Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Schnabel
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-04-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Schnabel »

Helt säker på att man försöker göra en överenskommelse med Reinsfeldt innan man presenterar Weigel.
Osten östlund
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Schnabel skrev: 2024-05-08 18:03:40 Helt säker på att man försöker göra en överenskommelse med Reinsfeldt innan man presenterar Weigel.
Kan vara så?

Men jag förstår inte själv vad poängen med det skulle vara?

Rensfeldt känns som en bra kille. Har Wiken sagt att han ska iväg. Så försöker han nog titta på alternativ. Men än en gång så är det hans lön/kontrakt som ställer till det isåfall.

Är om vi skulle kunna lura på det, på en utländsk klubb. Sverige är kört att bli av med hela lönen!
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-05-08 17:57:51
Nattuggla_ skrev: 2024-05-08 17:42:03 Underliggande siffrorna är ju värdelöst att titta på dock då det är skillnad på att möta Färjestad, Skellefteå och Växjö. Och spela i en liga som överlag är betydligt bättre.

Dessutom är Rubins också 5 år yngre. Du som ofta nämner ålder.
Ja, åldern är väl det enda han har till sin fördel. Jag förstår vad du menar med kvalitet på motståndet men just passningsspel och transition(flytta spelet fort från försvar till anfall) är sådant som översätts ganska likvärdigt oavsett vilken nivå du spelar på. Om man ligger extremt lågt på det i SHL är det ingenting som magiskt blir bättre en liga under. En spelstil är en spelstil och dina brister är dina brister - oavsett nivå.

Och det är egenskaper jag tycker att en förstaback ska ha utöver defensiva egenskaper. Där är exempelvis Daniel Glad mycket bättre.
Det du säger här, iprincip, är att Glad hade haft samma siffror i NHL/SHL som i Djurgården?
Jag tror inte på det alls.
Oavsett vad siffrorna säger så måste man ta hänsyn till motståndet. Västervik, Björklöven och Karlskogas sätt att spela ger ju en fördel för Glads sätt att spela. Samtidigt som det blir betydligt svårare för Rubins som möter bättre motstånd.

Och det är ju detta experterna tjatar ganska mycket om när man går upp en nivå, bland annat att man får mindre tid och behöver ta snabbare beslut.
Att flytta spel från försvar till anfall kommer handla mycket om det - snabba beslut.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-05-08 18:25:36 Det du säger här, iprincip, är att Glad hade haft samma siffror i NHL/SHL som i Djurgården?
Jag tror inte på det alls.
Oavsett vad siffrorna säger så måste man ta hänsyn till motståndet. Västervik, Björklöven och Karlskogas sätt att spela ger ju en fördel för Glads sätt att spela. Samtidigt som det blir betydligt svårare för Rubins som möter bättre motstånd.

Och det är ju detta experterna tjatar ganska mycket om när man går upp en nivå, bland annat att man får mindre tid och behöver ta snabbare beslut.
Att flytta spel från försvar till anfall kommer handla mycket om det - snabba beslut.
Du behöver absolut inte tro på det och vi kan väl lämna det där helt enkelt. Det är ett rykte som jag inte hoppas blir till sanning och du tvärtom :D
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev: 2024-05-08 16:03:57 Svindyr och inte särskilt bra.

Peppen!
Helt ärligt vad vet du om Rubins mer än det Fredriksson talar om, samma man som säger att vi mer eller mindre är färdiga med truppen när det några dagar senare kommer fram att vi letar 3-4 NYCKELSPELARE till truppen. Ja herrejävlar vad fel man kan ha i allt jämnt. Genant ju.
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

diftobbe89 skrev: 2024-05-08 21:22:25
Jim Morrison skrev: 2024-05-08 16:03:57 Svindyr och inte särskilt bra.

Peppen!
Helt ärligt vad vet du om Rubins mer än det Fredriksson talar om, samma man som säger att vi mer eller mindre är färdiga med truppen när det några dagar senare kommer fram att vi letar 3-4 NYCKELSPELARE till truppen. Ja herrejävlar vad fel man kan ha i allt jämnt. Genant ju.
Gått igenom det om du läser igenom resten av inläggen, Nyberg!
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev: 2024-05-08 21:30:52
diftobbe89 skrev: 2024-05-08 21:22:25
Jim Morrison skrev: 2024-05-08 16:03:57 Svindyr och inte särskilt bra.

Peppen!
Helt ärligt vad vet du om Rubins mer än det Fredriksson talar om, samma man som säger att vi mer eller mindre är färdiga med truppen när det några dagar senare kommer fram att vi letar 3-4 NYCKELSPELARE till truppen. Ja herrejävlar vad fel man kan ha i allt jämnt. Genant ju.
Gått igenom det om du läser igenom resten av inläggen, Nyberg!
Nyberg hjälper dig ja, gött. Jobbigt att ta reda på saker själv klart.
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

diftobbe89 skrev: 2024-05-08 21:33:07 Nyberg hjälper dig ja, gött. Jobbigt att ta reda på saker själv klart.
Brorsan? :D
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Olon
Inlägg: 220
Blev medlem: 2008-02-05

Silly Season 2024/25

Inlägg av Olon »

Ohddan skrev: 2024-05-08 15:54:14
Olon skrev: 2024-05-08 13:56:01
jsson skrev: 2024-05-08 12:30:22
Galning1998 skrev: 2024-05-08 12:26:09
jsson skrev: 2024-05-08 11:00:22 Videll klar för Östersund. Vilken soppa :lol:
Hans fru är från Östersund och de har byggt hus där så egentligen inte särskilt oväntat
Nej det kändes ganska väntat när ryktet kom. Det känns bara en så sjuk väg att gå kan jag tycka. Att inte lägga sina sista år på att verkligen försöka vinna.

Kommer hem från Ryssland för att försöka vinna med DIF. Lämnar det sjunkande skeppet för att åka tillbaka och nöta bänk. Tar sedan bra cash i SSK och gittar sedan till Östersund för att trappa ner. Han ser oförskämt fräsch ut för sina 39 år och presterar på en hög nivå i HA.
Han är ju också befriande öppen med att det är ett familjebeslut, då de vill bo i Jämtland istället för Södertälje. Skönt att slippa floskler som "Östersund har något bra på gång!", vilket de naturligtvis inte har.
För en till två månad sen sa han väl att han ville ha mer cash för nästa år. Ösk slängde ett bättre bud.

Att det skulle hänga på familjen är ju fint att säga när han fått det han vill ha.
ÖIK gav samma bud som SSK men ett år extra. Han hade stannat i SSK om de betalat mer. Så ja, naturligtvis samma legoknekt som han alltid har varit, men tycker bara att det är komiskt att han tar beslut som är noll procent hockeyrelaterade.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

John Terry skrev: 2024-05-08 14:30:11 Tittar jag på befintlig trupp är jag av uppfattningen att både forwarden och centern som ska in behöver vara spelare som gör poäng minst tre av fyra matcher iaf. Helst där båda är övervägande målskyttar, men åtminstone en.
Tyler Vesel och Linus Skager 8)

Kanske inte övervägande målskyttar men två PPG spelare vad jag tror.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 434
Blev medlem: 2011-04-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av John Terry »

Exakt hur bra är Rubins i spelet utan puck och exakt hur dålig är han med puck? Är ju relationen där emellan som är viktig för att veta om det är värt att lägga pengar för en första-andraback eller ej.

För mig personligen behöver en sån back (för jag tycker det är viktigt att få in en back som äter mkt minuter och som kan få stopp i spelet) inte göra 20+ poäng och alltid kunna transportera eller passa puck blå till blå. Men felprocenten i passningsspelet MÅSTE vara låg.

Sen bör man ha i åtanke att backarna som är spelskickliga är dyrare och lite lättare att identifiera/hitta.

Så i slutändan handlar det om hur värderar man Rubins spel med kontra utan puck och är det värt det att riskera att pengarna inte räcker till kanske för en spelskickligare back?
Senast redigerad av John Terry den 2024-05-09 08:37:48, redigerad totalt 1 gånger.
dr111DIF
Inlägg: 1035
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Nämnde Wiken något om Eriksson och Eklund? Hur är det med den i relation till öppna platser osv? Där vill man ju gärna ha förlängda seniorkontrakt snarast.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

John Terry skrev: 2024-05-09 06:37:31 Exakt hur bra är Rubins i spelet utan puck och exakt hur dålig är han med puck. Är ju relationen där emellan som är viktig för att veta om det är värt att lägga pengar för en första-andraback eller ej.

För mig personligen behöver en sån back (för jag tycker det är viktigt att få in en back som äter mkt minuter och som kan få stopp i spelet) inte göra 20+ poäng och alltid kunna transportera eller passa puck blå till blå. Men felprocenten i passningsspelet MÅSTE vara låg.

Sen bör man ha i åtanke att backarna som är spelskickliga är dyrare och lite lättare att identifiera/hitta.

Så i slutändan handlar det om hur värderar man Rubins spel med kontra utan puck och är det värt det att riskera att pengarna inte räcker till kanske för en spelskickligare back?
Enligt mig ska man aldrig lägga förstabackspengar på en spelare som bara är bra i den ena delen av spelet, oavsett om det är offensivt eller defensivt. Jag förstår problematiken med att hitta en duktig tvåvägsback men enligt mig bör ambitionen ligga där om den ska spela 20+ per match. Annars tycker jag att vi blir för lidande av bristerna i området som spelaren saknar kvalitet i.

Har ingenting emot spelartypen per se men då ska det vara till rätt roll och rätt peng.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Galning1998
Inlägg: 269
Blev medlem: 2023-04-16

Silly Season 2024/25

Inlägg av Galning1998 »

Jim Morrison skrev: 2024-05-09 06:53:14
John Terry skrev: 2024-05-09 06:37:31 Exakt hur bra är Rubins i spelet utan puck och exakt hur dålig är han med puck. Är ju relationen där emellan som är viktig för att veta om det är värt att lägga pengar för en första-andraback eller ej.

För mig personligen behöver en sån back (för jag tycker det är viktigt att få in en back som äter mkt minuter och som kan få stopp i spelet) inte göra 20+ poäng och alltid kunna transportera eller passa puck blå till blå. Men felprocenten i passningsspelet MÅSTE vara låg.

Sen bör man ha i åtanke att backarna som är spelskickliga är dyrare och lite lättare att identifiera/hitta.

Så i slutändan handlar det om hur värderar man Rubins spel med kontra utan puck och är det värt det att riskera att pengarna inte räcker till kanske för en spelskickligare back?
Enligt mig ska man aldrig lägga förstabackspengar på en spelare som bara är bra i den ena delen av spelet, oavsett om det är offensivt eller defensivt. Jag förstår problematiken med att hitta en duktig tvåvägsback men enligt mig bör ambitionen ligga där om den ska spela 20+ per match. Annars tycker jag att vi blir för lidande av bristerna i området som spelaren saknar kvalitet i.

Har ingenting emot spelartypen per se men då ska det vara till rätt roll och rätt peng.
Ingen vet vad han kostar ens kan du tagga ner
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Galning1998 skrev: 2024-05-09 06:57:34 Ingen vet vad han kostar ens kan du tagga ner
Det var mer en generell uppfattning i hur jag personligen tycker man ska tänka. Vi kan applicera det på någon annan också.

Om det är så att just Rubins skulle vara billig så kan man ju köra.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skriv svar