Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av sthlm_dif »

AMMC skrev:Man kanske ska lugna sig lite med toksågningarna av Mark anser jag, låt honom få chansen som andreslips. Håller det inte så får man försöka värva.

Jämförelse på dina 88% som du går i taket över förövrigt...

Gustaf Wesslau Borås Allsvenskan 37 3.36 .886

Detta var alltså säsongen innan han kom till DIF, och då var han äldre än vad Mark är nu. Jag har inte sett tillräckligt av Örebros matcher för att bedöma Mark ordentligt men man kan konstatera att Örebro inte var ett lag som satte defensiven först.

Sen att bom bom säger att Mark ersätter Wesslau och att det är en skam är ju faktiskt rent dumt. Snacka om att vinkla det till något negativt. Ridderwall är utsedd till förstemålvakt, räcker så för att förinta det argumentet anser jag.
Mina ambitioner är att vi ska slåss i toppen nästa säsong, inte att Mark ska behöva stå tiotusen matcher innan han är en duglig elitseriemålvakt som Wesslau behövde.
Tålamod en gång, fine.
Tålamod direkt efter det, nej.

Wesslau var åtminstone seriös, vilket man knappast kan säga om Mark.
Östgöten skrev:Varför är det inkompetent att ha en låg hyra under ordinarie seriespel och en hög hyra i slutspel, när DIF sällan går till slutspel?

I risksynpunkt är det bättre att göra som DIF gjort. Budgetera för ett lag som kan gå till slutspel genom att hålla nere kostnaderna för hyra under seriespelet. Globenarenorna får en ekonomisk bonus liksom klubben om DIF går till slutspel.
Det hade ju varit en sak om vi ordagrant fick hyra Hovet billigt under grundserien och fått samtliga intäkter från försäljningar och dylikt. Men vi får ju knappt något utöver de biljettintäkterna som dras in under varje match, så jag kan inte påstå att Stockholms Stad och/eller (?) AEG är särskilt generösa av sig precis. Varför dom ska få 8x så mycket pengar när det går bra för oss är helt obegripligt. Det kostar inte dom mer att hyra ut Hovet under en slutspelsmatch precis.
Hade Hovet varit en modern och fräsch arena så hade väl priserna varit ok, men med tanke på att AEG och Stockholms Stad låter Hovet ruttna så ska dom inte ha särskilt mycket pengar för en uthyrning.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
isolerad

Inlägg av isolerad »

sthlm_dif skrev:
Wesslau var åtminstone seriös, vilket man knappast kan säga om Mark.
Vad får dig att tycka det? För att han tycker om musik?
i
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:...Samtidigt är centrar väldigt betydelsefulla för de allra flesta lagbyggen. Att gå in i en säsong med besättningen Otto, Falk, Eklund och Norman känns helt enkelt inte tillräckligt vare sig bakåt eller framåt. Dessutom bygde ju mycket av vår framgång förra säsongen på den härliga press och intesnitet som vi satte upp. En av spelarna som var väldigt duktig på just detta var Eklund. Om han lirar center kommande säsong betyder detta att vi tappar den energin och det ser jag som en stor förlust...
Nu är även Krüger en naturlig center som fungerar i en andrakedja. Att han är en duktig forward tar inte bort att han är en fenomenal center. Krüger är duktig framåt, men ännu bättre bakåt. Han var på 38 matcher inne på 6 baklängesmål i 5 mot 5. DIF kan inte konkurrera ekonomiskt med FBK, HV71 m.m. Klubben måste satsa på och utveckla egna juniorer.

I nuläget har DIF fyra naturliga centrar i form av Otto, Falken, Norman och Krüger. Vid skador kan Fimpen, Marcus N och Tim E spela centrar. Visst drömmer jag om Zetterberg i DIF, men jag ser hellre John Norman som center i fjärdekedjan framför någon breddvärvning från Finland. Om DIF kan värva Ekman och Nilson är det bra värvningar inte minst om de skriver på längre kontrakt. Om så är fallet saknas en klassback och en center. Finns det ekonomiskt utrymme för klass är det bra. Finns det bara utrymme för bredd tycker jag det är bättre att satsa allt på antingen en spetsback eller en spetscenter och täcka upp med hjälp av en junior. På backsidan funkar Deilert sådär liksom Norman på centersidan. Fördelen med att spela in Norman eller Deilert är att de får erfarenhet för framtiden. Har DIF tur utvecklas den som får chansen lika bra som Cehlin eller Krüger gjorde föregående säsong.
fidyekcoh

Inlägg av fidyekcoh »

Sitt ner i båten ni som står och skriker i panik efter värvningar.
Tycker det är kanon att ledning inte får hybris nu. Man följer den plan man har (som gjort att vi är där vi är idag). Ser mycket hellre egna juniorer än någon chansvärvning som kanske är mer spännande och ger mer rubriker.

Vi ska också komma ihåg att det var vårat LAGSPEL som gjorde oss framgångsrika förra säsongen. Visst vi har tappat några viktiga pjäser men stomen är kvar. Kontinuitet, laganda och bra ledare skall ej underskattas. Grabbarna kör stenhård fys nu också vilket bådar gott! Vår lagmaskin lär mala ner många motståndare. Sen kommer det va ett och annat nytt ansikte i truppen när säsongen drar igång var så säkra.

Vad gäller ekonomin så kanske man ska ha lite mer nykter syn på det hela. Tack vare detta år har vi kunnat stoppa blödningen som varit dom senaste åren. Inte direkt läge att dra på sig finkostymen redan. Sen är det som sagt oerhört svårt att gå med någon större vinst som elit-hockeyförening, speciellt inte med dom förutsättningarr vi har. Vi kan inte konkurera med toppklubbarna heller vad gäller värvningar pga vår lönebudget.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

sthlm_dif skrev:Mina ambitioner är att vi ska slåss i toppen nästa säsong, inte att Mark ska behöva stå tiotusen matcher innan han är en duglig elitseriemålvakt som Wesslau behövde.
DIF budget tillåter laget att satsa på att gå till slutspel varje säsong. Mer är det inte möjligt att begära. Om FBK och LHC har mer pengar måste DIF möta det med tålamod och att utveckla de spelare klubben har bättre än de rikare klubbarna. Mark har talang och han måste få chansen som andramålvakt annars ska DIF bryta kontraktet med honom och satsa på en annan talang som ingen annan klubb redan har upptäckt.
sthlm_dif skrev:Det hade ju varit en sak om vi ordagrant fick hyra Hovet billigt under grundserien och fått samtliga intäkter från försäljningar och dylikt. Men vi får ju knappt något utöver de biljettintäkterna som dras in under varje match, så jag kan inte påstå att Stockholms Stad och/eller (?) AEG är särskilt generösa av sig precis. Varför dom ska få 8x så mycket pengar när det går bra för oss är helt obegripligt. Det kostar inte dom mer att hyra ut Hovet under en slutspelsmatch precis.

Hade Hovet varit en modern och fräsch arena så hade väl priserna varit ok, men med tanke på att AEG och Stockholms Stad låter Hovet ruttna så ska dom inte ha särskilt mycket pengar för en uthyrning.
I en förhandling får man ge och ta. Globenarenorna har prutat på hyran under grundserien mot att få bra betalt i slutspelet. Jag tycker inte det är ett felaktigt upplägg. Om hyran är högre i serien kanske DIF inte har ekonomi att sätta ett lag på benen som ens har chansen att gå till slutspel.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

fidyekcoh skrev:Vi ska också komma ihåg att det var vårat LAGSPEL som gjorde oss framgångsrika förra säsongen. Visst vi har tappat några viktiga pjäser men stomen är kvar. Kontinuitet, laganda och bra ledare skall ej underskattas. Grabbarna kör stenhård fys nu också vilket bådar gott! Vår lagmaskin lär mala ner många motståndare. Sen kommer det va ett och annat nytt ansikte i truppen när säsongen drar igång var så säkra.
Jag håller med och till det vill jag tillägga att DIF inte riktigt har tappat några toppspelare:

- Timmy P var bra i slutspelet, men var fjärde bäste back bakom Ragge, Honken jr och Kyle.
- Engqvist var bra i slutspelet, men var småseg i seriespelet.
- Josef var bra i både serien och i slutspelet, men han var dock bara tredjecenter.
- Wesslau var bra i framförallt slutspelet, men han var andramålis under delar av säsongen.
- Ziggy var en bra tekare, men hade problem att anpassa sig till en stor rink.
- Holmqvist Sr platsade inte under stora delar av säsongen.
- Nicky D spelade i andrakedjan och var trots detta bara 10 i den interna poängligan.

Ett stort problem som Kall-El tagit upp är att DIF tappar både lagets andre- och tredjecenter. Ett annat problem är om Marcus N inte förlänger med DIF. Vi får dock inte överdriva och få panik i det här läget - speciellt om Ekman skrivit på och Marcus N förlänger. Av de 10 bästa poängplockarna verkar bara tre försvinna till nästa säsong och det är Engqvist (5:a), Timmy P (7:a) och Nicky D (10:a).
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Östgöten, dina inlägg är så sjukt realistiska så de nästan blir orealistiska, fast åt det negativa hållet.

Det finns pengar i DIF och snart kommer ett par fina namn att presenteras.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Att Krüger inte var inne på många baklängesmål förra säsongen kan ju också haft något att göra med att han rätt ofta lirade tillsammans med Engqvist som var nästan i klass med Ottosson förra säsongen. Är inte alls lika övertygad om att Krüger gör det bättre som center eller att han skulle vara inne på lika få baklängesmål som centeransvarig kommande säsong jämfört med hans prestation under den gångna.

Om nu Ekman och Mackan är klara och det inte presenteras någon center av klass för att ersätta de som faktiskt försvunnit känns tyvärr lagbygget rejält obalanserat. Är Ekman däremot tänkt som ersättare till Danielsson ser det ju onekligen betydligt bättre ut genast. Tyvärr tror jag dock inte att han är tänkt som ersättare där utan snarast som ersättare till Engqvist.

Nästan så man får hoppas att det går dåligt för Josefsson eller Zigomanis så man kan få någon av dem att lira även nästa säsong med oss, det hade definitivt behövts.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

sthlm_dif skrev:Mark var lovande på 1700-talet, men han är ju så otroligt oseriös och hans insatser i allsvenskan är under all kritik.
Så, jag vill gärna veta vilka grunder du har för att han är oseriös? Att han var med i Idol? Att han skämtar och kan bjuda på sig själv i intervjuer/tv? För att han säger att hockeyn går främst? För att han kämpar stenhårt på försäsongen likt övriga i DIF?

Tror du verkligen Hardy Nilsson (Ja, jag vet att han skrev kontraktet innan Hardy's tid men hade Hardy varit helt emot kan jag garantera att han haft en ny klubb redan nu) med flera skulle satsa på en oseriös spelare?

Förstår inte att flera stycken ÅTERIGEN sågar våra målvakter, som så många gånger förr, redan innan de fått chansen att bevisa något - om nu inte Riddarn bevisade tillräckligt förra säsongen för att få chansen som förstemålvakt.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Nästan så man får hoppas att det går dåligt för Josefsson eller Zigomanis så man kan få någon av dem att lira även nästa säsong med oss, det hade definitivt behövts.
Där är vi helt överens. Om pengar saknas bör DIF vänta och istället försöka värva en spetscenter i början av september. Jag skulle gärna se Ziggy eller Josef i laget. Det jag inte vill se är en breddback och en breddcenter från Finland. För övrigt är Tero Konttinen den sämsta back som jag någonsin sett i DIF, som värvades för att DIF hade "bra" kontakter i Finland.
davey

Inlägg av davey »

sthlm_dif skrev:
Mark var lovande på 1700-talet, men han är ju så otroligt oseriös och hans insatser i allsvenskan är under all kritik.

Så bra skrivet Crashmash. Folk är ju så fantastiskt inkrökta och fördomsfulla. Man kan ju bara spekulera i hur ni sett på Owuya om han varit vit och hetat Karlsson. Det fattar ni väl att DIF hade SKICKAT honom om han var oseriös och inte tillfört något. Fråga Dick A m fl. om DIF brukar ha silkeshandskarna på . Jag tror många har jäkligt dålig koll på Mark och hans framsteg (?) och innan han fått visa vad han kan vore det passande att fördomsfulla nollor slutar dissa våra egna spelare innan de fått chansen

'Nuff said
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

sthlm_dif skrev: Jag ställer mig inte ens tveksam till den frågan, jag ställer mig så starkt emot som bara möjligt. Mark var lovande på 1700-talet, men han är ju så otroligt oseriös och hans insatser i allsvenskan är under all kritik. 88% i Mora eller vad han nu hade... Vår styrelse måste vara rejält påverkade av hasch och kokain om dom anser att det låter som ett vettigt val.
Herregud..
Varför är han oseriös? Och kom inte med nåt jävla "Min kompis kompis känner en kille...". Oseriositet för mig är inte att man håller på med musik och skämtar. Det är mera när man hänger runt stureplan när man inte har helgmatch.
Vad jag har sett av Mark så lever han för hockeyn musiken och tv-spelet.

Sen så kan det ju diskuteras om han kommer att hålla för ES..

Ge mig ett svar sthlm_dif. Skriv något fyndigt vettja. Att Falken är född på 1600-talet genom en bong och därför är Mark så oseriös.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Östgöten skrev:
fidyekcoh skrev:Vi ska också komma ihåg att det var vårat LAGSPEL som gjorde oss framgångsrika förra säsongen. Visst vi har tappat några viktiga pjäser men stomen är kvar. Kontinuitet, laganda och bra ledare skall ej underskattas. Grabbarna kör stenhård fys nu också vilket bådar gott! Vår lagmaskin lär mala ner många motståndare. Sen kommer det va ett och annat nytt ansikte i truppen när säsongen drar igång var så säkra.
Jag håller med och till det vill jag tillägga att DIF inte riktigt har tappat några toppspelare:

- Timmy P var bra i slutspelet, men var fjärde bäste back bakom Ragge, Honken jr och Kyle.- Engqvist var bra i slutspelet, men var småseg i seriespelet.
- Josef var bra i både serien och i slutspelet, men han var dock bara tredjecenter.
- Wesslau var bra i framförallt slutspelet, men han var andramålis under delar av säsongen.
- Ziggy var en bra tekare, men hade problem att anpassa sig till en stor rink.
- Holmqvist Sr platsade inte under stora delar av säsongen.
- Nicky D spelade i andrakedjan och var trots detta bara 10 i den interna poängligan.

Ett stort problem som Kall-El tagit upp är att DIF tappar både lagets andre- och tredjecenter. Ett annat problem är om Marcus N inte förlänger med DIF. Vi får dock inte överdriva och få panik i det här läget - speciellt om Ekman skrivit på och Marcus N förlänger. Av de 10 bästa poängplockarna verkar bara tre försvinna till nästa säsong och det är Engqvist (5:a), Timmy P (7:a) och Nicky D (10:a).
Fel, fel, Printz var bättre än både Kyle Och Honken i slutspelet, frågan är om han inte var bättre än Ragge också som såg riktigt seg ut i slutspelet.

Jaha du menar under hela säsongen, då var Printz bättre än Timmy & Honken, iallafall andra delen av säsongen.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

http://mrmadhawk.se/2010/may/bloggen-av ... treal.html

Det här var inte så kul däremot, vi riskerar alltså att tappa Kyle också. Satan att vi ska bli så brandskattade efter en bra säsong.

Nu blir det till att söka med ljus och lykta efter två backar.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

AMMC skrev:http://mrmadhawk.se/2010/may/bloggen-av ... treal.html

Det här var inte så kul däremot, vi riskerar alltså att tappa Kyle också. Satan att vi ska bli så brandskattade efter en bra säsong.

Nu blir det till att söka med ljus och lykta efter två backar.
Om det är sant är det ju riktigt illa. FAN! NHL avtalet suger ju.......
Låst