Elitserien 06/07

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
jensa öhling

Elitserien 06/07

Inlägg av jensa öhling »

Sitter och kollar igenom trupperna lite såhär på helgdan. Det man direkt slås av är hur oerhört vasst Färjestad ser ut. Andreas Johansson, Esa Pirnes och Niskala är högklassiga förvärv samtidigt som Jönsson, Nordström, Mattsson och de flesta andra är kvar. Enda tunga tappet som jag ser det är Hamr. FBK tar guld nästa säsong igen!

Av lagen som är intressanta för oss är det ju tyvärr de på nedre halvan. LHC, HV71 och särskilt Frölunda ser ut att vara snäppet sämre nu, men betydligt starkare än oss.

Brynäs kan ju tappa Honken och det vore verkligen bra för oss. Utan Honken kan vi komma före Brynäs, även om Bäckström ju lär bli riktigt dominant.

Timrå har Hedström på ingång och värvat vassa VM-finnarna Hahl och Pärsinen. Lotvonen en bra backvärvning. Timrå blir bättre än i fjol.

Luleå tappar förmodligen både Bartecko och Nordqvist. De har fått in Kalle Kerman och har Niclas Wallin på ingång. Sen ryktas det om ngt superförvärv till, men Fabricius även borta. Luleå sämre i år.

Modo får troligen behålla Krizan, frågan är dock om han kan vara lika suverän igen. Sundström på gång in. Modo känns ungefär som i fjol, något bättre med tanke på att de unga killarna borde gått framåt.

De tre lag jag tycker vi i dgsläget ska kunna ha bakom oss är Mora, och nykomlingarna Malmö och Skellefteå. Blev skraj när Malmö gick upp och trodde de skulle storsatsa, men med dagens lag går de inte till slutspel. Stana en bra värvning och flera till lär vara på ingång, men det krävs några klassförvärv i MIF.

Skellefteå verkar nästan ha gett upp. Jimmie Ericsson och några mediokra finnar räcker inte. Starkt hemmalag dock. Men Saik måste vi ha efter oss om vi ska undvika kval.

Mora är mitt nya hatlag. Spelar en jävla grishockey och har inte en svensk i laget. Nu har de tappat Kerman, Smrek och Vehanen. Har ingen koll på de nya finnarna, men de är säkert välscoutade då Mora brukar hitta bra spelare där.

Vårt kära Djurgården då?

Ja, backsidan är bättre i år, men ändå inte bra. Forwardssidan klart försvagad nu när både Rudslätt och Thoresen lämnar. Ungdomarna borde vara snäppet bättre i år och jag tror på ett bättre Djurgården. Men för att vi ska nå slutspel krävs två nya vassa forwards och en riktig klassback. In med bröderna Tjärnqvist på ett bräde och vi är ett slutspelslag!

1. Färjestad
2. Linköping
3. Frölunda
4. HV71
5. Timrå
6. Brynäs
7. Modo
8. Luleå
9. Djurgården
10. Mora
11. Malmö
12. Skellefteå

lag 1-4 bättre än de andra. Sen tror jag Timrå blir bra. Brynäs, Modo och Luleå känns mycket jämna. Skulle Honken mot förmodan stanna är Brynäs det lag som utmanar och även kan spräcka topp 4.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Mycket bra inlägg!

Håller med om att Färjestad ser nästan tråkigt starka ut. Lite gamla spelare kanske och inte några juniorstjärnor direkt men nästan bara klasspelare rakt igenom. En jättedyr trupp naturligtivs men Färjestad har höga krav och då blir det ju så här.

Timrå verkar inte vilja uppleva fjolårssäsongen i repris och värvar starka finnar.

Luleå kommer inte att ha något med toppen att göra men blir otroligt intressanta i år igen. De hade den överlägset yngsta truppen i fjol med en snittålder på blott 23 år - en fin blandning av egna juniorer och klasspelare som Orszagh, Bartecko, Saravo, Nordqvist m.fl. Juniorerna är kvar och ställs nu inför det svåra "andra året". Orszagh och Bartecko har lämnat skutan - kanske drar även Nordqvist.
Jesse Niniimäki har anslutit och får anses tillhöra skaran unga med stor uppsida.
Anders "Burra" Burström har återvänt hem och får stå för mycket av rutinen i klubben.

VF och HV-71 har en del att lappa och laga för att fortsätta vara toppklubbar - pengar finns så det lär de ordna - men aldrig att de utmanar Färjestad i seriespelet.

Skellefteå ser ut att tappa Hedström till Timrå och då tror jag luften går ur Norrlands AIK redan innan serien börjat. Malmö IF - alla väntar väl på vad de (läs Percy) ska hitta på! Fågel eller fisk, det är bara att vänta och se vad som värvas.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Har verkligen Bartecko gjort klart med NHL?

Oavsett om han lämna Luleå eller inte känns norbottningarnas lag betydligt starkare än vårat.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Kall-El skrev: Oavsett om han lämna Luleå eller inte känns norbottningarnas lag betydligt starkare än vårat.
Tycker att de har bättre målskyttar bland sina forwards och bättre backar än DIF. Tänker främst på Obsut och Skrbek.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Bartecko har inte gjort klart med någon NHL klubb - inte officiellt iaf. Han skulle lämna besked till Luleå i Juni om jag minns rätt, men det kan dra ut på tiden då han först och främst vill ha ett bra envägskontrakt. Å andra sidan handlar det om så mycket pengar för Luleås del att de knappast kan vänta - de kanske har spenderat klart värvarpengarna den dagen Bartecko väl tackar ja.. Men så är det ju i den här världen.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kagen

Inlägg av Kagen »

Ritterwand skrev:Tycker att de har bättre målskyttar bland sina forwards och bättre backar än DIF. Tänker främst på Obsut och Skrbek.
Luleå kan ha ruskigt stark backuppsättning nästa säsong om Wallin skriver på:

Niclas Wallin - NHL och Landslagsklass.
Jaroslav Obsut - Landslagsklass.
Pavel Skrbrek - Landslagsklass
Jan Sandström - Landslagsklass (fick något av ett gnombrott i fjol med landslagsuppdrag.)

Femte och sjättebackarna blir inte lika starka men när hade Luleå en sådan här backuppsättning? Har aldrig hänt är nog det rätta svaret.
/Friedrich Nietzsche
Kagen

Inlägg av Kagen »

Vad gäller DIF kommer laget att vara mycket starkare än fjolårstruppen - inte minst vad gäller backuppsättningen.

Det ska bli intressant att följa detta laget och de för DIF nya centrarna Bäcker och Ask - tungt nedskrivna på förhand men iaf Bäcker har kapacitet. Ask har jag aldrig hört talas om tidigare.

Jag trodde aldrig att DIF skulle klara sig så bra som de ändå gjorde förra säsongen och något som var jäkligt märkligt var hur bra DIF gick mot topplagen, mot lag som VF, HV-71 osv men hur dåligt DIF var mot bottenkollegorna som Leksand och Mora.

Med bättre spelartrupp bör DIF kunna ta fler poäng mot lagen på nedre halvan - men det vore att gå mot de flesta tips om laget kunde gå lika bra mot topplagen i serien som de trots allt gjorde ifjol.
/Friedrich Nietzsche
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

I och med att Brynäs tappat Holmqvist och även Widing och Almtorp känns man just nu som ett lag vi kan komma före. De lär väl ersätta dessa spelare, men en sån som Holmqvist är svårare för Brynäs att ersätta än vad det är för oss att ersätta Thoresen.

Tabellen just nu:

1. Färjestad
2. Frölunda
3. Linköping
4. HV71
5. Timrå
6. Modo
7. Luleå
8. Djurgården
9. Mora
10. Brynäs
11. Malmö
12. Skellefteå

årets elitserie ser för övigt ut att bli den sämsta på år och dar. Bara Färjestad har ett riktigt bra lag. Från Modo och neråt är det svaga lag hela vägen. Timrå blir ju bra om de nu också får hem Hedström som det snackas om.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Brynäs må vara sämre utan Honken, men jag skulle nog vilja påstå att det är enklare att hitta målvakt än ersätta en "poängmaskin". Bra målvakter finns det rätt gott om däremot är det inte lika gott ställt med killar som gör mycket poäng.

För övrigt läste jag någonstans att FBK tappar fyra backar vilket inte kan vara så kul att ersätta.

Är det någon mer än jag som dessutom har på känn att Percy kommer att öppna pluskan när fönstret moty NHL är stängt och en hel del "överblivna" spelare kan komma att vara intresserade av elitserien.

Som lag betrakatade är nog DIF och Brynäs rätt jämna just nu, som jag ser det finns det i alla fall två lag som är klart sämre och det är Skelefteå och Malmö.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Vi ser bättre ut än i fjol. Tyvärr ser även många andra lag också starkare ut. Timår framför allts som gjort tre superförvärv i Hahl, Pärsinen och Hedström.

Luleå såg ut att bli försvagat men gjorde i dag klart med en mycket meriterad center.

Rankingen just nu:

1. Färjestad
2. Linköping
3. Frölunda
4. HV71
5. Timrå
6. Modo
7. Luleå
8. Djurgården
9. Brynäs
10. Mora
11. Malmö
12. Skellefteå

Lite hjärta inblandat när jag tippar oss på slutspelschans, men med maximal utdelning kan vi greja det.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Den där tippningen ser inte helt tokig ut - men jag tror att det finns alla chanser till att spräcka de där fyras gäng i toppen i år. Timrå med Hahl, Pärsinen och Hedström kan utmana på allvar om en tredje, fjärdeplats, så kan nog också Modo om materialet utvecklats rätt. Luleå är en annan kandidat - men för alla tre krävs kanske att något av de där fyra underpresterar och det är väl inte helt osannolikt - se på Färjestad under stora delar av seriespelet ifjol.

Jag trodde på ett svagare Luleå än vad det ser ut att bli.

Jonas Nordqvist får nog anses ersatt av Tomas Survoy.
Thomas Koch ersatt av Jesse Niniimääki
Karl Fabricius av Kalle Kerman
Bartecko utan slutspel - av Bartecko utan serieinledning

Övriga som lämnat truppen är Emil Lundberg, som var en bredd/checkingline spelare. Machulda som var en målskytt med suddigt sikte - klart ersatt av Kalle Kerman då om man så vill.
Fabricius och den talangfulle backen Johan Fransson fann inte riktigt sina platser i Leners lagbygge där två andra bitar i form av Anders Burström och Martin Chabada nog passar in bättre. Chabada hoppas jag mycket på.

Backsidan såg ut att bli urstark men med Wallins fortsatta NHL äventyr kan det sluta med att 39-årige Roger Åkerström - elitseriens meste spelare - tar den platsen istället. Viss klasskillnad där..

Summa summarum vill jag nog påstå att det är ett bättre Luleå som laddar inför kommande säsong - ett Luleå mer anpassat för Slavomir Leners taktik.

Ungdomarna Isaksson, Lindqvist, Wallgren, Harju, Nyberg, Omark o allt vad de heter måste visa samma hunger som ifjol dock.
/Friedrich Nietzsche
wille5

Inlägg av wille5 »

SÅ HÄR TROR JAG ELITSERIEN 06/07 SLUTAR

1.Färjestad
2.Linköping
3.HV71
4.Timrå
5.Frölunda
6.Djurgården
7.Modo
8.Luleå
9.Brynäs
10.Skellefteå
11.Mora
12.Malmö
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Håller inte riktigt med, visst har fbk ett hyffsat lag. Men bäst? Nej det tycker jag inte. De slutade väl fyra förra säsongen och lyckades endast med tur och hv71´s otroliga slarv vinna semifinalen, hv71 hade också skador på alla backar i stort sett.

Som vanligt så tappar de dock inte en jävel till NHL, men DIF drabbas alltid...

Finns ingen rättvisa. Hoppas vi sätter hårt mot hårt snart så det blir som inom fotbollen, att de får köpa spelare. Hota med livstids avstängning från landslaget och alla hockey i Sverige och böter på miljonbelopp.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Jojje skrev:
Finns ingen rättvisa. Hoppas vi sätter hårt mot hårt snart så det blir som inom fotbollen, att de får köpa spelare. Hota med livstids avstängning från landslaget och alla hockey i Sverige och böter på miljonbelopp.
Ja, då får vi motiverade spelare.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Hovet skrev:Ja, då får vi motiverade spelare.
Va? Utveckla vad du menar... Du menar väl inte att de skulle sura för att de inte får glida på en räkmacka längre utan måste ha samma villkor som en fotbollsspelare?
Skriv svar