Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sensei skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Om jag förstår dig rätt menar du att statistiken avgör hur bra målvakten är. Om du tycker så är vi inte alls överens.
Men det är väl klart att räddningsprocenten är en ganska bra indikator? Om t ex jag skulle ställa mig i mål skulle min räddnignsprocent ligga på ca. 2% kanske, vilket styrker teorin om att jag är en ganska medioker målvakt. De som tvärt om är duktiga målvakter räddar oftare -- ju duktigare desto högre rädddningsprocent. Sen att försvarsspelet i övrigt har viss betydelse -- självklart.
Det har du rätt i och jag har aldrig påstått annat heller. Bara att det finns många andra kriterier som är viktigare.

För övrigt skulle jag bara behöva se dig spela och jag skulle aldrig behöva bry mig över någon statistik för att se om du platsar eller inte.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Rirre skrev:William Wallén klar för Frölunda, två års kontrakt. Han är ju en ruggig talang som lirade för oss innan han åkte över till OHL. Tråkigt att han går till Frölunda.
Tycker precis tvärtom. Kul för honom och ingen förlust för oss.

Vem skulle han ersätta i vårt lag? Josefsson? Ante? Mackan eller Ekman om de inte skriver på?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av DIFDIF »

Nu börjar jag faktist bli orolig. Alla andra klubbar värvar för fullt med spelar som jonas frögren, määenpää, koivisto, louma, junland, sevc, rosen osv och dom värvar gamla DIFspelare för fullt också som larsson, danielsson, wallen etc medans vi inte värvar en enda spelare och satsar på owuya som 2a målvakt. OROLIG kallas de!
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

DIFDIF skrev:Nu börjar jag faktist bli orolig. Alla andra klubbar värvar för fullt med spelar som jonas frögren, määenpää, koivisto, louma, junland, sevc, rosen osv och dom värvar gamla DIFspelare för fullt också som larsson, danielsson, wallen etc medans vi inte värvar en enda spelare och satsar på owuya som 2a målvakt. OROLIG kallas de!
Å andra sidan så bestod inte halva vårat lag av inhyrda finnar och tjecker, och slapp alltså behöva värva 10 nya lirare inför säsongen.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Josefssons ersättare? :wink:

Skämt åsido, men fyyyyfan va bra den killen är. Helt sanslöst vad han lekar med kanadensare.
H&M får gärna komma med bidrag!
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Difalltidoavsett

Inlägg av Difalltidoavsett »

sthlm_dif skrev:Josefssons ersättare? :wink:

Skämt åsido, men fyyyyfan va bra den killen är. Helt sanslöst vad han lekar med kanadensare.
Man kan alltid hoppas! :P
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Bästa tvåvägs centern i nhl..
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Har för mig att han sa att han var Djurgårdare i en intervju för 5 år sedan. :roll:
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

warrant skrev:

Bästa tvåvägs centern i nhl..
Hört historien om Wikegård och Datsyuk? Hehe...

Finns ju säkert en del som missat den. Men när Wikegård var i Malmö så var Detroit skyldiga dom lite, så de frågade Wikegård om han ville låna en ryss, som tydligen var för tunn för ryska juniorlandslaget men EXTREMT spelskicklig. Wikegård tänkte "För tunn för ryska juniorlandslaget, vi har en ambition om att ligga i toppen på elitserien här med Malmö, nää tack, men nej tack."

Ett år senare är ryssen, vid namn Pavel Datsyuk ordinarie i Detroit.

Bra wiken!
Expert.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Rirre skrev:William Wallén klar för Frölunda, två års kontrakt. Han är ju en ruggig talang som lirade för oss innan han åkte över till OHL. Tråkigt att han går till Frölunda.
Han hade ju med pappas hjälp jävligt bråttom att lämna DIF för att det "satsades på andra spelare" från juniorlaget enligt pappan. Den enda spelaren i 91-kullen som hade debuterat i a-laget då var dock Jacob Josefson som hade suttit på bänken ett par matcher, Jacob som ju var betydligt bättre förberedd fysiskt som 17-åring än Wallén.

Man blev väl lite förvånad då, men nu i efterhand var det ju logiskt att det blev så.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Caveman skrev:
Kall-El skrev:Haken är bara den att vi tappat många centrar och dessa växer inte direkt på träd. Ekman är som hockeyspelare antagligen strået vassare än Engqvist, men det är centrar vi behöver inte forwardsspelare. Skulle vara väldigt skönt om det snart kunde presenteras en stabil tvåvägscenter för detta är något vi verkligen behöver, inte minst då jag inte vill ha Krüger, Mackan eller Fimpen som centrar då dessa gör ett mycket bättre jobb som forwards. Just nu hade t o m Jocke Ericsson som kritade på för SSK känts som en smart värvning då han utan problem antagligen kunnat gå in som tredjecenter i alla fall.
-daniel- skrev:Ekman är ju knappast en ersättare för Enqvist, utan snarare för Danielsson och det är ju ett sånt sjukt lyft så det inte är sant. Håller dock med om att luckan efter Engqvist kommer bli jäkligt stor, speciellt nu när Josef ser ut att sticka också. Vi måste således in med en stabil tvåvägs center för 2:a linan - och det tror jag också Järlan kommer hitta.

Nån som förresten vet om det är 110% klart att Ante sticker till Habs i sommar? De är ju fullständigt korkade om han inte får chansen.

Jag såg att Nisse & Engqvist jämfördes tidigare. Fast när jag läser lite noggrannare vad Kall-El skrev så är han inne på samma sak, Nisse är en bättre spelare offensivt, men Engqvist var kanske vår bästa tvåvägsspelare, en grymt underskattad sådan. Sedan så var Danielsson en spelare för 3-4:de linan vilket varken Engqvist eller Nisse är. Men som sagt luckan efter Engqvist kommer att bli stor och svår att fylla. Danielssons plats tar en junior med lätthet.
Nu tycker nog jag att Otto är vår bästa tvåvägsspelare, men faktum är att vi tappat både Josefsson och Engqvist och i mitt tycke var båda dessa just bra och stabila tvåvägsspelare där Engqvist självfallet var snäppet eller kanske t o m snäppen starkare än Josefsson. Just med tanke på tappen av Engqvist men också Josefsson så känns det lite mräkligt att ledningen så hårt går efter Ekman. Fine om Ekman är tänkt att ersätta Danielsson då är det en stor förstärkning, men det känns inte direkt som att Ekman är en spelare som går in och kan ersätta vare sig Engqvist eller Josefsson. Offensiven blir som sagt helt klart bättre, men vad händer med balansen?

Till saken hör också att jag tvivlar rätt hårt på att vare sig Engqvist eller Josefsson kommer få direkt mycket speltid. Känns som att Engqvist är lite av Richard Wallin typen alltså bra för elitserien, men inte tillräckligt bra för NHL. ( Kan ju vara min inbillning men finns det inte dessutom ganska mångs bra spelare av just hans typ i NHL redan? ) Skulle därför inte bli direkt förvånad om det bara blir en säsong over there för honom. Josefsson är yngre och har nog större chans att lyckas, men i dennes fall känns det som att det är minst en säsong för tidigt för att sticka över.

Även om dessa spelare snart kan tänkas vilja komma tillbaka känns det ändå som att vi måste ha in en naturlig center av kvalité till truppen. En av dessa två hade vi nog kunnat ersätta internt, men inte två. Jag räknar alltså med att Söder eller Norrman kan gå in och avlasta som en eventuell fjärde center, men även om detta skulle fungera känns det fortfarande som att vi är minst en spelare kort här. Om man tänker sig en junis som fjörde alternativ, Falk som tredje och Otto som första eller andra ja då saknas det en center till någon av de två riktigt ledande kedjorna. Ekman är nog inte den spelaren tyvärr och därför känns det som att om Ekman och Mackan kommer måste det in ett bra centeralternativ till annars kan detta bli riktigt jobbigt.

Mackan är självfallet ett måste inför nästa säsong, men om det sedan står och hänger på en naturlig och het center eller Ekman tror jag faktiskt att vi skulle må bäst av att signa centern.

Hur går det för övrigt med backen?

Skall Mark verkligen vara back-up?

Kombinationen Riddarn och Mark känns kanske inte riktigt jättebäst i min bok.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bjurre skrev:Detta med Pavel och Nilkas är de sant? :shock:
Yes, han berättade det själv på sin videoblogg förut.
Expert.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

SirDIFalot skrev:
Med viss reservation för tidsaspekten med tanke på att Datsyuk var landslagsspelare året innan han åkte över till Detroit...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

AMMC skrev:
SirDIFalot skrev:
Med viss reservation för tidsaspekten med tanke på att Datsyuk var landslagsspelare året innan han åkte över till Detroit...
Det kan ju ha varit efter hans sista säsong i Dynamo Energia Ekaterinburg.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8615
Expert.
Användarvisningsbild
roj

Inlägg av roj »

Nå som vet om Jan-Axel Kronwall har kontrakt ? Är stabil i Ahl
Låst