Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av DIFDIF »

-daniel- skrev:Fast angående Ziggy så tror jag på allvar att han med en frisk axel skulle kunna tillföra laget en del offensivt också. Är övertygad om att han skulle kunna vara 2:a center i DIF anno 10/11 och göra det riktigt bra.
Jag tror också det. Han gjorde ändå¨13 poäng på 7 matcher i AHL förra säsongen innan han kom.
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Ziggy kommer inte producera många poäng på stor is.
Han är alldeles för dålig på rören för det.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Zigomanis hade svårt att göra sig själv rättvisa med tanke på att han har haft problem med axeln stora stunder. I takt med att han blev frisk vart han bättre och bättre. Minns att han var rikigt bra i en av dom sista matcherna mot hv, och var den bästa spelaren på isen.

Zigomanis är ett klart bättre alternativ än att chansa med någon som man inte vet vad man får. Speciellt eftersom vi är i ett rätt prekärt läge.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av sthlm_dif »

jensa öhling skrev:Kanske kan Sonnenberg ta sista centerplatsen. Han är kontraktslös men var ju oerhört nyttig för Timrå.
Jag hade mer än gärna sett att vi knöt till oss honom, han var riktigt bra i både grundserien och i slutspelet med Timrå under den gångna säsongen.
Problemet är ju dock att han inte kan komma förrän en bit in på säsongen om jag har förstått det rätt pga artistkontraktsreglerna.
Om man kan få till en muntlig överenskommelse rätt så tidigt så tycker jag helt klart att det är något som vi ska satsa på.

Sonnenberg är en klasspelare som inte allt för het på marknaden, konstigt nog ändå med tanke på hur bra han presterar i match efter match.
Skulle det nu bli så att vi värvar Sonnenberg (vilket kanske inte är jätte troligt ändå) så vill jag nog helst se honom i förstalinan med Ekman och Krüger, hade blivit kanon det.
Sonnenberg är förmodligen inte extremt dyr heller, så ur mitt perspektiv så är han den ultimata lösningen. Då har vi två fruktansvärt bra kedjor.

Sen kommer vi återigen till backarna. Jag hoppas än på Staffan Kronwall, förhoppningsvis så kan vi göra någon deal med Calgary och komma billigt undan. Jag anser personligen att en klassback egentligen är allt som behövs. Visst saknas en offensivt skicklig back om Kronwall vänder hem, men å andra sidan så kan vi komplettera det med en extra slant på forwardsuppsättningen.

Tänkbart lag säsongen 2010/2011:

Ridderwall
Owuya

Ragge - Honken
Kronwall (ny) - Printz
Eklund - Lennhammer/Deilert

Krüger - Sonnenberg (ny) - Ekman (ny)
Nilson (nytt kontrakt) - Ottosson - Ölvestad
Tjärnqvist - Zigomanis (nytt kontrakt) - Tim
Cehlin - Falken - Fimpen

Extra:
Norman
Brodin
Strömberg

Kommentarer kring truppen:
- Målvaktsfrågan är osäker, men även om jag inte tror det minsta på Owuya så får han gärna bevisa för mig att han förtjänar att flyttas upp. Han kan få agera back up, sen får vi se vart det leder oss på vägen. Kan bli helt ok, men kan även bli illa. Men den som inte chansar något vinner heller inget, så det är bara att köra full fart framåt här.

-Eklund tillsammans med en oprövad junior är inte att föredra, så mer troligt är väl i så fall att Ragge spelar med en junior och att Eklund går upp och spelar med Printz eller Kronwall. Om det skulle skita sig fullständigt med våra juniorer så att dom inte håller måttet så får Falken agera back tillfälligt medan en stabil sjätte back värvas, men förhoppningsvis så får Deilert/Lennhammer en snabb utveckling.

- Om vi förlänger med Mackan, värvar Ekman, samt muntligt kommer överens med Sonnenberg och Zigomanis, förutsatt att ingen av dom får ett kontrakt någon annanstans, så kommer vår forwardsuppsättning nästan att vara i klass med Färjestads. Om dessutom Josefsson blir nedflyttad till AHL så kan det bli mycket möjligt att han spelar ännu en säsong med oss, och då är vår forwardsuppsättning makalöst bra.

Nu är väl detta lite utav en drömtrupp, men faktum är ju att den inte är omöjligt precis.
Zigomanis väljer oss om han blir nobbad i NHL, Sonnenberg är inte speciellt het på marknaden (de enda som vill ha honom är Timrå som redan har spenderat det mesta av sin budget på dyra finländare) samt att Mackan och Ekman är nära till hands redan nu.
Det stora problemet är i så fall Kronwall, och jag har det svårt att se att Calgary skulle släppa honom till ett pris som vi klarar av att betala. Men man kan ju alltid försöka, och om Calgary och Kronwall kan komma överens om att bryta kontraktet så vore ju det underbart. Men som sagt, Kronwall känns väldigt avlägsen, men jag ger dock inte upp hoppet förrän det sista ordet är sagt.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Difalltidoavsett

Inlägg av Difalltidoavsett »

sthlm_dif skrev:
jensa öhling skrev:Kanske kan Sonnenberg ta sista centerplatsen. Han är kontraktslös men var ju oerhört nyttig för Timrå.
Jag hade mer än gärna sett att vi knöt till oss honom, han var riktigt bra i både grundserien och i slutspelet med Timrå under den gångna säsongen.
Problemet är ju dock att han inte kan komma förrän en bit in på säsongen om jag har förstått det rätt pga artistkontraktsreglerna.
Om man kan få till en muntlig överenskommelse rätt så tidigt så tycker jag helt klart att det är något som vi ska satsa på.

Sonnenberg är en klasspelare som inte allt för het på marknaden, konstigt nog ändå med tanke på hur bra han presterar i match efter match.
Skulle det nu bli så att vi värvar Sonnenberg (vilket kanske inte är jätte troligt ändå) så vill jag nog helst se honom i förstalinan med Ekman och Krüger, hade blivit kanon det.
Sonnenberg är förmodligen inte extremt dyr heller, så ur mitt perspektiv så är han den ultimata lösningen. Då har vi två fruktansvärt bra kedjor.

Sen kommer vi återigen till backarna. Jag hoppas än på Staffan Kronwall, förhoppningsvis så kan vi göra någon deal med Calgary och komma billigt undan. Jag anser personligen att en klassback egentligen är allt som behövs. Visst saknas en offensivt skicklig back om Kronwall vänder hem, men å andra sidan så kan vi komplettera det med en extra slant på forwardsuppsättningen.

Tänkbart lag säsongen 2010/2011:

Ridderwall
Owuya

Ragge - Honken
Kronwall (ny) - Printz
Eklund - Lennhammer/Deilert

Krüger - Sonnenberg (ny) - Ekman (ny)
Nilson (nytt kontrakt) - Ottosson - Ölvestad
Tjärnqvist - Zigomanis (nytt kontrakt) - Tim
Cehlin - Falken - Fimpen

Extra:
Norman
Brodin
Strömberg

Kommentarer kring truppen:
- Målvaktsfrågan är osäker, men även om jag inte tror det minsta på Owuya så får han gärna bevisa för mig att han förtjänar att flyttas upp. Han kan få agera back up, sen får vi se vart det leder oss på vägen. Kan bli helt ok, men kan även bli illa. Men den som inte chansar något vinner heller inget, så det är bara att köra full fart framåt här.

-Eklund tillsammans med en oprövad junior är inte att föredra, så mer troligt är väl i så fall att Ragge spelar med en junior och att Eklund går upp och spelar med Printz eller Kronwall. Om det skulle skita sig fullständigt med våra juniorer så att dom inte håller måttet så får Falken agera back tillfälligt medan en stabil sjätte back värvas, men förhoppningsvis så får Deilert/Lennhammer en snabb utveckling.

- Om vi förlänger med Mackan, värvar Ekman, samt muntligt kommer överens med Sonnenberg och Zigomanis, förutsatt att ingen av dom får ett kontrakt någon annanstans, så kommer vår forwardsuppsättning nästan att vara i klass med Färjestads. Om dessutom Josefsson blir nedflyttad till AHL så kan det bli mycket möjligt att han spelar ännu en säsong med oss, och då är vår forwardsuppsättning makalöst bra.

Nu är väl detta lite utav en drömtrupp, men faktum är ju att den inte är omöjligt precis.
Zigomanis väljer oss om han blir nobbad i NHL, Sonnenberg är inte speciellt het på marknaden (de enda som vill ha honom är Timrå som redan har spenderat det mesta av sin budget på dyra finländare) samt att Mackan och Ekman är nära till hands redan nu.
Det stora problemet är i så fall Kronwall, och jag har det svårt att se att Calgary skulle släppa honom till ett pris som vi klarar av att betala. Men man kan ju alltid försöka, och om Calgary och Kronwall kan komma överens om att bryta kontraktet så vore ju det underbart. Men som sagt, Kronwall känns väldigt avlägsen, men jag ger dock inte upp hoppet förrän det sista ordet är sagt.
Äntligen ett lite lugnande inlägg :P
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Sonnenberg är ju lite intressant faktiskt, men inget jag tror kommer hända. Gillar inte det här med artistspelare som inte är med hela säsongen...Är det förresten något jag missat, tog de inte bort reglerna med lägre skatt för artistspelare och att det således mer eller mindre var meningslöst att signa utlänningar just med den kontraktstypen? Dessutom tror jag han kommer stanna i TIK till slut. http://st.nu/sport/timraik/1.2059356--l ... sonnenberg

När det gäller Kronwall så skall jag vända på lite stenar och försöka luska hur läget ligger till där - min far känner Mamma-Kronwall så skall faktiskt be honom ringa henne för att sätta lite press på ena sonen att komma hem till DIF. Tror tyvärr inte det lyckas dock. :wink:
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

-daniel- skrev:När det gäller Kronwall så skall jag vända på lite stenar och försöka luska hur läget ligger till där - min far känner Mamma-Kronwall så skall faktiskt be honom ringa henne för att sätta lite press på ena sonen att komma hem till DIF. Tror tyvärr inte det lyckas dock. :wink:
Lyckas du ska jag fan göra en banderoll om dig för att ha på hovet nästa säsong :lol:
DIF!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag tar gärna hit Zigomanis då man vet var man har killen. Hellre honom än Sonnenberg i alla fall. Tror för övrigt att en frisk Zigge kan göra mycket stor nytta för DIF både offensivt och defensivt. Lirar man honom t ex tillsammans med Cehlin och Tim så kan de två förstnämnda få flyga runt som små bin medan Zigge tar hand om defensiven. Att man dessutom får in en spelare som kan teka och döda utvisningar gör inte saken sämre.

Dock tror tyvärr inte jag att vi lyckas få hit honom igen men det är en annan historia.

För övrigt inte alls bra att vi tappat just Timmy och Kyle då jag dessutom misstänker att detta var våra två snabbast backar. Backarna vi plockar in bör alltså dessutom helst då inte bara vara duktiga hockeyspelare de bör också helst vara rätt bra på rören.

Om man fick leka lite med kedjorna och dessutom hoppas på lite tur skulle jag gärna se följande kedjor:

Ölvestad - Otto - Mackan

Ser ingen anledning att ändre på ett vinnande koncept.

Tjärnqvist - Josefsson - Krüger

En kedja som borde fungera både bakåt och framåt. Vi har en artist i Krüger, en grovjobbare i Tjärnqvist och en smart center i Josefsson som inte får plats i Devils.

Eriksson - Falk - Cehlin

En kedja där Falk tar hand om defensiven och de två virvelvindarna står för offensiven.

Sedan vill jag då helst ha två forwards par till att bara kombinera hop med centrarna som får dra lite extra skift efter dagsform.

Brodin - Fimpen
Söder - Ekman

Jag tror tyvärr det kommer visa sig bli väldigt svårt att få tag på centrar av klass och därför blir vi tvunga att hoppas på det bästa med Josefsson och att han spelar med oss en säsong till. I övrigt var egentligen det svåraste att placera in Ekman i rätt omgivning. Första linan känns gjuten och i den andra ville jag ha Krüger tillsammans med en tuff spelare och därför föll valet på Tjärnqvist. Att jag sedan gärna hade sett en bättre center där än Josefsson är självklart, men jag tror inte vi kommer hitta detta.

Gillar vad jag såg när man körde Tim och Cehlin tillsammans förra säsongen så de får fortsatt förtroende ihop tillsamans med pappa Falk.

Brodin och Fimpen låter som en forwardsduo som Hardy borde älska att ha tillsammans. Massor av skridskoåkning och energi. Borde kunna förlägga ner pucken till motståndarna zon ofta.

Hade stora problem att plocka in Ekman i rätt omgivning, kanske beroende på att jag hellre hade sett att dessa pengar lades på en center istället men nu får han lira tillsammans med Söder som visst skall ha ett visst sinne för var målet befinner sig. Min förhoppning är att Ekman skall få styra denna kedja och att Söder skall stå framför mål och göra livet jobbigt för backar och målvakt.

Alla forwardspar skall spela ungefär lika mycket i spelet 5 mot 5. Sedan får de bästa spelarna mer matchning i PP respektive boxplay där jag eftersöker två rena PP-femmor samt samma sak i boxplay.

Backparen är jag betydligt mer osäker på i dagsläget inte minst då jag tycker luckorna här är enorma.

Ragge - Holmqvist
Har lirat tillsammans förut har gjort det bra och fungerar bra tillsammans. Tror gärna jag låter dem fortsätta på den inslagna vägen.

Prinz - Eklund
Om Eklunds utvevkling håller i sig borde detta backpar fungera helt ok. Låt Eklund sköta uppspelen och låt David köra mycket kropp så borde de kunna få till ett mycket fint samarbete.

Ny - Deilert / Kim
Vi måste helt enkelt få in en ny back till minst och jag räknar med att det blir en defensiv klippa, inte minst då de allra flesta av våra yngre backar inte verkar ha detta som sin styrka. Vem av de två unga backarna som får lira tillsammans med nytillskotter återstår att se. Hade väldigt gärna velat plita ner Falkens namn tillsammans med David eller Oskar, men då centersituationen är som den är måste Falken nyttjas högre upp i banan.

Denna uppställning förutsätter alltså att Ekman och Mackan ansluter samt att Josefsson också gör det. Ändock känns det väldigt tunnt på centersidan, för att då inte tala om på backsidan där det krävs ett toppnamn, men frågan är om det inte snarast krävs två med tanke på våra förluster där.
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Japp, Zigomanis ska vi bara förlänga med om han nu inte drar till NHL eller om vi nu hittar nån annan som är bättre för samma pris. Han fick knappt chansen att göra sig själv rättvisa förra året tack vare sin axelskada, men i finalspelet var han absolut en av de bästa spelarna, inget snack om saken.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ekman skall lira i 1:a eller på sin höjd 2:a linan. Har du ingen som helst koll på honom Kall-El? Han är en klasslirare av rang; bra skridskoåkning, tuff i närkamperna och ett bra skott. Vill egentligen sätta honom tillsammans med Mackan i första linan men jag gillar Jimmies fart (som trots allt är någon procent högre än Ekmans) så han får dra upp tempot i den linan och så får Ekman & Krüger spela tillsammans. Hittar man ingen klasscenter kan man väl tänka sig en 2:a lina med Ekman - Krüger - Tjärnqvist men ser som jag nämnt tidigare helst Krüger som vinge.

Jimmie - Otto - Mackan
Ekman - NY - Krüger
Tim - Falk - Tjärnqvist
Cehlin - Fimpen - Brodin

Ragge - Honken
Printz - NY
Eklund - NY
Användarvisningsbild
Sebbe G

Inlägg av Sebbe G »

Jag har missat ganska mycket här på forumet och vad gäller NHL-avtalet.
Så jag undrar om någon har koll på om DIF får några pengar för Wesslau, Josefson och Kyle??
De hade ju ändå kontrakt med dif...
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Kall-El skrev:Jag tar gärna hit Zigomanis då man vet var man har killen. Hellre honom än Sonnenberg i alla fall. Tror för övrigt att en frisk Zigge kan göra mycket stor nytta för DIF både offensivt och defensivt. Lirar man honom t ex tillsammans med Cehlin och Tim så kan de två förstnämnda få flyga runt som små bin medan Zigge tar hand om defensiven. Att man dessutom får in en spelare som kan teka och döda utvisningar gör inte saken sämre.

Hade stora problem att plocka in Ekman i rätt omgivning, kanske beroende på att jag hellre hade sett att dessa pengar lades på en center istället men nu får han lira tillsammans med Söder som visst skall ha ett visst sinne för var målet befinner sig. Min förhoppning är att Ekman skall få styra denna kedja och att Söder skall stå framför mål och göra livet jobbigt för backar och målvakt.
Av detta inlägg drar jag dessa slutsatser:

1. Kall-El skulle hellre lägga pengar på Zigomanis än Ekman.
2. Kall-El vet inte vem Nisse Ekman är.
3. Kall-El har drabbats av en svår psykos.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Sebbe G skrev:Jag har missat ganska mycket här på forumet och vad gäller NHL-avtalet.
Så jag undrar om någon har koll på om DIF får några pengar för Wesslau, Josefson och Kyle??
De hade ju ändå kontrakt med dif...
Wesslau får DIF ca 800.000 SEK för enligt uppgifter, Josefson får vi full pott för OM han stannar borta i Nordamerika (dvs ca 1.6 Miljoner) och Kyles flytt inbringar ca 400.000. Det som avgör summan är hur länge spelarna spelat i nuvarande klubben osv...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

OM du hade läst hela mitt inlägg hade du sett att jag skrev att santliga forwardspar skall ha likvärdigt med speltid i spelet 5 mot 5.

Sedan sätter man samman två riktiga PP-uppställningar samt två uppställningar som tar han om BP. Ganska uppenbart att Ekman kommer figurera i minst en av dessa PP-uppställningar och kanske även i BP uppställning. Med andra ord kommer han att tillhöra de forwards som får mest istid.

Att han är placerad där han är placerad har att göra med att jag inte vill bryta forwardsblocken:

Nilsson - Ölvestad

Krüger - Tjärnqvist

Eriksson - Cehlin

Brodin - Eklund

I min bok fungrerar dessa par väldigt bra tillsammans och vill därför inte gå in och pilla på dem i onödan.

Skall jag vara helt öppen och ärlig är jag inte direkt övertygad om att Ekman är den spelare vi skriker allra mest efter just nu. Vi står redan hyfsat väl rustade på forwardssidan medan vi saknar väldigt mycket när det kommer till backar och centrar. Skulle nog hellre se att pengarna som läggs på Ekman hade lagts på en center av klass eller på en back. Däremot hade det varit intressant om man hade kunnat få byta Fimpen mot Ekman rakt av i laget, men det är en helt annan historia.

Dessutom om Ekman nu är så superbra skall väl ´han klara av att leda en kedja med en juniorkompis samt en "vandrande center" och göra detta på ett bra sätt. Att Ekman sedan kommer hamna i en PP-formation är uppenbart. HUr dessa skall formeras är jag dock långtifrån säker på, men att jag vill ha Ölvestad framför målet i en av dem och Tjärnqvist i samma roll i den andra känns väldigt uppenbart.
Låst