Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
sensei
Kontakt:

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av sensei »

Nu ska man ju inte gråta över spilld mjölk men jag retar mig på och grämer mig över att vi inte lyckades locka hit Ossi (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2685) till nästa säsong. Att konkurrera med finska lag låter inte helt omöjligt, ur min synvinkel är det svagt att vi inte fick hit honom med tanke på hur mycket han betyder för hela laget ute på isen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
kristiansen

Inlägg av kristiansen »

Jag håller helt och hållet med om Ossi Väänänen. Det är en av de spelare jag mest av allt vill se i DIF igen.
När han blev kontraktslös höll jag på att smälla av och började hoppas och drömma.
Men tyvärr hamnade han i Finland. Jag tror absolut att vi hade kunnat konkurrera om honom. Extra speciellt blir det ju eftersom att han har ett hjärta för klubben dessutom.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Snazzi »

kristiansen skrev:Extra speciellt blir det ju eftersom att han har ett hjärta för klubben dessutom.
Ett hjärta för klubben efter 1 säsong? Nu gillar han säkert oss va, men ett hjärta?
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

kristiansen skrev:Jag håller helt och hållet med om Ossi Väänänen. Det är en av de spelare jag mest av allt vill se i DIF igen.
När han blev kontraktslös höll jag på att smälla av och började hoppas och drömma.
Men tyvärr hamnade han i Finland. Jag tror absolut att vi hade kunnat konkurrera om honom. Extra speciellt blir det ju eftersom att han har ett hjärta för klubben dessutom.
Jag vet inte, men jag tror inte han har något stort hjärta för DIF. Han skrev på för Jokerit som är hans moderklubb och om han skulle ha ett hjärta för DIF så är det inte ens i närheten av hans hjärta för Jokerit.
Användarvisningsbild
sunne

Inlägg av sunne »

Är det någon av Er som vet om man letar efter en ersättare efter Timmy P?
Kan känna att backsidan kan vara lite svag vid ev skador......
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

sunne skrev:Är det någon av Er som vet om man letar efter en ersättare efter Timmy P?
Jo, de letar efter en till back. Var ju tänkt att D Tjärnqvist skulle vara den backen men så blev det inte.
Användarvisningsbild
sunne

Inlägg av sunne »

tomten skrev:
sunne skrev:Är det någon av Er som vet om man letar efter en ersättare efter Timmy P?
Jo, de letar efter en till back. Var ju tänkt att D Tjärnqvist skulle vara den backen men så blev det inte.
Jo läste att han stannar i Ryssland, några rykten om någon?
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sunne skrev:
tomten skrev:
Jo läste att han stannar i Ryssland, några rykten om någon?
Nej, inte ett enda namn har nämnts faktiskt. Bara egna förslag här på forumet.
Expert.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Backen och Jacobs ersättare är väl det enda spännande. Ekman är säkert klar, men signar inte pga skatter eller liknande. Mackan lär skriva på snart.

Jimmie - Otto - Mackan
Ekman - Kruger - Tjärna
Cehlin - Ny - Tim
Brodin - Falken - Fimpen/Junior/Söder

Ragge - Holmqvist
Oscar - Ny
Printz - Kyle

Laguppställningar baserade på slutspelet. Tredje center bör vara en stabil tvåvägscenter med styrkan defensivt, som Jacob.

Skulle annars kunna tänka mig
Jimmie - Otto - Mackan
Ekman - Kruger - NY
Tjärna - Falken - Tim
Brodin - Fimpen - Cehlin

Falken blir den defensiva centern och öppnar upp för en forwardsplats till. Om Jacob tjänar 60k/månad och vi får 1.2 miljoner för honom så bör vi ha 1 920 000 att lägga på forwarden. Det är 160 000 per månad. Har inte räknat med sociala eller arbetsgivaravgifter.

Frågan är ju vart det finns mest potential att få in en bra spelare?
Ska man avsätta ytterliggare kapital för att få in en ännu bättre back? Vill man ha in en ny center?

Jag ser gärna att backen man får in är en spelare som kan tänka sig att spela ett par år i DIF. En ragge/Holmqvist/Printz typ. Riktigt synd att Tallinder är så uttalad gnagare och att aik gick upp i år. Kanske har vi en chans ändå, kanske inte. Kan väl hoppas att han och Ragge har surrat lite under åren.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

@ android:

Tycker du verkligen att Krüger ska spela center? Förstår din tanke men samtidigt känns det som han har en grym potential som ytterforward och att man hämmar hans offensiva krafter genom att sätta honom som center. Förvisso är #32 en speluppbyggare av sällan skådat slag som utan tvekan skulle klara rollen galant men är inte helt bekväm med tanken. Lite samma sak om man sätter Mackan i den rollen. Beror väl lite på vad för ersättare för Josef man får in men jag är ju ganska övertygad om att tanken inför säsongen innan Josefsons Devils-flytt kom till stånd var att sätta Jacob som 2:a center...då tycker jag man skall se till att få in en kvalitetsspelare i den rollen och låta Krüger fortsätta köra på vingen.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jag har inga problem att spela Kruger som center. Men som du säger, ser också helst Marcus på kanten.

Samtidigt är ju rollerna lite "suddiga" i Hardys uppställning. Men Kruger ska ju helt klart användas mer som en offensiv kraft än defensiv..

Jag ser som sagt gärna Dixon på andra centern. Bara baserat på matcherna mot oss. I grundserien då..

Jag tror ju också stenhårt på John Norman, men han behöver nog nåt år till.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:Jag har inga problem att spela Kruger som center. Men som du säger, ser också helst Marcus på kanten.

Samtidigt är ju rollerna lite "suddiga" i Hardys uppställning. Men Kruger ska ju helt klart användas mer som en offensiv kraft än defensiv..

Jag ser som sagt gärna Dixon på andra centern. Bara baserat på matcherna mot oss. I grundserien då..

Jag tror ju också stenhårt på John Norman, men han behöver nog nåt år till.

Mm förstår din tankegång men tycker som sagt det finns en alltför stor risk att man hämmar hans offensiva kraft i en centerroll. Å andra sidan så är ju Tjärnqvist en tämligen grovjobbande forward som allt som ofta tar ett stort defensivt ansvar, så Krüger kan nog få en del offensivt spelrum trots allt om det blir en liknande konstellation...

Dixon är jag hyfsat skeptisk till, har hört en del rykten om att han var rent ut sagt uselt tränad förra säsongen och sett till vad han presterade mot slutet av grundserien och framförallt i slutspelet mot DIF så var han ju förjävla kass. Men han har förvisso potential. Tror dock han är ganska dyr (var väl främst det som var anledningen till att Brynäs inte valde att förlänga).

Norman tror jag också kan blomma ut, men knappast något vi kan räkna med kommande säsong.
kaminor

Inlägg av kaminor »

android skrev: Jimmie - Otto - Mackan
Ekman - Kruger - NY
Tjärna - Falken - Tim
Brodin - Fimpen - Cehlin
Bra, in med Linkan där. Så kan Norman alternera lite med Fimpen och Falken. Och Sillen får gärna hoppa upp i tredjekedjan emellanåt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Finns bara ett bekymmer, Krüger gör sig bättre som center precis som Mackan och Eklund. Man får ut mest av dessa spelare om de lirar forwards och därför skall det göra just detta. OM någon av dessa skall tvingas spela center bör det bli Fimpen då Krüger och Mackans offensivlusta gör dem viktigare som forwards.

Zigomanis, Holmqvist, Engqvist och Josefsson var alla centrar som försvunnit från vårt lagbygge. Tror som tusan att de spelare smo värvas in måste vara naturliga centrar. Allt annat vore direkt korkat och slöseri med resurs något så enormt.

Förlängs det med Mackan skall det som jag ser det in med två centrar och om Ekman inte kan lira center ser jag faktiskt ingen anledning att signa honom. Man måste bygga ett lag efter de spelare som faktiskt behövs för att göra det bättre, inte att bara värva kända namn som t ex Chelsea och Real Madrid gör i fotbollens finrum.

Sedan vilka spelare man skall försöka locka till sig på kontrakt är svårt att säga, men jag vidhåller att det var korkat att inte signa upp Jocke Ericsson som numer lirar i SSK. Den killen kunde utan problemet lirat tredjecenter i alla fall. Och varför man inte försökte få till någon form av deal med Zigomanis är också märkligt. Vissa kanske inte tyckte han levde upp till rätt nivå, men han är en naturlig center, låg rätt i positionerna och var duktig på att teka. Är helt övertygad om att han blivit mer delaktig i spelet om han fått mer tid på sig. oavsett vilket har vi med största säkerhet mer nytta av en naturlig center jämfört med att tvinga in en maturlig forward att spela center...

... Av denna anledning följer också att undertecknad har blivit mer och mer tveksa till både Ekman och bremberg till DIF. Båda torde funka bäst som forwards och där har vi redan relativt välbeställt, det som vi behöver är centrar och då skall vi självfallet värva in just detta. Allt annat vore som nämnts innan resursslöseri utan like.

Hittar vi ingen klassback hoppas jag för övrigt att man låter Deilert eller Lenhammar få chansen istället. Blir tokig om det paniksignas någon spelare "som varit dominant" i tyska eller norska ligan. Om detta blir alternativet ser jag hellre att en junis får chansen att lyckas den saken är säker.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Hade Jacob Josefson varit mer mogen hade vi kunnat ta in t.ex. Johan Andersson (center) innan Linköping plockade honom. Nu har Jacob satt oss i en svår situation. Tack!
Låst