Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Inom hur många år är det acceptabelt att DIF vinner guld?

Omröstningen slutade 2016-04-26 13:28:38

Nästa säsong
0
Inga röster
Inom 3 år
12
24%
Inom 5 år
27
54%
Inom 10 år
9
18%
Inom 20 år
0
Inga röster
Inom 50 år
1
2%
Spelar ingen roll
1
2%
 
Antal röster: 50

Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av pulverapa »

Nu är det ganska längesen, men snart så är det dags igen... Närmare bestämt 15 år sedan vi vann SM-Guld. Är detta okej? Vi har haft många lag de senaste 10-15 åren som har vunnit SM-Guld med en liknande budget som våran. Brynäs, Modo, Skellefteå etc. Vad anser ni är en rimlig målsättning. Eller rent av krav. När är det rimligt att vi kan kräva ett SM-Guld?
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Stulle »

Svårt att svara på, jag har egentligen inget krav att det ska bli guld ett specifikt år, där emot vill jag att vi ska utvecklas hela tiden och bli bättre på det vi gör.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17583
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av SirDIFalot »

Man kan aldrig kräva ett guld. Hockey är alldeles för random och slumpfaktorn i ett slutspel med få matcher är för hög. Vi kan vara seriens bästa lag fem raka säsonger men inte ha studsarna med oss i ett slutspel ändå.

Min förhoppning och förväntan är att DIF hakar på Skellefteå och Frölunda som ledande föreningarna i Sverige. Att tillhöra dom tre bästa föreningarna i Sverige vore grymt. Mer än så går inte att kräva. Om vi inte på något magiskt sätt får tio gånger större resurser än alla andra, likt MFF i fotbollen.
Expert.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av android »

Jag tog "Inom fem år". Det är baserat på att jag då tror att vi kan ha möjlighet att slå ut alla lag i bäst av sju.

Vi har en (två) helt nya sportchefer som måste få göra ett par misstag för att utvecklas. Vi plockar in en ny tränare som inte varit huvudtränare i SHL. Han kommer göra ett par misstag.

Inom några år så har vi hyfsat många hemvändare (Engqvist, Kronwall etc). Dessa kan förhoppningsvis ligga som grund för 2-3 år framåt.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Think if... »

Ett självklart topp 4 lag är på lite sikt en bra målsättning. Gulden och slutspelet är kul, men jag sätter personligen ett större värde på en stark säsong och en första eller andra plats. Slutspelet är en cup och borde också ses som en sådan.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8123
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Mattias_87 »

Att inom fem år vara ett guldlag. Men som andra skrev så är ju hockey mycket slump och det gäller att ha det studsarna på sin sida. Men om vi inom fem år inte skulle ha slutat topp 3 i grundserien så skulle jag bli jäkligt besviken. Men just nästa säsong ser ju ut att bli en mellansäsong.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Inlägg: 845
Blev medlem: 2005-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Örebroarn »

Kanske inte kan kräva guld, men jag tycker att vi inom tre års tid ska kunna ta hem grundseriesegern. Var väl senast 2001 vi gjorde det. Känns som att det borde vara första delmålet.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vi ska kunna utmana om guldet på allvar inom 3 år.
Då måste vi fortsätta utveckla föreningen på alla plan. För att ta guldet krävs lite flyt, rätt hemvändare och en bra utveckling hos våra unga spelare.
Någonstans ser jag vår stora chans att "bygga" ett guldlag runt Ante och Staffan.

Kan Saik borde väl ändå vi klara av samma sak? Så extremt mycket högre lönebudget har de väl inte?
Att sköta föreningen på ett klart proffsigare sätt än senaste åren ÄR ett krav. Vi är ändå DIF och ska absolut kunna vara bland de lag som får ut mest av våra resurser.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Örnen »

Förhoppningen att bygga kring Staffan dog väl när han förlängde i KHL senaste gången. Nu är han förmodligen 35 år när han återvänder.

(Och ja, jag vet att Ragnarsson var äldre, men det är snarare undantag än regel)
jaccan
Inlägg: 209
Blev medlem: 2009-02-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av jaccan »

Jag satte fem år, skulle tagit tre igentligen men det känns som vi får börja om på ny kula iår med alla släpp och därmed får börja om från grunden ännu en gång.

Kräver dock inga guld även om det vore fint såklart utan mer att vi är med i racet och utmanar högt upp på en jämn basis. Guld kommer när vi byggt upp grunden.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Vi ska kunna utmana om guldet på allvar inom 3 år.
Då måste vi fortsätta utveckla föreningen på alla plan. För att ta guldet krävs lite flyt, rätt hemvändare och en bra utveckling hos våra unga spelare.
Någonstans ser jag vår stora chans att "bygga" ett guldlag runt Ante och Staffan.

Kan Saik borde väl ändå vi klara av samma sak? Så extremt mycket högre lönebudget har de väl inte?
Att sköta föreningen på ett klart proffsigare sätt än senaste åren ÄR ett krav. Vi är ändå DIF och ska absolut kunna vara bland de lag som får ut mest av våra resurser.
Dom hade väl runt 50 miljoner mer i intäkter än oss förra säsongen. Vad än Mike Helber säger att han har för uppgifter på spelarbudgetar så lär detta avspegla sig i vilka spelare som man har råd med. Jag håller dock med dig om att den truppen dom har i år borde inte vara omöjlig att matcha med lite hemvändare.
Född till sportchef.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Magnutz »

Inom fem år, det ger tid för föreningen att sätta allt på plats.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av Puckey »

Guld är som sagt svårt att kräva, det kan bli fem snöpliga game:7 förluster eller en säsong där allt studsar rätt. Jag tycker att det viktigaste är att vi inom fem år hittar tillbaks till en trupp som fullkomligt osar av Djurgården, där kulturbärarna inte bara är grovjobbande spelare utan också profiler som kan utmana i toppen av poängligan. Ljungh och Brodin får bara inte förloras, spelare som Cehlin måste hem snarast och med fördel några namn till som inom en treårsperiod vänder hem för att spela betydande delar av sina karriärer i dif. Klart att vi har sjukt svårt att behålla spelare som Sörensen/Hultström när det finns NHL som lockar, men vi måste lyckas hugga några av dem som inte slog sig in istället för att se dem i KHL/NLA/Rögle. Blir vi till Cluben kommer det inte spela någon roll om vi köper ett guld eller inte.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

android skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Vi ska kunna utmana om guldet på allvar inom 3 år.
Då måste vi fortsätta utveckla föreningen på alla plan. För att ta guldet krävs lite flyt, rätt hemvändare och en bra utveckling hos våra unga spelare.
Någonstans ser jag vår stora chans att "bygga" ett guldlag runt Ante och Staffan.

Kan Saik borde väl ändå vi klara av samma sak? Så extremt mycket högre lönebudget har de väl inte?
Att sköta föreningen på ett klart proffsigare sätt än senaste åren ÄR ett krav. Vi är ändå DIF och ska absolut kunna vara bland de lag som får ut mest av våra resurser.
Dom hade väl runt 50 miljoner mer i intäkter än oss förra säsongen. Vad än Mike Helber säger att han har för uppgifter på spelarbudgetar så lär detta avspegla sig i vilka spelare som man har råd med. Jag håller dock med dig om att den truppen dom har i år borde inte vara omöjlig att matcha med lite hemvändare.
Du har rätt i det du säger. Deras förutsättningar i vissa avseenden är bättre, framförallt ekonomiskt. Kan däremot tycka att vi borde kunna gå förbi i en del andra avseenden, de ska exempelvis inte kunna vara bättre tränade än oss, vilket jag är övertygade om att de är. Kvalitén på deras träningar, både på is och utanför, framhålls av många som klart bäst i landet. Bara titta på hur de spelar och med vilken fart, kraft och finess deras spelare klarar av det, såväl gammal som ung, så övertygar de då mig om att det faktiskt är så.
Det stör mig. Jag vill att vi återupplivar den mästarkultur vi har i klubben och på allvar visar att ingen ska komma till oss och sätta oss på plats.
Kulturen på läktaren har återupplivats, dags att föreningen gör detsamma och ger oss tillbaka den stolthet vi faktiskt förtjänar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vad har vi för kravbild på DIF de kommande säsongerna?

Inlägg av förevigtdjurgården »

Inom fem år ska vi ha tagit iallafall ett guld.

Det är en rimlig tidsplan för en förening som vill stå i framkant för svensk ishockey och nästintill ett krav sett till den målbilden. Man kan inte stå i framkant utan att vara bäst. Under tiden ser jag gärna att vi spelar iallafall semifinal tre gånger, och att vi går till final iallafall en av dessa tre gånger.r

Grundserien är en sak och slutspel ett annat, vi bör kunna gå topp4 som sämst över en längre tid om tre-fyra år - med hemvändare, ett satt spelsystem och en helt galen publik ska vi kunna driva in vilken jävla lirare som helst att spela för Stockholms Stolthet.

Vi är DIF.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Skriv svar