
Ytterst tveksam minsann.

Själv tänker jag glädjas åt Ekman åtminstone ett par dagar nu istället för att spotta åt Järlefeldts håll.

”Alla unga spelare är en uppsida” sa Hardy Nilsson gång på gång före säsongens start...heja Norman.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Ett par intressanta namn som ersättare till Kyle främst (samtliga är utan kontrakt i skrivande stund).

Richie Regehr
Spelade under den gångna säsongen i tyska högsta ligan. Kanadensisk back som är fysisk och mycket användarbar i PP pga ett väldigt bra slagskott. En riktigt intressant spelare som jag ser det. Tror han skulle passat väldigt bra in i vårt lagbygge.

Cory Murphy
Verkar inte få förlängt med New Jersey Devils. En mycket duktig PP back som har öst in poäng i AHL. Känns dock som om att han kommer att stanna där borta, men om inte så ser han riktigt intressant ut.

Danny Groulx
Offensivt skicklig back som gjorde sin bästa säsong i karriären ifjol. Mycket möjligt att han får ett NHL kontrakt, men om inte så kan han vara trött på fortsatt AHL spel eftersom NHL chanserna sakta men säkert börjar glida ifrån honom i och med att han närmar sig 30 år.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

AMMC skrev:Du läser det där som fan läser bibeln. Snacka om negativt.
Jag säger bara som det är. 4 spelare utav hög klass behövs om vi ska kunna slåss i toppen, och det är vad vi strävar efter. Jag kunde accepterat 3 till spelare, men eftersom Järefelt är klar och tydlig angående att två backar ska in så måste alltså 4 spelare in. Det är inte en fråga om, vi bara ska ha in en center för andrakedjan. Allt annat vore oerhört korkat, och att inte förlänga med Mackan finns ju inte ens på kartan.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

sthlm_dif skrev:
AMMC skrev:Du läser det där som fan läser bibeln. Snacka om negativt.
Jag säger bara som det är. 4 spelare utav hög klass behövs om vi ska kunna slåss i toppen, och det är vad vi strävar efter. Jag kunde accepterat 3 till spelare, men eftersom Järefelt är klar och tydlig angående att två backar ska in så måste alltså 4 spelare in. Det är inte en fråga om, vi bara ska ha in en center för andrakedjan. Allt annat vore oerhört korkat, och att inte förlänga med Mackan finns ju inte ens på kartan.
Jag kan tänka mig att vi efter att ha signat Mackan väntar in Josefson-affären. Ingen Josefson=värvning av center
En center ska givetvis in, men att vi värvar två tror jag inte. Ser gärna att Norman får chansen också.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

AMMC skrev:Jag kan tänka mig att vi efter att ha signat Mackan väntar in Josefson-affären. Ingen Josefson=värvning av center
En center ska givetvis in, men att vi värvar två tror jag inte. Ser gärna att Norman får chansen också.
Hade du följt med bättre i vad som skrivs och sägs så hade du vetat att Järefelt har sagt att vi inte ska vänta utan hitta en ersättare till Josefsson.

Norman ska få chansen, men att ge honom centerrollen i fjärdekedjan direkt och kräva resultat gynnar ingen. Han måste matchas in för att sedan "sno" Falkens roll. Man kan inte kräva allt för mycket av en junior även om han är lovande.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

sthlm_dif skrev:Hade du följt med bättre i vad som skrivs och sägs så hade du vetat att Järefelt har sagt att vi inte ska vänta utan hitta en ersättare till Josefsson.
Men dåså, varför målar du i svart då?
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

AMMC skrev:
sthlm_dif skrev:Hade du följt med bättre i vad som skrivs och sägs så hade du vetat att Järefelt har sagt att vi inte ska vänta utan hitta en ersättare till Josefsson.
Men dåså, varför målar du i svart då?
För att Järefelts uttalande är jävligt märkligt. Han säger minst en forward. Det innebär som jag skrev att vi ska värva 2 backar, och en eller flera forwards. Hade han sagt två forwards så hade jag hängt med, men eftersom Mackan får förlängt med 99% sannolikhet så ska ju ännu en center in enligt vad han själv har sagt, och därför blir jag orolig pga uttalandet eftersom han inte verkar lika säker på att ersätta Josefsson längre av allt att döma.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

sthlm_dif skrev:
AMMC skrev:Jag kan tänka mig att vi efter att ha signat Mackan väntar in Josefson-affären. Ingen Josefson=värvning av center
Hade du följt med bättre i vad som skrivs och sägs så hade du vetat att Järefelt har sagt att vi inte ska vänta utan hitta en ersättare till Josefsson.

Norman ska få chansen, men att ge honom centerrollen i fjärdekedjan direkt och kräva resultat gynnar ingen. Han måste matchas in för att sedan "sno" Falkens roll. Man kan inte kräva allt för mycket av en junior även om han är lovande.
Klart han ska få plats i en av fyra femmor tycker jag. Men man behöver inte kräva resultat ändå. Han måste ju få spela in sig i laget. Det kommer han ju inte göra om han sitter som extraspelare, läktaren eller J20. Jag tror han kan bli riktigt bra i år.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Soulsic skrev:Klart han ska få plats i en av fyra femmor tycker jag. Men man behöver inte kräva resultat ändå. Han måste ju få spela in sig i laget. Det kommer han ju inte göra om han sitter som extraspelare, läktaren eller J20. Jag tror han kan bli riktigt bra i år.
Hans tid kommer. Till att börja med bör han spela 6-8 minuter/match, sedan om han bevisar att han håller för fullt så ska han ha sin egna roll i laget.
Jag ser fram emot att se honom spela. Det är upp till bevis nu. Jag både tror och hoppas att han blir årets genombrott.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sthlm_dif skrev:
Soulsic skrev:Klart han ska få plats i en av fyra femmor tycker jag. Men man behöver inte kräva resultat ändå. Han måste ju få spela in sig i laget. Det kommer han ju inte göra om han sitter som extraspelare, läktaren eller J20. Jag tror han kan bli riktigt bra i år.
Hans tid kommer. Till att börja med bör han spela 6-8 minuter/match, sedan om han bevisar att han håller för fullt så ska han ha sin egna roll i laget.
Jag ser fram emot att se honom spela. Det är upp till bevis nu. Jag både tror och hoppas att han blir årets genombrott.
Han ska nog spela forward i min mening, inte center. Kanske efter ett tag. Men han måste lära sig, få in tempo och sånt. Han var ju faktiskt inne på tre baklängesmål ifjol, och inga framåt. Och då var han ändå bara extraspelare alla matcher utom en.
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sthlm_dif skrev:

1. Mackan

Du har så rätt. Det enda jag tycker lite annorlunda är att jag anser att vi behöver två bra backar före en center i 3:e. Alltså inget och/eller på punkt 4.

Om vi utgår från att Mackan kritar på ska vi tydligen bara hitta 2 klassbackar. Så tolkar jag en sportchef som säger "minst en forward till".

Alltså får vi nog anta att Norman ska ersätta Josef. Vi kommer knappast att värva mer forwards än Mackan tills vi ser hur det blir med Josef i höst.

Ska bli riktigt intressant att se vilka backarna blir. Som någon var inne på tidigare så är det två skridskoskickliga backar som lämnat och som dessutom båda är spelskickliga. Blir inte lätt att hitta.
Vi lär få leta i AHL. Hittar inga andra realistiska alternativ med vår ekonomi. Största skillnaden mellan oss och HV var backsidan och den har varit vår akilleshäl i snart 10 år.
Väntar med spänning.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Låst