Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Don66-2
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Don66-2 »

sthlm_dif skrev:Lite komiskt att personer här seriöst anser att Ridderwall var fjolårets tredje bästa målvakt.
Vem som helst hade varit bra i DIF ifjol, i och med att laget styrde ut alla anfall i hörnen så att inga farliga lägen uppstod. Hade vi haft Markström hade han nog snittat på upp emot 94%. Visst var Ridderwall och Wesslau ok i grundserien, men det var ett antal andra målvakter som var bättre, så som Hadelöv, Liv och Markström
Hadelöv och Markström okej,men Liv...? Liksom Wesslan och Riddar'n så levde Liv mycket på backspelet föregående säsong tycker jag. Han var högst mänsklig när backarna var överspelade!
Jaaakkob
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jaaakkob »

Nej nu är det dags att börja värva.
Ska bli kul att se vilka det blir! :D
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Robinhansen skrev:Tar er lugnt nu snälla. Djurgården kommer värva när vi presenterar Ekman så presenteras säkert 2 - 3 st med en gång och sedan är det klart.
Okej? Vad vill du ha sagt med det?[/quote]

ja att alla kan väl ta och sluta gnälla om att Dif ska värvra. så här har Dif gjort varje säsong men ingen värkar lära sig något.
Spelarna kommer förstår inte varför man ska vara så orolig klart att vårt sportchef inte går ut och säger vilka spelare som är intressanta osv spelarna kommer och dom kommer vara bra. snälla ta det lugnt ni får det o låta som att allt går åt helvete.

Tror dom kanske ville vänta in nilson också och se hur han ska göra kanske någon som tänkt på det?.[/quote]

Du skriver fruktansvärt osammanhängande och ologiskt, men tror jag förstår vad du försöker säga. Och det var inte det jag pratade om från början. Det handlar inte om att gå ut och kommentera vilka spelare som är intressanta och andra in. Det handlar om att flertalet potentiella riktigt bra nyförvärv(vissa med DIF-anknytning) gått till andra lag och sagt att de inte ens hört från DIF. Kommunikationen är ju A och O. Inte med media eller supportrar men mellan DIF och spelare, samt potentiella framtida spelare. Tellan gick ju också och väntade på att DIF skulle höra av sig, även om de inte är intresserade i år måste de ringa och bra samt hålla en bra relation med honom.

Förstår inte alls vad du menade med ditt första svar då det inte hade någonting med mitt tidigare inlägg att göra.
Expert.
Adamski

Inlägg av Adamski »

Håller med den som skrev här förut: DIF har ju bara fyra platser att fylla till skillnad från alla andra lag som typ tappat åtta spelare och därför måste värva lika många och det snabbt. Två av de fyra platserna är, om man ska tro Järlan och Sportblads-Ros, redan klara (Ekman och Mackan), av de andra två platserna uppstod ju den ena väldigt plötsligt precis häromdagen (Josefsson) och det är väl klart att DIF inte bara kastar fram en ersättare 24 timmar senare. Enligt Järlan så hade man ju långt gångna förhandlingar med Danne Tjärnqvist men när de sprack fick man börja om. Marknaden vimlar ju inte av klassbackar och därför tar det tid att hitta en sådan.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Adamski skrev:Håller med den som skrev här förut: DIF har ju bara fyra platser att fylla till skillnad från alla andra lag som typ tappat åtta spelare och därför måste värva lika många och det snabbt. Två av de fyra platserna är, om man ska tro Järlan och Sportblads-Ros, redan klara (Ekman och Mackan), av de andra två platserna uppstod ju den ena väldigt plötsligt precis häromdagen (Josefsson) och det är väl klart att DIF inte bara kastar fram en ersättare 24 timmar senare. Enligt Järlan så hade man ju långt gångna förhandlingar med Danne Tjärnqvist men när de sprack fick man börja om. Marknaden vimlar ju inte av klassbackar och därför tar det tid att hitta en sådan.
Känns som man både tog Josefson och Tjärnqvist lite för mycket för givet, även om det var löften hit och dit så måste man alltid ha en plan. Om Mackan sliter av korsbandet en vecka för fönstret stänger, då ska Djurgården veta vem de vill ha in och ringa samma dag. Just den det där verkar inte finnas riktigt, tyvärr.

Känns som vi kan få se två utländska spelare där, finns inte mycket kvar på free agent markanden i Sverige nu när DIF är lite sent ute.
Expert.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Haken är bara den att vi tappat många centrar och dessa växer inte direkt på träd. Ekman är som hockeyspelare antagligen strået vassare än Engqvist, men det är centrar vi behöver inte forwardsspelare. Skulle vara väldigt skönt om det snart kunde presenteras en stabil tvåvägscenter för detta är något vi verkligen behöver, inte minst då jag inte vill ha Krüger, Mackan eller Fimpen som centrar då dessa gör ett mycket bättre jobb som forwards. Just nu hade t o m Jocke Ericsson som kritade på för SSK känts som en smart värvning då han utan problem antagligen kunnat gå in som tredjecenter i alla fall.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:Haken är bara den att vi tappat många centrar och dessa växer inte direkt på träd. Ekman är som hockeyspelare antagligen strået vassare än Engqvist, men det är centrar vi behöver inte forwardsspelare. Skulle vara väldigt skönt om det snart kunde presenteras en stabil tvåvägscenter för detta är något vi verkligen behöver, inte minst då jag inte vill ha Krüger, Mackan eller Fimpen som centrar då dessa gör ett mycket bättre jobb som forwards. Just nu hade t o m Jocke Ericsson som kritade på för SSK känts som en smart värvning då han utan problem antagligen kunnat gå in som tredjecenter i alla fall.
Håller med. Mackan och Fimpen, kan spela center, skitbra. Men det ska verkligen inte vara det i första hand. Dessutom kan vi inte förlita oss på fyra centrar, vi har ju sett själva under den här säsongen att Mackan, Otto, Josefson, Krüger, Engqvist, Honken SR, Fimpen, Zigomanis och Falk centrar vid olika tillfällen. Vi kan inte ha Otto, Mackan, Fimpen, Kruger, Falk och tro att det ska räcka.
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sthlm_dif skrev:Lite komiskt att personer här seriöst anser att Ridderwall var fjolårets tredje bästa målvakt.
Vem som helst hade varit bra i DIF ifjol, i och med att laget styrde ut alla anfall i hörnen så att inga farliga lägen uppstod. Hade vi haft Markström hade han nog snittat på upp emot 94%. Visst var Ridderwall och Wesslau ok i grundserien, men det var ett antal andra målvakter som var bättre, så som Hadelöv, Liv och Markström
Haha...ja det är faktiskt kul. Men de personerna bygger sina argument uteslutande på statistik.

Finns väl en 4-5 andra saker som är mer avgörande för hur bra en målvakt är. Skulle nog vilja sträcka mig så långt att Markström hade legat ända mot 95% (kanske över) om han stått för oss.

Men jag har försökt förklara övertron på målvaktsstatistiken i tidigare trådar och får väl avsluta med ett klassiskt Ingemar Stenmark citat:

"Hä gå in´t förklar för dem som in´t begrip"
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Haha...ja det är faktiskt kul. Men de personerna bygger sina argument uteslutande på statistik.

Finns väl en 4-5 andra saker som är mer avgörande för hur bra en målvakt är. Skulle nog vilja sträcka mig så långt att Markström hade legat ända mot 95% (kanske över) om han stått för oss.

Men jag har försökt förklara övertron på målvaktsstatistiken i tidigare trådar och får väl avsluta med ett klassiskt Ingemar Stenmark citat:

"Hä gå in´t förklar för dem som in´t begrip"
Vadå, säger du att Manny Fernandez INTE var NHLs bästa målvakt säsongen 08/09? Han vann ju trots allt NHL Best GAA "Jennings Trophy" :lol:
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
djurgårdsj*vel

Inlägg av djurgårdsj*vel »

Alla ni som vill ha tillbaka Daniel Larsson. Minns ni inte hur han lämnade Djurgården?! Är det sådana spelare vi vill ha tillbaka? Hans svek var ju likanande Josefs. Muntliga garantier hela tiden tills det dök upp något bättre...så tack och hej DIF. Och så hade vi ingen bra målvakt kvar.....
Riddarn kanske inte är lika bra (än) som Daniel Larsson, men hans Djurgårdshjärta är stort och äkta och jag tror han kommer kämpa som fan, under försäsongen, för att bevisa att han förtjänar förstespaden.
Förra säsongen var det ju, enligt många, till att börja med Wesslan som var den stora syndabocken i Djurgården och det var ju hans o ingen annans fel att DIF förlorade matcherna och många skrek efter att Ridderwall skulle stå. Nu är det så, men nu vill de inte ha honom där, nu ska Storsvikaren Larsson stå istället. Wesslan blommade ut något fullständigt till slut, vem säger att Riddarn inte kan göra det också?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

djurgårdsj*vel/

Sen när blev alla som lämnade svikare? och dessutom "storsvikare"? Det krävs väldigt mycket för att nå svikarstatus i mina ögon. Sundin och Fernholm är nog de jag kommer.

Ett svek vore om Mackan sa att han inte vill förlänga för att han vill till KHL/NHL, så signar han för Linköping i augusti, det vore ett svek. Men att ta chanser att gå till NHL när förutsättningarna ändrats, visst, det ogillas, men det skulle göra hundratals spelare till s.k "storsvikare"
Expert.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

SirDIFalot skrev:Håller med. Mackan och Fimpen, kan spela center, skitbra. Men det ska verkligen inte vara det i första hand. Dessutom kan vi inte förlita oss på fyra centrar, vi har ju sett själva under den här säsongen att Mackan, Otto, Josefson, Krüger, Engqvist, Honken SR, Fimpen, Zigomanis och Falk centrar vid olika tillfällen. Vi kan inte ha Otto, Mackan, Fimpen, Kruger, Falk och tro att det ska räcka.
John Norman är en mycket kompetent center. Han är lika mogen som Oscar Eklund var föregående säsong och behöver speltid och förtroende att lyckas. Sätt John som fjärdecenter bredvid Fimpen och Tim Eriksson så kommer det att gå bra. Skillnaden mellan budgetlaget DIF och FBK, HV71 och FHC är att Djurgården måste satsa på sina juniorer istället för att satsa på breddimporter. Föregående års satsning på Cehlin och Brodin föll väl ut och hur många på forumet trodde på det innan säsongen hade börjat? Ge juniorer förtroende bredvid seniorer så går det bra. Satsa inte på mediokra finnar.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

SirDIFalot skrev:Sen när blev alla som lämnade svikare? och dessutom "storsvikare"? Det krävs väldigt mycket för att nå svikarstatus i mina ögon. Sundin och Fernholm är nog de jag kommer.
Jaha, så om man blir en storstjärna så blir man klassad som en svikare alltså?
Sundin lämnade oss precis så som Larsson och Josefsson gjorde, så hur kan du anse att Sundin är en svikare men inte att Larsson är det?
Fernholm kan jag förstå, och jag kan förstå om man anser att alla som bryter muntliga löften är judas, men att bara anse att dom som blir bra och lämnar är judas är ju lite märkligt. Lite dubbelmoral över det hela.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Jag tror att luckan efter Engqvist kommer att bli stor, visst Ekman kanske är bättre offensivt, men Engqvist är en riktigt bra tvåvägsspelare som ibland jobbar i tysta och får därför inte inte det beröm han är värd, han gjorde ett riktigt bra jobb i DIF.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ekman är ju knappast en ersättare för Enqvist, utan snarare för Danielsson och det är ju ett sånt sjukt lyft så det inte är sant. Håller dock med om att luckan efter Engqvist kommer bli jäkligt stor, speciellt nu när Josef ser ut att sticka också. Vi måste således in med en stabil tvåvägs center för 2:a linan - och det tror jag också Järlan kommer hitta.

Nån som förresten vet om det är 110% klart att Ante sticker till Habs i sommar? De är ju fullständigt korkade om han inte får chansen.
Låst