Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Difalltidoavsett
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Difalltidoavsett »

SirDIFalot skrev:
Difalltidoavsett skrev:Jag har inte sett Ekman lira så mycket. Vilken sorts spelare är han? Poängplockare?
Ölvestad fast med bättre handleder.
Perfa
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Frasse skrev:Bekräftat ifrån en av journalisterna på plats i Tyskland att Mackan fortsätter i Djurgården.
Är det den här artikeln du syftar på: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 7130091.ab

...eller har du någon mer information? AB-artikeln är ju sådär lagom mycket att lita på.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Difalltidoavsett skrev:
SirDIFalot skrev:
Difalltidoavsett skrev:Jag har inte sett Ekman lira så mycket. Vilken sorts spelare är han? Poängplockare?
Ölvestad fast med bättre handleder.
Perfa
Här har du Nisse Ekman!

Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

För helvete, kamma till er angående Jacob nu.

Han är säkert fortfarande inställd på att spela i DIF. Visst, han kanske missar ett par matcher, men vi får en ännu bättre utbildad spelare tillbaka.

Era hatkampanjer är ju för fan i paritet med dom som har förts mot Fernholm. Är ni korkade eller?

Devils har fyra spelare som kan spela center kontrakterade över nästa säsong. Antagligen kommer man signa om någon av Rod Pelley, Niedermayer, McAmmond till nästa år och har då 5+ spelare som KAN spela center.

Däremot om Jacob väljer att spela i AHL nästa säsong, då kan vi snacka svek. Skulle han däremot få en garanterad plats i kedja 1-3, självklart ska han ta den.

Sen kan man väl säga som en del att han har satt DIF på pottan lite, jag tycker dock att Jacob har kört fast lite i DIF om jag ska vara helt ärlig. Trodde att han skulle ta ett steg till i utvecklingen i år.

Om Jacob skulle sticka så skulle vi kunna ha följande centeruppställning:
Ottosson
Kruger
Falken
Fimpen/Norman (Bättre än vad många tror)

Att Jacob skriver ett kontrakt är väl inte så konstigt, precis som Enqvist. Däremot så är Wallens uttalanden i pressen jävligt risiga. Fattar inte vad han håller på med, försöker han sätta press på DIF eller? Vilken pajas.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:Däremot om Jacob väljer att spela i AHL nästa säsong, då kan vi snacka svek. Skulle han däremot få en garanterad plats i kedja 1-3, självklart ska han ta den.
Han får väl snarare acceptera om hans måste spela AHL. Om han vill bli utlånad i september och vi redan har full centeruppsättning... Trist för honom.
Expert.
Emwie

Inlägg av Emwie »

Hehe vad är AHL? XD :?:
Född djurgårdare, Alltid djurgårdare!
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Emwie skrev:Hehe vad är AHL? XD :?:
Farmarliga till NHL.

American Hockey League.
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Var det där ironi eller? :shock:
Emwie

Inlägg av Emwie »

Stocky skrev:
Var det där ironi eller? :shock:
Haha nej... Men jag är väldigt ny inom detta, :lol: :roll:
Född djurgårdare, Alltid djurgårdare!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Går man ut och säger att man skall stanna en säsong till och sedan ändrar sig skall man ha rejält med skit svårare än så är det inte. Det var ett jävla liv på många som inte gillade Toumas övergång till AIK t ex och där fick vi Adde Johansson plus pengar tillbaka här får vi mindre pengar och ingen spelare.

Att en spelare skulle bli bättre av att vara med på en camp ställer jag mig också väldigt tveksam till. Är nog snarast av uppfattningen att en riktig försäsongsträning med DIF hade varit bäst för killens utveckling. Att sedan skylla detta på Wallin är lite löjligt, menar ni då att Josefsson är helt livegen och inte har någon egen vilja? Faktum är att en agent jobbar utifrån de order han får från sina klienter, gjorde han inte detta skulle han inte vara agent många veckor.

Jag tror inte heller att Josefsson tar en plats i NHL, inte minst då han behöver mer rutin från elitserien, men att åka över på en camp ser jag ungefär som dessa menlösa träningsturneringar i hockey och dessa skyr jag som pesten.

NU står vi där med en center i laget av kvalite Ottosson och sedan kommer egentligen ingenting. Krüger kan spela center visst, men gör sig nog bäst som forward. Fimpen tycker jag också gör sig bättre som forward. Då har vi alltså kvar Otto och Falken och i mina ögon är detta en andra respektive en fjärdecenter om man ser till kvalite. Detta betyder att det måste in minst två nya spelare som är naturliga centrar och därför hoppas jag stenhårt på att Zigomanis får förlängt. Han är en naturlig center som borde fungera i Hardys sätt att spela hockey. Är mycket tveksam till Brember som center då han inte tar det defensiva ansvaret som krävs. Förlängst det Mackan så lär ju dessutom kedjan Ölvestad - Otto - Mackan lira tillsammans igen och då har vi spelare som Krüger och Tjärnqvist i en tilltänkt nästa kedja, men de behöver en center av kvalite och frågan är om Ekman inte är bättre som forward än som center.

Av allt detta följer att de tre offensiva spelarna jag vill ha in nu när Josefsson försvinner blir:

Mackan
Ekman
Zigomanis

Då skulle det betyda att de tre första kedjorna skulle se ut som följer:

Tjärnqvist - Ekman - Krüger
Ölvestad - Otto - Mackan
Tim - Zigomanis - Cehlin

Du utnyttjar endast dessa tre centrar och går sedan runt på 4 extra anfallare typ:

Fimpen - Brodin
Söder - Norman

Tyvärr tror jag att Falken får lira back nästa säsong då det verkar väldigt svårt att hitta vettiga backar.

Bremberg i alla ära, men jag tror att laget får heöt fel balans med honom i laget. Vi måste ha centrar som klarar av att tänka både offensivt och defensivt för att detta skall fungera. Skall Bremberg in i laget får deti sådana fall bli på Mackans bekostnad och det tror jag inte många härinne skulle se som något positivt.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Kall-El skrev:Går man ut och säger att man skall stanna en säsong till och sedan ändrar sig skall man ha rejält med skit svårare än så är det inte. Det var ett jävla liv på många som inte gillade Toumas övergång till AIK t ex och där fick vi Adde Johansson plus pengar tillbaka här får vi mindre pengar och ingen spelare.
Förlåt för att jag går helt OT nu.
Men du kan väl inte på fullaste allvar jämföra det här med Toumas övergång till solna?
Highwind

Inlägg av Highwind »

Kall-El:

Att signa Zigomanis framför Bremberg är galenskap. Visst brister vi i naturliga centrar men Macus Nilson kan spela center. Falk kan spela center i en tredjelina och Fimpen i en fjärde.

Är någon av jullarna centrar?

Vad tror du vi får ut mest av? Zigomanis som center med Fimpen som forward eller en lina med Ekman-Mackan-Bremberg. Ge det ett funderare!

Nu vet jag inte vad Zigomanis kräver i lön men så mycket mindre än Linkan är det knappast.
Difalltidoavsett

Inlägg av Difalltidoavsett »

Killar skriv på här! http://www.namnlista.se/fredrik-brember ... en-hockey/ Lite OT kanske men de som vill ha Bremberg tillbaks skriv på!
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Difalltidoavsett skrev:Killar skriv på här! http://www.namnlista.se/fredrik-brember ... en-hockey/ Lite OT kanske men de som vill ha Bremberg tillbaks skriv på!
http://difhockey.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=3183
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Snazzi skrev:
Kall-El skrev:Går man ut och säger att man skall stanna en säsong till och sedan ändrar sig skall man ha rejält med skit svårare än så är det inte. Det var ett jävla liv på många som inte gillade Toumas övergång till AIK t ex och där fick vi Adde Johansson plus pengar tillbaka här får vi mindre pengar och ingen spelare.
Förlåt för att jag går helt OT nu.
Men du kan väl inte på fullaste allvar jämföra det här med Toumas övergång till solna?
Du den dealen var bättre för oss. Vi fick mer pengar och en spelare.

Dessutom har jag en större förståelse för om en spelare inte vill spela i superettan jämfört med att spela i Allsvenskan. Har ingen som helst förståelse för att en ung spelare inte skulle kunna ta en säsong till i elitserien när han dessutom lovat detta. Hans utveckling lär inte bli sämre. Dessutom klargjorde Touma att han inte ville vara kvar så det rådde ingen tvekan om vad han ville heller. Det har bara blivit gnäll om den övergången pga att han gick till AIK. Skit i det faktumet och se vad vi fick tillbaka i den dealen och jämför detta sedan med hur Josefsson skött det hela samt vad vi får tillbaka så inser du snart vilken enorm skillnad det är.

För att svara på fråga två vill jag inte ha Mackan som center dels för att jag tycker han gör sig bättre som forward, men också för att jag inte ser någon anledning till att bryta upp en kedja som fungerade bra förra säsongen. If it ain't broke don't fix it. Falk kan jag möjligen tänka mig som center, men Eklund gör helt klart mer nytta som forward jämfört med som center. För övrigt är jag övertygad om att Brembergs lönekrav är betydligt saftigare än Zigomanis. Dessutom hävdar jag med bestämdhet att en centerbesättning med Otto, Falk och Eklund är ett recept för hockeyallsvenskan till våren.

Jag tycker inte alls att en kedja med Ekman - Mackan - Bremberg låter direkt lyckat. Balansen på den blir på tok för offensiv och dessutom lägger man allt krut nästan i en kedja vilket är ett upplägg jag inte gillar alls. Du vinner inte SM på att ha bäst förstakedja du vinner på de andra två följande kedjornas styrka i förhållande till det lag som du möter.

Är för övrigt helt övertygad om att det laget jag presenterade ovan hade varit mer välbalanserat och plockat mer pinnar än det lag du skulle kunna plocka ihop baserat på din ovan nämnda kedja.

Innan man höjer Bremberg för mycket till skyarna undrar jag stillsamt hur det var med hans +- statistik? Har fått för mig att den inte var så satans bra trots att han spelade mer eller mindre hela tiden då det vankades PP. Med andra ord han var inne på ganska mycket baklängesmål i spel 5 mot 5. Kanske bäst att tillägga att jag ser Bremberg som en mycket bra spelare, men i det läget osm laget befinner sig i nu måste de stora resurserna gå till att ordna rena ersättare till Engqvist och Josefsson. Och här ser inte jag Bremberg som ett vare sig vettigt eller realistiskt alternativ.
Låst